Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Elitserien

« · 818656 · » Till forumet

Sv: Elitserien
"Tidig seriefinal i Kinnarps arena"

Hur långt in på säsongen ska det behöva gå innan dom slopar ordet "tidig" då det är seriefinal, omgång 55?
Kommentera

Frisco:

hehe ja men jag trodde ju ärligt talat inte på det.
Kommentera

mattias - 74: [Brynäs 2:a ?? Har solen värmt för mycket på dig i Norrland =)]

De ligger tre. Ok då. Solen värmde mkt då.
Kommentera

Om vi kanske skulle ta och byta tråd för att göra det lite enklare.

Tycker Mora har gjort ett strålande jobb hittills och är övertygad om att dom hade värvat svenska spelare om det hade funnit samma kvalité för likvärdiga stålars.
Kommentera

Frisco:

Jaså, han har spelat i Modo också. Har jag missat totalt.
Kommentera

Danne_l: Året före i Modo menar du? I så fall ja. Fast den säsongen var ändå helt fantastiskt rolig att följa. Resultaten kvittade.
Kommentera

Danne_l: Hehe, jag hoppas på att du kommer att få stå och muttra på bortastå i Swedbank Arena också. Krizan gjorde inte direkt något höjdarslutspel, samtidigt så var våra backar lysande exempel på hur backspel inte ska spelas under slutspelet. De litade så fullständigt på att Krizan skulle klara allt att de nästan helt slutade bry sig om försvarsspelet vilket inte går när man möter sådana lag som FBK.
Kommentera

Frisco:

Ungefär som hjälpen Salo hade i delar av grundserien då;)
Kommentera

Danne_l: Katastrofalt försvarsspel emellanåt i slutspelsmatcherna. Frilägen mest hela tiden.
Kommentera

Modoante: Okey, ni vet nog bäst. Såg inte så mycket av Modo i slutspelet men det jag såg var inte så övertygande.
Däremot var han ju sanslöst bra de matcher jag såg live under serielunken.
Kommentera

Danne_l: I slutspelet så var det laget som som vek ner sig och var sämst när det gäller inte Krizans fel det inte.han höll ju trotts allt nollan en match tre glöm inte det.
Kommentera

Paddan:

Åh andra sidan kan väl knappast Krizan ha varit till er belåtenhet i slutspelet där han plötsligt verkade bli väldigt mänsklig?
Kanske blir en jämnare nivå överlag, vilket ju borde vara bra:)
Kommentera

NuMo: Där ser man...och biten med underredsspolningen är väl populärast antar jag ;)
Kommentera

GävleLasse:

En överraskning för många är kanske att Modo har investerat i en "biltvätt", där målvakten kan gå in och bli grunligt insmörjd, in i minsta por. Krizan lär vara mäkta nöjd.
Kommentera

Paddan: So det känns så kommer Slovenen att bli antingen fågel eller fisk. Det skall bli intressant att se hur hans utveckling blir med hjälp av den målvaktsträning han kan få av Pecka Alcén i Brynäs. Potential lär väl finnas med tanke på hur "långt" han kommit med Slovenska förutsättningar. Antingen så blir han en succé som er Krizan annars lär det bli Sperrle som står. Håller han samma nivå så måste man göra mer mål framåt för att nå liknande resultat som förra säsongen.

Det skall dock bli intressant att se hur poängfördelningen bli i ES i år då derbygrupperna skrotats. FBK tog ju som bekant en stor del av sina poäng i sin derbygrupp...
Kommentera

GävleLasse: Säg det inte till någon, men jag har också svårt att se Krizan kunna överträffa den gångna säsongen. Ja, det skulle vara om han gör två mål då ;)

Det ska bli intressant att se vad er sloven i målet kan åstadkomma, fast jag förmodar att ni kanske kommer att spela målvakterna varannan match, eller så.

Kommentera

Paddan: Du har säkert bättre koll på det hela än vad jag har. Men jag har fortfarande svårt att se att Krizan skall göra en lika bra säsong som förra. Den var ju i det närmasta osannolik. Med en sämre backbesättning så sjunker ju oddsen med.

Men som det är nu så kan man ju endast spekulera. Som det känns så är ju målvaktssituationen i mitt kära Brynäs bra mycket sämre än förra säsongen, i alla fall om man skall följa stats och andra hjälpmedel. Men det är ju människor som spelar och såna kan vara nog så nyckfulla vad gäller humör och prestation. Men det känns lite somatt det är en "Hail Mary" från Brynäsledningens sida...
Kommentera

GävleLasse: Om jag inte minns fel så var Krizans förklaring till det dåliga spelet från början dels en omställning till ett annat spel men framförallt att hans familj inte hade kommit till Övik. Jag ska dock inte sticka under stolen att jag funderade både en och fem gånger hur man kunde värva en målvakt som på isträningarna släppte varenda puck förbi sig, fast enligt honom själv var det normalt. Han orkade inte bry sig på träningarna utan det var först i matchsituationer som han tände till.
Kommentera

GävleLasse: Ny säsong nya förutsättningar. Jag tror knappast att Krizans storspel berodde på Rastislav Pavlikovsky. Han har ju både Horava, och nu Robert Döme som kompisar. Han klarar sig nog.
Kommentera

GävleLasse: Aha, på det viset.
Kommentera

RQT: Ja en Krizan som saknar sällskapet av Rastislav Pavlikovsky . Jag vill minnas att Krizan INTE imponerade i början innan "kompisen" kom...

Men det blir som vanligt... Modoiterna ställer upp i unison klagosång på domarna redan innan match...
Kommentera

Hawerchuk:

GävleLasse: Så hur... menar du nu? Ser backsidan svagare ut eller inte?
Hawerchuk @ Masthugget Idag kl. 19:52

---------------------------------------------------------------

GävleLasse: Ingen aning. Vi får väl se.
Hawerchuk @ Masthugget Idag kl. 20:04
Kommentera

GävleLasse: Äsch, Modo har ju Harald Lûckner. Vadska dom med backar till när dom inte kommer vara i defensiv zon. Skulle någon lyckas smita igenom har domju Krizan därbak. :)
Kommentera

GävleLasse: ?
Kommentera

Hawerchuk: Det tog dig 10 minuter att bli osäker på backarna...I rest my case...
Kommentera

GävleLasse: Ingen aning. Vi får väl se.
Kommentera

Hawerchuk: Jag bollar tillbaka frågan.. Så hur... menar du nu? Ser backsidan svagare ut eller inte?
Kommentera

GävleLasse: Aha. Vi får väl hoppas att Viklund, Hedman och Wargh fortsätter utvecklas och att Jonsson får vara skadefri. Damgaard åkte mest runt och tänkte på bratwurst förra sessen.
Kommentera

Hawerchuk: Att se Adam Andersson som en förstärkning rent defensivt är att ljuga sig själv in i en falsk säkerhet. Och Damgard har väl dragit till Augsburg Panther om jag inte missminner mig. Så jag vill nog tillstå att backsidan SER svagare ut.
Kommentera

GävleLasse: Så hur... menar du nu? Ser backsidan svagare ut eller inte?
Kommentera

GävleLasse: Jag vet inte om tappet av Damgaard behöver vara så kännbart, tycker att han tillhörde en av de sämsta backarna under större delen av förra säsongen. Det verkade precis som att han var någon helt annanstans i tankarna när han åkte omkring på isen.
Kommentera

Paddan: Ja tappet av Damgard lär väl kännas, även fast jag tycker att hans utvecklingskurva dalat en smula det senaste året
Kommentera

GävleLasse: Damgaard in. Andersson in. Jonsson inte småskadad. Vad har jag/vi missat? Krizan blir förhoppningsvis bättre.
Kommentera

GävleLasse: Jomenvisst, våra backar är inte direkt imponerande fast vi brukar väl iofs inte vara särskilt kända som ett lag med jättar i försvaret. Jag räknar med sedvanlig hönsgård i vårt försvar, men hoppas givetvis på ett annat scenario.
Kommentera

Paddan: Det lär visa sig... En sak är säker och det är att det ser ut som att Modo tappat lite på backsidan och förstärkt en smula på forwardsidan...
Kommentera

AD: Nej, det är klart eftersom han de 4 senaste säsongerna legat på en räddningsprocent  i klubblaget på mellan 92-93,6% så var det ju säkert en lyckträff ifjol.
Kommentera

lungan: Krizan gjorde ett bra år förra året men att han gör ett lika makalöst år i år finns inte på kartan.
Kommentera

Danne_l: Och var skall Kallio, Johnson och Andersson spela nästa säsong? Alla har ju kontrakt. Eller tar de kanske ett sabbatsår? Detta får vi undersöka.
lungan: Var har du fått denna info från?
Kommentera

lungan:

Jaså. Har Frölunda tappat tre hela kedjor? Det var mer än jag visste.
Kommentera

Visst hoppas man att Timrå går lågt då man håller på dem.

men om jag ska vara realist ser till till bästa lagbygget, så tror jag att Modo kommer bli fruktansvärt farliga denna säsong. De var ett stabilt lag förra året som kunde störa samtliga lag krafigt, och att inte direkt tappat tunga pjäser och fått i killar som Döme, Sundström, Skröder och oscar steen, gör ju inte laget sämra dessutom har de elitseriens absolut bästa målvakt Karol Krizan, jag som hoppades att han skulle till NHL, han är för bra :)

Ja tror att årets Modo kommer ha ngt stort på gång.
Kommentera

Jag fattar inte hur kan alla tippa frölunda så högt upp i serien de har ju tappat sina två poängstarkaste kedjor samt hela dagis kedjan.

Visst att de värvat bra men laget är inte samma lag som förra året, då man täcker sammanhållning.
Kommentera

westerlind:

Jasso vad gjorde de förra året, Dif är ett lag som blir allt mer likt AIK.
Kommentera

knaskamilla:

Mitt tips:
1.Färjestads BK
2.Frölunda Indians
3.HV 71
4.Linköpings HC
5.Luleå HF
6.Brynäs IF
7.MoDo Hockey
8.Djurgårdens IF
----------------------
9.Timrå IK
10.Malmö Redhawks
----------------------
11.Skellefteå AIK
12.Mora IK

Jag säger som claesw m fl, Djurgården missar sällan ett slutspel.
Kommentera

65selander:
Jag tror att det varken gör från eller till för Mora under kommande säsong, om man inför utlänningsbegränsningar till 2007/08.

Kommentera

Fagerlund till attack mot lönekarusellen i elitserien .
Se länk .
Kommentera

knaskamilla: så farligt är de inte... ja vet att du är moderator och måste läsa igenom massa hemska tabeller..... ja anser...hellre en levande elitserie bok än en  där det kommer ett inlägg en gång i månaden.

Ta en grogg å softa lite i ställe :)

Kommentera

Ambroo:

Trist. Tabelltipsen brukar annars vara i tippningsboken.
Kommentera

knaskamilla: Tja, eftersom det är mer om matchtips i den boken så känns väl denna lite mer relevant i dagsläget då det skrivs och tippas om Elitserien i tabellform och det i en gb som heter Elitserien och som handlar om just Elitserien... Mer underligt än så är det inte.
Kommentera

Vad är det som händer? Har tippningsboken försvunnit, eftersom så många tippar här? Underligt!
Kommentera

1 Färjestad
2. Frölunda
3. Linköping
4 Timrå
5. Hv71
6. Modo
7. Malmö
8. Djurgården

9. Luleå
10. Brynäs