Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Hur kommer Mora att klara sig i Elitserien?

« · 398085 Till forumet

Sv: Hur kommer Mora att klara sig i Elitserien?
KoskinenFan: är ju en viss skillnad på mora och timrå även om båda var lågbudgetsatsningar ....Timrå hade en mycke bättre stomme än mora....+ att dom fick behålla stjärnorna....mora har tappat sin stora nu....men de återstår att se vilka killar som kommer att förstärka laget
Kommentera

Borlänge: Som jag tror så är nog Mora helt chanslösa, tyvärr, för det hade vart skoj om ännu ett nytt lag höll sig kvar..
Kommentera

Borlänge: Ja dom flesta kommer nog tippa dom sist i tabellen. men ja tror dom kan överraska, kanske inte gå till slutspel men kanske hänga kvar utan kval. skulle vara kul för dom.
Kommentera

KoskinenFan:
Jo jag tror Mora kan överaska som dom gjorde i år
expertena trodde inte ens mora skulle komma till superalsvenskan
Kommentera

Jag tror mora kan klara sig kvar i ES.. men de gäller att dom får en kanon start på säsongen, då kan dom ha en liten chans att klara sig kvar i ES.. Lycka till Mora! Kul att ni spelar i ES me de stora grabbarna!
Kommentera

Borlänge:

Men Leksand viade sig ju inte klara av Elitserien heller.
Mora kommer få det riktigt svårt, det är jag övertygad om.

Men det ska bli spännande att se vad dom går för.
Kommentera

knaskamilla:
Mora har inte värvat klart än heller så jag vet inte riktigt faktiskt dom har lite att värva än innan Moras lag är klart sen så har ju Mora bevisat att dom kan slå elitserie lag vi slog ju Leksand 2 gånger i vintras de var starkt gjort så för mig är de bara hoppas att Mora klarar sig kvar i ES
Kommentera

Borlänge:

Som sagt vill jag gärna se ytterligare ett Norrlandslag i Elitserien.

Jag tycker också att det var riktigt bra gjort av Mora och Lückners killar att inte ge upp när Saik i princip va klara, de har jag väl inte sagt någonting om??
Kommentera

YaQoP:
så du vill ha stor satsande saik som satsar varje år.
Jag tycker de var skit bra av spelare och lukner att kämpa på i år
ska ha stor heder att dom kämpade som dom gjorde.
Kommentera

Linda87:

Nej det blir kul med lite omväxling, fast det vore ännu roligare med Saik,

ja vet int varför ja gilla Norrland ;) osv
Kommentera

YaQoP: Ja ja vi får väl se.... inte för att jag bryr mig speciellt men det skulle vara kul om dom kunde vara kvar..
Kommentera

Linda87:

Oroa sig för kval kommer dom helt säker få göra, allt annat vore en stor skräll.
Kommentera

knaskamilla: jag tror inte att det kommer att gå speciellt bra för mora í elitserien men de behöver nog inte oroa sig för kval. Nästa säsong kanske det går bättre om de har fått känna den riktiga eltiserie känslan..
Kommentera

Dream Team:

Jo precis det stämmer, det jag menade var ju att det ÄR i princip en tradition att det är svårt för nykommlingar att hänga kvar, att Timrå kvalade andra och inte första året var en miss av mig däremot.
Kommentera

YaQoP: Att tänka på är att Timrås "första" år slutade med en niondeplats. Man var före ett lag som HV71 det året. Sedan blev nog tyvärr tuppkammen lite för hög på Peo Larsson & co, och det andra året slutade ju som bekant med kval.. om än ett lyckat sådant.
Det år som Timrå kvalade sig upp stod ju förresten VIK Hockey på konkursens brant, och LHC var väl lugnt sagt märkta av ett debutår i elitserien som inte blivit direkt vad man tänkt. Ett namnstarkt TIK med gott självförtroende hade väl lite "gratis" jämfört med elitlagen det året...

Av de tre lag som du nämner är SSK det lag som balanserat mest på linjen. Men det lag som varit mest "trogna" kvalserien de år jag räknat in, är ju Björklöven. Om man ser tillbaka i elitserien 15 år (från säs. 1988/89) är det slående att förutom fyra säsonger (1990/91, 1994/95, 1996/97, 2002/03) så har alltid minst ett lag åkt ur..

Såhär ser det ut:

1988/89: Västra Frölunda upp, Björklöven ur.
1989/90: MIF upp, Skellefteå ur.
1990/91: - - - - - - -
1991/92: Rögle upp, SSK ur.
1992/93: Björklöven upp, AIK ur.
1993/94: AIK upp, Björklöven ur.
1994/95: - - - - - - -
1995/96: SSK upp, Rögle ur.
1996/97: - - - - - - -
1997/98: Björklöven upp, SSK ur.
1998/99: LHC upp, Björklöven ur.
1999/00: Timrå upp och Björklöven upp, LHC och VIK ur.
2000/01: SSK och LHC upp, Leksand och Björklöven ur.
2001/02: Leksand upp, AIK ur.
2002:03: - - - - - - -
2003/04: Mora upp, Leksand ur.

Som sagt, Björklöven upp tre ggr. och ur fyra. SSK "god "tvåa" och sen är det väl jämnt skägg mellan en par tre andra intressenter. Så tanken att det skulle vara nästan omöjligt att ta sig upp till elitserien, den är det väl egentligen bara Skellefteå som lyckats bevisa, såhär långt... ;)
Kommentera

Stigsson:

Jo det ringer klockor.

Södertälje kom upp, och åkte ur.
Linköping kom upp, och åkte ur.
Timrå kom upp och fick kvala sig kvar.

Att dom sen kommit upp och klarat sig kvar senare stämmer, men dom hade det inte lätt i början, "enklast" då för Timrå som kvalade.
Kommentera

YaQoP: Förstår inte varför de flesta hela tiden hänvisar till den skrönan att det är "av tradition svårt för nykomlingar att stanna kvar". Södertälje, Linköping, Timrå...ringer det några klockor.

Samma sak sker också varje år inför kvalserien. Den allmänna uppfattningen är att "det är av tradition omöjligt" för något lag att gå upp, och likväl så har det i snitt blivit ett nytt lag i ES under den senaste 10 års perioden.

Jag tror också att Mora får det svårt första året, det tar tid att etablera sig men definitiv chans att klara sig kvar via antingen 10:e platsen i ES eller via KS det tror jag är fullt möjligt. Så där väldigt rädd för ex. Brynäs, Luleå, MIF eller Södertälje är jag inte men Silly S är ju inte över än.
Kommentera

knaskamilla:

Tror Mora har en halvomjölig uppgift att klara sig kvar, dels för att det av tradition är svårt för nykommlingar att stanna kvar. Dessutom ser det ut som om flera av de övriga lagen får riktiga kvalitéts förstärkningar även utan en lockout. Renberg, Dackell, Höglund m.fl.

Sen tycker jag det känns som om Mora halkat in i Elitserien, det är snarare Skellefteås omförmåga att knyta ihop säcken som gjort det möjligt för Mora att gå upp.

Nu har jag inget alls emot Mora ;) men en ett-års sejour är jag rätt övertygad om att det blir.
Kommentera

Hur kommer Mora att klara sig i Elitserien?
Lika bra att starta en tråd i omröstningsämnet, så kanske folk kommer sig för att motivera sitt val också... Själv tror jag att de bara blir i ES ett år, det är känslan jag har. Fast står det mellan dem och Ske-å nästa vår blir det såklart Mora som får spela i ES... ;)
Kommentera

« · 398085