Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Kvalserien till elitserien 2007

852066 · » Till forumet

Sv: Kvalserien till elitserien 2007
Alisandali: Det gör SSK oxå.
Kommentera

MorganaLefaey:

Björklöven sänder sina matcher på webradion , se länk .
Kommentera

Någon som vet om man kan följa matcherna på någon webradio?

Kommentera

Dream Team: Ikväll börjar det. Undra vilka som får börja bygga på magsåret redan ifrån omgång 1.
Kommentera

Portello: Förlåt. Det är jag som inte läser innantill. Alternativt läser jag saker som inte står.
Kommentera

Dream Team: Nu skrev han inte att dom nått Kvalserien heller.Bara att dom tagit ett stort steg.Löven är ett starkt hemmalag och jag tror personligen inte att Löven förlorar två matcher på hemmaplan mot Nyköping.
Kommentera

Stigsson: Inte så bråttom va. Det är väl bäst av tre matcher i Playoff 2. Löven behöver således vinna en av de två hemmamatcher som återstår innan man är klara för kvalspel.
Kommentera

65selander: Och Björklöven tog ett stort steg mot att bli sjätte och sista laget i årets KS genom att på bortaplan slå Nyköping med 4-5 efter förlängning ikväll.
Kommentera

Stigsson: Håller med KS är sju resor värre eftersom det kan vara klubbens existens som står på spel. Slutspel ger en behaglig pirrande känsla men åndå en jobbig känsla vid förlust
Kommentera

Portello: Det är långt ifrån samma sorts oro. Kvalserien ger magsår, slutspelet ger max rännskita.
Kommentera

Stigsson: Nu får man vara orolig hur det går i slutspelet istället.Men det tar man så gärna.
Kommentera

Åh så roligt det ska bli att se kvalserien på TV nu när man vet att man slipper vara orolig för hur det kommer att gå.

Kommentera

GävleLasse:
Har SAIK fått in en taskig kompassriktning?
www.hockeysnack.com/medlem/Per+HApps/filarkiv.php?showfile=trask.jpg
Kommentera

El Aka Ali: Jag är aldrig överens, jag är GävleLasse ;)
Kommentera

GävleLasse: Egentligen är vi nog överens.
Kommentera

El Aka Ali: Det går inte att jämföra det Brynäs som hamnade i KS med dagens Linköping eller Frölunda, ej heller med Luleå. Brynäs var inte alls bortskämda med vinster den säsongen. Det var enorm turbulens kring tränarfrågan och Wayne Fleming kom in som en räddande ängel.

Dagens lag har en relativt stabil säsong bakom sig om man bortser från den ruttna starten i frölundas fall. Ta dig en titt på hur tabellen ser ut efter jul och det ser helt annorlunda ut.

Jag tror att lagen från AS har en chans och det är att Skellefteå åker ner till ks.

Det är det enda laget som de rår på.
Kommentera

GävleLasse: Än en gång Lasse, Lagen från AS har flyt och spelar därefter. Lagen från ES har nerverna utanpå o spelar därefter. Det är kris i exempelvis Frölunda och Skellefteå om de skulle förlora en match i kvalet.
Det bäst förberedda laget för kvalserien är fortfarande Malmö. Har för mig att första matchen i serien blir mellan de 2 lagen från ES. Skulle t.ex. Frölunda förlora en sådan match då kan vi snacka om kris och nerver utanpå skjortan. Var det inte så för Brynäs för ett par år sedan?
Om det nu blir Frölundas så tror jag emellertid att de klarar sig kvar. Skellefteå skulle kunna tänkas få det jobbigare.
Kommentera

GävleLasse:

Nu håller jag inte riktigt med dig lasse. Som jag ser det så har SSK minst lika stor chans att ta steget opp Som tex Frölunda eftersom de är det bästa laget utav de lagen från AS.

Leksand går iaf inte opp även om jag hoppas på en fetskräll :-)

Man skall inte underskatta nåt lag från AS. Rögle kommer säkert ta en del oväntade poäng i Ängelholm samt att Leksand säkert kan ställa till det för nåt lag.

Kommer bli en jämn kvalserie!!
Kommentera

El Aka Ali: Oavsett lag som gör MIF sällskap ner till KS kommer inte att vara ett strykgäng utan vunnit många matcher, svåra som lätta. Det är stor skillnad på tempo och framförallt effektiviteten. i AS så går det att göra lite misstag i egen zon men mot elitserielag blir det mål bakåt i större utstäckning.

Ser man på lagen som ligger i riskzonen att åka ned till KS så är det väl Skelle som skulle kunna få det jobbigt, men jag är ganska säker på att det inte blir dem.

Hur som helst så ska det bli en jävligt intressant kvalserie i år.
Kommentera

El Aka Ali: Laget med det tajtaste försvarsspelet och hetaste målvakt kommer att ha en bra chans. Jag reserverar mig mot alla tips pga att pressen och nerverna kommer att ställe till spratt för ALLA lag, vilket erfarenheten tidigare visat. Minns SSK ifjol, som såg oslagbara ut i slutet av ES och sen totalt klappade ihop i KS.
Jag säger om denna fråga som ngn vis man sa: det enda jag är säker på är att man aldrig kan vara säker....
Kommentera

GävleLasse: Malmö har under en himla lång tid kunnat förbereda sig för kvalspelet på ett helt annat sätt än det andra laget som kommer från ES. De har t.ex värvat spelare som alla är förberedda på vad som komma skall. Dessutom har de faktiskt blivit klart bättre under resans gång. Så bra som Malmö är nu har de inte varit under hela säsongen. Det är bara att se på resultaten mot lag som är lite pressade att ta poäng i jakten på slutspel.
Malmö kommer enkelt att vinna kvalserien. Det andra laget från ES blir förmodligen 2:a om inte pressen att vinna matcherna blir för tung. Södertälje är förmodligen bästa laget från AS. Sedan skall man ha i åtanke att lagen från AS har haft medgång och spelar därefter. Malmö är moraliskt förberedda på att möta sådant motstånd. Det har inte det andra laget från ES kunnat göra något åt.
Kommentera

GävleLasse: Det beror ju alldeles på vilket lag som följer med Malmö ner i Kvalserien,blir det Skellefteå så tror jag dem viker ner sej o får börja om igen.
I sånt fall tror o hoppas jag att SSK tar steget upp.Bara för att Leffe Strömberg är en sån symaptisk tränare;)
Kommentera

El Aka Ali: Det tror inte jag. Vilket lag det än blir så kommer inget av lagen från Allsvenskan att ha en suck.
Kommentera

Stigsson: Har en känsla av att bland de 4 lagen så står Malmö i en klass för sig. Det andra laget som följer med ner från ES får det nog mer jobbigt.
Vilket det nu blir.
Kommentera

Då var dom fyra, Södertälje SK, Rögle BK, Malmö Redhawks och Leksands IF.

Kommentera

I kväll blev det tredje laget helt klart för KS, Rögle BK gör Södertälje och Malmö sällskap.
Inom kort får vi väl också ett fjärde lag eftersom Leksand har en sån jävulsk fördel av målskillnad mot VIK men än skulle det kunna vända till gurkornas fördel även om det inte är troligt.

Kommentera

65selander: Dom har faktiskt ända fram tills nu haft en mikroskopisk chans att klara sig men nu är till och med den borta.
Kommentera

65selander: Jag tror det blir Linköping som följer med Malmö till kvalserien.
Kommentera

Stigsson: Att MIF skall köra en runda i KS har varit till kännedom för alla ett tag tilbaka men vilket lag föjer med?

6 Luleå HF 49 19 8 22 152 : 146 68 3 1
7 Skellefteå AIK 49 17 12 20 126 : 148 68 5 3
8 Djurgårdens IF 50 17 12 21 131 : 135 67 4 1
9 Mora IK 49 20 7 22 130 : 142 67 0 2
10 Frölunda HC 50 19 8 23 141 : 145 66 1 1
11 Linköpings HC 49 17 13 19 132 : 148 66 2 5
12 IF Malmö Redhawks 49 11 13 25 110 : 155 46 0 8
Kommentera

Metal Guru: Som andra lag som är 100% klara för kvalserien skriver vi i och med dagens matcher in IF Malmö Redhawks.
Kommentera

Stigsson:
Idag är Färjestad och HV71 klara från att slippa KS.
Övriga ES-lag kan teoretiskt hamna i eller utanför Kvalserien 2007.
Kommentera

Jag tror att du har helt rätt, nyz:
Inget lag från AS tar sig upp. Inte heller något ES-lag håller sig kvar. Mitt under brinnande kvalserie visar det sig att en gammal FBK-propå vinner laga kraft, och ES återgår till ursprungsstorleken 10 lag.
Pity.
Kommentera

65selander: Kvalitén i AS har höjts avsevärt, detta påstår jag inte bara för att LIF inte "vunnit rubbet" som brukligt. Toppmatcherna i AS håller en nivå som är fullt jämförbar med många ES-matcher, kanske inte toppmöten, men absolut i klass med vad jag sett MIF, MIK, DIF, SAIK m.fl. prestera under säsongen. Över hela säsongen är skillnaden givetvis något större p.g.a spelarmaterialet, men kvalserien avgörs på 10 matcher och med en taskig start blir pressen tyngre och läget ruskigt jobbig även för grovjobbare som Brendl (fniss)...

Jag påstår inte att nåt AS lag tar klivet upp, men jag skulle inte sätta pengar på att ES lagen håller sig kvar heller.
Kommentera

Stigsson: "KS är ALLTID mer psykologi än kavalitet"

Kunde inte ha uttryckt det bättre (jo förresten, jag hade kunnat stava rätt till "kvalitet" ;-) själv. Av just det här skälet tror jag att MIF kommer att klara sig utmärkt genom kvalet, för de är redan där mentalt och har redan börjat förbereda sig genom att träna in ett mer kvalserieanpassat spel och liknande. Det andra elitserielaget som hamnar där kommer att få det tuffare, även om de har bra chanser att klara sig ändå - men SSK och Rögle får inte på något sätt underskattas.
Kommentera

65selander: ja LHC vore faktiskt ganska skoj att få se i kvalserien och ännu roligare om dom åkte ur :)
Kommentera

Glömde skriva att det är ju inte helt säkert att det blir MIK som åker ner till KS.

MIK har ju en match mindre spelad än DIF, skulle LHC få ta sig en svängom i KS så skulle jag skratta varenda dag jag vaknade ;-)

6 Luleå HF 47 18 8 21 146 : 142 65 3 1
7 Skellefteå AIK 46 16 11 19 117 : 137 64 5 2
8 Frölunda HC 47 18 8 21 135 : 134 63 1 1
9 Linköpings HC 46 16 12 18 126 : 138 62 2 4
10 Djurgårdens IF 47 15 12 20 125 : 130 61 4 1
11 Mora IK 46 17 7 22 119 : 137 58 0 2
12 IF Malmö Redhawks 47 10 13 24 104 : 150 43 0 8
Kommentera

65selander:

Helt rätt av dig, därför slipper jag gärna MIK i en kvalserie för jag tror lagen tar ut varandra men SAIk i KS ger mig också dåliga vibbar men skall man ta sig till ES skall man ju slå alla lag.

Men mitt tips blir ändå Leksand SSK Västerås Rögle från AS samt MIF och MIK från ES! enkelt :-)
Kommentera

65selander: KS är ALLTID mer psykologi än kavalitet.
Kommentera

mattias - 74: Det var förra året. det är en känsla jag har. Nu när Brendl har fått upp ångan och MIF har inte så dåligt lag ändå. De lagen har bättre tempo i kroppen eftersom det är hårdare matcher i ES än vad ni har i AS att ni floppar mot soplagena beror mycket på det mentala.

Fast det är ju ES lagena som har pressen på sig samt givetvis även SSK och ni eftersom båda lagena står med nya arenor som skall betalas av.

Oavsett så blir det kul att följa spelet.
Kommentera

65selander: ja trodde inte heller nått AS lag skulle gå upp för typ 1,5 månad sen men börjat ändra uppfattning då MIF verkar ha panik....sen lär det ju visa sig vilket lag mer som hamnar i kvalet.

Blir det mora och leksand lyckas knipa en plats så är väll risken att dom 2 lagen spelar ut varandra och hamnar i allsvenskan 07-08 båda två.
Kommentera

65selander:

Varför skulle inget av AS lagen gå opp ? Förra säsongen gick båda opp! Jag tror inte heller Leksand går opp men allt är möjligt i en Kvalserie!
Kommentera

65selander: Om Mora nu hamnar i KS så är risken stor att Leksand spelar bort dom och att SSK tar ESplatsen istället .

Leksand - Mora , blir nog lite som Sverige - Finland var förut i hockeyVM .

Leksand kommer att ge allt mot just Mora och troligtvis få avstäningar och skador och det gynnar bara dom andra lagen (MIF och SSK), och det samma gäller nog även för Mora .
Kommentera

65selander: Jag är inne på den linjen med. AS lagen ligger ju en bra bit efter när det gäller ekonomin, inte minst den här säsongen när det skiljer runt 14,5 miljoner i TV pengar...

Det blir ju ett par bra spelare för de pengarna.
Kommentera

Db_04: Skrev tidigare i LIF boken att förutom SSK och LIF så är lagena utfyllnad. Det blir den hårdaste KS på länge iaf. MIF och troligtvis MIK. En riktig holmgång där jag tror att inget AS lag går upp.
Kommentera

Stigsson: å rögle blir väll säkert klara snart å
Kommentera

Kvalserien till elitserien 2007
Södertälje SK blev idag som första lag 100% klara för kvalserien.
Kommentera

852066 · »