Fredberg:
Bäst placerade lag möter sämst placerade lag. Näst bäst placerade lag möter kvarvarande lag.
Ja, så var det klart hur kvartsfinalerna ska spelas då. Jag vet inte om det finns något intresse av att diskutera detta utanför respektive gästbok, s.a.s. För "oss som inte deltar" av olika skäl gör jag här i vilket fall ett litet försök till att tippa hur jag tror att det går.
HV 71 - Mora IK
Allt annat än en klar HV-seger är givetvis en sensation. Förmodligen är Mora rätt så nöjda med säsongen redan nu, och frågän är väl hur man gör för att ladda om och för att gjuta slutspelsmod i spelarna. Nu kommer man givetvis inte att lägga sig ner och dö självmant, men jag tror i vilket fall att man får svårt med just detta. Att HV sedan är ett par klasser bättre som hockeylag betraktat gör knappast uppdraget för Moras del enklare. Men Mora vann ju med 6-0, i Jönköping, sist lagen möttes, man visade ju där att man visst kan vinna. Ja, och nej. Den förlusten var väl ett av skälen till att Per Mårts spelare valde just Mora. En bättre motivation till revansch kan m,an väl knappast få.
HV 71 vidare, 4-0 i matcher.
Frölunda HC - Brynäs IF
Det här mötet har alla förutsättningar för att kunna bli en enda lång dominans av favoritlaget Frölunda. Brynäs har haft en otroligt bra period ända sedan före jul, det är bara MoDo som tagit fler poäng räknat på ett antal matcher nu i slutet. Men det räcker inte, Frölunda är bättre på alla punkter. Men Honken är väl minst lika bra som Salo på målvaktssidan? Nej, det är just det han inte är. Brynäs backlinje kommer inte att fixa att hålla bort tunga och finaltörstande Frölundaforwards från kassen. Och iom att den matchen är förlorad så räcker inte heller Honken till. Brynäs lär nog kunna snålspela sig till nån seger, men fara på färde för Göteborgarna, det blir det aldrig.
Frölunda vidare, 4-1.
Linköpings HC - Luleå HF
Det här kan bli en drabbning som heter duga. Två lag med bra målvaktsspel, och två lag som tycker om att spela en tuff ishockey. LHC har fler spelare som kan avgöra matcher, och håller Luleås fruktade förstaline hela vägen? Vad händer om Micke Renbergs ljumskar inte pallar? Här fick visst lotten avgöra det hela. Det var nog klokt, för att välja mellan Luleå och MoDo, två lika tuffa motståndare, var nog som att välja mellan pest och kolera. Lättare då att låta lotten få bestämma. LHC är nog snäppet bättre vad gäller det offensiva spelet, plus att Fredrik Norrena i regel är en slutpspelsmålvakt att lita på. Ja, så långe han håller sig i kassen åtminstone.........
Här kan även coachmatchen bli intressant. Svårtippat är det också. Det kan gå till sju matcher, men jag tror att det blir sex.
Linköping vidare, 4-2.
Färjestads BK - MoDo Hockey
En repris på förra säsongens kvartsfinal. Det man minns från den matchserien är det tuffa spel som lagen visade prov på. Samtidigt så fanns det en mängd importer i båda lagen då, så att göra vidare jämförelser känns förstås bara dumt. Tuffheten i slutspelsmatcher är en regel, och det lär inte bli någon skillnad här. Men upplägget med tanke på förra säsongen gör den här matchen extra intressant. Om jag får tala för egen del så är det detta båda lag som jag inte ger så mycket för. Så det enda positiva med att lottningen blev som den blev är väl att ett av dessa lag åker försvinner. MoDo har nog elitseriens bästa defensiv, där burväktaren Krizan mycket väl kan växa ut till något av ett spöke, även för FBK. Framåt känns Ö-vikarna betydligt tunnare. Men man brukar ju säga att ett bra anfallsspel börjar med en bra defensiv.....
MoDo har några starka kort bland forwards som nog kommer att kliva fram et steg ytterligare. Färjestads veteraner Jönsson och Nordström måste göra detsamma om det ska kunna bli ett kul slutspel i Värmland med omnejd.
Färjestad vinner, 4-3.
Jaha, då frågar jag er experter:
När kommer det här "Valet" att ske? Kommer det göras i Hockeykväll på måndag, eller kommer man ta det senare?
Jag trodde att det var som så att ettan får välja mellan åttan och trean, om vi säger att femman väljer sjuan får tvåan välja mellan trean och ettan, medan då sexan väljer antingen tvåan, femman eller sexan. Sjuan har då att välja mellan tvåan och sexan, medan åttan i detta läge har amnesti.
Enkelt, javisst!
Gissningsvis är det väl för att man i grundserien annars kunde försöka välja motstånd genom läggmatcher (för att undvika ett visst lag eller dylikt). Läggmatcher i en kvartsfinal däremot leder inte direkt till något önskat resultat...