Problemet som jag ser det är ju att det inte finns någon "ond" klubbledning som besudlar "supportrarnas tröjor". Hur tröjorna ser ut ser jag som en spegling av supportrarnas krav på sportslig framgång. HV och Färjestad var först med att bygga sina nya arenor, hitta nya åskådare, tjäna mer pengar och på så sätt skaffa sig fördelar gentemot övriga ES-lag. Man har utrymmet att låta sina tröjor se ut som man vill, andra klubbar har inte det utrymmet.
Så visst, det var väl ädelt i retrospekt att de här klubbarna byggde sina arenor tidigare, men att HVs och FBKs (minus det gul-lila) tröjor är relativt reklamfria beror på ett handlingsutrymme som flera andra lag inte har.
Jag säger: ryck ifrån dem möjligheten att tjäna pengar på det här sättet, kan man lägga krav på hur hockeyn ska upplevas (minst 2000 sittplatser, belysningsstyrka i hallen med mera, med mera....) så kan man även sätta upp krav på hur en elitserietröja ska se ut. Varumärkesprofilering och sprida ett koherent budskap, om man ska prata lite konsultska som får Peter Wallin att gå i spinn ;-)
Dysso: Äh, sån där valfrihet det ställer bara till en massa elände. Bättre med någon form av centrala dekret som skall följas till punkt och pricka. Nej, det är klart att man även önskar att föreningarna känner ett ansvar mot sina fans vad gäller att hålla tröjorna så rena från reklam som möjligt, men i dagens samhälle så krävs ju resultat på en gång och helst i förrgår, och för att få så bra idrottsliga resultat som möjligt så krävs det väl pengar, tror jag, och knepigt nog så kommer dessa pengar till bland annat spelarvärvningen på något konstigt vänster från företag som vill göra reklam för sina varor och tjänster.
Så jag kanske får byta glasögon och vänja mig vid dessa reklambelamrade tröjor, eller så får jag låsa fast mig utanför kansliet och utföra någon form av protest.
Skall i varje fall bli intressant att se hur många lager reklam det kommer att hamna på tröjorna nästa år, ifall det blir strejk i NHL, vissa lag lär ju få ett ökat attraktionsvärde har jag en känsla av.
Jag tycker det ska vara upp till klubbarna. Tycker man inte det är så viktigt att fansen får titta på en vettig matchtröja så får dom väl ha reklam överallt då. Det är ändå i slutändag för fansen man spelar, och visar man ingen respekt för dom så tycker inte jag man ska ha regler för att tvinga dom att göra det. Vissa klubbar gör det, andra skiter i det. Tycker du att ditt lag har för mycket reklam, klaga. Klagar tillräckligt många så är det väl inte omöjligt att dom gör något åt saken.
Björn VII: Vore ju skönt om man fick någon form av restriktioner på reklamytorna på dräkterna igen. Kan ju inte säga att det är vidare snyggt med femtielva reklamloggor på matchtröjorna. Men det kanske är sånt som man ändå får leva med när det blir svårare och svårare för klubbarna att hitta en storsponsor som kan gå in och ensam betala tröjreklamen.
Som jag förstod det i artikeln så var det alltså Skönhetsrådet som godkände hur sponsorbudskapet skulle förmedlas på tröjorna. Undrar om en nutida form av skönhetsråd också skulle ha synpunkter på vilka färger som kan tänkas vara gångbara på en matchtröja.
Undrar förresten hur pass intresserade klubbarna skulle vara av att spela i helt reklamfria tröjor? Vet inte hur pass mycket reklampengar man kan tänkas dra in på matchtröjereklamen per säsong, men det finns säkert de där ute som har ungefärliga siffror.
Skönhetsrådet skulle verkligen vara ett välkommet återseende, problemet med reklam-kletandet idag ligger väl mest i att klubbarna sedan några år [k]får[/k] utforma reklamen i stort sett hur de vill, tidigare var det begränsat till vissa platser och med mått.
Gärna samtidigt med att den oberoende gruppen som kontrollerar och certifierar säkerheten på svenska idrottsarenor tillsätts dårå...
Hittade en ganska intressant artikel om reklamens intåg när jag satt och läste gamla årgångar av Örnsköldsviks Allehanda. Denna artikel publicerades i Örnsköldsviks Allehanda torsdagen den 12 november 1959.
[f]Reklam på tröjorna gav hockeyn 200.000[/f] Reklam på tröjorna blev ett lyckokast. Redan första året har klubbarna sammanlagt kammat hem 200.000 kronor vilket inte är småpengar om man betänker att staten årligen satsar 119.000 kronor på hockeyn.
Även ex-allsvenskarna Alfredshems IK har tjänat en slant på tröjreklam för en Ö-viksfirma.
Än mer glädjande är att reklamen inte skämt dräkterna. Skönhetsrådet (Pelle Bergström, R:et Eklöw och Curt Sjöborn) har gjort ett gott sovringsarbete.
Samtliga allsvenskar så när som Bofors har redan klart med tröjreklam. Bofors dröjsmål beror på att man försöker förena tröjreklamen och sargreklam.
Det är högst varierande summor som betalas för reklamen. 40.000 kronor är topp (Djurgården?) och sen finns hela skalan ned till 300 kronor. För allsvenskarna är priset mellan 3.000 och 10.000 kronor.
Ytterligare pengar väntar klubbar och idrottsinstitutioner. Sedan internationella ishockeyförbundet givit tillstånd till avsteg från regeln om att "insidan på sargen skall vara enfärgad och fri från störande utformning" kommer reklam på sargens insida att försöksvis monteras. Sargreklamen beräknas kunna tillföra hockeyn cirka en kvarts miljon kronor.
Problemet som jag ser det är ju att det inte finns någon "ond" klubbledning som besudlar "supportrarnas tröjor". Hur tröjorna ser ut ser jag som en spegling av supportrarnas krav på sportslig framgång. HV och Färjestad var först med att bygga sina nya arenor, hitta nya åskådare, tjäna mer pengar och på så sätt skaffa sig fördelar gentemot övriga ES-lag. Man har utrymmet att låta sina tröjor se ut som man vill, andra klubbar har inte det utrymmet.
Så visst, det var väl ädelt i retrospekt att de här klubbarna byggde sina arenor tidigare, men att HVs och FBKs (minus det gul-lila) tröjor är relativt reklamfria beror på ett handlingsutrymme som flera andra lag inte har.
Jag säger: ryck ifrån dem möjligheten att tjäna pengar på det här sättet, kan man lägga krav på hur hockeyn ska upplevas (minst 2000 sittplatser, belysningsstyrka i hallen med mera, med mera....) så kan man även sätta upp krav på hur en elitserietröja ska se ut. Varumärkesprofilering och sprida ett koherent budskap, om man ska prata lite konsultska som får Peter Wallin att gå i spinn ;-)