"Jag är en spelare som inte viker ner mig, som gillar att vara i centrum och som vill sprida energi till resten av laget. Jag vill vara en inspirationskälla till att aldrig ge upp." - Hugo Reinhardt
Knylan: har för mig Nubben också gått ut och sagt att han gillar nya upplägget, gör då vet man på förhand förutsättningarna. Nu kommer man stötas och blötas en hel säsong med samma lag i serien och slipper ovissheten med att få möta ett SHL lag. Att det också är en del av att man satsar lite hårdare denna säsong med. Ok att det hade varit gött med ännu en plats att spela om, men jag gillar slutspelsupplägget helt klart. 😊
sc47: Fast risken med det schemat är att förstaseedade laget(om dom är väldigt starka hemma) kan avgöra serien ganska tidigt. Jag tycker ett spelschema som SHL hade ett tag var bra, B-H-B-H-H-B-H. Blir nån resa mer men risken att serien dör snabbt minskar lite
JanneH: kan nån förklara för mej hur det fungerar. Är det så att bara 1 lag kan gå upp varje år? Och är det då vinnaren som flyttas upp direkt utan kval och sista lag i SHL åker ner direkt.?
JanneH: Jag är så pass tillvänd att jag knappt ser några problem överhuvudtaget. Landets två högsta ligor får identiska system (i stort sett), extremt tydligt. En vinnare per liga. Från att ha varit väldigt bespottat så visade sig det föregående systemet bli ganska kul ändå, säkert mycket för att Leksand visade direkt första året att det trots allt gick att slå ut ett SHL-lag över sju matcher. Mycket av tanken runt bäst av sju-serier är ju att det i regel brukar vaska fram en vinnare som trots allt varit ”bäst”, men det är i slutspelssammanhang verkar det som. I kvalsammanhang blev det en annan grej och det dök upp en psykologisk faktor i det hela som möjliggjorde skrällar varje år.
Det kommer man nog att sakna, i övrigt ser jag mest möjligheter ärligt talat. Vi behöver från och med i år vara ligans bästa lag för att kunna gå upp, inget mer. Inget ovisst möte med ett SHL-lag där man behöver slå ur underläge, hoppas på slumpen och att motståndet ska drabbas av psykos. Den aspekten gör ju att Nubben verkligen kan sälja in detta med att målet är att gå upp, jag vill nog mena att det blir lättare att behålla spelare då också. Vilket vi redan sett prov på den här sillyn, även om det säkert finns lite andra omständigheter som spelat in just i år. Dahlén hade nog känt lite mer tvivel om det tidigare betydligt mer snåriga systemet funnits kvar, åtminstone har han hintat lite kring det.
Knylan: Jag tycker inte den känns sämre än Meca Race hit och Allsvenska finaler dit i a f. Bra också att högst placerade lag får välja motstånd i både kvart och semi. Att bara 1 lag går upp kan man ju ha synpunkter på men istället för att 0-2 lag kan gå upp så får man ju nu garanterat ett lag som går upp. Vi är ju fortfarande jävligt långt ifrån fotbollen där 2 lag går upp direkt och ett ytterligare får kvala men hockey är hockey och fotboll är fotboll. Hockey är mer upplagt för att funka med slutspel
PezN: Frågan har väl gått några varv här men kortfattat så tror jag att den här förändringen kan ha jävligt goda effekter. Det blir tydligare åt varenda tänkbart håll känns det som. Dessutom verkar spelarna gilla det.
Spock: kan det ha att göra med minskade resor? Blir ju kanske lite lidande sportsligt sett, men kan spara pengar för klubbarna. Viktigare lägga de pengarna på senare finaler.
Hassan: Jag tycker det är dåligt att play out och kvartsfinaler bara är bäst av fem. Ligan behöver inte passa någon tid mot SHL längre, så det finns inget hinder utifrån för bäst av sju.
Hassan: tycker bara att det är märkligt att så många lag ska spela ”slutspel”. Det är förmodligen riktigt jäkla svårt för både ettan och tvåan i serien att etablera sig i SHL, vad ska då lag som Västervik och Bofors göra där?
”Men slutspel gör att det blir spänning in i det sista”. Fan att möta Västervik i en kvartsfinal är ju bara ångest, som ett kval nedåt i kvalet uppåt.
Hockeyoraklet: Det har nog aldrig varit snack om det, förutom möjligen att vissa supportrar velat ha det så. Det enda som skiljer sig nu mot det som snackats tidigare är väl att seriesegraren kommer att få välja motståndare hela vägen fram till finalen.
Silly: Vill minnas att HV tog sitt 1:a SM guld på 90 talet efter att dom precis gick till slutspel i sista omgången. Dom vann i Finalen mot Brynäs. Gissar på att Husse kan berätta den anekdoten om han vill. Han kommer garanterat prata om en straff som Brynäs skulle ha haft i sudden!
PezN: snackade man inte om att seriesegraren skulle gå direkt upp? Så om man nu vinner serien ska man sedan spela ”slutspel” mot två lag man väljer själv och sen får man (med största sannolikhet) ändå spela mot 2:an i serien i en coinflip-finalserie? Och förloraren i finalen är ute? Eller får man spela en serie mot vinnaren i SHL’s play-in?
Nisse på Mon or: tror att san jose har honom under kontrakt tills årets säsong är helt slut. efter det är han rfa (restricted free agent) har jag för mig att det snackade om i hockeypulspodden. dvs, ska han spelaa i nordarmerika har san jose rätigheterna. men han har inget kontrakt med dem.
sargad: han kommer att saknas, den gode Emil. Kulturbärare, laglojal, pådrivare, trivselspridare. Såna växer inte på träd. Men håller med - önskar honom all lycka i Almtuna.
JanneH: lite så tänker jag också. Dom har ju vetat om att KHK har en kass ekonomi länge, och hade väl det med sig i beslutet bör man nekade rekonstruktion.
Då är det egentligen bara bita i det sura äpplet och åka ner.
Lite ödets ironi egentligen. För några år sedan gick dom upp i SHL, accepterade korkade krav som blev för dyra, nu är dom nere i hockeyettan(troligtvis) till hösten Ett steg framåt, två steg bakåt.
Jensen_12: ja känns inte KHK VS Väsby som en repris av Pantern VS Kristianstad? Domstolar ska fan inte avgöra vem som spelar var. Är regelverket för otydligt får det skrivas om. Om regelverket är tydligt (vilket jag tycker) så ska det efterlevas och i s f så är det bye fucking bye till KHK och välkommen igen Vilda Väsby
Matsg: vore ju trevligt om dom blev kvar då det blir närmaste matchen för mig. Och utan att gå händelserna i förväg lär det bli roliga tillställningar för bortasupportrarna där också.
Samtidigt tufft för Väsby som inte vet vad dom ska satsa mot.
Sputnik: Hockey kommer att spelas, det är vad jag tror i alla fall. Sedan om det blir med publik, utan publik, komprimerad säsong eller nåt annat, ja det får vi väl se
Hassan: Vore ju en fördel om det fanns nån hockey att snacka om också. 🤪 Nej men skämt åsido så har ju man kommit överens om att blir det ingen publik till början så skjuts säsongsstarten upp. Frågan är bara hur mycket hockey vi kommer kunna snacka om kommande säsong....
Tikkare: Det håller jag med om. Men jag är förundrad över att du upplever det som så oerhört mycket mindre civiliserat att äta fladdermus än att fira jul med att äta grisarsle och att avsluta sommaren med att suga ut saften ur rumpan på spindeldjuret kräfta. Skönt att Timråiter och Modoiter ändå är rörande överens om att de står högre på evolutionstrappan än asiater. Känns som det är hockey som gäller här inne om man ska stå ut.
Clay.2: Här är det 29 grader men sitter i skuggan. Det går knappt att vara ute i solen en längre stund. 39 grader låter tufft... har för mig att det var ungefär samma temp när jag var vid Giza pyramiderna för många år sedan.
JanneH: Jag tror det mer beror på skadorna. När skadorna på backarna kommer som vanligt så måste forwards hjälpa till mer i defensiven och blir då mer trötta än vanligt och har inte orken 100 % att vara så där livsfarliga offensivt som de ... | #Läs mer ·