Sputnik: Det finns åtminstone ett generalfel i backsidan o det är att ingen av backarna kan skjuta direkt på passning. Alla måste stanna pucken innan de skjuter. När klubben var i ES så tränade man på den detaljen o de flesta backarna kunde skjuta direkt. Därför gjorde också backarna hyfsat med mål.
Puckat: Didde har sett över förväntan bra ut, spelar enkelt och sådär lagomt grisigt som han ska. Som sagt backsidan känns solid och det finns bra bredd med både offensiva och defensiva förmågor. Kinnvall som vi berömt härinne blev ju också utnämnd till turneringens bästa back. En av svagheterna förra säsongen var ju just backspelet och att vi hade backar som var för mycket stöpta i samma form och det saknades offensiv spets. I år känns backsidan mer homogen och det finns både offensiv och defensiv spets.
JobbaPuck: Para ihop Larsson med Ponomarenko igen. Larsson verkar få alla att se bra ut, fick till och med Didrik Strömberg att se ut som en rund miljon där ute idag ;-)
JobbaPuck: Nja, Dahlroth var svagare enligt mig. Tror nog Ponno sitter rätt säkert, och han kommer växa in i det oxå. Är nog bara ev Westlund som kan peta honom från ordinarie, som jag ser det just nu
Knylan: Jansson gör ett stabilt intryck, likaså Kaijser och Hållander vet vi ju vad han kan, jäkligt bra påfyllnad underifrån :-) Sen har vi ju Olofsson oxå
Sputnik: Så är det men han var ju värvad som toppback och betald därefter. Robinson gick från norska ligan till toppback i KHL på två säsonger, som 26-åring. Tror Linkan myser över den värvningen fortfarande idag. Enock kan bli hur bra som helst, så länge han kan kompensera sin brist på storlek även på högre nivå.
Nisse på Mon: Ja, jag undrar det också. Det vore en enorm besvikelse att inte placera sig bättre än förra året, jag tycker att det borde betala sig att vi är mycket mer kompletta som lag och betydligt mer balanserade. Nu har Haukeland inlett svagt, men jag har på förhand ändå känt att vi borde ha seriens bästa målvaktspar. Brattströms övergång till seniorhockeyn ser ju helt bekymmerslös ut, jag tror faktiskt att han kommer avsluta säsongen som förstekeeper. Bra målvakter kan ta en väldigt långt.
Knylan: Av det jag sett hittills av Timrå i SCA cupen, undrar jag om det finns så himla många lag bättre än TIK? 2-3 st? pp verkar snabbare och säkrare...
Sputnik: Det tog två sekunders puckkontakt och några skär igår för att konstatera att Enock är enormt intressant. Tror inte jag sett någon komma in och stå för en helt egen nivå så tydligt sedan vi fick låna Pilut från HV. Pondus är helt rätt ord, i allt han gjorde. Grym skridskoåkning, hårdhänt och kylig med pucken. Rightare dessutom. Vet inte om vi gjort ett så intressant backförvärv sedan Mat Robinson.
Gorkyman: Blir väldigt svårt att själv välja ut 6 backar, panomarenko har sett intressant ut och likaså Kinvall. Frågan är bara vilka man skall ställa över? Ett delikat problem för Freddan och Company helt enkelt.
Gorkyman: Hoppas nivån som domarna har nu i cupen, kommer gälla när serien börjar oxå. Man har verkligen inte blåst sönder matcherna, utan låter spelet gå. Dock är det inte jättefysiskt, men eloge till domarna så långt :-)
Sputnik: Tyckte nog Westlund var bland de bättre backarna ifjol, efter att han fått några matcher, alltså strax innan han pajade igen. Dahlroth känns långt ner på backlistan.
EArk: Tungt för Westlund, tyckte att han såg riktigt stabil ut det lilla han spelade förra säsongen. Nu kanske jag känns lite väl hårt mot Dahlroth men håller nog en frisk Westlund framför honom med. Riktigt kul att se Enock komma in och direkt och spela med sån pondus första matchen. Det kommer bli rejäl kamp om att få sig en plats i backuppsättningen om inte annat, riktigt bra bredd.
Turkiska Tiken : samtidigt tycker jag att det känns skönt att föreningen tar ansvar för ekonomin! Det är inte bara några säsonger nu som gäller, förhoppningsvis så kommer vi vara i SHL en lååång tid framöver!