157620: Ja, herregud vilken kvalitetsskillnad det är mellan engelska och svenska ramsor. Det där är bra exempel på att ramsor kan ha edge utan att vara grova.
Det känns ibland som att svenska supportrar så gärna vill vara som de engelska, men att dom inte fixar finessen.
hubbenorlen: Som denna som united sjöng till "ära" för Suarez:
your teeth are offside, your teeth are offside, Luis Suarez, your teeth are offside
Tyvärr är engelska ramsor ljusår bättre än någonting som nånsin uppstått på en svensk arena. Med några få undantag: Sundsvall hockey har inga pengar, inga pengar kvar är en av Timråklackens finest. Men dessa fyndiga ramsor kommer alldeles för sällan.....
Smokey: Enligt den lallande profetens evangelium skall alla matcher hädanefter spelas i ett babyrosa skimmer. Spelarna skall likt ett gäng Pavlovska hundar åka omkring på isen och be om ursäkt för att de finns så fort motståndarna blir
ledsna i ögat. Klacken skall vara värdegrundscertifierad och coachad av Mr Bean i konsten att uppträda oförargligt och menlöst. Resten av åskådarna skall bära Ulf Ekmanmasker med ett ständigt påklistrat fånleende.
Starkare uttryck än "Oj" , "Hurra" och "Men" skall filtreras och dissidenter skall för evigt försvinna under västra stå. Jonte Hedströms utbrott skall exemplifiera hur det kan gå om de otäcka känslorna tar överhand och fördömas i ett unisont Amen.
hubbenorlen: Nidramsor (till en viss grad) piskar upp stämningen, och skapar en eldig atmosfär, i synnerhet vid derbytillställningar och matcher av likvärdig kaliber. Psykningar och gliringar av finurlig och humoristisk art riktade mot motståndare och dess supporterskara anser jag höra till. Avsaknaden av detta kombinerat med den fåniga "gulligull-mentaliteten" är två faktorer som bidrar till att jag inte värderar klacken särskilt högt. Det löjligt magra utbudet av ramsor ska vi inte ens belysa överhuvudtaget.
Hahl Bundy: Ja, frågan är: Ska vi vara dansband/idolpop eller hardcore/metal/punk?Ska vi vända andra kinden till eller ska vi ge igen? Ska vi ha mysbyxor i velour eller slitna jeans? Ska vi lalla eller vara stolt arroganta? Ska vi leda eller följa? Ska vi dricka saft eller brännvin? Svärsmorsdrömmar eller rebeller?
Redigerad kommentar
Hälge: Rycker några citat ur krönikan:
"När ni buar åt Almtuna som värmer upp inför matchen vänder jag ryggen till"
Min åsikt: Fy fan vad det har buats i Timrå Ishall genom åren när motståndare värmt upp: Salming, Challe, Rydmark you name them.......Är det inte tillåtet att psyka motståndarna, men för fan gå och titta på schack.
"Och när socialbidrag blir en lycklig historia – då vet vi att något inte står rätt till."
Min åsikt: Hört talas om ironi....Hört MIllwalls ramsa Everybody hates us but we DONT CARE" Det kallas för självdistans, att kunna skämta om en verklighet som kanske är lite vanligare i Timrå kommun än i Uppsala kommun.
"Jag har aldrig under mina tolv aktiva år i den här supporterklubben varit i kontakt med en bengal"
Min åsikt: Här håller jag med artikelförfattaren: PYROMANJÄVLAR, dra åt helvete
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
JNS: Tyvärr är vi svenskar jävligt usla på att hitta på fyndiga ramsor...En bra ramsa ska antingen hylla det ena laget och/eller håna motståndarlaget på ett humoristiskt, intelligent och förnedrande sätt, dock helst utan att vara plump och gå över anständighetens gräns..
Men att bara ha ramsor som "älskar" det egna laget. Fyfan va menlöst, fyfan va tråkigt. Fy fan va PK....Hockey ska vara heta känslor åt alla håll, både på isen och läktaren....
Redigerad kommentar
Frella: Jag tycker naturligtvis att det är jättebra att folk engegerar sig i klacken, vilken det än är. Men jag skulle älska om vår klack bröt mönstret och körde lite smartare ramsor.
För övrigt är jag övertygad om att spelarna hör vad klacken sjunger. Framför allt de som sitter i avbytarbåset.
Redigerad kommentar
DJ Hemp: Att köra horor- och suparramsor är nog det barnsligste och simplaste sättet att visa attityd på.
Jag är så in i helvete mycket hellre mesig än kallar folk för horor och sjunger om hur packad jag är.
Folk som gillar den grejen är helt enkelt jävligt barnsliga.
Scharnhorst: Jag fattar faktiskt inte hur man kan tro att ramsor om hat mot motståndarlaget eller dess fans hjälper Timrå IK:s spelare. Dom borde väl rimligtvis bli mer taggade på isen av att deras fans uttrycker sin kärlek till laget?
För det är väl det allt går ut på? Att hjälpa sitt favoritlag? Eller är alltsammans bara en egogrej för att visa hur cool och hård man är?
Tjalle: Ja men då är ju frågan vad som är rätt och fel, det du tycker är fel kanske jag tycker är helt rätt. Det är verkligen inget en enskild person kan säga någonting om.
Om du kollar på hur supporterkulturen ser ut i Sverige så kommer du att märka att du inte kan säga vad som är rätt och fel. Det "gulligullande" som en genomsnittlig Timrå supporter vill få fram är tvärt emot det som man ser ute i den svenska supporterkulturen idag.
Redigerad kommentar
Plockepinn: Kunnande i detta fall omfattar för mig inledningsvis ha en känsla för vad som är rätt och fel och i detta kunna hantera det tvivelaktiga med en finess och twist, Vidare att förstå vad som engagerar och hjälper laget på isen och föreningen i marknadsföringen. Avslutningsvis att ha förmågan att inte försvara sina misslyckande utan lära av sina misstag. Jag må vara otydlig, men nu önskar jag god natt och god fortsättning!