250kg kärlek: de sammanlagda inkomsterna för alla dessa nhl-förluster borde räcka till både ett och två rätt tunga namn. Tänk på att Hedström fick något av ett rekordkontrakt erbjudet av Timrå (med Timråögon sett).
Om alla oväntade inkomster ska gå på EN spelare ska denna kosta klubben sammanlagt minst 5 miljoner, det känns lite väl mycket!
Det viktigaste av allt är att ledningen fattar att alla pengar för Hagos, Hedström och Nordgren MÅSTE PRIORITERAS till nyförvärven
RocknRolf2: Någon som känner till hur toppen av SM-liigas skytteliga såg ut förra säsongen? Hittar vi vår "frälsare" där månne, eller sitter han på andra sidan Atlanten och väntar på ett telefonsamtal från Nubben?
RocknRolf2: Precis. Jag antog, precis som du säger, att Nordgren lär ha rätt bra betalt i Timrå vilket borde innebära att det finns en hel del utrymme att kontraktera en bra spelare. Antingen väljer Nubben att lägga allt på en riktigt bra spelare eller så försöker han nypa två. Det jag ville veta var om priset för Nordgren (och hans antagligen höga lön) räcker för att köpa en lika duktig spelare. Eller får Timrå förbruka Hagos, Hedströms och Nordgrens intäkter för att få tag på en spelare av Nordgrens dignitet?
Det är inte helt lätt att finna bra spelare till "rätt kurs" så här nära starten.
250kg kärlek: 1.6 mille är ju bara de kontanta stålarna för Nordgren. Sedan tillkommer Nordgrens lönekostnad (som sannolikt var bland de högsta i laget). + Hedströms lönekostnader och drygt 1 miljon i kontanter för Hagos.
Kort sagt typ 3 miljoner kontant och en jävla massa lönekostnader frigjorda. Borde räcka till 2 tunga namn. Ett par Tjeckiska forwards kanske? några tyngre finnar?
Gör ett snabbt överslag och ser att vi har nu bara 5 forwards kvar från förra säsongen varav 2-3 st inte var ordinarie(sparsamt med speltid till och från). Fakta som gör en lite bekymrad. Å andra sidan blir det ett lag kliniskt fritt från "stjärnor" vilket gör att Kenta kankse kan strama upp å tighta till spelet så att vi blir så där äkklit disciplinerade som säsongen 2002-2003.
Icetea: Jag håller med dig. Kan hända är det spelets regler att NHL-lagen kan klampa in och rycka i princip vilken spelare som helst, men detta kan få ödesdigra konsekvenser i slutändan. Timrå som byggt ett lag under många år,värvat smart, jobbat hårt, och som hade ett ruskigt bra lag på papperet i början av sommaren ser nu ut som ett lag som mycket väl kan tvingas kriga i de undre regionerna i årets upplaga av elitserien.
TIKbiff: Enligt Tomas Ros blogg så var det ju precis den där klausulen man försökte förhandla till sig under dagen. Allting stod ju och föll med den. Det måste ha gått jävligt fort den här affären, i vilket fall!
Icetea: Enligt artikel i DB som jag såg länkad förut så hade han INTE en klausul men det spelar ju ingen roll när Hockeyligan godkände avtalet att NHL fick "plocka"spelare som dom just nu gör. Som man bäddar får man ligga.
Hade Gunno en NHL klausul i kontraktet med TIK?? Jag tror inte det men man vet ju inte... Så det är bara för NHL att klampa in med dyngstövlarna och ta vad man vill ha alltså. Sverige var ju väldigt snabb att acceptera det nya avtalet mellan europa och Nhl vilket jag tycker var svagt gjort. Det borde kosta NHL klubbarna det tio dubbla när man går in och rensar ES på tongivande spelare.
Men som vanligt så står vi med kepsen i hand när de plockar över spelare,
Sedan tycker jag att Timrå ska utnyttja kontakterna med Dallas, in med Dahlen i värvarstaben + att man borde värva Tommi Santala, en tung center och ge Z:a ett kontraktsförslag på ett par mille och be NHL dra...
Dom borde vilja spela hockey trotts sämmre betalning.
Att gå hit är ett sätt att hålla sig i form.