1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590881 inlägg · 6217 ämnen

Ankskit

« · 272412 · » Till forumet

Sv: Ankskit
Helg Ernest: Andersson, Casselståhl, Eriksson, Jindrich, Lind, Lindman, Åkerblom, Wallenberg och eventuellt Halvardsson. Summa sumarum 9 spelare av vilka åtminstone Andersson och Åkerblom får se som naturliga avgångar. Får för mig att jag läst någonstans att Tägtström inte är aktuell? Hansson och Zetterström, Wegar, Lauritzen liksom juniormålvakterna är väl inte helt mogna ännu men kan säkert komma till att få göra inhopp. Är det någon som saknar kontrakt i truppen nu?
Kommentera

Helg Ernest: Hansson har det väl uttalat sagts att han ska beredas plats i truppen. Undrar hur det är tänkt med Zetterström och Tägtström? De är ju med på lagkortet -02 men fick inte en minut på isen under seriespelet. Tveksamt om de kontrakteras för mer eller mindre permanent utlåning även den här säsongen. Kanske borde Lauritzén eller några andra gå på Sundsvallsdealen, det vill säga kontrakt med Timrå men främst spel med Bobbarna?
Kommentera

Helg Ernest: Glöm inte Åkerblom å Eriksson.
Kommentera

Glömde ju att Jindrihc slutat , men det är fortfarande bara 4 att ersätta, inte 12.
Kommentera

Johan J: Jo, 13 av 25 har signat på igen .
Det är 48% av årets trupp, vi kom ju "Bara" 3a . Så då är det väll bara rimmligt att byta ut halva laget. Istället för att spela ihop dom ännu mera så dom vart bättre.
Att vi tappade Lindman, Lind och Cassel har ju bara varit 3 spelare att ersätta. Men visst byt ut 52%, känns tryggare .
Fast Juniorerna lär väll plockas in igen .
Tegström, Hansson och Zetterström. Då blir det ju lite annan procentsatts.
Kommentera

Farbror Hasse: Visst är det oroligt. Jag hade helst sett att Påhlsson, Dahlen, Modin och några andra NHL-proffs redan skrivit på. Sitter och väntar på Sami Kapanens underskrift. Vänta till efter VM så skulle jag tro att en del pusselbitar faller på plats.
Kommentera

Helg Ernest: Säkert ett beslut som har fattats efter en diskussion mellan parterna. Han kanske räknade med mer istid eller så var inte klubbledningen nöjd med honom. Tycker inte han fallit ur på något sätt. Viss omsättning av spelare får vi räkna med.
Kommentera

Johan J: Jag tycker att vi med viss rätt kan känna oro. Spelare kontrakteras lite överallt i hockeysverige f.n. och inte minsta signal om att det finns heta spelare på gång till Timrå....

Agenter älskar att sprida rykten om kontraktsdiskussioner så visst är det oroande att det är så förbaskat tyst.

Sen blir det något av en pseudodiskussion att diskutera vad som är nonsens och inte eftersom ingen av oss vet ett endaste skvatt om vad som egentligen händer.

Poängen är att det måste vara ok att spekulera. Det är en viktig del av en hockeynörds vardag.
Kommentera

Johan J: Undrar varför inte Wallenberg fick förlängt ? Så dålig var han väll inte ? Dessutom kan han ju utvecklas vidare i rätt miljö ?
Kommentera

Johan J: Som jag alltid tjatat om: Those who know don´t tell, those who tell don´t know...
Kommentera

Kasparov: Förvisso, men hur stor trovärdighet det ligger i ryktena bör man ta vid beaktande. Objektiviteten är inte alltid på önskvärd nivå. För att inte tala om den insyn som finns. Hur god är egentligen insynen i klubbens verksamhet? Det är förbannat mycket nonsens och galimattias.
Kommentera

Johan J: äh vaddå "hal is" ? såna här gästböcker är väl till för att man ska spekulera och diskutera kring spelare, nyförvärv, klubbar, supportrar osv
Kommentera

dr-nix: Vi är ute på riktigt hal is när vi börjar spekulera i hur nyförvärven kommer att lyckas eller inte. Både Wallenberg och Sjögren spelade väl med Jinman innan de kom till Timrå. De har hållt till i tredje och fjärdeformationerna här. Hur han står sig i Elitserien är fortfarande okänt men att han inte kan ersätta Mikael Lind i alla hans kvaliteter torde de inte råda några som helst oklarheter kring.
Kommentera

Kasparov: Årets succé är frukten av en helt osannolik utdelning. Räknar Kapanen som det viktigaste även om han kommer redan under den föregående säsongen. Men honom fick tränarstaben en stabil målvakt att bygga laget framför. De spelare som experterna räknat som medelmåttor och utfyllnadsspelare hade lyft sig samtidigt som nyförvärven harmoniserade in. Ingen föll ur ramen.

Laget var revanschlystet efter en urusel säsong. Man var uträknade på nytt. Förutsättningarna till nästa år blir precis de samma. Årets bragd med en tredjeplats i serien och en slutspelsserie där Luleå besgrades, Frölunda skakades, förbises som en historisk parantes.
Kommentera

dr-nix: uhm vad jag menade med denna raden = om du tycker det så har jag svårt att förstå varför folk är så oroade när lagets bästa center ersätts med en Kanadensare från Engelska ligan var detta =

om du tycker det så har jag svårt att förstå varför du inte förstår varför folk är så oroade när lagets bästa center ersätts med en Kanadensare från Engelska ligan
Kommentera

Johan J: om du tycker det så har jag svårt att förstå varför folk är så oroade när lagets bästa center ersätts med en Kanadensare från Engelska ligan, okej nu tror jag att detta kan vara en bra spelare men andra kanske inte ser det så. Angående backarna så lär Nubben ha namn kvar i tunnan som han tänkt kontakta i fall att Svensson inte valde TIK, frågan är bara hur bra dessa namn är och pratar vi om fler finnar för även om jag tycker om finnar så börjar det bli en bunt nu....
Kommentera

Johan J: jag har aldrig efterlyst nån toksatsning. Bara det att jag tycker inte man ska vara för försiktiga heller. Särskilt inte efter en sån framgångsrik säsong
Kommentera

Kasparov: Vill du hellre att Timrå på vinst eller förlust ska äventyra hela klubben? Finns väl mer stolthet och historia i bygden än så? Första steget kan ju vara att byta ut k mot c i namnet. Att växa långsamt ger stabilare utsikter. Titta på Birgerssons imperium där födelse, storhetstid och fall inföll på bara några år.

dr-nix: Instämmer. Tog ett av hans adelsmärken som exempel. Han är ovärderlig som center.
Kommentera

dr-nix: PS! Zäta ej inräknad.
Kommentera

Tja, jag är rätt säker på att Timrå får ett svagare lag nästa säsong. Frågan är bara hur mycket svagare. Det ser ändå rätt bra ut, med viss tveksamhet på backsidan.
Kommentera

Johan J: han var inte bara en bra tekare utan lagets bästa center (i mina ögon iaf) sett över ett antal år.
Kommentera

Johan J: Ok att Timrå är en mindre klubb än vissa andra. Men ska det för alltid behöva vara så?
Kommentera

Per HApps: Ja, backsidan ser väl tunn ut men i mina ögon lämnar Micke Lind en väldig lucka bakom sig. Han har under sina år i Timråtröjan varit lagets främste tekare. Vem tar över den rollen?
Kommentera

Kasparov: Tror du de tar hit videojugoslaver? De går mer på rekommendationer och goda kontakter. Verkar ha god scouting på spelarna. Varför skulle Lill-Kenta annars varit över till Nottingham innan Lee Jinman skrev på? Det händer mycket i det dolda som inte kommer till allmänhetens kännedom.
Kommentera

Johan J:
Det är väl bara backsidan som ser lite tunn ut. !!
Kommentera

Kasparov:

Så du menar att Timrå medveten försöker hitta så dåliga spelare som möjligt för att tvingas värva ersättare och komplement under säsongen? Ambitionen är självklart att etablera sig men det är bara att konstatera att mycket skiljer mot storklubbarna. Timrå har i dagsläget helt enkelt inte samma förutsättningar vare sig ekonomisk eller rent sportsligt.
Kommentera

Johan J: det är väl bara att hoppas att Nubben kollar upp statistik och ev nyförvärvs bakgrund.
Kommentera

Jag tycker bara det är synd om Timrå hamnar i samma mönster som förr. Blir laget lite för bra så värvas det sönder, och vettiga ersättare kan ej införskaffas. Ambitionen måste ju vara att växa som klubb.
Kommentera

Kasparov:

Onekligen ligger visst nöje i att studera statistik och spekulera i vilken plats vederbörande spelare eventuellt kan ta. Hur många poäng tror du Sami Kapanen gör i Timrås tröja nästa säsong? Låter inte frågan befängd? Djungeltelegrafen går...
Kommentera

Johan J: nej men halva nöjet är ju att sitta och spekulera kring namn, kolla upp statistik osv.
Kommentera

Kasparov:

Men hur kan du med grund i de rykten du hört och läst veta alls vilka kontakter som tagits. Eventuella förhandlingar kan pågå utan att någon utomstående känner till dem. Dra en parallell till den jakt som just nu pågår efter Saddam Hussein. Amerikanarna påstår sig vara dem tolv timmar efter i spåren. Vem vet vad som hänt under dessa timmar?
Kommentera

Johan J: vad rykten tjänar till? vet ifan, men utifrån det resonemanget kan vi ju fimpa silly season helt.
Sen är ju inte alla rykten i pressen ovidkommande heller... Minns Lindman te x.
Kommentera

Kasparov: Misstänker att Pasi inte är den billigaste spelaren om han nu kommer... :D
Kommentera

Johan J: nej, jag har aldrig förväntat mig nån spektakulär värvningskarusell. Men, senast lyckades man ju hitta flera fina namn. Så det borde väl inte vara omöjligt med nåt liknande nu. Bra nyförvärv behöver väl inte nödvändigtvis vara svindyra. Men nån dyr spelare kan vara smart att värva.
Kommentera

Kasparov:

Vad tjänar en massa rykten till? Pressen, särskilt dagstidningar och allra helst Aftonbladet är ena självgoda jävlar. Klandrar dem inte i deras behov att tjäna pengar men att de lägger löpmeter efter löpmeter på helt ovidkommande rykten är för mig obegripligt. Har de inget annat att skriva om?
Kommentera

Kasparov:

Tror du på så kortsiktig framförhållning? Att klubben visar positiva siffror i resultaträkningen ett år betyder inte att man belåtet kan slå sig för magen. Budgeten för nästa säsongs spelartrupp påverkas marginellt av de övergångspengar som kommer klubben till del. Timrå IK har helt enkelt inte ekonomi för dyra spelarförvärv såvida inte lokalt näringsliv går in och står för räkningarna. Vill du hålla på ett lag där den spektakulära värvningskarusellen är vardag rekommenderar jag en annan club men kom ihåg att det inte garanterar några resultat.
Kommentera

Kasparov: Det är endast spelarna som tjänar på ryktesspridning eftersom de då kan trissa upp lön etc ("Ja, LIF är intresserade så Ni får nog ge mig en Volvo oxå..."). Sett ur klubbens synvinkel är det bäst om allt är klart när det tillkännagivs. Så är också fallet nuförtiden. För några år sedan när det inte var blodigt allvar i elitserien kunde man få höra rykten som sedemera visade sig vara sanna, dvs den som sade det satt på förstahandsuppgifter. Något sådant får man inte idag...
Kommentera

Johan J: nej det har jag aldrig sagt. Däremot skulle jag dock känna mig mer lugn om vi matades med lite mer rykten och namn. Sen är det roligare också än som nu, inte ha en aning om nånting.
Förresten kan väl en affär skötas minst lika professionellt även om pressen är inblandad.
Kommentera

Fattar inte vad folk som beter sig som potens stinna småglin i fråga om värvningar,, Efter denhär sässongen som Timrå gjort är det ju än en gång bevisat att viljan och sammspelet slår miljonerna och klass,,, Så tror knappast nubben kommer värva kända palatts lirare som lirar för sig själv likt någon pamp från tv serien dallas, med slips och kostym väntande på nästa kontrackt bara om det går åt helvete,,, NÄ blir nog rännstens ungars principen lirare med vegar keep och äppelknyckar brallor, som vet att då ledaren busvisslar är det bara bita ihop och tänka på vila och smärta då serien är över, kanske någon enstaka Emil med en ruskigt fin bysse, men alla har det gemensamma att de vet en för alla alla för en då vinner man matcherna
Kommentera

Johan J: vad jag fattade det som gick dem där bonusarna och publikintäkterna ungefär jämnt ut. Så övergångsmiljonen borde alltså vara bonus, som bör användas till värvningar.
Tja, utgångsläget när det gäller sponsorer borde väl vara bättre än nånsin.
Kommentera

Kasparov:

Så du menar att man kan korrelera antalet rykten på hockeymagasinet.com till hur väl organisationen i respektive klubb fungerar? Skulle snarare påstå det motsatta. Ju mer professionellt de sköter affärerna, desto mindre vet du om dem innan de är i land.
Kommentera

Kasparov:

Vad tror du bonusklausulerna för slutspelsplatsen som stod inskrivna i kontrakten gav spelarna i plånboken? Extra publikintäkter under slutspelet väger mot till viss del. Hoppas marknadsavdelningen kan dra nytta av framgångarna och knyta till sig ett par tunga sponsorsavtal. Tjänstefel annars?
Kommentera

Johan J: det har varit ovanligt lite bekräftade rykten i år. Kolla te x tillförlitliga hockeymagasinet. Timrå har hela silly season varit det lag som det stått minst röda namn på nyförvärvslistan, Samtidigt som laget har tappat 5-6 etablerade spelare.
Så det är inte så konstigt att folk är aningen oroade. Men Nubben väljer väl förmodligen att ligga lågt till press av medvetna, taktiska skäl... får vi hoppas.
Kommentera

Johan J: Jo, tanken har slagit mig. Men intäkterna borde väl rimligtvis öka såpass att det täcks upp hyfsat. Övergångspengarna på en miljon borde vara bonuspengar, som ska räcka till en etablerad spelare.
Kommentera

Kasparov:

Du har inte tänkt på att de spelare som omförhandlat sina kontrakt haft minst lika goda förutsättningar att trissa upp sina respektive löner? Visst, framgången i årets serie har varit ett bra skyltfönster utåt och säkerligen bidrar det till att fler spelare vill hit. Men hur ser deras löneanspråk ut och i vilken grad kan Timrå konkurrera med andra klubbar på den sidan?
Kommentera

Johan J: Hoppas att du har rätt...
Kommentera

Frank Banham från AHL-laget Springfield borde kunna vara nåt. Har gjort bra ifrån sig i Sm-liiga. DIF är tydligen ute efter honom.
Har inte Nubben nån mail?
Kommentera

Johan J: spader ess, saddam hussein? i så fall vår vi hoppas att bush inte snor han.
Skämt åsido... Nubben borde ju egentligen ha det bästa utgångsläget någonsin nu. Klubben borde knappast vara fattigare än de två senaste säsongerna och nu borde Timrå vara ett tämligen mer attraktivt lag att spela i.
Så namnen han presenterar borde alltså kunna vara minst lika bra som föregående år.
Kommentera

Låt Nubben göra sitt jobb innan ni skriver ned honom. Han lärde sig mycket efter förra säsongen och bevisade med erfarenhet från nyss avslutad säsong att han har fingerspitzgefühl. Så, till er som tvivlar, lugn i stormen, Nubben har ess i rockärmen.
Kommentera

Micke Magnusson i Dif är ett bra namn som är ledigt.
Bara att ringa Nubben!
Johan Lindström, nja.. kanske. Hellre en sån som Fredrik Sundin i så fall.
Daniel Johansson i brynäs känns för dålig att hosta upp övergångspengar för.
Kommentera

« · 272412 · »