1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590751 inlägg · 6217 ämnen

Boork tippar i Expressen

« · 1059084 Till forumet

Sv: Boork tippar i Expressen
lungan:
Tydligen är det väldigt svårt för dig att göra en nykter, objektiv bedömning.
Hahl och Regin var toppcentrar i elitserien, dessa har ersatts av en oprövad Wandell och omskolnings-Hedström.

Summan av detta står skrivet i stjärnorna, men på förhand har Timrås trupp tappat i slagkraft. Men du väljer - att redan i september - ta ut i förskott att allt slår väl ut. Det är ju upp till dig, men du lever i en bubbla.

Dessutom är låg spelaromsättningen inte liktydligt med bättre sammanhållning.
Kommentera

Visst är Regin en väldigt bra spelare och personligen har jag ingen aning om hur bra Wandell är då jag inte sett honom spela. Men nu får ni tamefan ta och ge er, Regin är alltså inte Zäta 2.0 som ni verkar tro. Visst blir det tufft men han är ersättbar.
Kommentera

General_Moisio: Ta och tänk till lite. Vi har en av Sveriges absolut bästa på centerposition i form av "Bagarn". Vi har en mycket rutinerad, omskolad till center, i form av "Jonte". Vi har "lill-Bagarn". Det verkar som om fjolåret är bortglömt vad gäller honom. Han är drypsäker bakåt och kommer att utvecklas än mer denna säsong. Han kommer att nå samma nivå som sin äldre bror. Vi har dessutom en mycket lovande centertalang som är handplockad av en av våra tränare som kännt grabben i många år. Sist men inte minst har vi en otoligt lovande junis som kan gå hur långt som hellst i form av Anton Lander.
Själv ser jag positivt på den kommande säsongen. Tror att vi kommer högre upp i tabellen än vad vi gjorde i fjol.
Kommentera

lungan: Regin är ett stort tapp. Ingen av nyförvärven kan ta hans plats i truppen.
Kommentera

Kongo: Vad är det som gör Timrå så fruktansvärt mycket sämre från förra året. Seriöst var Hahl och Regin så otroligt betydelsefulla.

Skärp er ropa inte FAN på väggen ännu säsongen har ju inte ens börjat.

Tabellen var riktigt tajt förra året endast HV71 som drog iväg, I år kommer det bli tajtare och Timrå kommer kunna hamna från 1-8, garanterat att vi klarar slutspel.

Sluta tro på nederlag.

Vi har gjort minst omsättning i truppen, vilket gör att sammanhållningen i årets trupp är blad dem bästa i elitserien.

Hahl var ingen kejsare, bara idioter som tror detta, den viktigaste kuggen från förra året av finnarna var Pärssinen, inget snack om saken. Hahl kunde inte uträtta något utan honom i sin kedja, men väl när Pärssinen var tillbaka kom kassarna framåt.
Kommentera

lungan:
Ingen blir gladare än jag om Wandell blir en riktigt flipp.
Men objektivt sett, med de fakta vi har idag, är TIK sämre. Man har gått plus i Lehtonen, återstår att se vilken betydelse det får.

Man kan göra en realistisk bedömning, se faror och möjligheter. Förbereda sig på det värsta, troligaste och bästa. Och naturligtvis hoppas på det senaste.
Kommentera

Anonymous:
Det man möjligtvis kan klandra Timrås ledning för är att man inte i tid såg hur spelarmarknaden skulle utveckla sig, hur svårt det skulle bli att knyta till sig spelare av klass. Hade man insett det tidigare hade man kanske approachat andra spelare tidigare som det sedan blev för sent att värva.

Detta är min personliga teori, betraktat utifrån.
Kommentera

Laken: Visst kan skulle man kunna kritisera sportcheferna om de inte värvade en center som är lika bra och till liknande pengar som Hahl. Men det verkar ju inte finnas att frambringa, lite svårt för att inte säga helt onödigt att kritisera då. Är ju liksom inte deras fel att spelarmarknaden ser ut som den gör.

Det enda vore väl att man skulle ha lagt ner ännu mer energi då på att behålla Hahl. Tyvärr skulle man nog ha gjort det redan i slutet av 2007, för efter det så hade vår dåvarande sportchef satt klorna i honom.
Kommentera

Det som tänder mina förhoppningar är Jimmys kommentar om att han ser "gnista" i laget. Det var något jag saknade ifjol (i grundserien dvs.) då man förlorade vissa matcher p.g.a. dålig inställning i mina ögon. Lyckas man återfå den känslan man hade för några säsonger sedan (då Timrå ger aldrig upp ramsan blev populär) så tror jag vi kan få se en trevlig säsong. Men det hänger givetvis på att vi undviker de skadeproblem vi haft dom två senaste säsongerna.
Kommentera

Jag är optimist och tror wandell är lika bra som Regin,31 poäng på 55 matcher kan han säkert fixa.
Kommentera

lungan: Jag vet att det kan vara jobbigt att orka tänka kritiskt, det är lättare att önskedrömma och vara en obolig optimist!
Men snälla nån...
Det är inte säkert att Wandell på långa vägar klarar av att ersätta Regin.
Robban dödade utvisningar, Mäkiaho drar på sig dom?
Hedström har knappt bevisat någonting sedan han kom tillbaka, nu ska han dessutom skolas in i en ny position. INGEN vet hur det kommer att sluta?
Hur vet du att laginsatsen blir bättre denna säsong?
Och så vidare, och så vidare...

Hahl var en av elitseriens absolut bästa spelare - det kan man INTE bortse ifrån! Han har inte ens blivit ersatt. Om det skulle visa sig, med facit i hand, att man borde ha ersatt Hahl så kommer nog många att kritisera klubben och sportcheferna...

Personligen tror jag Timrå kan bli allt i mellan sexa till tolva...
Kommentera

lungan: Kan man då räkna med 30-40 poäng eller mer från Wandells klubba i vinter?
Kommentera

lungan: Återstår att se. Känslan säger ändå att med Regin visste man vad man fick. Wandell kan bli flipp lika gärna som flopp.
Kommentera

Kongo: Ett minus Wandell??

Var den mest lovande 87:an någonsin både före Bäckström och Bergfors, har goda kontakter med 87-kullen som är uppväxta i södra stockholm och södertälje. Wandell är hur grym som helst.

Dock har skador förstört hans utveckling, men nu är hans skadefri och jag vet vad killen går för och de är bra mycket bättre än Regin!
Kommentera

lungan:
Snacka om glädjekalkyler. Det kan slå väl ut, men det går inte att komma ifrån att TIK har två stora minus i Hahl och Regin, dessutom på den viktiga centerpositionen.
Kommentera

Vi har tappat följande spelare

Lindström
Kokko
Koskinen

Ersatt dessa med

Lethonen
Skogs
Persson

Här är skillnaden inte stor, tycker dessutom att Backsidan ser bättre ut i år.

Av forwards har vi tappat

Hahl
Regin
Carlsson

Nya in

Mäkiaho
Wandell
Samuelsson
Hynning
Hedström

Wandell ersätter Regin garanterat Mäkiaho kommer kunna fylla luckan efter Carlsson. Är Bara Hahl vi inte funnit en ersättare till utan flera Samuelssin är en lovande talang som kan göra succé i under årets säsong.

Hedström missade halva säsongen och dessutom verkade han inte vara sig själv förra året. När han går ut i tidningen och relaterar till att bli ärg är lika skönt som en utlösning ja då borde fler än bara jag börja känna igen den gamle Heddan.

Hynning missade 80% av förra säsongen och tillika han som med Hedström kan man räkna dessa två som nyförvärv.

Jag har svårt att tro att Hahl förlusten är så står så att den skulle innebära en gradering från en semiförlust emot SM-mästarna till en Kvalserie där Timrå åker ur.

Nä dags att vakna Timrå kommer bli att räkna med i år.

Hahls poängkörd kommer att vägas upp av en mycket bättre lag insats.

Hans defensiva arbete kommer ersättas med en hetar Backlund och ett mer samspelat och gediget och bättre försvar. Samt att bagarna finns kvar och kommer få mera istid och vi vet att lill-bagarn är lika galen han i deffensiven, dessutom är Heddan inte att underskatta i försvarszon.

Nä ju mer jag analyserar och tycker och tänker ser jag inte att Hahl förlusten är av någon större betydelse. Vem vet han kan ju ha hämmat Pyöräläs fulla potential i och med att spela i samma femma. Pyörälä verkar ju inte vara så dålig på att passa fram han heller, se bara nu på försäsongen!

Och utifrån vad jag tycker verkar alla bedömma Timrå utifrån aspekten att de har förlorat sin kejsare vilket skit snack!
Kommentera

berra: Vi har ju fått in fina spelare också i Lehtonen, Skogs.
Stora förlusten är ju Riku och han är verkligen inte ersatt, bedrövligt att det blev som det blev.
Kommentera

berra: Helt ärligt så tror jag inte att det är någon större fara på taket om Backlund håller samma nivå som ifjol också. Visst kommer vi att få kämpa mer än i fjol och vi kommer inte lika långt upp. Men botten känner jag inte för, i alla fall inte just nu. Vi har för bra och kreativa spelare för det.

Titta på Rögle till exempel. Är deras centersida så fruktansvärt mycket starkare än vår? Är deras backsida och målvaktssida starkare? Forwardssidan är avgjort inte starkare. Kör samma tänk på Luleå och Brynäs.

Som jag ser det är vårt största hot mot en okej säsong att Jonte misslyckas kapitalt som center alternativt att skadehelvetet återkommer eller att Backlund helt rasar ihop.

En gång har vi varit nere i skiten och det var tackvare att våra starkaste forwards lämnade laget precis innan seriestarten. I år har förvisso två riktigt starka forwards lämnat laget, men vi har en helt annat täckning idag jämfört med då. En annan bredd och framför allt mer spets och kvalité.
Kommentera

Kerstin_k: ja kanske det men om Backlund kan höja sig ett snäpp så är det ingen fara
Kommentera

berra: Tja, vem vet om han kommer att få rätt? Inte helt omöjligt att han har det dock.
Kommentera

Boork tippar i Expressen
Sedan tror jag att Timrå kommer att få problem. De har tappat många spelare och Jonathan Hedström är inte tungan på vägen där. De kommer att slåss i botten, säger han.

Experten har analysen klar.
Kommentera

« · 1059084