1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590722 inlägg · 6217 ämnen

Brynäs IF - Timrå IK 2012-02-02

« · 1464928 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2012-02-02

Huge:

Han ville väl kolla hur dom gör , spelarna i det båset brukar ju vinna matcher

:/

Kommentera

Andersson: Han ville bara kolla om det var brun-ass hela bunten.
Kommentera

Bissett_19: Man ska stå för sin första version, det har jag alltid tyckt.
Kommentera

Huge: Ja du är ju den värsta enögda dåren härinne o då jämför man ju ändå med modoiter!

Respect!

Kommentera

Dream Team: Att de ropade var intrycket som jag fick live. Men det var väl inte som att han tajmade det och öppnade PRECIS innan så att killen gjorde illa sig heller... Larsson som gjorde det fula i den situationen!
Kommentera

T T: Jaså? Det låter så nu? :)
Kommentera

Hahl Bundy: Ja, bland alla andra enögda dårar härinne så gäller det som sagt att av ren artighet ta seden dit man kommer och inte sticka ut för mkt genom att försöka vara nyanserad.....

Redigerad kommentar

Kommentera

Hahl Bundy:

Hörredu, det är skillnad på enögd och korkad!

Kommentera

yngwie: Ha ha :)
Kommentera

"Vi har också våra supportrar att tänka på". Sagt av Ridderwall efter brynäsmatchen om varför man inte sätter fokus på kvalserien redan nu.

Undrar hur man tänker då?
Kommentera

Frella:

Angående smällen som Önerud åkte på så är faktiskt Svedberg helt oskyldig denna gång,han sitter på bänken vid situationen.
Däremot är det en utspelare som öppnar båsdörren och skall släppa in vid ett byte då Johan Larsson trycker till Önerud onödigt hårt i ryggen.
Kommentera

Smokey: Det här är allt annnat än roligt. Jag är inte ens säker på att jag vill att vi håller oss kvar. Visst kommer jag i stunden jubla och fira om så mot förrmodan blir fallet. Och visst vore det antagligen positivt, då ges ju föreningen åtminstone en till chans att kanske vända den här skutan utan att behöva sjunka djupare. Men vad det verkar är förutsättningarna för någon satsning annorlunda än de senaste årens obefintliga. Att genomlida ytterligare en säsong som denna, att förnedras så här...näe, fy fan! Då väljer jag nog ändå spel i AS där vi har en rimlig möjlighet att vara mitten/topplag.
Kommentera

mikenomad:
Hmmmm.
Det är 9 år sedan man tog över Arenan, har det bara betalats räntor på lånet? 
Kommentera

Bissett_19: Är man enögd så uppstår problem med bl.a perspektiv- och avståndsbedömningen, det är allom bekant i medicinkretsar.
Därför är det väl ganska naturligt att alla enögda cykloper härinne missade att Svedberg satt lite längre bak på bänken och inte stod framme vid båsdörren.
Kommentera

mikenomad: Klart Timrå IK ska ha ett lag i elitserien. Men! Men! Men! För att klara detta behövs en ny styrning och energi i organisationen runt basen ishockey och den anrika föreningen. Själen finns, men någon låste in den när man satte en örnjävel som klubbmärke... Kunde varit bra. Men nu var det nog mer ett tafatt gäspningsförsök i att hänga på någon amerikaniseringsvåg på 90-talet... Sedan dog det. Timrå IK har fastnat i maktfullkomlige och kariärrsluge (inget jag vill vitsorda i sak) TJ:s ekonomitänk och i marknadsföring typ "vi fikar med NEH så blir det nog bra"...

Man behöver typ nytänk runt en runsten... Hoppas bara inte att Nollan tar med sig "klubbkulturen" rakt av, han behöver sopa och tänka nytt på många nivåer. Säkert många som kommer känna sig trampade på tårna. Många som fastnat i rutiner "det ska va så" eller "det går aldrig"...

Tuff utmaning! Men i dag pissas det sjukt mycket i motvind.
Kommentera

Smokey:

Fast det var när vi satsade på örnen som vi gick upp i elitserien...

Glöm inte ernie eagle som maskot.

Kommentera

Det här är sjukt. Sätt ett valfritt allsvenskt lag på Timrås plats i elitserien och de hade klarat sig minst lika bra. Med hjälp av underskattning hade de också vunnit match några gånger under säsongen.

Förlora match efter match och bli sist i tabellen det klarar till och med jag och valfria bekanta.

Kommentera

Smokey: Frågan är om det ens går att bygga om i Elitserien? Håller man sig kvar blir det ett fruktansvärt jobb efter kvalserien. Man kommer ha mindre tid än sina konkurrenter, mindre pengar och ett antal kontrakt som man rimligen måste vilja bryta.

Dessutom har vi ju den där detaljen med sportchef. Med 99% sannolikhet kommer det bli Nubben som formar nästa säsongs lag. Jag är livrädd för det. Man undrar ju hur långt vi har dragit centerdefensiven då? 2010/11 med Linkan som ensam sportchef: Hirso, Corso, Lander, Larsson. 2011/12 efter Nubbens räddningspaket: Hagos, Molinder, Lindqvist och Önerud.

Haha, eller nåt. In Nubben we trust? Herregud. Låt oss hålla händer när vi går mot allsvenskan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bragd-Birger: Jag skriver mest en massa ord för att trösta mig själv. Innerst inne tror jag Timrå IK snart går i KK med ett brak.
Kommentera

The great one: Det var tack vare att vi gick upp i Elitserien som örnen överlevde. Ingen orkade bry sig om de små detaljerna...

"Det började som en skakning på övre däck"
Kommentera

Smokey: Det är väldigt olyckligt att det blivit som det blivit, en gammal fin anrik förening med massor av hockeykultur ska behöva genomlida denna cansersvulst.

Varför blev det så?? Jag tror personligen det beror på orutin att vara i ES, man slog sig för bröstet efter några framgångsrika år, TJ gjorde mycket för klubben, men sen tog storhetsvansinnet över och den gode TJ trodde saken var biff, han med många andra i styrlelsen har inte haft kunskapen hur ett företag som Timrå IK är. Vi snackar en omsättning på 100 millar. Då behövs proffs på varje punkt, Där har Timrå misslyckats totalt. Därför är vi där vi är idag. Kanske lika bra att börja om i AS. Göra ett stålbad helt enkelt. Skulle inte förvåna mej för 5 öre om Sundsvall hockey kommer vara nr 1 i regionen om vi åker ur. Men det kanske är planen i det hela.

Kommentera

Burkmat:Vi är ju gudbevars inte den första anrika föreningen som vandrat ner längs den vägen. Det gäller nog att försöka samla ihop nån slags stolthet ur alla spillror ändå och inse att tiden och platsen inte är rätt för högsta serien och Timrå IK just nu. Vi får kanske spela gladhockey i allsvenskan några år istället, som Leksand, och hoppas att vi, supportrarna, inte kommer droppa av/byta klubb eller nåt annat bisarrt bara för att vi inte får bli bjuden med armbågen till hockeyns finrum ytterligare en säsong.....
Kommentera

Smokey: Dr Puck ställer följande diagnos. Patienten "Timra" röker, dricker för mycket alkohol, äter ohälsosamt och rör på sig för lite. Vanliga symtom:
•blir trött och orkar mindre
•lätt blir andfådd
•kan få svårt att andas
•ofta behöver upp och kissa på natten
•får snabbare puls
•går upp i vikt på grund av att vätska samlas i kroppen
•får svullna anklar och ben.
•tar väldigt sällan 3 poäng.

Åtgärd: Byt ut vitala delar via hjärnkirurgi, sätt in pacemaker och framför allt ät sundare och motionera regelbundet.

Förtydligande: "Timra" heter egentligen något annat. 

Kommentera

Kattgubben: Leksand är mycket större klubb än vad Timrå är, att dom spelar i AS är bara en tidsfråga, när dom får ordning på klubben kommer dom parkera i ES i många år, Timrås era är nog slut, det är vad jag tror.
Kommentera

Burkmat:Vilka ska vi jämföra oss med då? Skellefteå? Björklöven?
Kommentera

Burkmat: Det är klart att styrelsen med herrar Johansson och Ericson är de som kommer att vara de yttersta ansvariga för att det blivit så här.
Jag tycker att det värsta i hela denna soppa har varit att någon/några ledande personer förefallit vara för starka i sin position och inte velat höra på de medarbetare man haft runt omkring sig. Jag menar, det måste vara alldeles uppenbart att några i föreningen måste ha sett, tidigare än när denna säsong startade, att man är tvungen att satsa mer på egna spelare och ha attraktiva juniorlag?! För att ta ett exempel. Ett annat är att man måste ha mycket tydligare mål och visioner för var man vill hamna om, låt oss säga, tre-fyra år. Vem minns inte den gamla hemsidan där det stod om föreningens mål att vinna SM-guld 09/10 säkert ett halvår efter att Johansson gått ut och sagt att man var tvungen att ändra den målbilden då det rådde 'dåliga tider'. Sånt gör mig vansinnig.

Jag har nämnt tidigare att man varit dålig med detaljerna, här har man inte varit noggran. Så är det förstås, det finns det många exempel på. Detaljer förresten, det är det ju inte. Detta är jätteviktigt och är inte alls några detaljer. Detaljer är mer val av land på kycklingen som ska serveras i restaurangen, eller vilket sortiment man ska ha i kiosken. Målbilder, visioner och satsningen på juniorerna är grundstenar i en lyckad långsiktighet i en så pass liten förening som timrå IK är.

Faktum är att man inte tyckt att det här är viktigt. Man har ansett att kompetens 'köper man', dyrt. Dyker det upp nån liten 'coming-man' i de egna leden so fine, men det är en bonus. Typ. Jag vill nog påstå att det är här man måste börja för att nå en långsiktighet i föreningen och som lockar framtidens spelare till Timrå.
Här har det brustit i kunnande från ledande personer, big time. Linkan var ju, enligt rykten, knappt ner i juniorlagens omklädningsrum och lyssnade av och skapade en bild över läget. Beklämmande.

Den bild som visas upp av föreningen idag är det många som såg redan för flertalet år sedan. Det finns många som påpekat brister i sättet att leda föreningen men likt förbaskat har det fått fortgå. Det gör det när det inte finns tillräckligt karismatiska människor i styrelsen som sätter ner foten eller kräver en förändring. Brist på kunnande eller rädsla att hamna i konflikt med sin uppdragsgivare? Tja, jag vet inte men tror på det förstnämnda.

Till sist vill jag säga att jag inte alls tror på en degradering till Allsvenskan och börja om där. Nej, det bästa är att hålla sig kvar och börja jobbet därifrån. Även om vi kommer att hamna på efterkälken till nästa säsong då vi får börja jaga spelare så sent så tror jag ändå att föreningen mår bättre av att kriga i botten av elitserien och på ett par års sikt jobba systematiskt, efter en utarbetad plan. Det viktigaste är att ha en målbild som är modern och jobba, förutsätningslöst, efter den. Då tror jag att vi kan skörda framgångar igen på sikt.

Kommentera

Kattgubben: Skellefteå o Björklöven låter som rimliga jämförelseobjekt. SSK skulle man oxå kunna jämföras mot med skillnaden att dom har viss fördel av att vara lokaliserad så nära Sthlm.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Tror som du att det är bättre att vara bottenlag i ES än att åka ur. Vi supportarar vänjer oss vid bottenlivet och kommer att glädjas över små framgångar som förr i tiden. Åker vi ur idag med detta läge är känslan att KK är ett mycket troligt scenario. 
Kommentera

Burkmat: Nu är Timrås kris modell större, där sportslig kris, ekonomisk kris och framtidskris sammanfaller men jag vill ändå påminna om att alla elitserielag varit någorlunda illa ute någon gång under de senaste 20 åren. Alla lag har varit 10:a eller sämre i tabellen. Alla utom Luleå, Djurgården och HV 71 har spelat i kvalserien. 2007-2008 klarade sig Luleå ifrån kval på målskillnad och i år så ligger Djurgården riktigt brunt till.

Timrå kommer från en relativt liten marknad och även om klubben lyckats ta fram ett några storspelare genom åren så har man inte klarat av att bygga upp en egen stomme. Det var bara en tidsfråga innan även Timrå skulle drabbas av ett missväxtår. Tyvärr har klubben under de goda åren satsat lite väl mycket på spelartruppen (vilket givit vissa framgångar) och för lite på framtiden. Mönstret är inte unikt. Malmö, Västerås och Björklöven har alla gjort ungefär samma resa. Det är bara att hoppas att det går bättre för Timrå.

Med detta vill jag säga att en sportslig kris är svår att undvika som hockeyvärlden ser ut idag. Det viktiga är hur väl rustad man är att hantera krisen när den kommer. Sen gäller det att ha tur och marginalerna på sin sida också.

Kommentera

Burkmat:

Linkan the Conspiracy:

Linkan var utsänd av företagarna i Sundsvall att ta över TIK. med målsättningen att värva sönder ekonomin. Genom att värva medelmåttiga spelare med dyra kontrakt. Vilket i sin tur gjorde att han även kunde värva extrem dyra spelare under säsongen.  Målsättningen var att TIK ska åka ur elitserien.  För att när TIK åter är allsvenskt så kommer företagen att satsa på bobcats och Sundsvallskommun på en arena i stan.  Eftersom TIK och framförallt Timråkommun inte velat flytta sin arena, så var detta det enda alternativet.

Inom 5 år kommer Sundsvall Hockey slåss om SM-guldet, medans Timrå IK möter Kovland och Njurunda.  I en fullsatt Arena som tar 9500 åskådare.

GM för Sundsvall hockey?  Självklart Stefan "linkan" Lindqvist.

Kommentera

sargad: Ja minusresultatet blir vi inte fri bara för att vi hamnar i allsvenskan, mister inkomster gör vi dock en hel del. Finns nog stor risk för KK om vi hamnar i AS.
Kommentera

The great one: Sundsvall+Timrå= sant ,annars finns det ingen hockey framtid i Medelpad
Kommentera

Wayne Gresky: Mycket sanningar i det inlägget. Vi kan sitta här och väva ihop konspirationsteorier och gråta över "varför just vi?? Varför ska alltid vi drabbas?" men med lite perspektiv (ja, jag tjatar vidare om det) så är det ju som du skriver. En icke alls ovanlig situation som drabbat flera anrika lag tidiigare. Åtminstone jag har ingen insyn på allvarr i föreningen utan förlitar mig på diverse rykten. Låt oss hoppas att det i dessa dagar inte är hela sanningen de förmedlar. Det i kombination med kloka beslut härifrån och framåt samt en jätteportion med tur. Då KAN det gå.....
Kommentera

mikenomad: Frågan är dock om något annat anrikt lags supportrar har så nära till gråten som vi? Brynäsarna gråter visserligen. Kanske är det vi och dom som gråter så fort det tuggar emot. En gråt som sedan utmynnar i ett kollektivt gråt utan att någonsin mynna ut i något konstruktivt. Vi bara gråter tills det av någon anledning vänder. Det kan jag tycka är lite tråkigt ibland.
Kommentera

Bragd-Birger: glöm inte  "We shall overcome...." :-)
Kommentera

ÖstrandsNisse: Förbannat bra formulerat. Synd att du inte är chef över Timrå IK.
Kommentera

Knylan: Hade de supportrar som hänger här på HS varit det minsta handlingskraftiga hade vi inte haft en örn som logga och CE hade varit utbytt redan för tre år sedan. Men då ingen egentligen bryr sig mer än att spy ur sig skit här så blir det ju den här vägen man får vandra.

Med facit i hand hade jag nog hellre sett Linkan få slutföra denna säsongen, även om man skulle skickat honom redan efter förra, då vi kanske fått möjlighet att sparka Perra i ett tidigare skede och gett laget chansen att faktiskt hänga på lagen ovanför. Men överlever vi KS så var kanske bytet rätt ändå, men just nu känns det som att vi inte ens har i KS att göra då vi inte kan tävla på samma villkor som övriga lag i den serien.

Kommentera

ÖstrandsNisse: Amen.

Orkar inte säga mer än så. Jag lever i en flod av mörker.

Kommentera

Hahl Bundy:
Tänk att detta skulle vara ditt 9000:e inlägg 
Kommentera

Frella: Men du kan inte mena allvar, du menar att vi har ansvaret för detta ,att vi kan på verka Timrås styrelse  mm.mm .det är inte Du eller Jag som valt dessa herrar du menar att alla som är här på denna sida har ansvar ?,sen att en del har dålig insikt eller förståelse hur man skall leda en förening framåt , är det inte marknaden som styr med pengar, att jaga pengar och föra Timrås hockey så att dom blir intressant är Timrås styrelse ansvariga för ,kanske fel marknads chef.

Dom som sitter där har ansvaret inga andra .

Alla trodde väl på detta en gång ...eller

Kommentera

Frella: Du har nog rätt. Jag själv hade en obetydlig roll i styrelsen och gillade inte TJ. Minns att jag sympatiserade hårt med och tog parti för Stenberg och hans visioner. Han älskade supportrar och sponsorer. Även Söderström var en kraft jag så upp till. Men när TJ manövrerade ut Stenberg, då åkte man givetvis ut med diskvattnet. Minns en del episoder som i gryningens bleka krankhet såhär efteråt visar att man redan då borde satt sig på tvären... Kanske. Lätt att vara efterklok. Nu ser man med sorg på vad som händer i och runt Timrå IK.

Värst är att man fostrat in nya supportrar i denna jobbiga soppa. Min son som går på särskolan, han missar inte en match med Timrå IK! I går satt han med sin webradio och följde som vanligt matchen live. (Den svindyra TV-kanalen sade jag upp) Han tröstar mig med kommentarer som:

- Det ordnar sig nog. Men man ser hur dåligt han mår. På skolan får han gliringar, men ändå sätter han på sig sin TIK-tröja när han står på kommunens isbana och skjuter slagskott timme in och timme ut.

Tänk om Timrås förbannade jävla ofokuserade välavlönade hockeyspelare kunde se och förstå en sådan supporter och visa lite jävlaranamma!

Men som sagt var, vi kanske skulle agerat tidigare...
Kommentera

Smokey:
Supportrar och näringsliv samlade in nästan 600.000. 

Jag utgår ifrån att dom som spelar i representationslaget går ner motsvarande i lön, jämt fördelat över inkomsterna bland spelarna. 
Kommentera

Nybbe: Vi bär inget ansvar men kan väl heller inte säga att vi som medlemmar gjort vårat yttersta för att påverka? Det finns ju ingen vilja att påverka där vi faktiskt kan påverka. Vad jag vet har det inte gjorts något försök att kuppa in en ny ordförande eller åtminstone göra sin röst hörd på årsmötet. Närmast var väl El Macos motion om att skrota örnen, men den avslogs väl ganska enkelt då det som vanligt var de närmast sörjande närvarande på mötet.

Faktum är väl att vi är löjligt dålig på att protestera där det verkligen syns, på matcher och årsmöten t ex. Istället sitter vi här, även jag, och kräks och ingen från klubben eller media bryr sig om det.

Kommentera

Per HApps: Intressant att man ev ligger plus gentemot spelarbudgeten...
Kommentera

Knylan: I ett gråt-ut perspektiv så måste man +:a lite extra för supportrar i lag som Leksand, fler inställda (åter)tåg en SL/SJ, och Malmö som ojämförbart är det lag som kastat mest pärlor för svin. Vilken mental status hade vi TIK-fans haft om vi varit i deras trasor senaste 6-7 åren?
Kommentera

Det är en sak att ha ekonomiska problem, men att ha en klubbdirektör som gör så huvudlöst arroganta uttalanden som "Till och från ligger vi efter med pensionsinsättningarna, men det är ju som vilken leverantörsskuld som helst" det är tamejfan helt oacceptabelt.

Att en person som tar så lättvindigt på skulder får ha ansvar för klubbens ekonomi det är en enda stor skandal.

Kommentera

Smokey: Om det är någon tröst så kan du säga att han är inte ensam om att lida :-(  Min yngre grabb bär på sin Timrå-ryggsäck till skolan dag ut och dag in. Ena blixtlåset är trasig och han önskade sig en ny ryggsäck(typ Liverpool) till julklapp men det fick han inte. Om Timrå inte kånkar i vår/sommar så ska jag köpa honom en ny Timråryggsäck till hösten. Apropå de så borde Timrå kanske köpa 'Säcken' till hösten
Kommentera

sargad:

Vi köpte ju grisen i säcken med Linkan.

Kommentera

Smokey: Det är precis sånt här man skulle önska spelare och ledare, men kanske främst de snuskigt välavlönade spelarna, skulle få ta del av. Man skulle vilja kuppa nån träning eller så, ett antal supportrar som på ett eller annat sätt visar missnöjet. För det är spelarnas undermåliga inställning som just nu gör mig mest förbannaad.

Aldrig i helvete att vi är så HÄR usla. Vi må vara sämst i es men det här är fullständig kapitualtion, resignation...avlönade spelare som inte gör rätt för sin oförskämda lön. Bremberg får klä skott och representera det sämsta av det sämsta i Timrå IK f.n. En tvättäkta legoknekt, sämst på plan och väntar bara på lönen. Ingen känsla what so ever för föreningen. HAN skulle få en dejt med din son!

Föraktet för ledningen lämnar jag för en stund, de bär yttersta ansvaret för detta men kan knappast lastas för att spelarna inte ens åker sig svettiga på matcherna. Ska bara kort beröra det Jimmy ofta återkommer till, dvs den fullständiga avsaknaden av info och kommunikatiionskanaler till oss supportrar. Det skapar rykten samt får mig som supporter att känna mig dumförklarad.

Detta förstärks av uttalanden av Nubben som att han jagat förstärkningar men inte hittat någon. Vilket jävla skitsnack! Säg som det är, det har saknats resurser och attraktionskraft nog att värva nåt bra. Vi har fått nöja oss med smulorna. Ta bara en sån som Ville Nieminen i Örebro...vi lär bli varse i KS vilken kvalitet som gick oss förbi där.
Kommentera

Simmalugnt: För mig är TJ en maktfullkomlig översittartyp. Tror han småflinar åt folk med matchtröjor i klacken. Hans uttalanden är på gränsen till galna. Känns som om han är någon förbannad sektledare som spårat ur. Nu är det väl dags för supporterklubben, övriga supportrar, kanske sponsorer och andra att kräva pappren på bordet över hur läget och synen på klubbens framtid ser ut?
Kommentera

« · 1464928 · »