Laken: Tycker du verkligen att det var fel på frejdigheten och kämpaandan idag?
Då förskönar du verkligen det "gamla Timrå". Förlusten idag var mer inriktad på individuella misstag och oförmågan att trycka dit pucken då det behövs. Vi skapar helt klart tillräckligt mycket tryck och chanser för att vinna.
Laken: Man kanske inte ser en röd tråd än, men vi har vunnit då vi inte spelat bra alls. Så jag tror att vi blir bättre efter nyår och börjar utmana HV71 i tabelltoppen på allvar.
Mathias: Jag har inte sett någon repris men det kändes lite billigt alt. oturligt.
Men ser ni inte själva det jag ser?
Kämpar vi hårdare än motståndarna under 60 minuter per match? Är vi ett offensivt och frejdigt lag? Har vi en speluppbyggnad/ett spelsystem som fungerar?
Challe har nu haft 30 omgångar på sig och jag ser fortfarande ingen röd tråd hur vi ska spela! Vi har fortfarande inga uppspel. Vi kommer fortfarande inte samlat i anfallsspelet. Vi dumpar fortfarande bara ut pucken i mittzon. Dessutom, vi kämpar fortfarande inte lika hårt som motståndarna. Vad har hänt med mitt kära Timrå IK??? Vi är ju inte ens längre offensiva och frejdiga! Vad hände med dessa ledord?
Finns väl egentligen inte så mycket att tillägga i 'Kenta-var-bästigast-och-Challe-bloggar-trav'- tugget. Innan vi reser statyn bör vi dock komma ihåg:
- Kenta coachade bort oss från slutspelet 04/05. Trots det kanske mest välkomponerade lagbygget i modern tid beordrades såväl hängslen som livrem, och skitnödiga spelare gav bort initiativet till mediokra djurgårdare. Som grädde på moset lirades en iskall Kipprusoff framför en inhoppande - och sedvanligt briljant - Kapanen.
- Kenta spelade sönder fjolårstruppen. Oavsett skadeläge - ibland med knappt tre fulla femmor - vägrade han konsekvent spela en avlastande juniorkedja. Resultatet blev överbelastningskador på bl a Hahl, och tröttkörda/matchotränade spelare i slutspelet. Samt en jävla massa panikvärvningar.
Sedan finns väl smådetaljer i form av coachande under match - time out, någon? - och inspelning av juniorer i allmänhet. Notera dock: jag gillade Kenta som fan. Men jag tycker att de postuma hyllningarna här inne ibland ter sig löjeväckande. Allt tar slut. Och jag tycker att Challes förtjänster - främst vad gäller attityd mot juniorerna, något som verkligen tar föreningen in i en ny och nödvändig era - förtjänar en större respekt. Låt oss se var säsongen tar vägen. Och låt oss också inse: inte ens vi är för fina för att förlora mot lag på den undre halvan. Kan LHC, FBK, HV och gänget kan vi. Även om vårat lag på pappret givetvis ska leka hem hela klabbet på en räkmacka. Heja Färjestad.
the_dude: Det som verkligen är förjävligt är att man inte kan undgå att läsa såna här inlägg emellanåt. Det är nästan så att man nickar till vid tangentbordet...
Låt säsongen inklusive ev. slutspel spelas klart. Sätt dig ner, andas ett par gånger, ta en whiskey, nu kan du göra en bedömning hur bra coaching det varit.
Kerstin_k: Har en känsla av att farten i Timrås anfallsspel har minskat något p.g.a. "Challe" fick göra en del omdisponeringar innan seriestart. Detta beroende på att det inte fanns s.k. spelbackar i den utsträckning som kanske var önskvärt. Centerpositionen fick ta ett tyngre ansvar i speluppbyggnaden. Detta kanske syns mest på Riku:s spel. Syns också en del på Regin. Tänkte själv innan serien kom igång att Moe skulle få mer chanser i laget och växa på sig yttrligare. Nu har han inte riktigt fått de chanserna, tydligen för att han inte är så fullfjädrad ännu. Men det kommer säkert och han har en hel del av den kvalitet som saknas. Själv tycker jag att det ser bra ut och att det bara blir bättre.
Jag fattar inte va fan de är med er som sitter och klagar så fort det börjar gå dåligt för oss... VI ÄR DELAD SERIE 3a för helvete!! Vi kommer vara bäst när det verkligen gäller och snälla ge Challe en chans! Visst jag var också negativ när han skrev på, men allt med tiden så känner jag att människan är värd en ärlig chans, han kommer lyckas!
the_dude: Precis, Kenta tog oss till semi 2 gånger och hade han varit kvar hade han säkerligen fått tagit ett guld, de kanske challe kan göra också men de är ju sån tråkig hockey som Timrå spelar nu.
Snoop & TippeX: Ja, härligt! Vi tar hela diskussionen en gång till! Det behövs säkert, en vända till. Finns det några aspekter av "Sparka Challe" som vi inte berört? Finns det några nya infallsvinklar?
Herrejävlar. Acceptera faktum. Challe är Timrås tränare och förblir det så länge ledningen tycker att han ska vara det.
Om ni nu känner för att dra upp denna ytterst tröttsamma diskussion kan ni två väl göra det brevledes? Skulle bespara oss andra avsevärt mycket besvär.
Man snackar om att laget saknar ödmjukhet. Många av supportrarna, i synnerhet här inne, uppträder bevisligen som om man själv saknar en skopa av den varan.
TippeX: jaha ... några andra förslag på tränare då så här mitt i säsongen. man kan ju inte bara sparka tränare utan att ha några andra alternativ...eller är det kanske så att det ser trots allt ganska bra ut.. vi gör bra matcher mot dom lag som vi kan få möta i slutspel... sen att focus inte riktigt finns där i alla matcher är en annan sak... vänta med att dömma ut challe tills formen och focus ska vara på topp ... dvs i slutspelet.....
TippeX: Håller med dig tippan, Challe visar att en coach betyder mycket för Timrå spelar tråkig och knasig hockey, säger bara Kenta Johansson vilken kung han är.
Frella: Håller med dig fullständigt i ditt resonemang kring forwards.
Spelet i mittzon blir allt för petigt också. Det här vet ju spelarna och Challe om, men det kanske är en viss typ av osäkerhet i laget som spökar. För få tar tag i det helt enkelt.
Men trots denna berg och dalbana ligger vi på en fjärde plats. Dock utan att imponera. Bara en sådan sak. Vi kommer! Gå ut hårt och öka succesivt ;)
Det är ju ganska lätt att skylla på backarna eller Challe för att det inte fungerar då vi har ES kanske bästa forwardsuppställning på papperet i konkurrens med HV71. Men att Strålman ska saknas så enormt så att vi inte ens kan klara av att stänga matcher känns främmande för mig. Vi har erkänt defensivt skickliga backar och just dessa borde ju bidra till att vi ska kunna stänga matcher. Problemet känns snarare som om man inte litar på varandra ute på banan. Man tror inte att medspelaren ska klara av uppgiften och överbelastar gärna pucksidan, som oftast slutar med att motståndarna kommer ut med pucken och kan hitta ledig isyta, mycket beroende på att man går in för bekvämt i situationerna. Känns lite träningsmatch över många närkampssituationer. Jag saknar en grinig powerforward som smäller på i match efter match. Jonte skulle kunna vara den, men har ju tonat ner den kvalitén i sitt spel en aning.
Just avsaknanden av olika spelartyper på forwardssidan känns som att det bidrar till allt duttande i anfallszon som vi får stå ut med match efter match. Det finns ingen som tar skit framför kassen eller som bryter in på mål när tillfälle ges. Pärssinen gör det då självförtroendet är på topp, men väldigt sällan annars. Jag tackar inte nej till en Jämtin, Kåberg eller Ledin-typ i laget som förstärkning framåt våren för att kunna bryta mönstret som vi ser hos övriga forwards. Nu har väl Timrå aldig riktigt ståtat med att ha någon poängligaledare i laget, men med de forwards som finns att tillgå är det nästan skamligt att Hahl som är bästa poängplockare har 16 poäng upp till Mårtensson. Och att Anton Axelsson ligger femma i lagets interna poängliga får ses som ett kraftigt underbetyg åt övriga forwards som är tänkt att producera.
Challe har förespråkat ett rakare anfallsspel, men detta ser man inte skymten av förutom ytterst få sekvenser i matcherna. Spelarna känns bekväma och kanske är man i laget säkra på att man ordnar en topp fyra placering ändå utan att ge allt i varje match, för man visar ju ungefär en gång i månaden vad man kan prestera för spel då man verkligen vill och är det så att man vet att man kan plocka fram detta framåt mars, ja då får man väl nöja sig med en säsong i berg och dalbanans tecken.
Uno Gordon: "Någon center eller pucktransportör har han aldrig varit och kommer heller aldrig att bli. Jonte är och skall vara en rivig ytterforward med speed under rören som penetrerar in på kassen och gör livet surt för backarna. Han skall dela ut tjyvsmällar och trycka handskar i ansiktet på motståndarna och reta gallfeber på dem så till den milda grad att de slår tillbaka och bli ertappad och utvisad".
Precis, Sjösan. Och vi får väl hoppas han börjar med just det här redan ikväll. Vi/alla lag behöver spelare med dessa egenskaper.
Hahl Bundy: Tror inte det är Hybris..utan istället en önskan att TIK en gång gärna i år skulle kunna "Gå hela vägen" till ett SM-guld... o därav engagemanget o oron för att backbesättningen inte räcker till för det..
Dallas: Jag håller inte med. Han avgjorde mot Frölunda borta och Djurgården likaså på Hovet. Han har varit riktigt taggad på slutet. Men visst även jag har varit kritisk till honom under denna säsong. Då han haft en benägenhet att "glida" runt och försökt spela ett spel han inte behärskar. Någon center eller pucktransportör har han aldrig varit och kommer heller aldrig att bli. Jonte är och skall vara en rivig ytterforward med speed under rören som penetrerar in på kassen och gör livet surt för backarna. Han skall dela ut tjyvsmällar och trycka handskar i ansiktet på motståndarna och reta gallfeber på dem så till den milda grad att de slår tillbaka och bli ertappad och utvisad.
Tycker det luktar hybris lång väg härinne. För några år sen skulle vi vara överlyckliga över att ligga där vi ligger. Vi ligger på en stabil 4:e plats.
Mycket vill ha mer heter det väl o tyvärr så kanske vi supportrar har börjat glömma bort de föga smickrande åren o bara vill ha o ha.
Naturligtvis finns det mycket kvar att önska, tex att vi blir mer stabila o inte släpper in motståndarlagen titt som tätt. Men med en dåres envishet hävdar jag att vi tar poäng, vi ligger topp 4 o banne mig om inte allt gäller om några månader i slutspelet. Det är DÅ vi ska vara som bäst, allra bäst.
Jag väntar med att summera till efter säsongen, även om jag oxå vill att vi ska vinna varje match o kan känna mig less över lagets insats. Men gör vi ett bra slutspel så väger det tungt över till en kanonsäsong!
Uno Gordon: Ja visst är det mycket gnäll. Men vart är den Jonte som vi värvade för 1,5 år sedan. Det är bra många spelare i Timrå som är bättre än han.
Dallas: Det är väl då helt otroligt vilket gnäll det är på Jonte. Tycker karln har börjat röra på sig! Visst finns det att hämta hos honom men han har ju faktiskt skärpt till sig på slutet och spelat bitvis glimrande! Om han sen är urusel i landslaget skiter jag fullständigt blanka fan i.
DJ Hemp: Jag kunde inte sagt det bättre själv, bra rytet DJ.
Det är fruktansvärt dålig stämmning här inne kan det vara så att många lider av julstressen precis som Pelle Fosshaug...=)
Eftersom det aldrig är för sent att ta ut en förlust så kan vi ta det lungt med det och hoppas alla knutar löses upp och vi får ett SM-guld vinnande spel 2008.
Var är Småland han behövs här inne med sin positivism.
Nybbe: Dom flesta hockeyspelare man har hört och sett, säger att dom har världens bästa yrke. Dom får betalt (bra betalt) för att hålla på med det dom tycker är roligast här i livet. Men det verkar att t.e.x. Jonte inte tycker det. Om han vill sluta att spela hockey, så kan han jobba här med oss, t.e.x. köra transporter. Betalningen blir lika som dom andra grabbarna som får punga ut med dyra pengar för att titta på ointresserade spelare i TIK. Nu menar jag inte att alla spelare är ointresserade, men några av dom som tjänar mycket, gör inte rätt för lönen.
Dallas: Vi såg Jonte under Landskamperna vad säger man...fy f... vad dålig han var.Han skall ta hand om Svensson och Carlsson för att ska ta ansvar för en kedja
redline: Det verkar som många av dom etablerade stjärnorna i laget, inte tycker att det är roligt längre. Riku, Jonte och Tenkrat ?? Hur är stämningen i laget mellan spelarna och relationen till Challe. Vart finns glädjen och stoltheten i att spela i Timrå ?
epa: Visst bär Challe en stort ansvar, men å andra sidan är det ju inte precis läge att sparka tränaren då laget ligget bättre till än de flesta tippat. Vänta med att utvärdera Challes insats till efter säsongen. Men han måste sluta att gnälla på spelarna i offentligt.
DJ Hemp: Det är väl klart att Challe bär ett stort ansvar för hur laget presterar, det förstår du väl. Det är ju han som ska lägga upp taktik och spel. Det kanske kräver en annan som ska leda detta mycket skickliga lag på papperet och jag vill inte vänta till säsongen är över. Denna årgång är förmodligen den bästa Timrå har haft så då vill jag se att det leds av någon som kan få ut bästa möjliga av det och jag tror inte att Challe har vad som krävs. Men men, det är ju inte jag som bestämmer så det är bara att hålla tummarna att det ska gå vägen ändå.
Jag manar till lugn på "min presentation", då jag till slut blir så jävla less på alla amatörtyckare som kastar skit på "Challe" och spelarna. Klart som fan att alla professionella idrottsmän gör sitt allra bästa för den klubb man representerar - något annat är helt otänkbart för mig. Desto lättare tycks det vara att sitta hemma vid datorn med sin jävla ölkagge och skriva att laget inte kämpar tillräckligt... Men ut och spring tio varv runt kvarteret i stället för att sitta och spy galla över våra grabbar som ena jävla idioter, säger jag! Sanny Lindström är en av de mest sympatiska idrottsmän som jag har träffat och han verkar dessutom ha något "innanför pannbenet", som det brukar heta. Charles Berglund anser jag att vi väntar med att bedöma till efter säsongens slut, för ingen jävel tror väl på fullaste allvar att det är någon lösning att sparka honom och slänga in någon annan i det här läget och tro att vi ska kunna vinna SM-guld på det sättet...!?
Det var ett satans tjafs om ödmjukhet här inne, men hur många av oss så kallade fans visar upp denna egenskap?! Nej, nu knyter vi nävarna i byxfickorna, tar oss ut till E.ON Arena i morgon och bidrar med full styrka till att krossa det där patetiska fjollgänget från Södra Vätterbygden...!
mikenomad: Håller med, ES är ju hur jämn som helst och flera suportrar är nog också i uppror efter vissa matcher som vi, jag tror endå på detta laget för väl i ett slutspel har vi mycket spetskompetens och matchvinnare, plus att Hynning mycket väl kan bli en joker.
redline: Det är sant att resultatet so far är rätt godkänt, en hyfsat stabil 4:e plats är inte fy skam. Att det sedan är den jämnaste ES sedan urminnes tider förklarar säkert mycket av den känsla av instabilitet som man har, att det känns som att laget faller ihop i vissa matcher. En del av sanningen är såklart att det i år inte finns NÅGOT lag som faller igenom, det finns inte ens "halvsäkra" poäng, vilket innebär att det inte är nåt konstigt med att tappa poäng mot lag som t.ex Mora, SAIK eller SSK.
Men det är bara en del av sanningen, en annan är ju säkert precis som Challe säger, nåt är fel med inställningen hos vissa av spelarna. Det är bara det att han tycks förbise sin egen roll i det hela. Det här är ju HANS ansvar för bövelen att se till att spelarna har rätt inställning! Å precis som du konstaterar; att gå ut i pressen och gnälla om det utan att tillkännage nån form av självkritik, det är inte rätt väg att gå.
Då förskönar du verkligen det "gamla Timrå". Förlusten idag var mer inriktad på individuella misstag och oförmågan att trycka dit pucken då det behövs. Vi skapar helt klart tillräckligt mycket tryck och chanser för att vinna.