Modano: Jag fattar inte att Freddan o Co sett det uppenbara. Storma fram med många spelare. Poulin är grym man-man. Men han är väldigt långsam sidleds... Det är lätt att göra mål på honom om det krävs en stor förflyttning från hans sida... Kommer du ensam och försöker är han grym. Vi måste våga kliva fram med fler spelare, tvinga honom till förflyttningar... Då kommer det att ringa, ofta...❤️🤍❤️🤍
Vill se 1a Lodin Blomqvist Dahlen 2a Hartman Liljevall Lööke 3e Walli Lundin Lindholm 4e Reinhardt Olofsson Boyce.Våga Freddan jag garantera vinst men lär köra samma ända in i döden Freddan och Ante.
palleparling: Ja för guds skull nu Freddan, om vi även förlorar idag hoppas jag du ändrar något direkt till nästa match och inte vänta som när vi mötte Oskarshamn.
Greven: Svårt att säga, men med tanke på att vi förlorat 14 av 63 matcher efter full tid så är nog förmodligen svaret: ca 14. Snacket brukar ju i stort sett alltid landa i de där formuleringarna, i och med att vi aldrig förlorar matcher genom att vara utspelade. Det är väl det som är DNA:t, egentligen. Sen har vi vid fyra tillfällen i slutspelet fått se prov på när det helt skiter sig, och då slår vi supportrar knut på oss själva för att förklara något som i grunden handlar om rena tillfälligheter. Nu i efterhand var det ju idiotiskt av oss att se till så att Poulin hade ett flertal puckar som dansade längs med mållinjen igår, eller att Johansson inte såg den där plexistudsen komma, eller att Poulin räddade det där skottet med knoppen. Osv.
Till att börja med: vi måste ta ledningen ikväll. Vi har haft ledningen mot dem under en enda match på hela säsongen och den vann vi, i resterande fyra av fem matcher har vi fått jaga hela vägen. Det är ingen seger-garant, men det är en alldeles lagom ingångshöjd för det här laget. Sen får vi ta det därifrån. Löven är Hockey-Sveriges motsvarighet till Petter Northug den här säsongen, och även om han var förjävla duktig på att sko sig på andras hårda arbete så gick han att besegra när ribban sattes alldeles för högt redan från start. Vi har egentligen allt som krävs för att undvika att Löven ska få smyga med i matcherna så som de gör, det gäller att bara haka av dem tidigare. Och då kommer absolut "killerinstinkten" behöva plockas fram. Jag kan bara tänka mig hur vansinniga laget var efter matchen igår.
Jag har inga som helst förhoppningar inför detta längre. Det såg exakt likadant ut som alltid mot röven, vi driver spelet men dom gör målen. Deras spel passar inte oss, förstår inte vissa som menar att röven passar oss bättre än BIK hade gjort, det är väl ganska tydligt med att vi vunnit 1 av 8 senaste inför igår, och nu alltså 1 av 9.
Löven har några riktiga slutspelsspelare, medans våra inte levt upp till det, tänker främst på Jacob Blomqvist som jag tycker inte bidrar nånting i spelet, visst boxplay funkar, men han bidrar ingenting offensivt och är jätteklen på puck, ramlar ju konstant, tycker man kan skifta o köra Madsen i 3e istället.
Även om jag i stort sett gett upp hoppas jag såklart fortfarande på att Timrå vinner detta pch att spelarna tror på detta, även fast jag tror att det är 90-10 i Björklöven fördel nu...
Enda känslan är att vi kanske borde ändra spelsätt o spela lika som löven gör, kanske dom känner sig tvungna att driva matcher.
Var ju så vi vände mot Karlskrona, när dom var tvingade att spela så kom bristerna fram direkt.
Greven: Jo precis. Spelarna snackar om att gå upp i SHL men verkar inte veta vad som krävs. I SHL vill man inte ha några glaslirare som är rädd att utmana och ta kamper, där är det fysiska spelare som vågar gå direkt och grisa framför mål som eftersöks. Oavsett om det är med Timrå eller annat lag.
8179: logiskt sett borde dom väl göra färre mål ikväll men med löven vette fan, jag har slutat att bli förvånad. Igår var jag sjukt nervös under hela matchen men det har släppt helt och hållet nu. Det känns som ”Murphys lag” över hela skiten. Det är som mot Västervik, i dom få anfallen dom väl får förväntar man sig att puckhelvetet ska målsöka sig till nät på något märkligt sätt ändå.
Andersson: Att ha ett snitt på 3 mål på 51 skott är ju inge vidare.. 5.88%.. Känns som att dom flesta har blött krut i bössan, speciellt Dahlén och Lööke.. Känns inte ens farligt när dom får sina lägen..
Knylan: 38 skott per match i snitt i all ära men med en effektivitet på strax över 6% får man det svårt att vinna matcher ändå. förhoppningsvis kan vi bättra på den statistiken redan ikväll.
Knylan: Att gå rakt på mål med ett direktare spel och ha killerinstinkt sitter verkligen inte i denna trupps DNA. Hur många före/efter match-intervjuer denna säsong, i synnerhet i slutspelet, har man inte hört Freddan i intervjuer som inför kvällens match säga: "Vi måste vara lite hetare och ha lite mer killer-instinct när vi får våra chanser"?
Heisenberg: Jag gissar att han sträckte sig när han föll mot sargen, han såg ut att vara på god väg att gå ner i spagat och den rörligheten vet jag inte riktigt om jag tror att den där kroppen klarar av speciellt bra. Smällen mot skallen var som sagt tidigare i perioden, där trodde man nog att det var godnatt för JCs medverkan i finalspelet. Men icke, istället föll han i sax-position direkt efteråt istället.
Vi har (trots Lodins och PWs hjärnskakningar) haft lite flyt med skador, just smällar mot käken och sånt har hänt vid ett flertal tillfällen. Kunde ha gått betydligt värre för vissa.
Andersson: Det man kan skrattgråta lite över är således att vi snittar 38 skott på mål, per match. Det är.......sjukt.
Tillägg: i snitt skjuter vi 38 skott framåt per match, och släpper till 24. Är man lagd åt det hållet att man gärna tror att såna fakta får resultat att jämna ut sig över tid så är det ett ångestplåster att ta till. Speciellt med tanke på att det tydligt gjort så tidigare i slutspelet. Gårdagen var framförallt ett extraordinärt undantag i hur vi släppte in helt sanslöst många mål på extremt få skott och avslut. När vi stod för statistiskt sett identiska insatser mot AIK och Västervik så gjorde AIK två mål, och Västervik tre (sista i tom kasse). Löven gjorde sex.
Vi drabbades av någon form av kollektiv stroke som inte liknade något vi sett på hela säsongen. Men det är i sig kanske lite mer logiskt att det hände i en sån här match än att det hände i omgång 30, hur jävla usel tajmingen än må vara. Trösten är att vi någonstans vet vad vi kan prestera och i det har något tydligt att sträva emot för att nå vår 'egentliga' nivå, medan Löven just nu ligger på en nivå de aldrig kommer kunna bibehålla sett över flera matcher. Nånstans där i gråzonen mellan vår uppgång och Lövens nedgång kommer matchserien avgöras. Johansson hade en räddningsprocent på 71% igår, jag vågar lova att den inte kommer stanna där när matchserien är färdigspelad.
Roar mig med lite statistik så här på eftermiddan Timrås Offensiv i slutspelet AIK 4 matcher 11 mål snitt 2,75 V-vik 6 matcher 15 mål snitt 2,5 Björklöven 1 match 3 mål snitt 3,0
De positiva är då är vi har höjt oss i finalen ... eller så har löven sämre målis ... eller nåt
söder över: tror inte Ohre skulle skämma ut sig om han fick stå men samtidigt är det ju JJ som är uttalad förstemålvakt och så länge han inte är i desperat behov av vila så tycker jag han ska stå. Han måste få göra en skitmatch ibland han med.
Villervalla: ramlade väl in i sargen där strax efter att han kommit tillbaka i spel från tacklingen som tog emot huvudet. Såg ut som det var nått med foten
J Carlson skadad, de vill inta säga vart, någon som hört något. Jäkligt tråkigt då jag tycker att han är kanske den bästa defensiva backen. Gör alltid sitt jobb.
Jag måste erkänna att jag inte kollat en sekund på Ohres statistik nu utan bara går på min upplevelse av hur han agerat i mål de matcher han stått.
Jag tycker han spelar ett lugnt och tryggt spel kanske nästan passivt ibland.
Jag har inga problem med att JJ har en högre potential och bredare repertoar än Ohre så inte för den saken men jag har känslan att Ohre kunnat bära mer ansvar än man lagt på honom iaf.
Lorgalis: Håller helt med. Och sett till hur matcherna gått under säsongen mot just Löven blir man inte direkt glad. Fattar inte varför Timrå har så svårt att vinna mot Löven. Vi måste få en match där vi vinner med typ 5-0, 6-2 osv så kanske det lossnar lite.
Det som känns värst med gårdagen är att trots att Björklövens försvarsspel är åtminstonne en klass sämre än Västerviks, så kunde vi inte utnyttja det. Så mycket ytor som våra spelare fick i anfallszonen igår, såg jag inte på hela matchserien mot Västervik. Känns fruktansvärt tragiskt.
söder över: samtidigt är det svårt att värdera en andremålvakt som spelat så få matcher. Kolla på 2an bakom Cannata ifjol (Pettersson?). Fantastisk statistik, och överglänste t o m Cannata i räddningsprocent. I år lirade han i KIK och silade friskt.
Med det sagt tycker jag att Freddanz ska vara lite på hanen när det gäller att göra ett byte om JJ hamnat snett i en match. Mardrömmen är ju en Svedbergsk finalserie, och ett plötsligt byte till Orren i sista matchen. Men: ingenting tyder på att det ska bli så. JJ har varit grymt konsekvent på en hög nivå, och det bör han kunna fortsätta med under dom matcher som återstår. Dock vore det klädsamt om utespelarna avlastade honom med att göra mål på åtminstone 10% av skotten man avlossar. Samt att 4 spelare framför mål lyckas förhindra 1 lövare från att få tag i pucken och avsluta.