Laken: Viktigast i dagsläget är att övertyga Tomas Johansson att den svacka vi är inne i är den värsta på år och dag och att truppen/tränare bör ses över. Jag hoppas att jag inte behöver läsa i någon tidning att Challe sitter säkert och att det kommer vända, då blir jag allvarligt oroad.
Att sparka sportchef, klubbdirektör eller liknande mitt under säsong skulle vara idiotiskt. Den handlingen har jag svårt att se hur man ska försvara, rent ekonomiskt. Sådant får man lliksom diskutera off season.
Jag är rätt övertygad om - trots att jag aldrig trott på tränarbyte tidigare - att det skulle göra truppen gott. Det är så uppenbart att laget kört fast och hur många spelare underpresterar gång efter gång. Det måste Timrå IK få ordning på. Sedan vet inte jag om vi har en tillräckligt bra trupp för att ta oss ur det här. Det blir mer och mer tydligt att vi kanske skulle haft någon/några rollspelare till i det här laget. Jag saknar en brunkare, en hårding som kan tända laget genom att visa lite känslor. I går var det Timo som försökte och han fick faktiskt lite fart på laget, om än bara en liten stund.
mikenomad: Jag hade en intressant diskussion i natt angående Timrå och nu kan ni få reda ut begreppen lite.
Många här inne, och på andra ställen, pratar om att sparka Challe, Linkan och TJ. Iofs helt förståeligt med tanke på den skrala säsongen hittills. Vi i Modo gjorde ju en liknande utrensning inför denna säsong. Men nu till det som vi inte enades kring i natt:
1. Hur ser Timrås ekonomiska situation ut?
2. Har Linkan och TJ tills vidare-anställningar eller är de kontraktsbundna?
3. Om kontraktsbundna, hur långt är det kvar på dessa?
4, Finns det i dagsläget ekonomiska resurser att sparka TJ, Linkan och Challe?
Jag kastade nämligen ur mig att Timrå kanske inte hade råd att sparka alla tre och tvingas betala stora "fallskärmar" för dessa. Jag har ju hört vilka enorma summor som det kostade Modo att säga upp Ecke Holmberg och Jerry Häggström.
Vad tror ni, finns det pengar för en utrensning eller kan det vara en anledning till att det inte händer något?
Raggaren Putte: Pyörälä, Tenkrat, Lehtonen, Wandell...
tvåtumfyra: Corso är förmodligen bra i rätt miljö och därför viktigt att säkerställa detta.
Dessutom var det tjänstefel att förlänga Starkovs try-out med det tabelläge Timrå hade redan vid det tidpunkten.
Raggaren Putte: Kanske inte fanns så mycket av linjerna kvar förra året men jag uppfattar trots allt att det fortfarande fanns någon slags spelidé.
Sedan kollar man på nuvarande tränares matchcoaching i avgörande spelmoment. Det är tragiskt att se Charles Berglund även i det avseendet.
Vad gäller spelartruppen anser jag att man skall kalla till andra rundan av kvartssamtalen och därefter hitta nya lösningar till i första följande spelare:
- Jesper Samuelsson
- Kirill Starkov
- Laurent Meunier
- Niklas Anger
- Mattias Karlsson
Som det känns nu hade det varit bättre att spela in egna juniorer men den lyxen kan vi inte ta oss med nuvarande tabellposition - vi behöver förstärkningar!
Anonymous: Nej, jag är tvungen att ta tillbaka det. Lindqvist gick i och med resonemanget kring Sonnenberg tydligt ut med att man satsar på en finalplats i år. Det tycker jag visserligen är sunt. Att man vill vinna men för att ta sig så långt måste man först kvalificera sig till slutspel och därefter slå ut sina motståndare i kvarts- och semifinaler med de publikintäkter det skulle innebära.
Raggaren Putte: Förbered laget för kvalserien redan nu. Förstärk på de positioner som behövs (back/forwards) och spela in laget i de 40 träningsmatcher som återstår innan det blir allvar...
Då ska spelet sitta i fem mot fem, powerplay och boxplay fungera och kassören få sitt.
Marcus: För en utomstående verkar ledningen handlingsförlamad. Besluten tar alldeles för lång tid och är ställningen alldeles för återhållsam. Oftast uteblir handling helt och hållet.
Linkans uttalande om att man väntade ytterligare ett tag innan Sonnenberg skulle tas in symboliserar oförmågan och obeslutsamheten.
Situationen är väldigt allvarlig. Vad Timrå behöver är nya krafter rakt genom organisationen.
Med Kent Norberg och Kenta Johanssons uttåg ur klubben började nedgången till det vi idag ser på isen. Förra året fanns fortfarande delar av Kenta Johanssons spelidé kvar i laget samtidigt som utslaget av ett par värvningar blev lyckosamma och överträffade förväntningarna.
Idag är både lirare och spelidé borta - laget har tappat allt och spelar inte längre den snabba, underhållande ishockey som i flera år varit dess adelsmärke. Medveten om den ekonomiska verkligheten förstår de flesta att det är svårt för klubben att kunna värva sig ur krisen utan externa finansiärer. I detta läge provas alltså Marknadsansvariges förmåga att övertyga det lokala näringslivet.
Timrå behöver idagsläget få tillbaka sitt tidigare så framgångsrika spel och det genom ett par värvningar (back och forwards) samt en ny röst i båset. Utan att gå in på några namn bör ett par spelare som ej levt upp till förväntningarna och underpresterat få lämna klubben.
Det måste ifrågasättas om de personer som för tillfället sitter på Sportchefs och Tränarrollerna i klubben är de rätta för framtiden. Min uppfattning i den frågan är glasklar. Varken Stefan Lindqvist eller Charles Berglund är elitseriemässig.
Säg upp dessa båda herrars kontrakt för att säkra Timrå IK:s framtida spel i Elitserien.