Stigsson: Okej, ja, men det är ju såklart inte lätt att känna till hur såna saker ser ut. Jag gjorde det enleöt för mig genom att ta närmsta större orter, utan vidare analys av respektive orts inställning, o.s.v.
Hehe.. både jobbigt och lite roligt samtidigt det. Ni mot alla, liksom. Fast ni har ju redan vunnit, kan man nog säga. Vad ska "det andra laget" ha för argument, liksom.. ;)
Dream Team: Jag kan garantera dig att dom som kommer ifrån Borlänge, Falun och Leksand till Mora för att se hockey kan räknas på ena handens fingrar. Vi är att betrakta som länets svarta får eftersom vi har haft ovettet att ta upp kampen med "hela landets gullegris".
Helg Ernest: Det är ju dock svårt att göra en rättvis bild utav läget, eftersom upptagningsområdet, som redan nämnts, nog varierar väldigt mycket från fall till fall. Eftersom klubbar på mindre orter nog garanterat "invaderas" av publik från andra närliggande kommuner (detta sker säkert i större städer med, men där har jag valt att avstå), har jag även noterat den, eller de närmaste större städer/orter som kan tänka stå för detta "överskott". Slutsatser, om det går att dra några, får var och en göra om man vill. Jag avstår dock, just nu iaf.
De siffror jag hittat anger publiksnitt säs. 2003/04 (grundserie) och den totala folkmängden i resp. kommun.
mok: Det håller inte ändå! Hela Västernorrland har 244 238 innevånare. (GBG 479 000) Norrland inkl Dalarna 1 403 770. (västra götaland 1 518 000) Resten av riket står för resten av innevånarna fördelat på halva ytan av riket! Sen är det ju besynnerligt om Gais drar så mycket publik i under vintersäsongen!?!?! Kaparna!?!? Kör dom isracing på vintern! Tänk oxå på vad som drar i Norrland! Älgjakt, pimpelfiske mm. Så kan vi ju inte lämna hembrännarn vind för våg för att sticka på hockey heller!
Swordster: Procentuellt sett är det kanske fler av skogsborna som går å¨sport. Eller så går samma folk på alla sporter. Ni har ju inte så mycke annat för er där uppe :)
Inte fotboll i alla fall, där är det skamliga publiksiffror på allt utom derbyna!
Basket??? Inte i ettan va!
Handboll??? RIK har ca 1000 i snitt!
Speedway??? Möjligen i SM-Finalen förra året!
Vilka andra sporter?
Här uppe ar vi Timrå ca 4500 i snitt, Giffarna ca 6000 i snitt, Dragons ca 1000 i snitt och IFSH som snittar ca 850 per säsong. Och allt detta på ett befolkningsunderlag om ca 120 000!
Janken: Hänger med i ditt ressonemang om stadsstorlek kontra snitt i hockeyarenorna. Men tänk oxå på att vi har mycket andra sporter som drar folk istället.
Anledningen till att jag överhuvudtaget tog upp det statistiska exemplet var att den av Kållen Danne I ansåg att publiksnittet är avgörande hur lojal och engegerad supportrarna är! Det enda jag egentligen ville säga är att man inte kan utgå från att Stor publik är detsamma som goda supportrar! Om man tar befolkningstätheten i södra/västra sverige så skulle alla klubbar söder om Gävle måsta ha uppåt 100 000 åskådare/match för att över huvud taget kunna vara med i diskussionen i så fall! Jag minns när Kramforsalliansen gick upp i tvåan i slutet av sjuttiotalet! Det var 1 500 pers i gummitältet... men ett förbaskat tryck!
Dream Team: Du är ju kanon på statestik ! Kan du inte surfa runt och kolla publiksnitt och folkmängd. Bara för att statistiskt få fram en procent satts av befolkning som går på hockey. Vore j..it intresant att se DIFs % Mhuhhahaa!!!!!!! Själv måste jag hem och hänga hängrännor.
Dream Team: Nej, det är en stadsdel.Frölunda var en egen kommun fram till 1945 då den införlivades i Göteborgs stad. Men att inte räkna in Sundsvall och Härnösand till ett naturligt upptagningsområde för publik till Timrå är direkt missvisande, för att använda diplomatspråk.
mok m.fl: Om jag skulle lira hockey och hemmapubliken inte var bra skulle jag nog hålla mig från att kommentera den/dem. Jag skulle defenetivt inte berömma dem. Har ni någonsin hörttalas om en hockeyspelare som berömt publiken i Scaniarinken? Med tanke på hur Mandy formulerade sig så verkar det inte vara ett svar på en fråga utan en spontan komentar från hjärtat. Så jag kan nog inte riktigt hålla med om publikfrieri.
Bragd-Birger: Det är nog så att vi tävlar mot oss själva och inte motför hur de är i de flesta andra arenor för då skulle man alltid vara nöjd och då skulle men inte sträva efter förbättring heller.
För att tala publiksnitt i diskussionen Gbg- Timrå så är Göteborg 25,95 ggr större än timrå i antal innevånare. Då torde scandinavium måsta byggas ut om dom skall knö in 20-22 000 pers/match! ;-)
Knylan: Sen ska vi inte glömma att Timrås klack är ett släkte som verkar ha en fetisch för självspäkning. Även de ggr då jag varit uppe och tyckt att det varit ett sjuhelvetes drag (jämfört med andra arenor) tenderar eftersnacket att gå i negativismens tecken.
Danne_l: Ni har Sveriges mäktigaste arenor inkl publikens ljudvolym. MEN när det går ont för laget, blir det, av naturliga skäl, v ä l d i g t tyst. Detta då 70 % av eran publik bli tyst, så innebär det att nästan 8000 personer tystnar.
Danne_l: Som ishallen såg ut tidigare fanns problemet med att övrig publik, förutom klacken sällan hördes alls. Det var bara då det var riktigt fullt och då det gick bra för laget som det där riktiga trycket uppstod. Jag skulle dock vilja påstå att nu när publiken i den nya arenan fått en säsong på sig att vänja in sig, så märks redan en ganska stor skillnad motför hur det såg ut under de "vanliga" matcherna under grundserien ifjol. Klacken hörs och övrig publik dras med på ett helt annat sätt än tidigare. Tyst, det blir det sällan i Sydkraft Arena.
Men att påstå att det alltid är ett väldigt tryck, det vore ju att överdriva rätt rejält.
Men herregud. Så naiva så hälften vore nog. Tror knappast du har vart här tillräckligt ofta för att kunna göra en rättvis bedöming av publiken i Scandinavium...
Sen ska vi inte glömma heller att vi Timrå-supportrar är det släkte som knappt vet vad ordet "självkritik" eller "självdistans" betyder. Visst, vi har en hög högsta nivå, men lägstanivån... njaa.
Det är kul att spelarna uppskattar publiken och blabla, men ofta så tar folk det lite väl seriöst.
mikenomad: Är inte mer insatt i situationen mer än X och det ni skrivit här. Men saker och ting som inte händer i arenan ska man inte kunna bli straffad för.
Vad är de för jävla syn? Vilken som helt kan klicka hem andras souvenirer och ... | #Läs mer ·
"enleöt" = enkelt.