Uno Gordon: Härligt med optimism, det behövs verkligen härinne! :-) Jag vill heller inte vara nån neggoprofet så jag släpper det där nu och ägnar mig åt att göra allt i rätt ordning här hemma timmarna fram till nedsläpp ikväll. Allt för att TIK ska ha så goda möjligheter som möjligt att bärga tre pinnar. Att gå så långt som likt dig gå ut offentligt och tjoa om tre poäng och flermålsseger det gör jag dock inte. Nån gräns har jag och om jag ens tänker i de banorna är kvällen redan förstörd! ;-)
mikenomad: Vi har vunnit de matcher på slutet vi på förhand ha tippats vinna. 4-3 mot Frölunda, 4-3 mot Brynäs och 4-1 mot Mora vilket gör mig lugn. Och helt ärligt tror jag inte Södertälje har någonting att sätta emot ikväll heller. Förlusten senast har Timrå skakat av sig och nu tittar man framåt. Vi vinner med 4-1 och fortsätter plocka poäng mot de lag vi förväntas plocka poäng emot.
Anton Axelsson, Björn Svensson, Johan Andersson och Mika Pyörälä gör målen.
Och så länge vi vinner "måstematcherna" så kommer vi inte att falla tillbaka.
Uno Gordon: Stabil position i top 3 är väl att ta i? Både Modo och Linköping flåsar oss i nacken. Modo dessutom med en match mindre spelad. Djurgården och Frölunda ligger inte heller så långt efter. Det är väl egentligen bara ner till Brynäs på åttonde plats det känns lite mer betryggande. "Stabil position i top 3", nej inte ännu. Spela med friskt manskap, oavsett vad dom heter, och sikta på tre pinnar!
Oh, du Gordon. Vad menar du med de tre sista orden före utropstecknet?
Uno Gordon: Tack för en utförlig och sansad redogörelse som jag (tro´t eller ej) till stora delar köper. Nån panik känner jag definitivt inte, tycker tabelläget är alldeles förträffligt.
Att tredjeplatsen däremot skulle vara stabil är inget annat än en jättehägring. Jmf lagens poäng bakom HV och du inser nog att ett ras ner till 5,6,7 plats skulle kunna gå rätt fort. Seriesegern bryr jag mig inte om men top 4, eller egentligen top 3, känns oerhört viktigt om vi nu inte i år igen ska tvingas nöja oss med kvart eller semi.
Eftersom våra kära mindre bemedlade länsgrannar gick och vann hela skiten förra året känner åtminstone jag att det i år är viktigare än någonsin att svara på samma vis!
mikenomad: Jag tycker jag gav en målande beskrivning varför inte skulle hetsa upp oss över Pärssinens frånvaro i en "seriefinal" mot ett lag som låg 13p före nedsläpp och som sedermera utökades till 16p. Om avståndet varit 10p färre hade saken varit annorlunda. Men det finns ingen anledning att gripas utav panik eller oro inför det faktum vi står inför. Pärssinen kan spela om du det skulle "knipa" men eftersom spelare som Björn Svensson, Anton Axelsson, Peter Regin, Oscar Sundh och Johan Andersson "vikarierat" alldeles förträffligt är det bara dumt och onödigt att kliva på för tidigt. Vi står inte och faller med Pärssinens frånvaro i nuläget.
Tror Timrå lärde sig en nyttig läxa efter fjolåret. Visserligen varit vi då väldigt ont om folk och hade förvisso inte så många alternativ, men jag tror ändå att man ångrade sig en smula över att man konstant matchade Hahl med en sargad handled och lät honom gå på sprutor en längre tid tills det inte hölllängre och så var han borta ända till sjunde avgörande matchen i kvartsfinalsspelet.
Och hade situationen varit omvänd att vi skulle slagits för våran existens så hade man säkerligen chansat i en betydligt högre utsträckning än vad som är fallet i dagsläget.
Krånglande ryggar är ingenting att leka med, tro mig jag har haft ryggskott och det kan göra nåt så gröndjävulskt ont ibland så tårarna tittar fram.
Pärssinen är alltför viktig för att gamblas med nu när vi har en stabil position top 3.
Vi har ingenting att vinna på en chansning utan snarare allting att förlora.
superfalle: Ja, jag tycker man ska "chansa" att spela med de bästa spelarna i en match där viktiga ES-poäng står på spel. En match som på förhand redan är förmodligen en av säsongens svåraste. Jag gillar inte förhållningssättet att "lägga sig" redan på förhand och nästan räkna med förlust. Som vissa här antyder är helt ok.
Är spelarna däremot inte hela o friska ska de naturligtvis inte heller spela. Men då tycker jag man kan sluta med mörkningslöjlet (om nåt sånt praktiseras) och helt enkelt offentliggöra att Timo är skadad och lär inte lira ännu på några matcher.
mikenomad: hur vi du göra då chansa med en av lagets viktigaste spelare i en match som inte gäller speciellt mycket.. med en dryg månad till slutspel .. tror du något annat lag hade gjort det..... det gäller att ha hela spelare i april
Uno Gordon: "...i en match som inte betyder någonting alls." Sen när betydde en ES-match ingenting alls? Sen när blev det skitisamma om man förlorar tre poäng? Snälla, du som har allt så klart för dig uno...svara på det och förklara det så att även en novis som jag förstår.
Det jag tror lungan, jag och vissa andra vänder oss mot är de dubbla budskap som de kring laget sprider. Om det ingår i den medvetna mörkningsstrategi som de antagit denna sässe och det gynnar laget så är det väl gott nog. Men det är förbannat irriterande att match efter match läsa att en av lagets bäste spelare är spelduglig men vilar för bättre tider. Å ständigt detta "nästa match, då...". Det får en att undra vad som egentligen är fel.
lungan: Men kamma dig nu vetja! Varför ödsla energi på att jaga ikapp ett horribelt stort försprång och ändå inte få ut någonting utav det hela. Finns ingen anledning att lägga kraft på att jaga ikapp HV71 i nuläget. Låt dem få rinna ifrån. Hade poängavståndet varit som högst 6p hade jag kunnat köpa din inställning. Men nu snackar vi 16p, 13p före matchen. Rent vansinne att tömma sig på en forcering framåt i en match som inte betyder någonting alls.
Ikväll däremot är det enbart 3p som gäller. Därmed basta.
Jag gillar inte Challes inställning att han går ut i tidningen och säger att matchen emot HV var slut vid 4-1 vad ger han för signaler till våra killar?
Är detta varför vi aldrig lyckas vända ett större underläge, för att vår tränare tycker att matchen redan är över, Skäms ta me fan, en match är aldrog över.
Vi gjorde banne mig 3 mål på 1,38 emot brynäs, samt att vi gjorde ytterliggare ett senare den matchen.
Hallå fyra till emot HV och vi hade spikat igen hade blivit seger med 4-5.
Challe mana på grabbarna i stället, ge inte upp det är skam för klubben!
Uno Gordon: Precis, det är ju just det jag menar! Det har en j-a betydelsevilken placering vi slutar på och därför är varje poäng livsviktig i denna rekordjämna serie! Därför ska vi ställa upp med bästa tänkbara lag i de matcher det öht är möjligt. Vi lirar med decimerat manskap tillräckligt mkt ändå!
Tillbaka efter en ganska blöt helg i Malmö. Var rejält seg igår vid matchstart och matchen blev ju även bara en axelryckning - inte värd att hänga upp sig på. Tyckte inte Timrå spelade alltför dåligt men det var ju många olyckliga situationer som gjorde att det rasade iväg lite. Två av målen får domare Claesson ta på sig också, först deras 1-0 där det var en solklar HV-utvisning i momentet innan, sedan deras 5-1 där Backlund blev borttryckt, helt otroligt att det inte dömdes bort.
Jaja, vi kommer igen!
Kikade förresten på det jippobetonade "skills competition" natten mot idag, ganska sevärt faktiskt, även om man såklart saknade Kung Z
Synd att TIK hade så många skador i seriefinalen mot Hv.
Om Tik hade haft ordinarie lag är jag övertygad om att TIK hade gett Hv en rejäl match.TIK spelar en rolig att fartfylld hockey till skillnad från tråk Modo.
Om det nu finns några svagheter i TIk så är det backarna och en för tunn trupp.
mikenomad: Hellre matchotränade då än att de kliver på för tidigt. Fan har du inte upplevt tillräckligt mkt barnsjukdomar under livstid för att inse vidderna utav att agera desperado. Slappna av för i h-e!
Och du, tabellplaceringen har en djävla betydelse för utgången utav ett SM. Att inte vara top 4 vore katstrofalt, då blir vi utslagna i kvarten.
Och jag vill aldrig för i mitt liv spela en sjunde avgörande kvart, semi - eller finalmatch i Löfbergs Lila, Kinnarps, Scandinavium etc.
mikenomad: Håller med. Har ingen större betydels om vi kommer 3:a eller 6:a. Kommer vi 3:a kan det bli MODO i kvarten och blir vi 6:a kan det bli LHC. Fast det är en viss fördel att komma topp 4:a. Så det är garanterat att vi inte åker på FBK eller HV i kvarten.
mikenomad: Visst stod det väl att de skulle kunna spela, inte att de var friska? Pärssinen sades väl kunna spela mot Mora "om det behövdes" om jag inte minns fel. Det stod aldrig att han kunde spela "eftersom han var skadefri". En viss nyansskillnad tycker jag.
Uno Gordon: Kanoninställning. Vi lirar inte de bästa spelarna fast de enl. uppgift är friska, för de kanske blir skadade. Äsch, vad är väl tre poäng hit eller dit. Ja ja, både Challe och vissa spelare har trots poängavståndet tydligt uttryckt att man vill ge HV en match om seriesegern (hur löjligt det än låter med tanke på poängglappet och framför allt kompetensskillnaden) men det är ju bara sånt man säger...eller?
Vi ligger ju 2:a (3:a nu) så skitisamma om vi torskar några matcher för att vi ställer ett B-lag på isen (fortfarande vill jag poängtera att jag skriver detta med utgångspunkt att de spelare jag tänker på är speldugliga men vilas för "säkerhets skull". Inte att de verkligen är skadade fortfarande, isf ska de naturligtvis inte spela), inför ett kommande slutspel spelar det väl ingen roll om vi kommer 2:a eller t.ex. 6, 7, 8:a i serien...eller?
mikenomad: Ge mig ett enda skäl till varför vi skall riskera Pärssinen i en seriefinal mot lag det skilde 13 pinnar emot på förhand! Förklara logiken i detta är du vänlig.
Hade du varit lika nöjd efteråt om han hade klivit på och sedan klivit av långtidsskadad? För du inbillar väl dig inte att Pärssinen likt Gretzky är någon helig ko som motståndarna bara glider förbi. Jämtin och Ledin hade alldeles säkert hackat och huggit på honom vid första bästa tillfälle. Så i mina ögon var beslutet ifrån Challe glasklart.
Här liras det jävlar i min själ inte i onödan!
Nu kommer Hahl och Pärssinen vara fucking fräsch i slutspelet istället!
mikenomad: Jo jag håller med dig i att Challe självklart har mycket bättre insikt i laget än vad vi supportrar har. Men om det nu inte framgår varför han matchar Åkerlund annat än att han s.ka matchas då och då och att det var hans forna lag så köper jag det ändå inte :) Men det är enbart för att jag alltid tycker att man ska ha en uttalad förstemålvakt som ska stå helst samtliga matcher om han orkar. Kanske vila någon innan slutspelet drar igång. Det klarar alla dessa proffs så länge de får vara hela och friska. Sedan är inte detta på något sätt riktat mot Åkerlund och hans insats ikväll. Även Backe var ju mindre lyckad när han väl kom in och det hade förmodligen blivit förlust med han från start då det fattas för många viktiga spelare.
Menom Challe tror att Åkerlund gynnas mer av att matchas regelbundet än vad Backe missgynnas och i slutändad ser att det är bäst för laget då får det vara så och jag köper det. Men jag är inte övertygad än :) det funkar om det står Lundqvist och Norrenna på ryggen annars är det sällsynt.
Nu är det bara att blicka framåt mot Måndag som sagt.
Skarin: Ok. Inte helfel det du skriver heller. Men i egenskap av hobbyelitserietränare känner jag mitt ansvar att ta ställning för eller (helst) emot i frågor som rör ansvariga inom TIK:s agerande vid förluster. ;-)
mikenomad: 1. Behöver inte svara en gång till på det. Men iofs. Åke hade sett grym ut på träningarna, han möter sitt forna lag, det är bra att hålla igång båda målvakterna (det gör inte modo), han var bra så sent som mot FBK borta och har gjort ett par fina inhopp i bobcats. Tyvärr så höll inte våra backar rent framför mål idag, därav blev han skymd på två utav målen. Det första är ju ett busenkelt mål, som inte borde blivit mål egentligen. Ledin skulle solklart blivit utvisad strax innan (t.o.m. han själv slutade lira där ett tag). Det fjärde målet måste han självklart ta. 2. Skulle det varit en jätteviktig poängmatch skulle Timo nog lirat. Eller om det varit en kvarts- semi- eller final är jag ganska säker på att Challe gnuggat in Timo någonstans ;) Nu hade vi ju vunnit tre raka matcher utan ett helt gäng viktiga spelare, därför känner han ingen panik och vill på så sätt vila honom ytterliggare någon dag. Men det viktigaste av allt. Om inte Timo känner sig 100% återställd ska han ju inte spela heller. Förutom då när det gäller något. Som sagt.
sargad: Helt klart spela, men ja.. vi var tama idag och hv var hungriga och knäckte de flesta försöken till anfall, som sagt matchen dog rejält när det blev 4-1.. ingen förlust att vara orolig över - bara en skitmatch helt enkelt som inte gick vår väg. hade bud på fler mål och skulle lätt ha kunnat släppt in färre. Liv var ganska bra också i matchen.
Skarin: Ja inte känner jag någon direkt panik, det kan jag inte påstå. Mina åsikter är inte urhasplade i affekt. Jag tycker 1: Märkligt val på målvaktssidan, 2: Är spelare som t.ex Pärssinen friska (som ju Challe sagt i media) ska de spela i en seriefinal och inte vilas för bättre tider.
Nu förlorade vi inte pga ovanstående, inte pga 1:an iaf, men nog hade oddsen för vinst förbättrats...
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.