Frella: Hedström lär väl bli kvar i NHL!? Gunno uppskattar jag till 50/50 att han blir kvar eller kommer tillbaka. Ja, Koskinen har varit väl skadedrabbad de senaste säsongerna och har därav gått lite bakåt i utvecklingen.
Någon som verkligen kan verifiera till 100% att Pärsinnen verkligen är klar? Nä, tänkte väl det...
Laken: Jag håller med att man måste ge vissa juniore(de som förtjänar det) chansen men att bredda truppen och försöka spela in 2, 3 kanske ännu fler juniorer tror inte jag är lösningen på den "kris" som infunnit sig denna säsong(kris är väl kanske att ta i jag tror på slutspel).
Moe får förhoppningsvis chansen snart om inte iår så kanske nästa år.
Och precis som Jimmy H skrev så har vi två juniorer redan Strålman och Regin(iofs inte fostrade i regionen).
Huruvida Moe är bättre eller sämre än C-J det har jag ingen aning om eftersom jag inte sett Moe spela(om inte hans första dribblingar på Morotsgatan räknas....=))
Laken: Manderville blir väl 35, och fyller en för stor lönepost. Blir säkert kvar om någon av Hedström eller Gunno nobbar. Om nu Pärssinen verkligen är klar.
En till som lär lämna är väl Koskinen trots gällande kontrakt, lite för mycket skador senaste åren för att han ska tillföra något.
Laken: Joel Gistedt kom in på grund av skador precis som både Öhrling och Fagerström gjort här dock utan att lyckas, för dem har det snarare gått utför.
J20-spelarna finns nog med redan nu som konkurrenter såklart, bara det att ingen lyckas peta någon ifrån A-laget.
Hur många J20-matcher ser du? Hur vet du att Moe skulle vara bättre än CJ osv?
Laken: Tittar man på truppen lite snabbt så är väl de som lär försvinna följande: Manderville, Sloan, CJ, Ström och Gahn. Ersätts av Pärssinen, Gunno, Hedström, samt en förstacenter och Moe. Nåt sånt iaf.
JimmyH: Vem visste att till exempel att Joel Gistedt skulle ha något att hämta i elitserien?
Det jag eftersträvar att att ingen ska känna sig säker på sin plats i truppen. De som presterar bäst ska spela. Vidare så är TIK-truppen oerhört tunn för närvarande! Varför då inte lyfta upp några juniorer?
Någon/några ur Bofors-femman skulle kunna vara intressanta inför nästa säsong, då en ordentlig utrensning behövs göras men det återkommer jag till efter säsongens slut...
Laken: Kenta satsar nog bara på juniorer som har något att hämta i elitserien.
Både Peter Regin och framförallt Anton Strålman har väl givits gott med chanser under denna säsong.
Kenta har ju givit Mats Hansson chans på chans också. Annars har det varit tunt med talanger att satsa på sedan han tillträdde. Ska ha varit Lauritzén då.
Eric Moe kommer garanterat få chansen i A-laget, men kanske inte redan nu.
Red Rocker: Svar, JA. Ger man bara någon/några chansen så. Man måste VÅGA satsa på juniorerna men din (och Lill-Kentas) inställning kommer Timrå IK aldrig att få in en enda junior i truppen...
Man växer med ansvaret.
Är till exempel Moe så mycket sämre än C-J Johanson? Ja, jag vet inte...
Laken: Vaddå konkurrens tror du att de där spelarna på fullt allvar tar en plats i laget? Även om nyförvärven inför denna säsong inte blivit vad vi tänkt/trott/hoppats så tror inte jag att lösningen finns bland de spelare du räknat upp(dvs juniorerna).
sargad: Är väl bara Kricke, Z och Månsson va (ja och Lindström om man nu kan räkna de..) Även Nobbas & Johanssons grabbar gjorde väl några matcher på bänken.
Av 82 kullen är de ingen va jag vet. Av 81 kullen är de väl bara Månsson tror jag ? Av 80 kullen är de de båda ovanstående. Av 79 kullen är de väl bara Tobias Jensen som fortfarande lirar. Av 78 kullen tror jag inte att det är någon. Av 77 kullen är de väl bara Jimmie Lindström som spelar. Han lirade i A-laget men inte på den tiden då vi var i eliten. Av 76 kullen är de väl inte någon heller..
sargad: Ställde en knepig fråga igår och har således inte fått något svar ännu. Men skam den som ger sig. Är det någon som har koll på hur många från timrås juniorled senaste 6-7 årsperioden som spelar/spelat i elitserien?
Icing-Ove: jag trodde du syftade på palmebjörk i löven som tidigare varit känd för sin övervikt o tendens till lättja men som sedan dess uppenbarligen åtgärdat detta.. Wennnerberg som ju också kommer från löven har väl inte övervikt men likväl har han haft "tunga ben hittils"..men det kanske är psykologiskt...Hoppas iallafall målet senast får det att släppa nu det önskar jag honom för han verkar mycket sympatisk som person!
htikare: Vad gäller snacket om juniorer så vet de flesta att vi inte tagit fram så många(kan det vara 2-3 st?) etablerade A-lagsspelare senaste 6-7 åren. Sedan gnälls det och funderas varför andra elitserielag kan plocka upp juniorer titt som tätt men inte vi.
Frågan är då om föreningen Timrå har varit för "feg" senaste 6-7 åren eller om våra juniorer inte har räckt till i seniorsammanhang. En hel drös juniorer har ju försvunnit till Sundsvall och därefter vidare i hockeysverige. Kan någon insatt "hokkynörd" med litet koll ge en rapport om hur många av flydda ex-juniortimråiter som spelat/spelar elitseriehocky i annan förening?
Icing-Ove: Warg lirade i andrafemman igår, så det torde väl vara Wennerberg som åsyftas, då. Fast herrar Warg och Wennerberg lär väl ha kört sama typ av sommarträning. En träning som enligt Fredrik Warg var flera nivåer bättre än motsvarigheten i MoDo. Så tjockheten lär nog sitta någon annanstans. I målskyttet är förstås ett hett tips. Fast samtidigt gjorde ju Wennerberg sitt första mål för Timrå igår. Hmm.. hur ska vi få ihop detta på ett bra sätt då?
Icing-Ove: Varit överviktig!! tycker du/ni skall vara glada för honom..tror du betonar övervikten för att få ha honom kvar o det är helt riktigt..det skulle jag också gjort.. Men NUBBEN kanske ändå inte tycker han räcker till..ännu..så det är nog lugnt men du har rätt i det vi har behov av lirare med MJUKA handleder..
Laken: Ett föslag till din lista..en 19:åring Jon Palmebjörk som Jimmy nämnt tidigare i spelaranalys i sin krönika.. 7 poäng på 10 matcher tidigare.. sedan skadad i 5-6 veckor..tillbaka ikväll o nu mål igen!! efter 1 dryg minut av matchen Löven-S-vall Den killen har en medfödd begåvning för målskytte + bra fysik 184/88 ..
Laken: Är det spelare borta imorgon pga sjukdom vore det väl rent ut sagt faan om inte Lill-Kenta matchar in nån junior. Skulle tro att Timrå är sämst i elitserien på att använda juniorer. Igår hade ex Brynäs 4st juniorer uttagna till matchen. Det skulle aldrig Lill-Kenta kunna göra. Han skulle hellre spela med tre femmor då. Tycker det är synd nu när Timrå har så pass bra juniorer att de inte får lite speltid i elitserien. Jag tycker det är snudd på skandal att inte de fått några direkta chanser speciellt när laget varit så dåligt. Man måste våga för att vinna Lill-Kenta!!!
John K: Ja Linköping har flyttat upp J20:s bästa back till A-truppen inför NÄSTA.. säsong..men han är 18 nu 19 nästa år o då mer mogen.. Oscar J är ju bra men född 88 och där ligger också problemet som du konstaterat..Det ÄR ett STORTsteg att gå in i A-laget o vi har endera för unga juniorer el. så för"fysiskt lätta" ..tyvärr ..därför kan vi nog inte räkna med dom så mycket den här säsongen.
Hoppet ligger till ett par lyckade värvningar i jan.
Beträffande kravet att sätta in juniorer i elitseriematcher så ska man komma ihåg att skillnaden mellan att vara duktig i juniorserien och att platsa i Elitserien är enorm. Flera av juniorerna tränar med A-laget där dom visar upp sig för våra tränare som också ser dom på juniormatcher. Jag är helt övertygad om att Kenta Johansson och Mikael Andersson gör en riktig bedömning av läget och kan avgöra när det är dags att ta ut någon till spel i A-laget. Jag tror också att om tabelläget vore på "säker slutspelsplats" så skulle vi få se Kenta prova flera juniorer.
Min helhetsbedömning är således att Kenta och Micke sköter detta efter de förutsättningar som gäller och på bästa möjliga sätt. Inga sk "förståsigpåare" skall tro att dom kan lära tränarna deras jobb här på Hockeysnack.
Nu laddar vi för morgondagen och ger laget och tränarna vårt stöd i matchen mot DIF.
Vi ska klå dom vi skall vinna vi skall få dom att försvinna.
Skarin: Jag har INTE sagt VILKA som ska spela, det jag skrev var:
"Man bör flytta upp några juniorer för att BREDDA TRUPPEN och därmed ÖKA KONKURRENSEN!"
Sedan är det upp till de ansvariga att VÅGA ta besluten och avgöra vilka som ska få speltid. Men ett par juniorer borde väl ändå kunna kunna beredas lite speltid under matcherna?
Laken: Så du tycker vi ska spela med Moe från start bland backarna? Nej, jag är mycket tveksam till det. Österholm, Johansson, Lindström från start bland forwards nu under kommande viktiga matcher? Jag är mycket tveksam till det också.
Visst kan vi ha en junior att slänga in då och då under matcherna. Det kan jag hålla med om till viss del.
Men Kenta gör rätt enligt mig. Själva coachningen under matcherna låter jag vara osagt.
gud: Igår var ju Moe med på bänken, detta är en kille jag gärna ser istället för CJ, som är ett rundningsmärke i egen zon, trots att han bara är 17 år. CJ bör enbart ha till uppgift att spela PP, då han besitter ett bra skott.
Med Jonas Lindström utlånad till IFSH så bör man kanske testa den andra lovande 17-åringen, Oskar Johansson. Ingen av dessa två lär väl kliva in och "dominera". Men några byten då och då borde man kunna ge dem då de förmodligen är fulla av självförtroende efter en bra säsong i J-20 och div landslagsuppdrag.
Men inget lär hända i år, men är de inte med till nästa säsong är det skandal.
Laken: Efter mycket funderande så tar du nog en del poäng. Men fel vore att sätta en juniormålvakt på viktigaste positionen. Svoboda var ju inte den som gjorde att vi förlorade på bortaplan mot Frölunda. Men däremot borde man åtminstone bänka "Crippe" till nästa hemmamatch. Visserligen har han kanske ES bästa skott, men varför utnyttjar han inte det? Det matcher jag sett (alla) har han skjutit ett (1) skott. Han har stått och stampat på samma ställe i flera år och det händer inget. Låt han stå över nästa hemmamatch så kanske han tänker till. Som jag sa i förra inlägget så är inte TIK i den situationen att man utan vidare kan ersätta en erfaren lirare med en helt orutinerad. För resten finns det ingen av junisarna som direkt kan ta en plats. Möjligen att matchas tillsammans med riktigt rutinerade rävar. F.ö. så är jag ganska säker på att vi kan räkna med ett litet lyft för laget de återstående matcherna. Likaså klaras målsättningen att nå slutspel. Men det känns ändå som en misslyckad säsong.
El Aka Ali: Tyvärr är Kenta för feg för att våga satsa på något nytt! Allting går i samma hjulspår, bensinen är slut... De etablerade namnen får fortsätta spela oavsett vad de presterar. Efter flera år i klubben har det nog blivit för mycket kompisförhållande mellan tränare och spelare. Drömmen nu vore Wikegård, då j-vlar skulle ingen känna sig säker på sin plats! Respekten för tränaren försvinner nog mer och mer för varje år som går...
Laken: Det är inte rätt tillfälle just nu. Men annars så håller jag med dig. Skulle t.ex. Tik ligga på en klar slutspelsplats nu, då vore det inte fel. Sedan att ta in en juniormålvakt, alltså den överlägset viktigaste postionen. då måste de övriga 2 vara skadade. Det förutsätter nog att man ligger 1:a i serien för att göra något dylikt.
"Notera att... ...unge Joel Gistedt, 18, imponerat i Frölundakassen. Han får nytt förtroende i kväll. Grabben har på två matcher fortfarande inte släppt in en enda puck i spel fem mot fem."
gud: Du kan ju scouta åt Timrå vettja. Så många som tycks kunna det här med tränar-ledar-sportchefsyrket så kommer du klara det galant. Plocka det bästa från Vf.
Knylan: Man kan tex. bo i Härnösand..o då blir det mycket..mycket blir det !!att både åka på a-lagets matcher o j-lagets ..därav mina frågor om tex. Jens Nilsson..
Zäta75: Kan inte bara luta sig mot Hållander som ska bära Timrå match efter match. Nu MÅSTE alla kliva fram och höja sig annars inget topp 6 och det är ett fiasko med det laget man har
knappast hem.