Jag: Ta bara som exempel den Nya Låten ! Hur många sjöng med trotts textlapparna ? Inte hörbart iallafall. Min teori - För krongligt och utanför ramarna.
Jimmy: Jävla bra passande namn du kom med ! Det skall vara enkelt , annars hänger inga med. Men det verkart vara svårt att förstå det för vissa att vanans makt är störst och nymodigheter gör att folk inte ställer upp. Är det någon som kommer ihåg när HV tog SM-Guld ? Då stog HVs klack och bara skrek HV Hv i 3 perioder. Det var skit ´mäktigt i TV sändningen och hur dom orkade ? Men det var ett massivt Ljudtryck genom hela matchen. Då kunde man inte undgå vilka som van supporter matchen , för något anna´t ljud trängde inte genom HV klackens HV Hv
Helg Ernest: Jag tycker megafonen hörs väldigt illa även fast jag brukar stå max 1 meter ifrån den som brukar stå och gapa i den. Den enda gången jag hör den bra är i periodpauserna när det beställs läsk från kiosken. Leksand använder väl bara sin innan ramsor drar igång. Inte mitt i ramsorna, antar jag. Uhlin har en sådan kraftig röst ändå men det är inte så speciellt ofta vi får höra honom. När han väl står där så kan jag svära på att klacken hörs ända till Söråker! Dessutom brukar ju bara Uhlin hoppa upp i början av matcher vilket resulterar i att klacken känns loj efter ett tag. Det är min uppfattning i alla fall.
De som skriker kanske tar illa upp av att någon försöker få igång resten av klacken. Jag däremot, jag tycker bara att det är bra!
Selina: Du gör det bra men tyvärr tycks det fortfarande finnas killar som har svårt att lyssna till vad en stark kvinna säger så många gånger då du "gnäller" så blir det ännu tystare. Men fortsätt du.
Gnället jag stör mig otroligt på är det som görs av de där "Bajen-AIK-wannabees-pojkarna" som hela tiden gnäller på att det dras igång dåliga ramsor och sedan sjunger de inte med. Jävligt irreterande. Röd och Vit Hockeydynamit får med många och är en klassisk ramsa. Sedan om den är ute ur fanskultursynpunkt kvittar för mig.
Visst det klart vår anseende hos andra fanclubs är viktigt men personligt anser jag att ge laget extra kraft och styrka är viktigast och då är de ramsor som ger mest tryck bäst. Spelarna lyssnar nog ändå inte på texten i ramsorna.
För att vi ska få in lite nyare modernare ramsor så behöver vi en stark klackledare likt Jonas Uhlin som får med ALLA. Försöker man dra igång en ny ramsa nu är det nästan omöjligt att få med hela klacken om bara står mitt i själv. Men Timrå IK är kultur ochvåra gamla klassiska ramsor ska även finnas med i registret tycker jag.
Näe för min skulle för gärna någon av de unga "Bajen-AIK-wannabess-pojkarna" ta över rollen som klackledare och därmed vara placerad på räcket med den ny inköpta megafonen.
Selina: Du har rätt ! Men det är nog bara att du slår Skarin i huvudet och säger åt honom att banka. Min uppfattning är att så fort Skarin slutar trumma blir det tyst. Han med megafonen skulle också göra sig bättre om han hade batterin i den eller slog på den när han hejar på klacken att komma igen. Kan det va 20 meter till hörnet från där han står ? Han har hörts en gång dit, fast man ser att han står och gastar i den väldigt offta så hörs det inget. Det är ju trots allt klacken som skall vara den 6e spelaren då måste vi ställa upp. Hade det varit en spelare som gjorde som klacken hade han varit bänkad . Du har nog allas vårat stöd Selina, Keep your good work up !
Per HApps & COLD MAN: Det skulle vara väldigt intressant att få veta om det är mej ni(COLD MAN och PerHApps) anser är en gnällig hysterisk människa? Jag brukar nämligen vräka ur mej att klacken måste låta mer när det är ynkligt. Och det gör jag enbart av den anledningen att jag tycker att en klack ska låta i stort sett lika mycket hela tiden, oavsett hur illa laget spelar eller hur ont resultatet än går emot oss. Det är väl ändå sånt som avgör om vi är en bra klack eller inte...att sjunga i medgång kan vilket fån som helst klara av. Sen vet jag att spelarna uppskattar oss som mest när det går tungt, så om det nu är laget vi är där för att hjälpa, så bör vi väl hjälpa dom när dom behöver det som mest...eller? Tyvärr är det nu så att vid vissa tillfällen, så står en stor mängd av människorna i klacken med stängda munnar.Kan jag då få åtminstonde några personer att vakna till ur dvalan, vilket dom brukar göra, så anser jag det vara positivt. Sen att jag ska få skit för det av er är trist...men knappast något som kommer att få mej att tystna.
Och om det nu är mej ni menar, är ni ute på ruskigt djupt vatten om ni försöker få det till att jag i stort sett enbart ägnar mej åt att skrika åt klacken. Jag säjer inte att jag är den som skriker mest...men jag tillhör en av dom som verkligen offrar sin röst genom att skrika med maxad röst match efter match,säsong efter säsong för att försöka peppa laget...men sånt kanske ni väljer att inte höra...?
Så ska ni starta en pajkastning, så se åtminstonde till att ni har en gnutta sanning bakom det ni uttalar er om! Vill ni så kan vi surra om det här i någon periodpaus, för hur elak jag nu än kan verka vara...så bits jag faktiskt inte!:)
Madde: "Ta kritiken öga mot öga nästa gång!". Så skrev skrev du i ett inlägg för ett tag sen. Jag antar att du lever som du lär och att du har pratat med Jonas U och framfört ditt misstycke om att han inte varit på alla matcher..
shanti: fast jag menar inte att det är jag som ska stå på räcket om någon trodde det..jag är så dålig på att få igång en klack dessutom är jag inte ett stående inslag i klacken... någon med rutin borde göra det...
Knylan: Ja får verkligen hoppas att någon känner sig manad till att agera klackledare. Skulle vara bra det så alla kan komma igång och hålla samma takt..
Borde testa någon match och stå nere på räcket hela matchen och få ingång klacken.
Varför inte idag.....??? IFs så ser man kanske inte så bra...men det kommer nog kanske bli bättre...vad vet jag.
Men en sak som jag vet är att jag fixat en mick nu!!!! Så ikväll blir det ev. dalan som kommer försöka ta upp lite ljud från klacken som jag sedan ska redigera och förhoppningsvis kunna dela med mig över internet.
badger: Lillevän , Det jag tror madde menar är att det är jobbigare att skrika 45 minuter utanpaus , istället för 20 min ssedan villa 18 min och sedan skrika 20 till etc , Och det håller jag fan ej mej med hon om ...
Förslag till ny ramsa: "Hela hallen älskar Timrå" "Hela hallen älskar Timrå"
Ska läsas (sjungas) i mycket lågt tempo, utan handklapp och trumma. Det ultimata vore om klacken drar igång och resten av hallen svarar; alltså ramsan bollas mellan två "körer".
Vi har försökt rätt ofta med att få in nya ramsor, men det är förbannat svårt att kunna få vissa att ta åt sig av nya melodier och ramsor.
En klackledare, som vill vara klackledare helhjärtat vore ruskigt bra för klacken. Dock så är läktaren som den ser ut nu helt värdelös om man ser ur en klackledares synvinkel, jag har ofta känt för att dra igång något, men vägrar tränga mig ner till räcket vid kiosken. Det går att ställa sig på räcket vid trumman, men då får man inte med liken som står nedanför trumman och längre ut mot västra.
Hur hade det då varit bättre? Jo hade läktaren varit upphöjd med ett räcke längst ner så hade det varit mycket enklare för en klackledare. Leksands klackläktare är ett föredömme, mycket enkelt att kunna kliva upp på räcket då om man känner för det.
Jag tror inte att klackledarfrågan kommer lösa sig förrens någon tar på sig det helhjärtat, och som ställer sig där oavsett motstånd osv.
Knylan: Jag vill väl inte heller att vi snor den, det är ju alltid roligare att vara först och ensam med något. Personligen så tycker jag att ramsor som går att hålla på i en evighet med är jäkligt mäktiga.. först är det bara klacken, sen stegras intensiteten och slutligen så är hela hallen med i den.
Tycho: Så fort UTAN TRÖJA står där alla kan se honom då blir det tryck på västra och detta med mer vänliga ord som, -kom igen nu! En klackledare som kan axla detta vore önskvärt. Tror inte på den här personen mitt i klacken som bara gnäller och åter gnäller förhöjer stämningen. Nya ramsor, visst! bara dom är trallvänliga och taktvänliga så en som jag, som knappt kan skrika och klappa händerna i takt klarar av dom. LÄTT SEGER IKVÄLL 4-0 till TIK.
Knylan: Ett sätt att få folk att kunna ramsorna är att lägga ut dom på internet. Då med en ljudfil så dom kan höra melodin. Jag tror det kan få folk att börja skrika mer när dom vet exakt hur ramsan går.
Per HApps: Utan denne hysteriska person så hade det varit mycket tystare på läktaren och jag hade haft min hörsel kvar. Sedan att det dessutom är en av det kvinnliga könet gör mig mycket stolt.
Hur många klackledare får vi ikväll? De som nu kommit på att de vill ta på sig rollen som klackledare tycker jag skall skämmas! Vart var de i grundserien när de behövdes? Då ville de inte men nu när det är slutspel då duger det att hjälpa till igen. Skämmes skämmes skämmes tamefan!
Ni tycker att det är jobbigt att skrika i 3 x 20 minuter... prova då att skrika oavbrutet i 45 minuter. Det är absolut inte enkelt och rösten är på knapp existensnivå på slutet men inte ger man upp då.
Mr Magoo: Den där ramsan är i särklass bäst i Sverige, dock så är det svårt att komma på något riktigt bra till den, ska man ha Timrå så blir det Timrå i 40 olika tonarter typ om man sjunger som jag sjunger.
Vet inte riktigt om jag vill ta den heller, det går att komma på ramsor av samma klass som ingen i Sverige har nu (vad jag vet).
Bifogar ytterligare en melodi, det är Real Betis fans som sjunger den. Det är samma klass på den melodin som det är till Bajens gospel. Dock inte riktigt samma melodi, kommer vi på en ny slagkraftig text så har vi en äckligt bra ramsa.
Mr Magoo: Just den ramsan är väldigt skönt men det kan bli svårt att få i Timrå oi stället för hammarby , tycker det låter dumt med i:et men jag har kanske fel.
Äntligen kommer det igång en diskussion om detta problem. Har länge försökt lite löst men folk har inte brytt sig, tycker liksom att "Kämpa Timrå *klappklappklapp*" duger fortfarande och att förnya sig inte ens finns på kartan.
Hur länge har inte många av dagens ramsor funnits egentligen? Sen att många av dom är baitade från endera Bajen eller Gnaget är kanske inte det bästa heller, även om det inte går att komma ifrån. Dom har också oftast tagit sina ramsor från utlandet.
Det finns dock några bra. Jimmys helt unika (jag tror fan det, aldrig hört melodin förut) "Vi är Timrå och vi ger aldrig upp" är jävligt bra, dock så kanske en liten korrigering i melodin skulle vara ännu bättre. Det saknas riktiga toppar i melodin, den går liksom på samma volym hela tiden. Ännu bättre om man på vissa ställen bara kunde skrika allt vad man hade utan att melodin förstörs. Den är riktigt bra, men skulle kunna bli ännu bättre.
Jag kommer garanterat återkomma i ämnet.
Till sist så bifogar jag ramsan som örnie yrar om, dessutom är den korrekta stavningen inte Forsa Timrå utan Forza Timrå. Italienska ni vet...
Per HApps: Men det är just sådana människor som har skapat den klack vi har idag. Jag har varit på många matcher med andra lags supportrar eftersom man bor i lövenstad och jag har aldrig varit med om de interna krav som ställs på våran klack. Men det är dessa krav som skapar en bra klack. När leksand var uppe här i Umeå på sitt "återtåg" ifjol stog de tysta under långa studer för att sedan ta i ordentligt när de sjöng(ofta bara när det gick bra). Men jag vill inte ha en sådan klack! Vi ska stödja laget i 3*20 minuter om så vi ligger under med 4-0! Jag vet att det inte är lätt men jag har bevis att det går för vissa i klacken gör detta varje match de tittar på och jag en av dem(även om det inte är så ofta).
Så jag stöttar den internkritik som är mot vissa element som befinner sig i klacken som kanske hellre skulle stå på östra och vara tyst. När det gäller sånger kan jag tycka att det till viss del behövs lite nya låtar men jag har haft erfarenheten att de nya låtarna som har kommit har dränkts ner till de vanliga efter ett tag eftersom ingen orkar, känner för att köra någe nytt. Så central klackledare skulle iaf jag uppskatta!
COLD MAN: I måndags stod jag i klacken under den andra perioden. Några rader bakom mig var det en hysterisk människa som ägnade den största del av perioden till att skrika. - Kom igen nu klacken!!
Mr Magoo: Jag tycker at de borde gå att köra refr. på slutspels låten som en ramsa det kan ju ej vara så svårt, eller?
När det gäller att komma på ramsor så är det ganska så trulit men "Knylan" här på Hs har kommit på en del skojiga ramsor men dom kan vara ganska så svåra att komma ihåg för folket runt om i halen. Det finns också numera en Megafon till hands som tifo gruppen har inhandlat och med hjälp av den så ska det vel kunna gå få igång en hel del ramsor på ett lättare sätt , En ramsa som jag tycker är klockren och defenitivt borde köras är :
Forsa timrå ale ale ale , ale ale ale , ale ale ale aleealeeale ale ale , forsa timrå ale ale
sen börjar den om på samma vis. Hur man ska beskriva melodin vet jag ej
Jag är ej helt säker på att den går så men det är svårt att skriva så den blir rätt men det där är det bästa jag kan få till av den.
Mr Magoo: Och EN klackledare önskas på ett ställe där alla kan se denne. Och håll käft ni som ägnar större delen av matcherna på att gnälla på klacken istället för att höja rösten ytterligare ett snäpp. Forza Timrå
På hemmaplan är det viktigt att klacken får med hela publiken i sina ramsor.. och vare sig man vill eller inte så är det dom "tråkiga" ramsorna som får igång sittplats tex. Visst är det skoj med fyndiga och roliga ramsor, men på nåt sätt så känns det som att dom funkar bättre på bortaplan. Bra tryck skapar man tillsammans!
Timrå knockar hela skiten spöar lagen från eliten Rena rama dynamiten Nu tar Timrå SM-guld (SM-guld)
Nu borde ca 150 Lulesupportrar ha börjat rulla söderut. Blir skoj att se om de låter något eller inte. Akustiken är ju värdelös i Coop Arena, vi kan ju inte ens se varandra där uppe.
mary: Vi försöker dra igång nya ramsor men det är absolut inte enkelt. På förra resan till Luleå så dök en hel sång upp och den blev snabbt poppis, åtminstone refrängen.
Timrå IK är de bästa- Heja heja heja Timrå är den vanligaste men också den tråkigaste tycker jag. Heja-delen har numera ersatts av Kämpa och det fungerar ganska bra.
Nya ramsor kom runt juletid men de verkar ha glömts bort nu.
Är en inbiten TIKare..men av olika själ bla små barn så har jag sett på slutspelet på tv. Nu till saken: Klacken låter FÖR tråkig...ni låter bra o högt men det är bara samma gamla ramsor... Om man jämför med de andra klackarna i slutspelet så är ni dom med sämst fantasi. Mitt tips till nästa säsong:Ordna en tävling på hemsidan..bästa sång eller ramsa vinner..o ni får lite nya förslag o ideer. Leksandsklacken slår det mesta när det gäller roliga ramsor o sånger. Hoppas vi vinner ikväll nu då....