Madde: exakt så Madde: "om nån tar intiaitivet hänger de andra på" och lagom till slutspelsmatcherna kanske det är nån som går runt och drar i gång folket överallt i hallen så ramsorna ljuder så motståndarlagen får panik och villa åka hem.--
Madde: hm verkar tydligen som det är lite olika beronde på var man befinner sig. På ståplats till vänster där jag stod var det lite lamt. Hade gärna tjoat och levt om om det varit fler i närheten som gjort det.
Under den match jag satt på sittplats var det ett rejält drag ovanför mig. Jag blev mycket glatt överraskad att vissa kan skrika så och tjoa på sittplats. Nästan så jag ville be dem lugna ner sig stundtals...
Jag tycker det är bra ös på sittplats. Vad kräver ni av dem egentligen? Att de ska bli helt fanatiska??
håckla: Yepp. Det finns hardcorefans som bara ser 1-5 matcher per år.
En tvärhand hög i Växjö HC:s (numera Växjö Lakers) hockeyskola döpte jag mitt lag till Timrå och sedan dess har jag varit trogen den rätta läran. Detta är numera drygt 30 år sedan.
Arvssynden är dessutom överförd på två hockeyspelande söner som möts med allt större respekt från lagkompisarna när de med raka ryggar bär sina Timrå-kepor och tröjor.
Timrå har med andra ord börjat etablera sig i medvetandet hos den yngre generationen även i smålandsskogarna. HV och de traditionella topplagen har fått konkurrens om de yngres gunst även här nere.
Selina: Ranking och ranking. Skulle inte vilja kalla det för det. Men okej är det så du ser på saken så visst.
Jag har inte halshuggit någon än och tänker inte göra det heller. Som jag skrev tidigare bidrar alla på sitt sätt och det som känns bra för dem.
Men nog kommer det finnas en upprymd känsla av delaktighet från min sida om vi går hela vägen och bärgar guldet. Det innebär inte per automatik att jag ser ner på andra människor.
Men jag tycker att jag legitimerat mig rätten att vara STOLT över min gärning när vi summerar kalaset. Hur sedan andra ser på mitt supportande står envar fritt att tycka vad de vill om.
Och jag är smärtsamt nog medveten om jag lever på "lånad" tid som hard core-fans.
Att dagen D kommer då jag får rätta mig in i led och snällt ta min sittplats i besittning och får sträcka mig till att åka iväg till Övik och Gvle i bästa fall samt följa matchern PPV i rutan och kolla på Hockeykväll.
Men än är jag inte där. Och jag tänker som den livsnjutare jag är leva livet och njuta av varenda sekund och ögonblick och ta tillvara på mina femton minuter i rampljuset.
När sedan lyset släcks kan jag luta mig tillbaks med fina minnen på fickan att blicka tillbaks på och lämna över det vilda party - och supporteråren med varma händer till nästa generation.
JD: JAg håller med! Jag saknar en utpräglad "hemmaläktare" på sittplats! Det skulle bli mer kollektivkänsla på ett sånt ställe! Jag gillar ju att stå på ståplats men har man med sig en tio och en tolvåring som börjar gnälla efter två perioder på stå är det inte så kul då blir det sittplats med familjerabatt! Jobbigast är att måsta ha slips på sig ;-)
Det finns Timrå IK fan´s som sitter hemma och kollar på PPV och det finns dom som inte har tid eller tycker det är dyrt att gå på matcherna, men ett sant Timråfan är man ändå. Du blir nog tvungen att dra ner på hejandet och vrålandet du också, var sak har sin tid.
Själv så var jag på min första supporterresa 1978... :o), det blir högst 10-15 matcher/säsong, det hinns inte mer.
Selina: Håller med dig. Det som är så bra är att det finns så otroligt många som är engagerade på så många olika sätt.
Dessutom kommer de nyfrälsta supportrar som kläcks den här fantastiska säsongen njuta/lida i många år framöver samtidigt som någon gammal bodenfarare från ettantiden börjar skippa hemmamatcher på grund av andra barnet eller nåt.
ernie eagle: Men det går ju inte att dela in graden av intresse efter vart man befinner sig i arenan. Det känns som om det är någon form av rankning av vilka som är mer supportrar än andra...och sånt är väl ändå rätt löjligt va?
JimmyH: Jag har hört att Frölunda har riktiga medgångssupportrar. Det erfarenheten har vi inte kunnat ta till oss i Sydkraft Arena. Fjolårets succé-säsong tycks gå i repris och vill gudarna väl blir det finalplats till våren.
"Än vet ingen hur långt en Volkswagen kan rulla", läser jag på bakrutan till en ljusblå välbehållen VW Typ-1 (bubblan) var gång jag passerar KTH Arkitektur på Östermalm här i Stockholm.
Gissar att det är ungefär samma situation vi Timråsupporters befinner oss i.
JimmyH: Har inget ont öga till sittplatspubliken. Vad jag vill belysa var att det ofast är studenter, arbetslösa, barn och lågavlönade i klacken som dessutom åker på en hel del bortamatcher och lägger ner sin själ på hockeyn. Därmed inte sagt att det inte finns slipsnissar som åker med supporterbussarna och hejar fram Timrå.
Och alla är välkomna att bidra på sitt sätt. Jag tänker dock inte skämmas för att jag sträcker lite extra på mig över att ha varit i Schweiz och åker på en hel del bortamatcher o försöker följa mitt lag.
Selina: Håller med dig där. Vi har Sveriges klart bästa sittplatspublik också. Möjligtvis kan Frölunda mäta sig lite där men annars är det klasskillnad.
ernie eagle: Apropå "sittplatsjävlarna" så tycker jag att man kan blanda något i kaffet åt dem. Typ något uppåttjack eller så.
Med risk för att glida från ämnet noterar jag att Patronerna säljer t-shirts i Patrick Walkers namn. När kommer byggdens NHL-stjärnor Modin och Zäta som seriefigurer på Timråtröjor? Marknad - agera!
ernie eagle: Skämms på dig man säger INTE sittplatsjävel. Det finns tillräckligt med ord i det Svenska språket för att du skall kunna göra dig förstådd utan att svära.
Marcus: Håller fullständigt med dig! Det är allas våran hall.
Men visst måste man ge cred till ledningen i det här fallet när det gäller ombyggnationen. Och visst är sittplatsjävlarna viktiga även om man kan ha synpunkter på deras engagemang under matcherna.
Det som skiljer en sittplatsjävel och en ståplatsare åt rent generellt är att en sittplatsjävel har pengarna som huvudsektionen vill åt, d.v.s. plånboken full av grus och slätstrukna sedlar. Det är av hävd lite bekväma. Köper säsongskort och bidrar på sitt sätt men försvinner lite grand i mängden och stolarna gapar tomma om framgångarna uteblir.
En ståplatsare som jag har som regel det lite knivigare ställt med kontanter men vi jobbar av det istället åt föreningen när en kallelse går ut. Vi tar oss råd. Förlorar arbetsinkomst och tömmer spargrisen för att fara land och rike runt för att se vårt älska Timrå tappert slåss för sin heder.
Vi tar nattåg till Malmö, vi åker till Schweiz om försäsongen, vi sitter en lördag i Karlstad alternativt Luleå, en tisdag i Stockholm och en torsdag i Gävle.
Vi tillber laget i vårat hjärtat oavsett spelplats. För då kan vi få en guldstjärna i kanten när Timrå defilerar mot guldet och kortegen går genom Timrå Centrum in på Esplanaden. Även om vi inte bidrog till Nubben kunde värva Reto Von Arx, Hannes Hyvönen m fl.
Nu har vi ju ändå en delikat situation tack vare lockouten i NHL.
Men när jag nämnde Hyvönen och Von Arx så utgår jag såklart från en ordinarie och spelare som vi har på flerårskontrakt och som är avlönade helt från Timrå IK.
Men tänker man på all den öl som vi dricker, all korv vi käkar, alla souvenirer vi köper och alla tåg, flyg och bussbiljetter samt hotellövernattningar vi ligger ute på så är vi nog i allra högsta grad i klass med sittplatsjävlarna även om de pengar som vi ligger ute med inte alltid går rakt ner i Timrås fickor och syns i bokslutet så är vi ändå som en sjätte utespelare för grabbarna på isen.
Alla supportrar behövs, ståplatsare som sittplatsjävel men vad jag vill ha sagt är att det inte är börsen som avgör hur pass mkt supporter man är.
Vi betalar inte heller allihopa lika mkt skatt. Utan efter var och ens förutsättningar och inkomst.
Men en ståplatsare bör ändå ha mer status tycker jag eftersom vi faktiskt tar oss råd fastän vi egentligen inte har det. Och för att vi säkerligen har fler sjukdagar på jobbet än en vanlig Svensson. För att vi riskerar vänner och familjeliv för hockeyns skull.
Och för att vi säkerligen har ett osundare leverne med all snabbmat, stress, sömnproblem, vilt festandes inpå småtimmarna och för vår liiiiidelse och lojalitet till laget.
Kort å gott - lev hårt, dö ung, bli ett vackert lik :)
friskan: Jag håller fortfarande inte med dig. "Utan sittplatsjävlarna hade vi haft kvar vår lada" skriver du. Känns lite som det OKW skriver att alla på ståplats får vara glada att de ens får vara i hallen.
Det är väl ändå Timrå IK som byggde hallen & inte sittplatsjävlarna? Timrå IK - dvs. summan av föreningens ingående delar såsom sponsorer, sitt & stå-supporters, kiosker, souvenirförsäljning (?) De ekonomiska & sportsliga förutsättningarna skapades juh av 18 års slitande & vedermödor då iallafall 75% av hallens kapacitet bestod av ståplats.
Jag hävdar: Utan EU hade vi haft kvar vår lada. Utan ståplats hade vi haft kvar vår lada. Utan ernie eagle hade vi haft kvar vår lada. Utan friskan hade vi haft kvar vår lada. Utan Kenneth Westberg hade vi haft kvar vår lada. Det jag vill ha sagt att det är allas vår lada! Peace!
Det som behövs är några nya ramsor och att en del fågelholkar vaknar till liv och gör sig hörda mer än två gånger per period. Då är vi ännu mer nr 1!
Såg HV´s match mot Foppa HC ikväll. HV-klacken hade väl max 3-4 ramsor, och dessutom dåliga ramsor. Och deras sittplatspublik är inte ens i närheten av den vi har.
Ska vara FBK-klacken då? Nja. Dom är som dom är dom.
Till sist ska vi inte vara så hemskt rädda för Modo på torsdag. Dom var inte särskilt bra. Bara vi håller oss från utvisningsbåset har jag svårt att se hur vi ska kunna förlora alla tre poängen på torsdag.
OKW och Dalan: Jamen........ det är ju det jag säger att det lyssnades på supportrarna, det var ju därför ståplats blev kvar pga. att klackensupportrarna är så viktiga.
Marcus: Jag har berömt klacken många, många ggr. De är helt suveräna. Framgång som stigit åt huvudet finns det många exempel på. Detta syndrom kommer inte att hända den nuvarande ledningen.
Utan "sittplatsjävlarna" hade vi haft kvar vår lada. Det finns säkert många av oss som skulle vilja vara med på stå, men av enkla anledningar inte kan.
*Mest viktigt är att så många som möjligt är på plats i Sydkraft Arena när det är match*.
Jalonen: Har du fått ihop något jobbteam till platsen supporterklubben har fått i entrén?
Du har helt rätt! Jag menar ta bara en som.... JOBBA, JOBBA, JOBBA! fruktansvärt dålig. Visst finns det vissa guldkorn men ambitionen måste ju ändå vara att ha både fyndiga och "lättsjugna" ramsor.
Knylan: Jojo! Jagb åller med dig... Vad jag funderar på är snarare om det är rätt metod att hela tiden GNÄLLA! Som gammal arbetsledare, arbetsgivare, ungdomsledare och fyrabarnsfar så är min erfarenhet att man skall försöka finna det positiva... och bygga utifrån det i stället! Inte konstant racka ner på sig själv... Om de drivande i klacken hela tiden ser klacken som kass... vem vill då ansluta! Positivism mina vänner! Vore jag yngre och hade mera tid att avsätta skulle jag vara där varje hemmamatch med min gamla rocksångarröst, bukstöd och grundtoner...
Jimmy H: Vart i tråden står det att ståplatserna skall minskas????
Janken: Det har aldrig kommit på tal att ta bort ståplats, däremot är det vissa från Timrå IKs attityd till supportrarna och klacken som många är oroade över.
Jag vet att folk är helt lyriska, gråter som ungen när någon pajsare på Sportbladet berömmer klacken och så vidare. Men ser man det inte mer djupgående och försöker förnya sig så blir det sällan bra i längden. De flesta av våra ramsor är tämligen trista, det vägrar vissa erkänna och motiverar det med att vi minsann är en av Sveriges bästa klackar ändå. Jag är inte nöjd där, vi ska bli bäst.
Vi har redan trycket, the soup liksom, dags att pula in lite mer ingredienser. Lite persilja eller vad fan det nu är i soppa, jag vet inte. =)
Knylan: Känns väl som att det där är precis vad han sa eftersom det är taget från deras egna hemsida, men vad vet jag, klacken är kass och slipsnissarna på sitt också, faktum är att det aldrig varit sämre ;-)
Dalan: Ursäkta mig?!?!? Men inte finns det väl planer på att ta bort ståplatser!?!?! Har jag missat nå´t???
Det förslag jag har hör är att bygga en etage ovanför ståplatserna.... Inte att göra om stå till sitt!?!?!
Är det nå´n ny plan som jag har missat???
Och jag förstår inte ens rubriken på den här tråden!
I Webradion skränade klacken som fan! MIF tyckte det var ett oerhört tryck i hallen! Bortaspelarna tycker att TIK- klacken är a pain in the ass!
Jag sitter ofta på motsatta kortsidan och tycker att det är bra tryck för det mesta! När jag är ensam på hockey, utan barn, så är jag på ståplats! Jag kan bara konstatera att effekten när man själv är på ståplats inte är den ljudmatta man hör på andra kortsidan!
Självkritik är i o f s bra men det finns en risk att den "dräper" ambitionen och det blir knäpptyst!
Så fortsätt skrika! Jag gillar MIIIIIKA MIKA- KIPPRUSOFF!! Sången!
FORZA TIMRÅ - ALLEZ ALLEZ ALLEZ! är bra!
KOM IGEN VÅRT TIMRÅGÄNG! ... En riktig moralförstärkare!
och lagom till slutspelsmatcherna kanske det är nån som går runt och drar i gång folket överallt i hallen så ramsorna ljuder så motståndarlagen får panik och villa åka hem.--