ernie eagle: Jag förstår fortfarande inte vad håret och skolan hade med saken att göra. Jag föredrar att hålla mig till ämnet. Du kommer ju in på sidospår hela tiden, vilket ger ett osäkert och oseriöst intryck.
Dream Team: Så flexibilitet är ingenting som Modin blivit utrustad med? Han spelade väl på små rinkar i unga år innan for över till staterna och då gick det minsann bra att lära sig måtten som finns därborta.
Okej om han varit trög ett tiotal matcheri början på säsongen hade väl varit fullt förståeligt. Men han var ju bevisligen trög hela säsongen och gjorde på sin höjd en handfull godkända matcher i TIK. Vilket inte är tillräckligt för att kvittera ut ett bra betyg i mina ögon.
Hade han fått 10milj i signing bonus från Timrå hade han säkerligen fått bråttom att ställa om till de europeiska måtten. Nu var det skit samma liksom.
Det var ju ändå bara förspelet vi snackar om ändå.
-Gurra-: "Han är äldre, större och framförallt ganska trög i sin skridskoåkning."
Åldern har liten eller ingen betydelse. Då rutin är väldigt viktig så är det väl närmare en fördel eller en nackdel att ha fyllt 30. Att han sågs som stor och trög i elitserien bör ju ses i ett annat sammanhang. Det ena gav ju liksom det andra, i kombination med att ytorna är så väldigt mycket större i de europeiska rinkarna än NHL (se länk för de olika måtten). Modin är en riktigt bra NHL-spelare. Men går inte och blir uttagen i ett all-star-team i World Cup av en slump för att några månader senare helt gå och tappa stinget i elitserien och bli till en dålig hockeyspelare, utan att det beror på något. Där får väl far och en spekulera fritt vad man tror. Men att inte ha rinkens storleksskillnad med i sin bedömning är helt galet.
Knylan: NHL ja, det skall inte behövas miljontals dollar för en sådan sak. Sånt skall sitta i ryggmärgen. Han började väl inte spela hockey hemma på gatan i Njurunda för pengarnas skull utan för den rena, skära och sanna glädjens skull. Då behövdes minsann inga mutor för att locka fram målskyttet hos honom eller för att dela ut en kroppstackling. Då kom det per automatik.
Sedan har han en annan ful ovana. Han använder ju klubban som en åra likt en kanotist och hakar sig ikapp istället för att åka skridskor. Det är ju lysande!
ernie eagle: Har inget personligt emot Modin men han är inte längre densamma som han var för 5 år sedan. Han är äldre, större och framförallt ganska trög i sin skridskoåkning. En bra lagledare ja, men spelare... njäääee.
dr-nix: Med det är ju för f-n det jag har sagt hela tiden. Jag blev ju ironiskt nog citerad för en tråd jag startade våren 2004 efter Tampa Bays triumf i Stanley Cup-slutspelet. Jag såg honom som en frälsare tillsammans med Zäta och Kiprusoff därav mina hyllningar och uppmaningar om att han skulle komma hem.
Jag har inga extrema krav på spelare, jag baserar dem på vilken kapacitet det har och vad de har utträttat tidigare. Det är en jävla skillnad på att lira i Allsvenskan kontra NHL. Han är ju en av Tampa Bays absolut viktigaste spelare och då har man väl rätt att kräva full satsning i matcherna och inte att spelaren ifråga åker omkring och är rädd för skador och tänker på NHL.
Samma sak med Kiprusoff. Anser du att han var lysande i Timrå om du tittar på hur äckligt bra han varit och är i Calgary både före och efter sin tid i Timrå.
Bara för att man spelare i sämre liga och inte har en tillnärmelsevis lika hög ersättning i plånboken innebär väl inte det att man skall slappna av?
Varför ens drista sig till att spela hockey om man inte är sugen på att delta? Då är det väl bättre att avstå och lämna sin plats till förfogande till förmån för någon annan.
Det är väl som i samhället i övrigt, är du inte motiverad till någonting skall du heller inte göra det.
Sen om Modin återvänder en dag, kommer jag att ställa samma höga krav som jag gjorde då.
För är man en STJÄRNA i NHL bör man också dominera i Eöitserien eftersom det uppenbarligen är en sämre liga. Eller har jag fel?
ernie eagle: Jag skiter ärligt talat hur bra eller dålig Modin varit i TIKs tröja, kommer han någon gång i framtiden till TIK så är det i nuet han ska leverera inte x antal säsonger sedan.
För övrigt så tycker jag det är många underliga personer i detta forum med extrema krav på spelare osv. Jag föreslår att ni tar ett steg tillbaka fokuserar på något annat än hockey i 5 minuter och kom tillbaka när era huvuden är kallare för just nu är det inte mycket vett i detta forum..
Stenkarn: Ett flertal matcher jag men inte merparten och jag vidhåller att "mätta" spelare inte har någonting i Timrå IK att göra.
Och du med...."jag förstår inte"-argument är ju bara komiska. I övrigt tänker jag inte kommentera just den biten något mer. Väljer du att ta allting bokstavligt och dra det mesta till ytterligheter så får det stå för dig.
Det är namnet på tröjan som är avgörande, utan hur pass villiga det är offra sig för laget som väsentligt.
Och när man inte ens sätter in en riktig kroppstackling fast man väger över hundra pannor så förstår vem som helst att någonting är allvarligt fel.
Modda åkte säkert omkring och hoppades på att NHL skulle dra igång igen istället för att leva i nuet som Zäta gjorde.
Sen har jag såklart olika förväntningar på olika spelare beroende på vad det uppnått i sina karriärer och vart de har huserat någonstans.
Men om du är nöjd med Modins prestationer så säger vi väl så då. Vi kommer inte längre i i vårt käbblandet i detta ämne.
ernie eagle: Förstår inte varför du blandar in mitt hår och mina studier i det här. Bättre än så kan du, Magnus. Man kan för övrigt se matcher på TV också.
Stenkarn: Om det är nån som är insnöad av oss två så är det ju du. Kamma dig vetja och stoppa ner näsan i studieböckerna istället och kom tillbaks när du har flyttat hem igen och ser merparten av matcherna live.
Stenkarn: Vad skulle han hit och göra då? Hade han vart i Brynäs hade han blivit sparkad för sin slöa inställning. Men det är tydligen bara "money talks" som gäller för Freddie! Bara man betalar bra så gör han mål och spelar hockey! Det är ju bara titta på vad han presterat och presterar borta i USA/Kanada.
ernie eagle: Modin kan väl inte rå för att du är så totalt insnöad på Timrå? Det finns rimliga gränser för allt, och långt ifrån alla sätter upp ribban på samma nivå som du. Ett engagemang kan ibland bli så stort att det tar överhanden. Du tar bra initiativ ibland, men då och då slår det över för dig. Du borde nog andas djupt och räkna till tio ibland.
Stenkarn: Jag kanske har orimliga krav, men eftersom jag har ett in i helvete stort Timråhjärta och kräver lidelse, glöd och engagemang av dem som på ett eller annat sätt representerar föreningen kan jag bli grymt besviken på vissa individer.
Det skall inte vara nån jävla lekstuga att spela eller verka i föreningen Timrå IK. Det är blodigt allvar. Jag accepterar inte folk som leker med mina känslor och bara tar saker och ting som en ren och skär nöjestripp. Är man mätt och omtiverad är bättre att ställa sin plats till förfogande och falla med flaggan i topp än att såra en hel kommun.
Jag lever för Timrå IK och då har man rätt att kräva lite professionalism från sin omgivning också.
Stenkarn: Då det inlägget skrevs utgick jag naturligtvis ifrån att han skulle hålla samma höga standard som i Tampa Bay, vilket han bevisligen inte gjorde!
Hade Modda eller Kiprusoff ens snuddat vid sin normala kapacitet hade vi vunnit SM-guld!
Sen skiter jag fullständigt i hur många poäng han gjorde i TIK! Det är de spelmässiga jag utgår ifrån och där var han tamefan inte lyckad!
Det är ju djävulskt lysande att släppa in 8 mål mot Linköping och halvsova i målet! Han hade noll känslor för Timrå men älskade uppenbarligen kroglivet i staden!
friskan: "FREDRIK MODIN VI ÄLSKAR DIG!!!" - citat ur ett av ernie eagles inlägg. Det var för övrigt han som startade den, hehe! Hörde jag "kappvändare"?
Spud: Vilket skitsnack! Att de kanske surras mer Zetterberg runt Timrå oftare beror på att han mer nyligen spelat här, han hade större framgångar med laget än Modin samt att han är en lite bättre hockeyspelare överlag, iaf i mitt tycke.
Men Fredrik Modin gjorde 3 A-lags säsonger här och även några som junior och gick ifrån att vara nästan helt okänd i Hockeysverige till att komma med i JVM-laget 93/94. Väl där visade Modin sig vara en av småkronornas bästa spelare och fick även spela i B-landslaget i slutet av säsongen. Timrå IK hette Sundsvall/Timrå och var ett mittenlag i Division 1 med dålig ekonomi så att han gick till Brynäs efter den säsongen var inte så konstigt.
Fast kor sover iofs inte stående. Men det är ju en ganska kul myt. När jag gick i högstadiet hade jag vänner som försökte välta kor - fast det visade sig att en av dem var rädd för kossor, så det blev inget av det...
Spud: Har bar en gång hört hemma publiken bua ut hemmalaget och det var i Kempehallen i Ö-vik. ( Det kallar jag medgångssupporters) Sen kan vi ju alltid plussa på med Pålsson.
Historiskt sett har väll Timrå haft fler landslagsspelare än MoDo.
Under 80-90 talet fanns det tydligen annat att göra än att spela i en uterink här nere i Timrå trakten, medans det fortfarande var det som gällde i Ö-vik. Fast på sommarn har ni ju en annan liten egen hobby.
Att knuffa omkull sovande kor på nätterna uti hagarna. ( Berättat av en Ö-viksbo, + intygat av ytterligare 8 st)
Ja, det skälet låter ju som ett bättre ett än att han skulle gå till BIF för att spela i ett topplag. (Menar du förresten att Modin är "det som blir över"?)
rupert: Att Modin-kärleken bland Timrå-fans skulle vara nå´t nytt påfund som antytts härinne tidigare är rent nonsens!! Han var älskad i dåvarande ST-hockey och hans framfart sedan dess har följts noggrant och med stor stolthet av alla med TIK-hjärta och oss Njurundabor i synnerhet!
65Selander: Som gammal barndomsbekanting kan jag lugna alla TIK-fans och säga att Modins band till distriktet o TIK är betydligt starkare än någon brynäsare kan ana!
Dr.Krykov: Hoppas på Bofors. Det vore lite rock n roll om de gick upp. För att få slipanissarna som bossar över SHL att svettas lite. Som drömmer om gullegrisen DIF.
Jag väljer att avstå faktiskt! Att flika in med sidospår är ett sätt att förklara någonting pedagogiskt.
Så du menar att Tommy Söderberg är oseriös då som använde travtermer då i sina fortbildningar och förklaringar?
Okej, då vet jag vart du står någonstans. Tack för upplysningen!