1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591432 inlägg · 6216 ämnen

Krisen

1303853 · » Till forumet

Sv: Krisen
73Sjöbba:

Truppen är lika bred som hälsenan på en talgoxe.

Årets roligaste citat!
Kommentera

Slask, slask, slask!
Skönt iaf att det inte verkar som att det handlade om någon bilkörning, hot mot någon ordningsvakt, våldtäkt eller något annat olagligt.

Det känns som att föreningen har större problem att bearbeta än det här. Onödigt med all negativ uppmärksamhet dock. Slaskblaskorna har ännu en gång fått sälja mycket av väldigt lite. Jag vill inte bidra till den skiten.

Truppen är lika bred som hälsenan på en talgoxe. För grabbarna kommer nog uppehållet väldigt lämpligt. Nu finns det några dagar till att läka ihop, tömma skallen och förhoppningsvis kommer det in någon förstärkning som kan bidra till avlastning och konkurrens.
Kommentera

Huge:

Det behöver inte vara det, men är man inte hockeyintresserad så känner man knappast igen de här killarna.

Nä du har iofs rätt i det. Här i Uppsala så ska tydligen polisen gilla att fylla fyllecellerna med folk på väg hem från krogen på ett sådant sätt så man funderar på om de har en resultattavla. Man behöver tydligen inte ens vara speciellt full utan det räcker att man är lite gapig och spexig. Men jag har aldrig fått erfara det själv så jag vet inte.
Kommentera

Anonymous:

Rubriken som startades idag, handlade inte från början om spritfesten.
Kommentera

Simmalugnt: Behöver ju nödvändigtvis inte har varit nån supporter som ringt polisen.
Ja, skulle väl vara nån av kissekatternas fans då....   ;-)

Nä, allvarligt: det finns nog många som retar sig på såna här saker och att folk ringer och anmäler kan man nog inte göra så mkt åt.
Viktigare är väl isf att polisen agerar korrekt och inte försöker vara övernitiska, när dom borde veta vilka rubriker sånt här skapar.
Men som sagt: vi vet ju inte om dom gjort nåt mer än att bara ha somnat i ett hörn, typ.
Och har dom bara gjort det så låter det som att Kalle Mässing har skjutit mygg med kanon....
Kommentera

Anonymous:

Ja faktiskt, både konstigt och sorgligt. Att man är fyllda 30 och då definitivt anses som vuxen och inte kan kontrollera sin alkoholkonsumtion på ett sådant sätt att man slipper fyllecell. Hade det varit en junior så hade jag kunnat ha överseende med det. Men är man drygt 30 så borde man känna sin kropp så bra så man vet var gränsen går.
Kommentera

Huge:

"Låter dessutom som att det varit nån utomstående som retat sig på spelarna och ringt polisen." Jo det är precis det jag har varit inne på i mina inlägg också. Vi supportrar behöver inte hjälpa slaskpressen att skapa rubriker, det klarar de så bra själv.
Kommentera

mikenomad: Ja, som jag senare utvecklade saken: var det verkligen nödvändigt med ett polisingripande?
Det är väl där som lite av den springande punkten ligger, som jag ser det.

Kommentera

Simmalugnt: Ja vissa dricker mer än andra, tycker du det är konstigt?
Kommentera

Simmalugnt: Jag hade tyckt exakt likadant om det gällt nån av våra spelare.
Men självfallet är det aldrig bra att få såna här rubriker, hur överdrivna dom än är och hur mkt moralpanik dom än andas.
Så nej: jag hade nog inte varit nöjd om det handlr om vår klubb, men jag hade till stor del haft förståelse för att man kan bli full på en fest.
Låter dessutom som att det varit nån utomstående som retat sig på spelarna och ringt polisen.
Moralens väktare finns det som bekant gott om och dom är nog lite extra på tårna om nån av ortens elitspelare gör ett övertramp.
Sen vore det intressant att få höra polisernas version.
Var spelarnan allmänt otrevliga, hade dom misshandlat nån eller i övrigt uppträtt hotfullt och stökigt?
Känns mer som att även polisen velat statuera ett litet exempel och ge Timrå en liten knäpp på näsan.
Om de nu är så att spelarna bara somnat i ett hörn efter att ha fått för mkt under västarna....

Kommentera

pefr: Ser ut som Timo P och Gaberiek K var min första tanke ;D och det vita ser läskigt ut som våra intersportkragar.
Kommentera

Huge: Men snälla nån, ska det vara så svårt att se problemet här? Problemet är INTE att Timrå hade lagfest och att spelarna roade sig samt blev onyktra. Det är vid väl valda tillfällen inte mkt att opponera sig emot, det tror jag de allra flesta av oss supportrar tycker. Men att från lite festande och "några öl" uppträda så att polisingripande blir nödvändigt är en j-a skillnad. DET är inte ok.

Fattar inte att allt hela tiden måste vara svart eller vitt, antingen eller, härinne? Bara för att man fördömer ett beteende som ovan innebär det väl inte att man missunnar spelarna att ha kul, vara mänskliga? Eller är det norm i din värld att har man lite skoj och trevligt så får man räkna med att farbror blå får ingripa?
Kommentera

Anonymous:

De flesta här har nog blivit fulla på krogen, andelen som har hamnat i fyllecell är nog betydligt mindre.
Kommentera

Huge:

Som jag skrev i Brynäsboken men som av någon anledning blev bortmodererat så ska ni Brynäsare vara jävligt nöjda att rubrikerna inte handlar om er klubb. Men då kanske du hade varit nöjd?
Kommentera

Simmalugnt: Ja, herregud.
Två spelare har blivit fulla och visat sig mänskliga.
Får man inte göra.
Alla vet att sånt här festande förekommer, t.o.m de sponsorer som alla verkar vara måna om.
Då inställer sig frågan: är man upprörda över att det festas trots att man vet om att sånt förekommer eller är man upprörda över att fylleslaget har upptäckts och kommit till medias kännedom?
Tror knappast att det första gäller eftersom man isf borde ha förbjudit festande rent generellt och det för länge sen.
Återstår det senare, dvs att man är upprörda över att det kommit ut.
Snacka om skenhelighet isf....
Kommentera

Sicken jävla töntig rubrik, vem fan har inte blivit full på krogen. Är väl snarare så att det som inte hinkat bärs där är i minoritet.

Klart pojkarna ska få supa om de vill. Men presterar de inte på matcherna kan de gott få kicken.
Kommentera

Simmalugnt: Har för mig att läget var riktigt illa även förra året då de hade motsvarande fest. Tror att vi förlorade sista matchen innan uppehållet även då, och vilka såg man när man var ute på krogen samma kväll. Jo fenomenalt glada Timrålirare medans man själv var riktigt besviken. Minns att jag blev riktigt irriterad på detta fenomen då och hade väl även blivit besviken om jag hade varit ute och sett eländet i helgen. Det krävs mycket för att man ska hamna i fyllecell så hur fan lyckades spelarna med det.
Kommentera

Simmalugnt: Jag håller med dig i mycket av det du skriver. Slutna lagfester är en sak (även om jag inte tycker att någon ska bli så här berusad på dom heller) men att man går ut på lokal kan BARA skapa negativa intryck.

Om behovet finns att dricka sig så berusad att man bryter ner sin kropp och förstör träningen så kan man sysselsätta sig med detta på semestern...som alla andra människor i arbetslivet gör.
Kommentera

Olle:

Som jag skrev förut, jag tyckte den här festen var en lika dålig idé förra året vid samma tid. Men då blev jag påhoppad som fan från alla håll. "Spelarna måste väl få gå på krogen, yada yada yada. De är ju vuxna människor etc"

Det är nu tydligt att sådana här fester hålls och då får man ta det (vi får väl se om det blir en utvärdering av detta nu) , men jag tycker som John K skrev att man behöver väl för fan inte hålla till på de mest tättbefolkade krogarna i stan. Det är som att be om problem. De måste väl ha någon klubblokal att hålla till i. De kan ju till och med använda restaurangen i EON.

Fick jag bestämma så skulle de inte få gå på krogen överhuvudtaget under säsong om de så bara dricker vatten(men det kan man aldrig kontrollera). Fick jag bestämma så skulle de få tillbringa säsongerna i hockeyläger med Viktor Tikhonov. Men det inser jag också att det inte är hållbart då det är människor det handlar om.

Redigerad kommentar

Kommentera

JimmyH: Procenten är viktig. 2 av 22 som blir omhändertagna är åthelvete fel procentsats. Tippar att 2 av 20.000 som hinkar sprit en lördag borde hamna i polisens fyllecell. Timrås procentsats känns inte bra...
Kommentera

zita: Mitt svar till dig var "förenklat". Jag utvecklade det kanske lite mer i mitt svar till Simmalugnt (omedvetet) så jag hänvisar till det. Jag tycker inte att det är passande att våra höga löner förstör sin träning i en period där vi behöver se markant förbättring i spelarnas arbetsprestation.

Edit Alltså: Din och min bakfylla på söndagsmorgonen är betydligt mer oskyldig än deras.

Redigerad kommentar

Kommentera

Ambroo: Nej, men utifrån bilderna jag såg på facebook igår var det här en spritfest (ett enkelt ord för fest med alkohol). Du skrev "en sådan fest".

Självklart visste alla om festen innan. Det gjorde t o m jag.

Det här har varit acceptabelt under många år men börjar inte den här sporten nu nå tillräckligt hög nivå för att man ska börja se över om man inte måste skapa ett hårdare regelverk kring detta framöver?

Det den här händelsen visade är att det kan gå överstyr och att det inte handlar så mycket om att koppla av med någon enstaka öl.

Om det mot all rimlig förmodan bara var 2 av 22 som drack mycket så undrar jag varför de 20 övriga tillät dem att dricka för mycket? Hur mycket ansvar tar de som lagkamrater för varandra?

Redigerad kommentar

Kommentera

Simmalugnt: Jag är ingen dödsfiende till alkohol, absolut inte. Allt jag säger är bara att det kommer i ett skede av säsongen då incidenten hypotetiskt kan sammankopplas med lagets dåliga prestationer, oavsett om det hör ihop eller inte. För mig säger det ganska mycket när man dricker så mycket alkohol att man behöver omhändertas av ordningsmakt. Oavsett om man är privatperson eller offentlig idrottsstjärna.

Som Jimmy säger så är deras kropp, deras arbetsverktyg. I en klubb som våran så betyder 300k i månaden betydligt mer än vad samma lön gör i exempelvis HV71. Vi har inga marginaler och därför tycker jag att man kan ställa än högre krav på att spelarna tar hand om deras kroppar, det vi indirekt betalar dom för att göra.
Kommentera

Olle: Så denna handling skulle kunna göra det..ja då behövs inte mycket.
Kommentera

Rakryggat av Timrå att hänga ut dem, så slipper man spekulationer. Nu räcker det med badwill för klubben för ett bra tag framöver tycker jag!
Kommentera

Olle:

Pratar vi sponsorer så tror jag att Giffarnas matcher till veckan är ett större hot, måtte de förlora.

Men det är klart att sådana här saker inte hjälper till. Eller gäller "All publicitet är bra publicitet"?
Kommentera

zita: Jaha det är så du ser det. Låt mig då få vända på det och väldigt förenklat säga: Jag vill inte att vår stjärnas handlingar ska förstöra framtiden för klubben jag älskar.
Kommentera

Olle:

Man behöver inte vara utbildad journalist för att jobba på Aftonbladet, då är man snarare överkvalificerad. ;o)

Nä, men jag håller med dig i mycket av det du skriver. Men att kalla det spritfest när 2 av 22 missköter sig känns lätt överdrivet. Det är typisk sådan sensationsjournalistik som Aftonbladet bedriver som får det att låta som om hela laget krälade runt dyngraka på golvet vilket jag är rätt säker på inte var fallet.
Kommentera

Olle: Jo..det kan du ha rätt i..men vill ju inte att all uppståndelse ska förstöra framtiden på isen för vår stjärna. Därför måste man förlåta och stötta
Kommentera

250kg kärlek: Precis, det med sponsorer är också en negativ aspekt av det hela. Det går nog inte helt obemärkt förbi hos sponsorerna att deras namn sammankopplas med incidenter som den här. Bad for business helt enkelt.
Kommentera

JimmyH: Det skrev jag väl ändå inte? Fest är iaf inte i min bok synonymt med spritfest.

Det vet de nog bäst själva och det visste de även innan den aktuella händelsen.

En annan sak som stör i det här är att de styrande i klubben gör gällande om att man inte visste vad som var på g. Mmm... Vad ska Axie med en Björnedräkt till? Riva får??
Kommentera

zita: Ett misstag, i sammanhanget, är att dra en indianare och friställa en spelare i slottet. Det är inte ett misstag att bälga i sig 12-15 öl, skämma ut sig offentligt och förstöra kroppen MITT i en period av hård träning.
Kommentera

nectis: Det finns knappast någon som tar ifrån spelarna rättigheten att gå på krogen. Tycker dessutom att det är fullt normalt att man kan svinga en bägare eller två. Men någonstans finns det en gräns för vad "högavlönade heltidsproffs" kan göra utan att det ter sig en aning märkligt.

Dessutom är det här en förening som till mångt och mycket lever på supportrar och sponsorer. Då måste man som spelare känna ett större ansvar mot dem och bete sig någorlunda normalt.
Det finns garanterat supportrar och sponsorer som tycker det här är helt okej eller rycker på axlarna. Men jag tror merdelen känner att det här inte är förenligt med de värderingar och förväntningar man har på föreningen.

Sedan är det ju så att acceptansen hos många säkerligen (medvetet eller omedvetet) är mindre när laget går dåligt, än det hade varit om det gått bra.
Kommentera

Simmalugnt: Jag är inte utbildad journalist, du trampade inte på en öm tå och jag har lika lite förtroende för skvallerpressen som alla andra. Däremot så tycker jag att det är viktigt att skiten man kastar träffar rätt måltavla.

Jag har svårt att se hur man kan vara så förlåtande för en sån här "spritskandal" (AB-lingo var det), jag tycker att det är respektlöst att försätta sig i en sån här situation när det redan är så mycket fokus på lagets negativa prestationer.

Jag lever med övertygelsen om att något sånt här inte ska inträffa i en klubb som drivs professionellt från grunden till toppen. Jag har säkert förtjänat fyllecellen några gånger, tillståndet i sig kan jag ha överseende med, men skillnaden är att jag inte behöver se folket som betalar mig en tilltagen lön i ögonen när jag dricker upp deras pengar, samtidigt som jag försummar mina arbetsuppgifter.

Kort och gott: Om perra säger att det nu blir hårdträning i en vecka eftersom vi har ett antal personer som inte gör skäl för sin lön, då är inte min första tanke att man går ut och förstör en hel veckas träning och skapar mer negativ fokus på laget.
Kommentera

Olle: förstår inte vad du menar...alla kan väl göra misstag.
Kommentera

JimmyH: Att under säsong supa sig dyngrak som toppidrottsman bör väl rimligen vara att missbruka sitt arbetsredskap. Men rent moraliskt kan jag låta det bero om det skett i slutna kretsar utan skandalscener. Låt säga i en klubbstuga på en privat fest med följden att man däckade på en soffa el nåt.

I det här fallet finns inga ursäkter. Att som 30-33 åring supa sig så redlös så polisingripande krävs är på intet sätt acceptabelt. Det MÅSTE få påföljder!
Kommentera

Olle:

Oj nu trampade jag på en öm tå. Du jobbar på Aftonbladet va? "Spritfest" det är ju klockren AB-lingo.
Kommentera

nectis: Vart ganska dåligt formulerat såg jag nu när jag läste, men hoppas ni förstår innebörden.
Kommentera

zita: Jag förstår inte riktigt var du står i frågan. Är det MER negativt att bli påkommen med att supa än själva supandet i sig?
Kommentera

Olle: Andas
Kommentera

Helt fel av dom att det blev såhär.. men det kan hända vem som helst. Dom har väl exakt samma rättighet att gå ut på krogen som jag har? som ni alla här inne har? Eller måste man vara arbetslös för att få gå ut på krogen? Sedan tror jag dom flesta här inne har råkat dricka för mycket någon gång, om man sedan hamnat i fyllecell eller inte beror väl på tillfället. Jag tycker det är skitdåligt att det skulle bli så mycket, men att klaga att dom drar ut på krogen och försöker roa sig kan jag aldrig klandra dom för. Iaf inte så länge jag själv gör det.
Kommentera

Olle: Va har jag sagt att han är det..nu får du väl ge dig.
Kommentera

zita: Vad är det du säger? Att han är en alkoholist? Att detta är ett normaltillstånd för honom? Kliv ur bubblan för helvete.
Kommentera

Olle: Uppståndelsen och allt negativt med det
Kommentera

Simmalugnt: Så länge det finns substans i scoopet, som i detta fall, så tycker jag att dom får vad dom förtjänar. Dessutom är jag övertygad om att uppmärksamheten får dom att tänka till en extra gång innan nästa spritfest. Om inte så tycker jag inte att dom har något i klubben att göra, oavsett vilket nummer som står bak på deras tröja.
Kommentera

Simmalugnt: :) ja ja Kanske det kan komma nåt positivt ur detta också
Kommentera

Olle:

Nej, poängen är inte om det upptäcks eller inte, men för det så behöver inte vi supportrar göra Aftonbladets jobb åt dem.
Kommentera

zita: Tror du att det är uppståndelsen eller fyllecellen i sig som påverkar honom mest negativt?
Kommentera

Ambroo: Klart måste få koppla bort jobbet. Men spritfester är väl vare sig det enda eller bästa sättet för det?

Vilket ansvar ska de förväntas ta över sin kropp, sitt arbetsverktyg?

Kommentera

zita:

Vissa spelar ju redan som om de varit fulla i 17 omgångar (Räknar bort Frölunda hemma och HV borta)
Kommentera

1303853 · »