Hahl Bundy: Det finns en liten aspekt att Hv skulle välja Dif, avståndet. Men det känns näst intill orimligt. Korta el långa resor kvittar i ett slutspel.
Låt då leka med tanken att de skulle bli så, då är det Linköpings tur att välja, och här ser jag absolut inga tendenser att de skulle föredra att välja VF framför Saik.
I detta fallet kan man inte ens argumentera med kortare resor. Så min teori på ditt inlägg, om Hv väljer Dif, så kommer naturligtvis Linköping tacka för det och välja Saik. Sen inbillar jag mig att Modo med negativ statik är lite rädda för Vf på lotten så då väljer de Tik.
El Maco: Jag förstår inte heller rädslan för Frölunda. Min kompis Andreas säger att Frölunda är jättebra.
Jag säger att Frölunda har trots att de har varit så gott som skadefria hela säsoingen så har de lyckats hamna efter oss i tabellen, de blev klara för slutspel senare än oss också. Det borde väl säga något, trots allt.
MoDo har tagit 8 av 15 poäng mot oss i vinter. MoDo har tagit 3 av 15 poäng mot Frölunda. Känns som att det står mellan oss till MoDo, så ja det lär ju bli MoDo igen.
Finns fortfarande (10:55) riktigt många fina biljetter kvar till tisdagens match. Har våra fans inte vaknat ännu? Tuff kväll igår? Personligen har jag varit nervös under en längre tid att inte få biljetter till ett av de allra intressantaste evenemangen i vår region sedan förra årets kvartsfinal. Dubbla väckarklockor var alltså, i princip - onödiga. Liten morgonsummering om vad som skrivs i AB och Expressen så verkar det som om deras inställningar är att Modo gör rätt i att undvika Timrå. Expressens Nyström är ju citerad här nedanför. AB tippar att Timrå tar Modo med 4 - 3 i matcher. Alltid lika vakna Sundsvalls Tidning och Roland Engström bryr sig inte i att spekulera alls. Som vanligt refererar man endast och struntar i djupa analyser. Man fokuserar istället på ett längre reportage om Giffarnas träningsläger på Cypern (!?).
Kom igen nu Modo! Välj Timrå! Ställ saken på sin spets! Ibland kan det vara skönt med tidig semester, även om man bor i Övik...
Expressens Magnus Nyström funderar lite om kvällens val:
"Frölunda är inte så mycket bättre den här säsongen. Vore jag Modo, HV, Färjestad eller Linköping skulle jag inget hellre vilja än att skicka hem överskattade Frölunda efter en snabb kvartsfinalomgång. Linköping väljer alltså Djurgården. Väntat, förvisso. Men att Modo föredrar Timrå. Visst, coolt på ett sätt. Man kan vrida det till att Modo inte fruktar något lag, men att välja Timrå är som om Tre Kronor i ett liknande läge skulle välja att möta Finland. Inget lag kan få Timrå att tända till som Modo. Och det som retar mig är att Modo gör detta för att även regerande mästarna har gått på bluffen om farliga Frölunda. Även Modo tror att Timrå blir en lättare resa. Något Challe Berglund, Sanny Lindström och de andra kommer att gapa till varandra inför varenda match. – Modo ville möta oss. – Modo tror det ska bli lätt. – I fjol hade de tur som vann i sju matcher. Nu är det vår tur."
Känns skönt att gå in i slutspel med en så stabil målvakt ? Eller inte.... Fantastiska mål Backe släpper in. Som vanligt köksvägen åsso skott från ingen vinkel. Blir säkert kanonbra det här till slut. Heja Timrå !
Oavsett det blir FBK eller Modo så är vi inte favoriter att vinna. 40-60 i chans? Jag hade en riktigt bra känsla inför Modo förra året och det var ju som bekant inte långt borta. I år har jag inte samma känsla även om jag tycker att det sett positivt ut de sista omgångarna.
I år har vi Hedström på läktaren förutom att vi saknar Strålman men även snabbt bortglömde Warg. Nu ser väl Modos lag på isen svagare ut än förra året också om inte Timander kan spela men det vore lite mental uppförsbacke att åka till Ö-vik igen. Hett men jobbigt.
Färjestad är på nedgång men har fortfarande mycket kompetens i laget. Även om deras big-names börjar tappa har de en sån som Brunnström som är riktigt, riktigt bra istället. Trots allt tror jag vi kan ha bättre chans mot dem.
Sen om jag vore i ledningen för ett lag i topp fyra och finge välja skulle jag inte vara så orolig för att möta Frölunda. Det har sparkats tränare och härjats på i år och har inte alls sett bra ut. Jag tror att Timrås högstanivå är högre än Frölundas och som bekant är det helst högstanivån man ska spela på i ett slutspel. Jag tycker att Timrå borde vara svarta petter på nedre halvan. Vår förstafemma är bättre än vad någon av de andra fyra lagen kan ställa på isen, möjligen Brembergfemman i DIF undantaget. Lika viktigt - vi har hyfsad bredd med bra spelare i tredje och fjärdeformationer också med mina rödvita glasögon. DIF och Frölunda har fler halvfigurer i laget. Skellefteå har många halvfigurer men det verkar funka bra ändå...
Vilka vi än kommer att möta så kommer det att bli tufft.
Personligen ser jag helst FBK som motståndare. Dels för att jag tror att vi har en bra chans emot dem, dels för att det skulle kännas underbart att slå ut dem redan i kvarten.
Därefter så beror det ju på hur det skulle gå i de andra matcherna. Om det går som jag hoppas/tror så kan det bli som så att vi möter MoDo i en final.
Nu är det mer en förhoppning än vad jag tror egentligen, men...
pinus: Modo har knappast så mycket annat att välja på än Timrå. Djurgården är man förmodligen livrädda för, eftersom man alltid får spö i Stockholm. Frölunda vågar ingen välja. Timrå är visserligen jätteläbbiga, men det är skönt avstånd och man vann i fjol. Skulle bli synnerligen förvånad om man valde på något annat sätt. Förutsatt att man kan, givetvis. Har fortfarande inte riktigt förstått om topplagen får välja fritt eller enbart mellan de två lägst placerade lagen.
Om man bortser från HV känns det rätt hugget som stucket vilket lag man tar sig an. Modo är visserligen det klart skönaste perspektivet. Nära, infekterat och med en klar rockn'roll-faktor. LHC räds jag icke. Grym förstakedja, i övrigt rätt menlöst. Dom kan vi slå ut. FBK börjar nå sin vägs ände. Stommen över zenit, självförtroendet vacklande. Den minst skräckinjagande FBK-uppställningen på ett antal år.
The Palm: Jag var uppe i Banjoland i går. Apropå :"Om Lückner återigen...", så var uppfattningen bland mina Ö-viks kamrater att:"Vi har svårt mot Djurgården och Frölunda. Så vi väljer nog Timrå, om vi får chansen." Jag hoppas att det inte blir så enkelt som dom tror.
The Palm: Jag tycker inte att vi ska sätta ihop finnfemman igen, inte för att dom var dåliga utan för att Tenkrat höjjer sig mycket där, och Timo han höjjer dom som han spelar med för Timo är så enormt skicklig med pucken och på att skapa farliga lägen, Pärssinen Andersson och Hynning skulle vara en bra andra lina.
73Sjöbba: Jag bjuder på galenskaperna ikväll. Men jag är faktiskt väldigt övertygad om att fördelarna med vår väldigt starka offensiv verkligen väger upp förlusten av Strålman. Devisen; " - Håll tätt bakå! Full fart framåt!" får råda. Vill vi byta bort Hahl mot någon annan center i elitserien? Vill vi byta bort Pärssinen/Pyörälä mot några andra forwards? Eftersom jag är på det galna humör som jag är slår jag också till med att påstå att jag vill fan inte byta Regin eller Johan Andersson mot någon annan heller! Vi har ju ett kanonlag! I komplett offensiv slagstyrka tycker jag endast vi matchas av HV71. Modo? Nja. Linköping? Nej. Färjestad? Nej inte alls.
Tänk om Challe satsar på finnfemman igen. Dom backas då upp av Tenkrat, Andersson, Hynning och Svensson, Regin och Sundh. Det är naturligtvis makalöst tråkigt att Erik inte kan vara med för då hade vi även haft en intressant fjärdelina att avlasta våra tunga pjäser med.
Dr.Krykov: Hoppas på Bofors. Det vore lite rock n roll om de gick upp. För att få slipanissarna som bossar över SHL att svettas lite. Som drömmer om gullegrisen DIF.