Jocce: Är ju snart "rätt" lag i ES..... Att AIK åkte ur gråter nog inte hockeysverige över, Klassiska Leksand är tillbaks, SSK hör hemma i eliten trots att de agerat jojo i några år nu, Björklöven har också agerat jojo i några år också men måste erkänna att jag hellre ser dem ta er plats i ES. Björklöven har varit ett storlag i ES tidigare o har många minnesvärda namn från sitt lag från 80-talet.....
Bragd-Birger: Min farfar kan berätta sådanna historier då Kenty (numer LHC) lirade på utomhusrink på Folkungavallen i Linköping.
Som sagt, vi har en ganska skild syn på detta, jag anser att de lag som lirar i elitserien förtjänar att vara där, de har ju tagit sig dit. Du vill ha en samling lag som mer eller mindre prenumererar på en elitserieplats, de var ju med förr lixom. En stängd liga vore kanske något för dig Birger, självklart då med "rätt" lag.
Nu är det så att hockey inte är så enkelt som du vill få det till, kanske är det min brist på kunnande som får mig att anse detta. Återigen funderar jag över varför inte LHC lirade i elitserien för 8-9 år sedan, då elitserien fanns som mål.....någon gång i framtiden, det verkar ju så himla enkelt, bara att be kommun, eller hur Birger? Och hur kunde LHC degraderas för dålig ekonomi i början av 90-talet?? Med alla dessa sponsorer, med denna givmilda kommun, helt otroligt. Ja just det, då satsades allt på handbollen...jomenvisst, vi vet ju hur den historien slutade.
Bragd-Birger: Jag förväntar mig att någorlunda vetiga åsikter ska kunna framkomma. Det gör det inte här, stundtals.
När jag skrev "dagens lag" menade jag de lag, dvs spelare och tränare, som huserar i Elitserien. Därefter sa jag att det för klubben är intressantare att ha en historia
Nya föreningar ska inte få existera, enligt dig? Nyare föreningar (i LHC:s fall 1975) ska inte få chansen att skapa sig en "historia" i din mening?
Lev i din illusion om Linköping du, det verkar vara ett hopplöst fall.
LHC har redan misslyckats i Elitserien. Det kommer förhoppningsvis inte att hända igen...
Bragd-Birger: Tänkte klaga på det du skrev, men sen såg jag högst upp "Klart att det mestadels är skitsnack" så det är onödigt att klaga när du redan vet vad skriver :/
bobbe: Klart att det mestadels är skitsnack, vad förväntar du dig på ett hockeyforum..? 20p uppsatser?
Du klargör en skiljelinje mellan oss redan i ditt första stycke, när du skriver 'stolta anor och traditioner hör till forntiden och har inget med dagens lag att göra'. I min värld har det det. Jag gillar inte dagsländor som LHC, Halmstad eller Växjö. Jag vill se elitserielag sprungna ur den kargaste av myllor, med supportrar som i decennier kastats mellan mörkaste förtvivlan och ljusaste eufori. Där farfar kan dra skrönor framför brasan om månskensrinkar, målvakter utan ansiktsmask och handplogning i pauserna. Där spelarnamn fortfarande nämns med darrande respekt trettio år efter deras död.
Sån är jag. Vad gäller mitt påstående om kommunen så förstår jag inte vad jag felar. Linköping ville ha ett elitserielag, hela stan och regionen led av att man inte har en enda förening som spelar i förstaligan. Därför slänger sponsorerna pengar efter Helber när han sakta strosar genom stan. Bra för stans självkänsla, bra business, bra reklam. Och så får folk någonting att syssla med om vinterkvällarna, i stället för att deppa på kammaren och dagdrömma om Stockholm.
Slutligen: jag ger er gärna chansen att misslyckas. Se nu till att ta den också.
Bragd-Birger: Jag har mig veteligen aldrig diskuterat saken med dig förut, men jag kan ju missminna mig.
För att vara ärlig så ser jag ditt inlägg som något åt skitsnack-hållet. Stolta anor och traditioner hör till forntiden och har inget med dagens lag att göra. ES kommersialiseras allt mer och då är det fulltständigt ointressant vad föreningen gjorde på 50-talet.
Visst ligger det ett värde i att ha en historia i klubben, inget snack om det. LHC har sin historia, med t.ex. degradering i seriesystemet och har därefter jobbat sig uppåt allt mer år för år i en långsiktig satsning. Det har absolut noll och ingenting med kommunen att göra. T.ex. har LHC Elitseriens näst högsta hallhyra(efter Globen), vilket knappast kan ses som kommunalt stöd.
Nog har det kommit några bra spelare ur LHC-leden alltid. Mest känd är väl Magnus Johansson i Frölunda. Vidare finns spelare som Martin Wilde i NHL/AHL, Moborg i England och varför inte titta på Bülow och Ahxner i dagens LHC eller varför inte Kalle Hagström, utlånad till Oskarshamn. Det kommer mera i sinom tid.
Ledningen lär sig som sagt förhoppningsvis av sina misstag. "Barnsjukdomar" finns överallt, men försvinner efter hand. Om man aldrig ges chansen att misslyckas kommer man heller aldrig att lyckas. Vi vet hur alla hur det gick för LHC första säsongen i ES och det har man tagit lärdom av. Alla är vi barn i början... Du verkar dock inte inse hur länge satsningen har pågått och tror att pengarna magiskt trollats fram och ploppat ner framför LHC:s kassör. Wake up, så är det inte.
Sist, uttala dig inte om folket i Stångebro som du inte vet någonting om. Var inte så förbannat fördomsfull. Tack.
Bragd-Birger: Man får givetvis tycka som man vill men att LHC styrts av av folk med feta plånböcker utan visioner, samt att man satsade för att kommunen(!!?) plötsligt bestämt sig för att man vill ha ett elitlag är dock så fel som det kan bli. "Satsningen" tog nästan 10 år.
Gick det inte ganska fort även för Timrå att nå elitserien efter att man "hickat" till 97/98 efter en lång period i "skymundan"?
bobbe: Som jag skrev i ngt tidigare inlägg: som LHC:are får du nog vara beredd på påhopp. Det finns anledningar till att övriga hockeysverige ogillar er mest av alla. Sen om dom är felaktiga, taskiga eller rent av korkade är en annan fråga.
Tror att vi haft en dispyt tidigare i detta ämne...eller missminner jag mig? Mina egna åsikter, i korthet: LHC är en irriterande, småäcklig liten klubb. Jag ser inga stolta anor, traditioner, fostrande av bra spelare. Jag ser en liten klubb som helt plötsligt börjar satsa eftersom kommunen vill ha sig ett elitlag. Pinsamt annars liksom, en stad av våran storlek. Förmodligen är jag trångsynt, konservativ eller allmänt dum i huvudet, men: jag kan inte känna samma respekt för LHC som jag gör för lag som t ex Björklöven eller Skellefteå. I min perfekta fantasivärld är det lag som dessa som huserar i elitserien, inte ni.
Så, därför blir alla dessa 'historier' som LHC är mästare i att 'bli indragna i' ytterligare vatten på min kvarn. Man har helt enkelt inte kompetensen för att spela i elitserien. Resan dit har gått alldeles för fort, och styrts av folk med feta börsar snarare än visioner. Publiken i Stångebro skiter i vilket, nu när dom äntligen fått en hobby som tillåter att man skriker ut sina känslor i grupp.
Frågan är dock hur mycket pengar och tålamod man har. Säsongens smartaste inköp hade i a f varit en kompetent sportchef med rudimentära kunskaper i värvningsmetodik.
Helt klart så berör hockeyn väldigt många människor. Det är mycket känslor i omlopp nu när endast 21 dagar återstår till premiären.
Psykningarna är hårda och välmenande även mellan supportrarna. Vi ger och tar men vi reagerar på olika sätt. Nää att tillbeda den högre makten har jag ännu inte behövt göra även om det var ytterst nära föregående säsong! ;)
Vet inte om det är värt att gå in i denna debatt, har bara skumläst den nu men i grund och botten handlar det ju om att Kabus inte var värd att satsa på, att det skulle handla om språket känns inte så trovärdigt, vad det beror på känns dumt att gå in på.
LHC gjorde väl isf ett bra beslut i att skicka hem honom, ingen idé att ha en dyr spelare som det inte funkar med.
Till en annan del i debatten: Tycker inte att bobbe och Cluben LHC borde vara speciellt ovan såna diskutioner eftersom det bland Sverges supportrar finns en viss grad av avsky mot laget, skulle tro att det mesta bottnar i att supportrarna vid några tillfällen bettet sig illa och att laget saknar hockeykultur. Att laget också slänger upp jättelöner till välkända spelare som vi inte skulle ha en chans att mäta oss med gör ju inte saken bättre. Jag erkänner villigt min avundsjuka.
Man kan inte gilla alla, jag hoppas det går illa för LHC i vinter men jag hatar dem inte. Det är sanningen.
mike66: Vi är i alla fall eniga om att hockey berör. ;)
Alla är olika och personligen gillar jag inte omotiverade påhopp. Jag börjar tröttna på att bli kallad inkompetent, okunnig och annat omotiverat bara för att jag råkar hålla på LHC. Sådan är jag.
Ja vad säger man, skitsnack eller inte, it doesn´t matter anymore! Då detta inte leder varken åt det ena eller andra hållet så kan vi nog sitta och skriva en hel natt om allt som detta berör. Och vi kommer nog aldrig att vara överens om en hel del saker hur än länge vi tjötar vidare i ämnet.
Men att ClubenLHC inte tål ett litet "ut med packet" är för mig helt obegripligt! Tänk efter lite själv också! ;) Själv så töl jag hur mycket som helst, och skulle inte ens orka tjöta vidare om en sådan bagatell. Men det är jag det och inte du!
Jaja nog tjötat som sagt var och nu har du ju också fått ett litet erbjudande läste jag nyss, halleluja, vart är världen på väg!
Bragd-Birger: Det framgick inte för mig vilka som var idioterna som du syftade på bara. Du anser att LHC:s ledning är idioter, okej. Gör det att det automatiskt att det är fritt fram för andra att börja spy galla över LHC och dess supporters?
gud: Hmm... det känns som att det är ett rätt vanligt förekommande attitydsproblem som är upphovet till den här formen av irritation. Vissa gillar att bete sig som idioter, provocera, röra om... Olika personer gör det olika smidigt och olika mycket.
Problemet kan nog aldrig lösas. Vissa människor är idioter, vare sig man vill eller inte. Det man kan göra är att åtminstone inte spä på det genom att sjunka till deras nivå och bete sig som en idiot själv.
Tanken slog mig att skriva "Dra åt h-e alla TIK:are" och ta bort min HS-användare när jag först kom in här, men lugnade snabbt ner mig, tursamt nog. Det hade liksom inte lett någon vart.
Hmm.. vet inte vart jag vill komma nu, jag bara babblar. ;)
bobbe: en stor del varför jag "hoppade" på cluben var just för att han hoppade på en av oss...att ni alla andra fick skit var för det jag tidigare tog upp..
bobbe: ok.. jag köper vad du skriver..men..(det finns alltid ett men) då utmanar jag dig att skriva en krönika till TIK031 hemsida där du belyser problemen ,varför ,hur man kan lösa, när,.. sådana här problem som dyker upp då o då i olika Gästböcker.. nått att fundera på??
Givetvis kan ont bemötas med ont, men kritisera för allt i världen inte varenda LHC:are för att en nu råkar komma in och bemöta det skitsnack som vissa bedrev tidigt i denna tråd. Skulle inte du själv besvara påhopp på TIK?
"dumdum jätte dum"? Jag förstår mycket väl att Cluben_LHC reagerar på ex. gud:s påhopp på LHC tidigt i denna tråd. Det är fullt naturligt. Jag frågar åter igen, skulle du inte själv reagera på liknande sätt?
Om en person beter sig illa, kritisera personen, inte hela gruppen han tillhör. Täkn efter lite...
gud: Tack för medgivandet och ett vettigare svar än jag väntat mig!
Att du bemötts på felaktigt sätt berättigar dig fortfarande inte till att spotta galla över varenda LHC:are som kommer i din närhet. Du drar alla över en kam, vilket är väldigt felaktigt att göra. Det hoppas jag att du inser själv.
"Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad" kanske du någon gång har hört. Det ligger någonting i det. Jag har inte "bäddat" något åt mig vad det gäller mitt rykte hos dig och bör således inte drabbas av någon annans "bäddning".
Som sagt, jag blir förbannad när LHC:are beter sig som svin, läste du inte det? Jag är inte helt enögd... jag säger ifrån när folk beter sig som idioter, oavsett tillhörighet.
Snacka inte skit nu! När det kommer in en dumdum jätte dum LHC-Supporter på våran sida då får han kallt räkna med att få lite skit när han ger lika mycket skit tillbaka. Svårare än så är det inte. Tycker själv att de allra flesta inläggen är rätt harmlösa men får givetvis läsas som man själv vill läsa dom!
Töl ingan som dom i Gnaschp skulle ha sagt om er. Nästan så att man blir lite förbannad på ren och skär Svenska! Vi skämmas, skulle inte tro det!
bobbe: du skriver att jag är en mycket dålig företrädare för sitt lag.. ja det kanske jag är i detta fallet.. sedan ni behandlade mig jävlit illa i eran GB när jag snällt o trevligt önskade er lycka till inför den förra säsongen så finns det inget som hindrar mig att svara på samma mynt när någon av er kommer in hit hos oss och är tyken..som man bäddar får man ligga.. rensa upp i egna leden innan du försvara de dina.. så kan jag också uppträda på ett bättre sätt mot din "vänner"
Hmm... jag gick in här i TIK:s forum med inställningen att de allra flesta TIK:are är sympatiska och trevliga, samt hockeykunniga. Det var min erfarenhet från tidigare, både från nätet och verkliga livet. Den inställningen har tyvärr ändrats en aning.
Först och främst till ämnet: Kapus. Ytterst pinsamt, oprofessionellt och orutinerat agerande av värvningsansvariga inom LHC. Språkförbistringen var bara ett larvigt svepskäl i ett initialt läge, huvudorsaken är att Kapus är fel spelartyp. Det måste man väl ändå ha insett på en pisskvart om man kollat upp killen ordentligt?! Alltså, bakläxa på research, inget snack om saken.
Pinsamt för LHC, pinsamt för oss supportrar. MEN, det hindrar oss inte att fortsätta stödja och följa vårt lag i med- och motgång. Jag hoppas innerligt att ledningen lär sig sin läxa och undviker liknande fadäser i framtiden.
Nåväl, vidare till TIK:ares beteenden här. Glåpord som "klåpare", "skitlag", "köplag" och "pack" haglar. Tjafs om "hockeykultur", "tradition", "okunnighet", supporterslagsmål där vederbörande skribent inte har en suck om vad som egentligen hände, idiotförklaring av LHC:are som grupp, TIK-spelare som "jagats" och annat meningslöst. Att ni inte skäms? (som alltid finns det givetvis undantag, ni behöver inte känna er träffade...)
Främst måste jag säga att "gud" är en mycket dålig företrädare för sitt lag, men det finns andra som också skämmer ut både sig och TIK. Det skulle jag inte vara glad åt som TIK:are, jag vet ju vad jag tycker om LHC:are som beter sig som svin.
250kg kärlek >> Klart som f-n man börjar fundera med detta eviga tjafs om "brev", Bendelins avgång och nu Kapus... och tonen i LHC:s forum är heller inte särskilt nådig mot de ansvariga. Så här ska det bara inte gå till.
Jag hoppas verkligen att jag får några konstruktiva svar på detta inlägg och inte ännu fler glåpord. Ännu finns det hopp om mänskligheten och hockeysverige! ;)
Att sedan anhängare av den anrika klubben Timrå IK går in i diskussioner med LHC- folk försvårar det hela en aning. Man minns drabbningen säsongen som var och vad som hände nere i Stångebro. Det var inte bara stasivakter utan anhängare till "cluben LHC" som inte riktigt gillade läget. Hela er supporterskala måste, enligt vad jag anser, ställa sig i skamvrån och skämmas.
Även om Timrås supportrar kan vara lite kaxiga emellanåt önskar jag att ni- LHC:are också kan vara liiiiiite ödmjuk. Handen på hjärtat: Klart som fan att man börjar fundera varför man skickar hem en slovak nu när det ska börja?! Det får ni tamejfan svälja!
Vi fortsätter gärna denna tråd med en konstruktiv debatt. Tack.
Cluben LHC: LHC:s fans långt ifrån våldsamma? Varför jagade dom Timrås spelare efter nån match nere i Linkping förra säsongen. Vårkänslor eller ärthjärnor?
Det mest ironiska med Kapus-affären är väl ändå när man ska leta efter artikeln på Correns förstasida. Lite längre ner på sidan till höger finns en länk som heter "Nyheter på 18 språk". Troligtvis kan iaf Kapus kamrater hemma i Slovakien läsa om sin väns korta äventyr i Sverige.
Cluben LHC: Nu börjar du med personangrepp och det faktum att du riktar dem mot en person som du inte haft någon som helst möjlighet att få ett begrepp om underkastar du dig din egen värdighet åtminstone i mina ögon.
Cluben LHC: Riktiga tränare??....... på vilket sätt har ni lyckas bättre än oss på den biten?
Lill-kenta/Eldebrink har gjort underverk med laget såhär långt..... NI kanske upptäckte det i Jämtlands hockeycup??...... 4-1 total utklassning i nästan två perioder...
Cluben LHC: Tack, fick precis se en öppning och en viss inblick hos dig i vad som egentligen händer i Stångebro. Om stasivakterna haft samma inställning till sin hemmapublik som till gästande lags supportrar skulle du slippa pinsamma uttalanden som "det finns ju de i Stångebro som brukar ta med sig baseballträ". Nej, vet du vad. Behöver ni slåss kan ni åka ut till Mantorp Park och göra upp. Det verkar vara en alldeles för hög koncentration av könshormoner i stallet. Undrar om de inte passar sig bättre i cylindrarna på en av Östgötaslättens traktorer eller som gödning på åkrarna.
Johan J: Ja, det finns ju de i Stångebro som brukar ta med sig baseballträ och annat. Nej, men i Norrland finns en annan och bättre mentalitet vad gäller våld, men LHC fans är långt, långt ifrån att vara våldsamma.
Du får förknippa Östergötland och hockey med vad du vill. De rör inte mig eller andra LHC supporter. Vad säger du om mitt inlägg angående Timrås träning och spelare som Timrå värvat, men som inte varit så lyckade. Nej, men p.g.a. att det är LHC så är Kapus en större skandal än vad De Rouville eller många av de andra misslyckade Timrå förvärven ifjol.
Cluben LHC: "medel LHC supportern" är betydligt mer våldsbenägen än motsvarande Timråanhängare. Det är jag fullt övertygad om men den dag bönderna i Hässjö, Tynderö, Ljustorp och Timrå socken beger sig till Ladan beväpnade med liar och höspadar kan du återkomma så kan vi disskutera frågan vidare.
Cluben LHC: Händelsen ses ju inte som någon skandal utan snarare som ett bevis på att LHC:s organisation inte hunnit växa in i elitseriekostymen ännu. På isen står spelarna i Linköping för andra säsongen i Elitserien som så ofta anses som det svåraste vilket inte minst Timrå fick erfara förra året. Återstår att se hur de klarar den uppgiften. Linköping har förhoppningsvis tagit tillvara erfarenheterna från ettårssejouren för några år sedan och kan tillämpa dessa i sin fortsatta kamp om ett nytt elitseriekontrakt. För mig kommer ishockey och Östergötland alltid att förknippas med Vita Hästen från Norrköping och Himmelstalund.
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen
Kan väl tillägga att jag inte är mycket till nostalgiker, har tex bara upplevt en säsong med tallarna på brösten så jag är uppväxt med örnen.