Sputnik: Eronen började bra, men har senaste tiden spelat lite halvdant. Hans offensiva kvaliteter lyser med sin frånvaro samtidigt som han känns lite klen i egen zon. Ingen jättekatastrof dock i klass med Bohm/Zajac. Överlag känns backsidan mycket bättre i år.
Vi har flera långa kontrakt och även kontrakt på JJ till nästa säsong. Walli vill jag gärna att man förlänger med. Alvarez har spelat upp sig senaste tiden så svårt där, men lutar ändå att man kan hitta bättre.
297: JJ har ju visat att han håller och bör få förlängt och sen en lovande Målvakt bakom kanske som kan utmana på riktigt? Eronen är svårbedömd som sagt. Skulle helst vilja se honom bredvid nån annan än Svensson först och främst. Båda är för dåliga på grillorna för att synka ihop.
MPS får väl visa lite vad han går för innan man vet vart man kan placera honom.
Kapanen har ju visat att han är beredd att göra vad som krävs för att ta Timrå framåt. Han har ju heller inte en emosionell koppling till Lundin som Nubben har till exempel. Jag känner nånstans att han inte har verktygen för att ta en topp 6 roll i SHL. Knappt en plats i en 3:e kedja i dagsläget tyvärr. Även om man vill se han lyckas som du säger.
Sputnik: tycker alla du nämner vore rimliga att släppa. Osäker på Eronen. Grejen nästa år, om vi överlever, är ju att vi kommer att ha en större plånbok och då är det läge att uppgradera på några nyckelroller. MPS skickar ut alvarez? Dyrare värvning på målvaktssidan? (JJ har inte gjort bort sig) Man vill ju verkligen att det ska gå bra för Lundin men det ser tufft ut med tempot för honom.
thorwald: Precis! Att hålla i pucken är guld värt! Fler i laget borde göra det istället för att kasta iväg pucken och lömna över den till mitståndarna så lätt. Då skulle vi få ett mycket bättre spel. Våga vinn!
Vi vann ju mot Luleå även i fjol så vill inte dra allt för stora slutsatser av denna match även om dom såklart är ett bra lag. Men totalt sett så går saker åt rätt håll, fortsätter det såhär har vi stora möjligheter att undvika kvalspel vilket bör vara första målet att sikta mot denna säsong. Lyytinen är en frisk fläkt och hade gärna sett fler spelare av den typen i laget. Det är underskattat hur mycket att våga hålla i puck betyder.
Ma69us: För tidigt att börja spekulera i nästa års trupp, man vill ju inte jinxa nått. Men får man bestämma och OM vi spelar i SHL så tror jag att det lär vara en del spelare från årets trupp som ryker.
Backsidan lär nog Eronen få svårt att få nytt kontrakt är känslan i allafall och Erixon är lite svårplacerad.
Blomman har sina bästa år bakom sig och där bör vi säga tack och hej. Kanske att han lägger skridskorna på hyllan och får nått jobb inom föreningen.
Lundin känner jag mig tveksam över med och Alvarez kommer få sänka sin lön ifall han skall vara kvar för en grinder roll.
Inför lördagens möte med Rögle kan det bli ännu ett avbräck på forwardssidan.
Robin Hanzl spelade bara tolv minuter mot Luleå och tvingades kliva av inför den tredje perioden. Ännu är det oklart hur pass allvarligt läget är med centern.
– Han klev av av säkerhetsskäl. Han har en känning på underkroppen. Vi kan inte gå ut med mer info än så i nuläget, säger Timrå IK:s lagläkare Christian Johansson till ST-sporten.
Tårtan: Var lite frågande till att släppa LaLeggia men finnbacken verkar stabil, åkningen som öppnar för Walli vid första målet är klass! Finns några procent att kräma ur 1:a, och 2:a femman. Lite tveksam till Eronen? Stenqvist ser trygg ut, Didrik gör det han är bra på, Svensson hamnar i lite taskiga situationer ibland men löser det ändå bra!! Noel E gör det bra de byten han får, är konstruktiv och hittar bra passningsvägar, rejäl i försvarsspelet! En helt ok bortamatch mot ett bra Luleå med guldambitioner😀! Nu kämpar vi ner Rögle på lördag med hjälp av Västra Stå!!!
Labban: Hoppas Wedin kommer snart. Han bör ha mycket mer i sig. Tror Pääjärvi kan vara minst lika bra redan nu, blir spännande att se honom pä lördag eller tisdag hemma.
KulltorpsOlli: Per S är lugn som en filbunke, Lander skulle jag vilja se mer fysiskt spel från, han har kropp för att proppa på ordentligt annars är han jäkligt säker. Hanzl, där snackar vi puckkontroll. Lyytinen, fortsätter han så här och kommer in i spelet eftersom så + på det.
Allt Walli gör gör han själv, skulle vilja se honom lägga straffar.
Tårtan: Det konstiga är dock att det är de lite mindre namnkunniga spelarna som gör målen Walli och Boyce. Walli öppnade målskyttet mot Skellefteå också. Hoppas våra hemvändare kan steppa upp mot lite bättre motstånd. Matchen mot Malmö räknar jag inte med tanke på hur usla de var och vi spelade pp i halva matchen.
Pettersson och Dahlén spelade helt ok och hade kunnat sätta något. Det där att skjuta verkade dock vara som bortblåst denna match, nu var det passningar istället. Wedin går fortfarande inte känna igen.
DenRöda: Såg ut som att Hanzl åkte in snett i sargen i andra perioden. Han fortsatte dock spela till 3e perioden. Lär nog säkert inte vara något märkvärdigt.
Sputnik: håller med. 2 mål under ordinarie var 1 mål mer än vad lule släppt in i de tre matcherna innan. Start av Timrå att punktera shl:s kanske vassaste defensiv.
Tårtan: Nu mötte vi ett erfaret defensivt skickligt Luleå som generellt släpper in få mål. Jag tycker vi spelade en bra bortamatch och utan Lundins hjärnsläpp så hade vi åkt hem med 3 poäng.
7043: Ska inte säga att Berguven glänste men han höll en ok nivå som backup till NHL-JayJay. Målvaktsinsatserna hittills har fått hela hockeysnacks samlade målvaktsexpertiskunnandegloria att sitta lite snett på hövve ;-)
Kul att se juniorerna med i laget idag. Lyytinen imponerade. Rautio imponerade. Emil Pettersson är förjävla bra. Magiska straffar som grädde på moset. För lite skott mot mål generellt. Det ska spelas runt och passas i all evighet varje gång i offensiv zon. Tog sig lite i andra men ge mig lite mer slagga från blå. Jävligt kul med vinst mot starka Lule.
Sputnik: Jag kan till viss del hålla med Wikegård angående domarnivån. De tar många gånger för lätta utvisningar, utan att ens se vad som hänt. Det blir spelförstörande med så många tveksamma utvisningar. Däremot var det pinsamt hur han kastade skit i studion utan att låta domaren försvara sig.
Dom måste alltså alltid kämpa mot två lag genom matcherna.
Ska man få utvisningar med sig så kostar det MINST skador i egna leden.
Det är fördjävligt. Men vad fan ska man göra åt det?
Ska man försöka få en sponsor att erbjuda domarna en muta för att jobba?
Finns det något annat som funkar? Kan man skriva till förbundet utan att nämna Timrå och be dem gå igenom hur man tar bort skygglappar?
Jävligt stolt och nöjd med 2 poäng ikväll!
Det var riktigt bra!
Jag älskar att Walli gör ett och Boyce ett! Och jag älskar sättet dom gör det på! Dom gör det på det sättet jag efterlyser!
Det konstiga är att även Emil P ser hur bra det är men sedan har just deras formation sjukt svårt att komma till avslut i anfallen…
Det blir ofta alldeles åt faaan för överkreativt!
Måtte dom hitta förmågan att vara kreativa i mittzon och kliniska i anfallszon.
Annars då?
Rautio släpper en massa returer. Känns lite ”stabbig”. Men han klarar uppgiften på erfarenhet. Han gör sig mindre än han borde. Det gjorde han på försäsongen med. Med det gnället sagt så duger han utmärkt som back up till JJ!
Lyytinen ska jag ge några matcher till. Kanske 5 iaf innan jag tar någon rejälare såg eller hiss kring. Han var riktigt bra idag!
Summa sumarum: allt kan bli bättre det mesta utom domarna duger!
Kebab_House: Nu börjar vi skönja det Timrå vi ska ha framöver spelmässigt. Oerhört starka poäng idag. Jag väljer att bara lyfta fram Lander!! Vilken jädra chef han är på isen. En gigant. Jo åsså Per S. Generalen där bak.
Synct: Lyytinen var ju ren klass ju. Spelade sig ur svåra situationer och låg bra i positionerna. Nu lär han ju ha varit grymt spelsugen men kan han fortsätta hålla den här nivån så är det ju hatten av till Kapanen. I 1a satt bussresan lite i benen men man gör en bra defensiv period på bortaplan. I 2a var de ju riktigt jävla bra och vi borde kanske haft nåt mer mål med oss. I 3e får Luläsch in kvitteringen tidigt och sedan är det ställningskrig resten. EP14 och Rautio tackar vi för straffsegern.
Skönt med två pinnar mot starka Luleå borta. Noterar också att Giffarnas lidande är över, det blir superettan nästa år. Sämsta versionen av GIF på många år så inte helt oväntat, tyvärr. Bara att glömma och börja om på ny kula.
Sputnik: Lyytinen spelade lite som jag trodde Eronen skulle spela. Kunna föra/hålla i pucken och spela smart. Spännande att se vart det bär vägen, bra första match iaf.
Sputnik: Hoppas verkligen att Hanzl inte är borta länge men Halloran och Hartmann borde väl inte vara jättelångt borta från spel. Om de inte drabbats av bakslag vill säga
JonteD: Hmm.. det där inlägget kunde ja inte riktigt avkoda. Uffe ska träna Timrå sedan, ok, men vad har Jonte o Wikegård för roll i det?
För övrigt så är Wikegård lite tröttsam med sin tuffa gåpåiga approach. Thornberg såg ut att få bita sig i tungan några gånger när Wikegård drog igång.
Vi har flera långa kontrakt och även kontrakt på JJ till nästa säsong. Walli vill jag gärna att man förlänger med. Alvarez har spelat upp sig senaste tiden så svårt där, men lutar ändå att man kan hitta bättre.