Jag trodde först att det blivit något lagg i Sportstats-appen, men faktum är att även J20 letat sig ner till Malmö i helgen för möte med hökarna. Matchstart 12.15, samt 15.15 för de stora killarna då.
Låt oss hoppas att laget inte går in med en lika slö inställning som en annan till den här matchen. Segern i torsdags gav mig de signaler jag ville få.
Vi gjorde det vi skulle, relativt tidigt ledningsmål sen handlade allt om att minimera riskerna defensivt. Det enda som störde den game plan jag förmodar att Jokinen stod och bockade av var att Rögles 1-2 kom för tidigt i tredje. Då höjdes min puls en smula för första gången i matchen, vi har tappat ledningar förr när motståndarna fått in en reducering i ”fel” läge. ”Rätt” läge är med några få minuter kvar och det är nära förestående att de plockar keepern. Nu får de in 1-2 med 15 minuter kvar och då kan vi inte riktigt riskera att fortsätta hänga för mycket i egen zon.
Sen räcker det med en liten push av vår förstalina och Dalle petar in 1-3. Den relativt branta uppförsbacke Rögle halkat runt i under 40 minuter blev där betydligt brantare och när sen Kapanen stänker in 1-4 är det över. Där klev Kapanen in i NHL-uniformen för mig. Han kan göra mål på alla möjliga vis men för mig var det där målet på nästa nivå. Hastigheten, avslutet och reaktionen efteråt. Tillhörde han topp 15-20 i ligan innan så vettefan om han inte trädde in i topp fem nu, enbart för just den där struten. Ren klass.
Med andra ord: jobbet måste trots allt göras idag också. Skellet tar emot det allt mer avhängda HV71 hemma och Växjö möter Luleå. Avståndet i vardera tabellriktning kommer påverkas oavsett utgång i vår match.
Orr: Han är den som signifierar vårat största problem denna säsong. Långsamt och segt redan i uppspel vilket gör att vi har väldigt svårt med uppspel, vilket är synd då jag tror med riktigt bra uppspel hade vi haft 10-15 poäng till..
Labban: Japp. Förlänger vi med Eronen så kommer jag ifrågasätta Jokinens kompetens på riktigt. (En del blev lite bortrollade i början av säsongen då han såg "stabil" ut. Men nu har verkligheten kommit ikapp)
Jahopp. Trippingar gäller åt ett håll som vanligt.
Dr.Krykov: Hoppas på Bofors. Det vore lite rock n roll om de gick upp. För att få slipanissarna som bossar över SHL att svettas lite. Som drömmer om gullegrisen DIF.
Hett tips om man befinner sig Malmö idag.