Smokey: Ljudet från ett par spruckna högtalare nere på ungdomsgården i Källvägsskolan som spelar Black Sabbath uppblandat med ett korronspel en tisdagskväll i november -78.
Friskan: Det finns massor av nostalgiska ljud som jag besparar er;)
Mitt favoritljud, som dessutom är ett av världens tystaste ljud, är när man drog snöret genom lagom mjuk Raketost...
Raketost på en skiva Husmansknäcke var den givna grunden innan man åkte med farsan på Timråmatcher i slutet av sjuttiotalet. Jag är ju noga med att alla mina inlägg ska vara hockeyrelaterade... Misstänker att Friskans inlägg om utedass och gnuggande av torkpapper har något att göra åt Sundsvall Hockeyhållet.
Bert Callaway: För att inte tala om det köttiga ljudet när jag hugger mitt Easton aluminiumskaft i ett rödklätt knäväck, kvidandet när min CCM-handske gnuggas mot ett Timråansikte eller ett armbågsskydd mot ett mellangärde.
Bert Callaway: Klarade en tredagars! Torsdag med kunder, fredag med en jävla 40-åring och lördag på egen hand... Och nu pratar vi inte snuskigheter utan riktig klassisk backstapling.
Räknar givetvis med att vara i bättre form än någonsinn till nästa nedsläpp. Har därtill blivit pålurad skriskor med hjul på. Fyra hjul under varje grilla (dom sitter inte parvis bredvid varandra) som kräver avstängning och polisseskort när jag beträder traktens mer asfalterade ytor... Men inget lämnas åt slumpen. Ispremiär tidigare än någonsinn! Redan på pingstafton klirrade iskuberna i groggarna... Bäva sundsvallshockeyjävlar!
Smokey: Det är ju nästan som så att man redan har glömt hur ett gammalt K56-modem låter. Svärmor har förresten en gammal "Kobra-telefon" undanstoppad så jag brukar pilla lite när tid gives - alltså på telefonen och inte på svärmor. Storgammsyrran hade faktiskt ett såntdäringa svartvitt Ingmar Bergman-tv-spel som jag abonnerade på för jämnan. Är det undra på att man ser allt i svartvitt än i dag.
Hur går det förresten med sommarhockeyuppbyggnadsträningen inför suppmatchen? Själv så ligger jag i. Har faktiskt halsat i mig fyra backar i pingsthelgen.
Bert Callaway: För att inte tala om ljudet när den runda nummertrissan på backelit-telefonen tickade tillbaks efter att man stoppat fingret i ett litet hål och dragit nian i botten... Då var internet och TIK-hemsidor något man inte ens fantiserade om när man lirade TV-spel med två vita streck som slog en fyrkantig (!?) boll rakt över annars svart TV-ruta... Men det ljudet finns faktiskt inspelat på CD.
Smokey din gamle galärslav: Självklart så har man många nostalgiska ljudminnen i kolan att bjuda på. Vem av dagens bortskämda ungdomar har någonsin fått uppleva ljudet av en tvättäkta "Hesa Fredrik"? Eller ljudet från en storsörplande mormor som dricker kaffet på fat. Vem minns hur de gamla kapsylerna som man samlade på och hängde upp i pojkrummet lät?
Jag är t.o.m så pass lastgammal så att jag har fått uppleva den gamla visslan från fabriken. Jag undrar jag om gamlingen "Åke the myth" har kvar sin gamla skrivmaskin? Vem minns inte det nostalgiska plingandet vid radbyte.
Vem kommer inte ihåg hur ett slagskott låter idag som kommer farandes i 150 blås rätt in i en rutten träsarg? Vem kommer inte ihåg hur det lät när de snoriga lovikkavantarna frös till is för att slutligen brytas till så att man fick in nävarna i dom? Vem vet egentligen hur en genomfryst vörre låter när man hugger tänderna i den i 30 minusgrader? Listan kan göras oändligt lång med de Utrotningshotade ljuden.
Vi var några polare som satt och drack några pilsner i helgen. Plötsligt började vi snacka om nostalgiska ljud som i det närmaste håller på att dö ut...
Vem hörde sist ett klassiskt "knaster" när man skruvade korken av en sjuttiofemma Renat Brännvin?
Ett i det närmaste utrotninghotat ljud som under årtionden var vanligare än hockeyspelare i Timrå IK. Minns också de vassa aluminiumhullingarna som likt sylvassa kaststjärnor vek ut sig under korken... Risken för skärskador gav drickandet ytterligare en dimension.
Sedan halkade vi in på ljudet av en axande Saab V4 utefter Radhusgatan... När hörd man senast ett sådant klassiskt ljud?
För att inte tala om ljudet från olika slagskott. Visst lät de olika? En olindad Titan Pro Titan mot en lindad Toronto 2000...
Eller minns någon när man drog till en luggad tennisboll mot sitt oranga landhockeyblad som man skruvat på något avslaget Checkingskaft?
Ljud som givetvis borde spelas in och brännas på CD för eftervärlden.
Någon som har fler utrotningshotade nostalgiljud som borde vara med på den CD:n?
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Och jag minns ljudet från trådbandspelaren när tråden gick snett, ljudet som uppstod hade kunnat väcka de tystaste supportrar till liv.