Metal Guru: Det är lite märkligt det här med allt snack om NHL lockoutade spelare från Elitseriens alla klubbdirektörer. De flesta verkar rörande överens om att det är något nästan syndigt när andra lag än deras eget plockar in någon namnkunnig förstärkning, sedan när det gäller deras egen trupp så är allt bara så otroligt superbra när det dyker upp någon ärrad målskytt eller stabil back från over there.
Om de ville så skulle de ju gemensamt kunna sätta sig ner och helt enkelt komma överens om att det inte skulle vara några lockoutade spelare i ES överhuvudtaget. Saken ur världen.
I denna något schitzofrena bild som växer fram spelar nog media en stor roll (är jag rädd), de piskar upp en stämning kring den sida av myntet som för dagen är i ropet och slår med feta, regionalanpassade löpsedlar fast att just Ditt lag är den stora förloraren vid en eventuell överenskommelse eller fortsatt lockout.
Så mindre snack och mer hockey för att använda ett slitet uttryck är vad jag efterlyser. Gärna med NHL förstärkningar, för inte tackar jag nej till att se Zäta live i en timråmundering! :)
Mora vet att det är enda sättet för dom att hålla sig kvar i ES, Genom att värva NHL lockoutade stjärnor. Rätt el Fel är jäkligt svårt att säga i Moras ögon så är det rätt i betraktarens ögon är det fel, Men visst känns det lite konstigt att ett lag tar in så jäkla många lockout spelare som Mora.
Swordster: Nja... Fördelen med att äga tex en stor tidning är att man kan fixa till verkligheten så den passar bättre ur många perspektiv... Media styr mer än man tror.
Läs alltid mellan raderna! Var alltid kritisk! (Eller ta några pilsner, lalla med å var glad åt att Robinson-Robban besöker precis ditt favoritdisco...)
Så kan det bli, men det finns en annan sida av myntet. Om Mora gör bra ifrån sig i år så kan man få in både pengar och goodwill. Pengar att erbjuda spelare som sett att Mora vågar satsa. Vips så är det inte Micke Simons som de har att tillgå utan högklassiga svenska spelare och någon eller några före detta NHL-spelare.
Metal Guru: Mora gör helt rätt nu, men får nog också den största baksmällan nästa säsong. Istället för Horcoff har man då festprissen Micke Simons att tillgå typ... =)
Tant-Gert: Håller med. Det är inte Nubbens stil att pissa på oskyldiga i media. Det måste vara ett långsökt tolkande av media... Men det är för övrigt något media är ganska bra på;) Och något Nubben borde känna till...
Egentligen vet ju ingen av oss vad Nubben egentligen sagt. Tycker hela uttalandet känns lite väl plumpt och tillspetsat för att vara nubben. Vad har han att vinna på att snacka om det dåliga i att ha med lockoutade nhl-spelare när "vi" i Timrå har fyra? Varför skulle han gråta ut i expressen av alla tidningar öht?
Jag tror att det är en journalistgroda. De måste ju ha något att snacka om nu när det är hockeytorka i väntan på Rossno. Då är det fint att snyta fram ett sånt här reportage för att få igång lite groll mellan Simons och Nubben. Lite dagisnivå tycker jag allt.
epa: Visst ska man värva de bästa som går att få tag på om man har skador. Men varför ska man inte värva de bästa som går att få tag på om man inte har skador?
Metal Guru: Har jag antytt något om annat än moraliska undertoner eller ett uns av vidsynt blick, så ber jag tusen gånger om ursäkt. Jag vet att man aldrig vinner en pajkastning med en dalmas. Därför spöar vi Er om möjligt i hockey i stället...
Och du ska veta att jag som resande alltid bodde på hotell i Mora när det vankades älgjakt! Två tusen masar i skogen och två tusen kullor på krogen! Jag fattar att vältränade grabbar trivs i Mora;)
Se nu inte detta som något elakt... Jag gillar Moras frejdiga satsning. Jag gillar Er sköna stil.
Poffa: Tolkar utspelet som om man nu yrvaket börjar bli lite stressad av laget som skulle se till att det endast skulle bli en kvalserieplats att slåss om för de elva andra.
Det är samtidigt också jobbigt för [b]en del[/b] Timråfans att ett lag kan gå direkt från allsvenskan till en mittposition i Elitserien. Man har förmodligen alldeles glömt bort sin egen historia. Alzheimer light?
Märk att Mora arbetar efter de förutsättningar som är givna för alla under den här galna säsongen - precis som alla andra lag gör. En del gör det bättre, andra gör det sämre. Vad är problemet i detta?
Klart jag försvara Mora. I samma sits hade jag gjort exakt som de gör. Laget är nederlagstippat så det sjunger om det innan säsongen. Tack vare smarta värvningar i samband med NHL-konflikten så har man lyckats med det som Brynäs, Malmö och SSK misslyckats med. Skapat ett lag som håller sig kvar och förmodligen tar sig till slutspel.
Man värvar friskt i ett "friskt vågat, hälften vunnit"-tänkande och just nu ser de ut att lyckas. Kan de gå en bit i slutspelet så kanske de till och med tjänar på alla värvningar jämfört med om de inte värvat. Dessutom verkar de ha sponsorer i ryggen som ställer upp så att de inte riskerar ekonomin.
Bra jobbat, starkt jobbat. Ur Moras synvinkel ser jag väldigt få negativa aspekter på det här. Jag hoppas innerligt att Mora jobbar för sin egen sak, inte för sporten i stort, för det gör ingen annan klubb heller.
Jag har nu läst artikeln, och hoppas nu att Timrås sportchef rakryggat skickar hem sina NHL-förstärkningar. För han kan väl inte hålla på på samma sätt som den där Simmons, bassisten i Kiss - det vore ju för dubbelmoraliskt.
Bragd-Birger: Jag är inte ett dugg förvånad. På en jordglob i Mora finns bara Dalarna. Plus möjligtvis Leksand som en vit fläck... NHL har dom alltid sett som en farmarliga.
När en mas dragit till NHL så har han alltså bytt ner sig! Nu när NHL lockoutar så har med andra ord alla jänkare, canadicker och annat löst hockeyfolk äntligen möjlighet att lira på rätt ställe. Det får du aldrig ut ur huvudet på en dalmas.
Fråga en mas vart kulturens vagga ligger? Hockey? Svaret är i Dalarna! (Den största ärke-leksingen å hockeyprofilen i Leksand pratar skånska!) Konst? Bruno (jävla örnar) Liljefors, Zorn och Pablo Picasso hade givetvis stuga vid Siljan! Kurbits är själva drivmotorn för den store Picassos krumbukter.
Falukorven å Fäbodjäntan är murstocken för kultursynden. Borrar norrmän efter gas och olja i Nordsjön så viker inte en dalmas ner sig. Siljansgasprojektet visar att man aldrig ger sig, hur tokiga deras ideér än må se ut... Alla tvångströjor har sitt säte i rumpmasarnas eget "tok-Säter". Jag tror Simmons bara har dagspermis från säterpaviljongen! Det syns väl om inte annat på träskorna;)
Poffa: Förutom att dalmålet kanske sitter aningens fel i just det här läget.
Bittert? Tja...som Jimmy säger, hade misslyckade lag som SSK, Brynäs eller Modo sagt samma sak hade det ekat lite mer partsinlaga. Nu blir det i a f lite mer tyngd bakom. Pajaseri är det. Klart Mora tjackar loss. Klart Simons kammar sin lugg med stolta drag, efter att ha genomlidit en ordinarie silly-season där varje telefonsamtal slutade med en gapskrattande spelaragent. Men ändå. En säsong där ett medelmåttigt allsvenskt lag kan köpa sig ett SM-guld luktar ofräscht. Jag förstår inte charmen i det.
Bragd-Birger: Med tanke på tabelläget så är Nubben rätt man att dissa också. Att Södertälje gnäller kan man däremot ställa sig frågande till.
Mora IK är ett lag som just nu liknar en tonåring som har sin första fylla. Allt fokuseras på nuet och morgondagen kommer i andra hand.
Mora är nya i Elitserien, de vet säkert själva också att utan sina förstärkningar så hade man fått en tuff vinter. Nu har man däremot chansen att få spela slutspel till våren och dra in lite extra klirr och locka till sig intresse och sponsorer och på så vis kunna etablera sig i den högsta serien.
Fört deras del ses detta som en slags gratischans.
Vad som sedan händer nästa säsong då många av de bärande spelarna inte finns kvar är en annan historia. Förhoppningsvis så blev dessa NHL-killar en bra affär rent ekonomiskt och klubben kan öka sin omsättning och på så sätt kunna bygga en starkare trupp.
Fast och andra sidan så skulle jag inte gnälla om Timrå IK kunde unna sig ytterliggare en megaförstärkning under våren också.
Poffa: Förstår inte hur du kan försvara Mora, eller vad du nu gör. Eller varför Kent Norberg ska ha anledning att vara särskilt bitter. MoDo har väl resonerat på ett liknande sätt då dom väl uteslutande tagit hem spelare som har rötterna i just MoDo.
Om de ville så skulle de ju gemensamt kunna sätta sig ner och helt enkelt komma överens om att det inte skulle vara några lockoutade spelare i ES överhuvudtaget. Saken ur världen.
I denna något schitzofrena bild som växer fram spelar nog media en stor roll (är jag rädd), de piskar upp en stämning kring den sida av myntet som för dagen är i ropet och slår med feta, regionalanpassade löpsedlar fast att just Ditt lag är den stora förloraren vid en eventuell överenskommelse eller fortsatt lockout.
Så mindre snack och mer hockey för att använda ett slitet uttryck är vad jag efterlyser. Gärna med NHL förstärkningar, för inte tackar jag nej till att se Zäta live i en timråmundering! :)
TG