Vi ska posera i svårmod och göra vår vår klagan och oro till professionell pessimism. Så klart att allt går åt skogen. Om man någon gång lyfter blicken över de vanliga dypölarna och dasstunnorna så ser man toto cielo-hela himlen-full av varningsflagg. Så klart att allt går åt skogen.
liepins: En äkta TIK:are har en medfödd airbag längst fram på kroppshyddan. Man har gjort många kraschlandningar i sina dar och har airbagen att tacka för att det alltid har slutat lyckligt.
Sista rejäla kraschen gjordes nere på Hovet i kvalserien 2001/2002. 1,08 kvar att spela och Zäta serverade Fagemoney på guldfat, 2-1 och alla AIK:ares airbagar fick en härlig och segdragen pyspunka som varar än i dag. Mr Dj Hemp och miiike rasade ungefär 48 betongtrappsteg neröver Hovets mjuka läktare.
Pelle Hallin: Jag snackar bara om helt vanlig varningsflagg i stort. Dock så kanske den viktigaste delen i att hissa varningsflagg bör vara att:
*När du är ute i gb:n och skriver skall du uppföra dig schysst och ordentligt och inte vara en fara för andra gb-skribenter.
*"först i böj väljer spår i gb:n". Detta innebär att om det inte är du som är först in i gb-kurvan måste du ge plats åt de som är framför dig. Att köra in i någon framför sig är ett säkert sätt att få ovänner här på HS.
*Om du vill köra in i gb-depån skall du bestämma dig i god tid före, kanske inte en halv sida före men nästan. Detta för att de andra gb-skribenterna skall kunna anpassa sin skrivning så att du inte blir ett onödigt gb-hinder. Detta gäller vid all typ av gb-skrivning, såväl allmänskrivning, träningsskrivning såsom viktiga gb-debatter. Markera när du ska köra in i gb-depån genom att sträcka upp din yttre hand mot dataskärmen, och glöm inte att skriva lugnt nära gb-kanten (närmast logga ut).
lincoln: Det beror väl lite på vilken färg det är på flaggan som ska hissas. Gulflagg = då tar vi det lugnt här i gb:n och omkörningsförbud råder. Får man däremot svartflagg så är det väl klart att motståndaren har ett ganska så kraftigt övertag. Men det går att vända om man lägger in en protest. Rödflagg är ju dock en färg som igenkligen passar oss TIK:are som fisken i vattnet. Troligtvis så platsar dock den röda hissade varningsflaggen bäst inom simsporten.
alla vet vi att den Engelska ligan inte är världens bästa men seriens klart bästa spelare (Jinnman) bör kunna platsa i laget på någon nivå det jag personligen har haft tvivel om är om han kan gå in och vara något av den spelfördelare Lind var i TIK.
Tycker att panikflaggorna är hissade helt i onödan ännu!
Tycker att vi värvat ganska stabilt. Dvs, inga äss, men heller inga jättechansningar.
Jäger är en "klass-back", om än förmodligen bara en stabil lagspelare i elitserien. Vi såg ju bla av ssk:s lån vad de bästa i AS kan tillföra i ES. Han kommer inte att göra bort sig. Kommer ihåg katastrofsäsongen när vi lånade matuschkin. Han var ju för fan bäst tills han fick dra.
Har tre kollegor som är gnagare. Samtliga gratulerar till hagos värvningen. Enligt samstämmiga uppgifter var han aik:s klart bäste spelare ifjol.
Sundin är väl en lite oddsare, men det är ju uppenbart att han har potential. Skulle inte kalla det för en ren chansning.
Pasi...HITÅT....NU!!!!
Sammanfattningsvis känns väl bara Jinnman som en riktig fågel eller fisk. Men i mina tycken chansades det betydligt värre förra säsongen. Värvningar från tyska och engelska lag som kändes horribla innan säsongen. Nä, vad vi behöver nu är en eller två äss. Det har sagts förut och kan sägas igen. Vi behöver pricken över i:et. Den som skall lyfta laget i stället för att fylla ut femmorna.
Tycker att panikflaggorna är hissade helt i onödan ännu!
Tycker att vi värvat ganska stabilt. Dvs, inga äss, men heller inga jättechansningar.
Jäger är en "klass-back", om än förmodligen bara en stabil lagspelare i elitserien. Vi såg ju bla av ssk:s lån vad de bästa i AS kan tillföra i ES. Han kommer inte att göra bort sig. Kommer ihåg katastrofsäsongen när vi lånade matuschkin. Han var ju för fan bäst tills han fick dra.
Har tre kollegor som är gnagare. Samtliga gratulerar till hagos värvningen. Enligt samstämmiga uppgifter var han aik:s klart bäste spelare ifjol.
Sundin är väl en lite oddsare, men det är ju uppenbart att han har potential. Skulle inte kalla det för en ren chansning.
Pasi...HITÅT....NU!!!!
Sammanfattningsvis känns väl bara Jinnman som en riktig fågel eller fisk. Men i mina tycken chansades det betydligt värre förra säsongen. Värvningar från tyska och engelska lag som kändes horribla innan säsongen. Nä, vad vi behöver nu är en eller två äss. Det har sagts förut och kan sägas igen. Vi behöver pricken över i:et. Den som skall lyfta laget i stället för att fylla ut femmorna.
Timrå var enligt min mening det näst bästa laget förra säsången. Om vi mött Färjestad i semi är jag tämligen säker att vi varit i final, sett till deras form i slutspelet.
Är inte det då konstigt att elitserieklubbarna inte kastar sig över de spelare som inte får plats i Timrå kommande säsong.
Patrick Polly: Tar ett break en stund så andra får göra sin åsikt hörd. Avslutar men en viktig fråga: Hur tidigt fick Nubben indikationer från spelarna som tänkte lämna klubben alternativt lägga skridskorna på hyllan?
Tänker då på Lind, Cassel, Jindrich och i viss mån Lindman. Jag antar att man kollar av med spelarna ibland så man kan ha framförhållning och lite kolla på vad man skall leta för spelare till kommande säsong.
Kanske kom Jindrich, Lind och Cassel fram till sina beslut sent och plötsligt och inte nämnt något tidigare trots samtal? I såna fall förstår jag om paniken spred sig i klubben, men för att vara panikvärvningar ser det ganska okej ut så det kunde vara värre liksom? Jag spekulerar rätt friskt här då jag inte har koll på hur vilken kontakt sportchefen har med spelare i truppen under säsongen men är det så att man fått signaler ganska tidigt från en del spelare så håller jag till vis del med dig Polly ;-)
Hur man skall ställa sig till klubbens/nubbens agerande beror faktiskt till stor del just hur denna uppföljning går till tycker jag.
willysson: Målvaktssidan är också en lagdel. Där har vi inte tappat, snarare tvärtom förutsatt att Fagge fortsätter åt rätt håll =)
Förlusten av Freddan var ett tapp i bås, omklädningsrum osv ;-)
Polly: Okej, just Sundin vs. Wallenberg är väl det mest ovissa. Men jag är rätt säker på att han slår Eriksson på fingrarna i alla fall. Jag var som många andra både förvånad (till och med upprörd) över att Wallenberg inte fick nytt kontrakt.
willysson: Timrå har inte råd att värva spelare som man vet är bättre än de man redan har. Om allt slår väl ut med hallen (att den kommer generera mer pengar) så lär det kunna se något roligare ut nästa silly season. Då kanske de kan värvas någon som vi alla är säkra på är klass spelare =)
jokklas: Sundin & Jäger var två panik förvärv eftersom Snubben blev tagen på sängen. Han hade inga alternativ till den spelarflykt som blev. Därför högg han på det som blev över, Sundin, Jäger, Svedberg mm. Det är det förfarandet jag kritiserar, inte Sundin & Jäger som spelare.
jokklas: Måste jag tala om det??? Vi tappar folk i alla lagdelar som vi inte har fyll upp tillfredställande.. Att man sen fyller på med folk som är sämre är ju inte direkt tryggt, anser att om man spelar i allsvenskan så har man lite kvar till stabil ES-klass. Att sedan hansoon bara är 99,9 % klar och är egen junis, vad sitter det i??? Tycker att man ska värva spelare som är bättre än de man har och inte tvärtom, att sedan jäger kan bli bra är en sak det kan alla, just det KAN.
jokklas: Tillåt mig tvivla på att Sundin är bättre än Wallenberg. Ska bli intressant att jämför siffror mellan dessa två när säsongen är slut. Jag tycker Wallenberg gjorde en jäkligt bra säsong med tanke på den lilla istid han fick. Om man skulle räkna poäng/istid lär Wallenberg hamna etta på den listan! Frågan är om han är bättre än Eriksson heller, som jag tyckte snäppte upp sig på slutet.
Patrick Polly: Sundin och Jäger är bra värvningar tycker jag personligen. Grejen med Timrås värvningar varje år är att plånboken inte tillåter vissa inköp, bara att acceptera. Så när säsongen väl är en bit gången kan du ju kritisera Nubben om det finns fog för det =)
Bägge namn du nämnde är också bra värvningar tycker jag. Timrå har inte råd att köpa en ny spelare i Linds klass (eller en som man VET är i samma klass). Så då blir det såna som KANSKE håller liknande nivå. Hagos är en bra satsning framöver och bör hålla bra som 4:e center redan nu.
Jag sa förresten aldrig att du nämnt Kapanen, nämnde honom bara som ett exempel där folk trott det gått till på ett visst sätt. Men precis som jag nämnde i mitt inlägg så är det inte Nubben som scoutat de fina lirare som dök upp i fjol. Han gör dock sitt jobb bra när han använder sig av personer i sin närhet som har god koll på ett antal spelare. Det kan man liksom inte anklaga honom för. Om han sedan förtjänar pris eller inte skiter jag fullständig i faktiskt =)
jokklas: jag anser att timrå ser mycket sämre ut på alla lagdelar i år än i fjol. Sedan att man tror att spelarna från allsvenskan ska lyckas är ju en sak, men om vi får två-tre skador på nyckelspelare är det jobbigt, truppen ser tunn ut och den kommer att slitas mycket.
Offensivt har vi bara förlorat en bra spelare (skadad ibland), Micke Lind. En tung förlust helt klart. Jinman är knappast fullgod ersättare, men tror han håller bra som 3:e center.
Hagos ersätter Åkerblom spelmässigt som 4:e center men där tappar vi ledaregenskaperna.
Sundin tror jag är bättre än Eriksson och likvärdig med Wallenberg redan nu. Återstår att se om han kan producera lika bra.
På backsidan har vi tappat två bra backar, Jindrich och Lindman.
Jindrich var extremt skadebenägen, väldigt duktig när han väl fick vara skadefri ett par månader men det var så sällan :-/
Lindman gjorde väldigt mycket misstag för att vara en landslagsback, i alla fall i Timrå tröjan. Han gjorde det svårt för sig ofta och höll en bättre nivå i Tre Kronor.
Jäger är en fullgod ersättare till Lindman i mina ögon då han känns stabilare. Inte riktigt lika bra offensiv men inte så långt ifrån som man kan tro =)
Lyckas man bara värva en bra spelande back till så tror jag Timrå kommer klara sig riktigt bra även kommande säsong.
Största oron jag känner är ledaregenkaperna som försvann med Åkerblom, även Freddans agerande kommer saknas. Hoppas någon kan axla detta ansvar! (Någon som vet om Jäger är en ledartyp? Han är ju trots allt en tuff rutinerad back).
Patrick Polly: Right on target! Men för att raskt bli en aning seriös kan man ju rätt snabbt inse att herr Norberg inte lyckats nåt vidare med vare sig scouting eller värvningar hittills. Och fjolårets lyckade hjälp med nyförvärv har ju i ärlighetens namn Nubben rätt så oförtjänt fått ta åt sig hela äran av....
Men om vi jämför fjolåret med i år. Hautamaa scoutade Kouivunen, Koskinen & Krykov. Kenta skötte kontakterna med Sjögren, Wallenberg & Lindman. Alla dessa var scoutade och klara inför denna säsong. I år när Nubben har gjort jobbet själv var Hagos & Jinman de enda som var klara för klubben. Ett väldigt klent resultat skulle jag vilja påstå.
Patrick Polly: Något som du med flera inte har en aning om är hur det verkligen gick till när det gäller signing/scouting av alla spelare i fjol som kom hit.
Exempelvis så har många helt felaktigt snackat om att det var Hautoma som tipsade om att ta hit Kapanen när vi fick målvaktsproblem den dystra säsongen för 1,5 år sedan. Kapanen var en kandidat redan innan den säsongen började så det var naturligt att man kontaktade just honom när DeRoo inte höll måttet.
Sedan är det ju Nubben som tagit hit spelarna på rekomendationer från andra (typ Hautoma och Lill-Kenta), precis som det fungerar i andra klubbar. Tror ni kanske att FBK har en enda person som nosar upp alla spelare de slutligen signar? Man använder sig av flera kontakter plus att sportchefen själv sedan far runt och kikar på spelare han får tips om. I slutändan är det trots allt sportchefen som tar beslutet om en spelare duger eller ej. Finns säkert flera namn som aldrig vi fått nys om som Nubben kollat på via tips/kontakter som han avfärdat då han ansett att de inte håller så kan alla lägga ner en massa snack då ni ändå inte förstår hur verksamheten fungerar? Hade Nubben bara svalt allt han fick reda på skulle vi kanske värvat superdåligt i fjol!
Helg Ernest: Så du menar att Nubben inte har nått att göra med Timrås nyförvärv förra året.Vart vill du komma med dina påståenden. Det är ju rena personförföljesen
Då är han alltså inte aktuell som den junior som skall ta sista forwardsplatsen med andra ord?
Hansson är det ju fortarande inte bestämt med dock. Ser gärna att han tar näst sista backplatsen nu så det bara behövs en till sedan (någon som går in på 3 backpar!). Om sedan Pasi flyger in i slutet av sommaren så har vi då 9 backar. Bra för konkurrens i truppen och för att täcka upp eventuella skador/sjukdomar. Skulle Sundsvall drabbas av bortfall defensivt så kan ju dom låna en av våra =)
Så in med Hansson och leta en till back i klass med Jäger (som jag tror kommer klara sig fint). Kommer Pasi är det en bonus!
mikenomad: Är inte mer insatt i situationen mer än X och det ni skrivit här. Men saker och ting som inte händer i arenan ska man inte kunna bli straffad för.
Vad är de för jävla syn? Vilken som helt kan klicka hem andras souvenirer och ... | #Läs mer ·
Om man någon gång lyfter blicken över de vanliga dypölarna och dasstunnorna så ser man toto cielo-hela himlen-full av varningsflagg. Så klart att allt går åt skogen.