Helg Ernest: Jag surade aldrig över att jag inget fick veta. Jag surar inte heller över nyheten i sig. Jag surar över folk som missbrukar sina förtroenden.
Jag delar tvärtom den allmänna yran över alla stjärnor som plötsligt väller in i vår arma klubb!
keni: Borde man inte hålla tand för tunga om man samarbetar med förbundet och låta klubben släppa nyheten själv? Om du pratar bredvid munnen på det sättet har det ju naturligtvis konsekvenser för klubben vars information du föregår.
Sedan var det ju för all del en trevlig nyhet, om du talar sanning.
Stenkarn: Angående att många här i GB'n skulle må psykiskt dåligt om vi hamnade i kvalserien/åkte ur. Vi kanske skulle kunna få statligt bidrag om vi kan påvisa fakta i detta ärende. X antal sjukskrivninigar(depressioner) som kostar staten X antal kronor. Nä'ru Göran nu får du allt lätta på lädret, tror inte att ni har råd att låte Timrå åka ur ES, speciellt när det är valår med allt vad det innebär.
keni: Om det stämmer så är det väl härligt. Men samtidigt så har han i princip hunnit skriva på tio olika kontrakt, enligt ett dussin säkra källor, med Timrå under den senaste veckan. Inte ett enda har verifierats av Timrå IK, därför väljer jag att hålla mig tveksam tills nyheten är uppe på hemsidan. Men hoppas kan man ju alltid.
Stenkarn: KAN HÄLSA ALLA FANS ATT PÄRSSINEN ÄR KLAR FÖR TIMRÅ, grattis, jag sitter på starka källor och kan berätta detta! han ansluter den 30:e grattis, han skrev på för detta år och nästa säsong!
arf: Det finns ju alltid en liten risk att det kan bli en aning turbulens, skapad av de som nu blir petade. Skulle inte tro det egentligen, men man vet aldrig. Jag hoppas att dom har tillräcklig självdistans för att förstå att det är dom själva som varit med och bidragit till allt detta.
Kerstin_k: Men, som tidigare sagts, det finns ju inte så mycket att stjälpa.
Iofs har det ljusnat de senaste två matcherna, men innan dess rådde ju snarast en kollektiv kramp. I det läget ser jag ingen stor risk att för många nyfövärv stör inarbetade roller, rollerna verkar ju inte ha funkat ändå i år.
arf: Jag tror också att han stannar, i alla fall säsongen ut. Sedan vet man ju inte heller, han kanske har blivit så pass less på att nöta bänk i NHL att han hellre väljer att åka hem. Jag är dock tveksam till det.
Visst låter det lockande att få in ytterligare förstärkningar. Men finns inte risken att det stjälper snarare än att det hjälper? Visst en till forward skulle kanske funka. Då får vi två riktigt bra och offensiva femmor.
Kerstin_k: Men i så fall är det ju knappast troligt att han sätter sig på flyget hem. Då bränner han rimligen sina skepp. Han lär väl jobba på i AHL och hoppas på att antagonisten floppar.
Men det vore roligt att se hur ett lag med Gunno, Pärssinen, Rosa och Jantunen hävdar sig i ett ev slutspel! Håller (till min förvåning) allt mer med RR2, kör på bara!
RocknRolf2: Ge upp snacket om kvalserien nu! Ja, jag vet att risken fortfarande finns att vi hamnar i kval men, du är ju lika rolig som ett medelstort skavsår!
arf: Jag vet faktiskt inte exakt. Men jag fick uppfattningen att Gunno har rätt att bryta kontraktet om han blir nerskickad till AHL. Om han väljer att bryta kontraktet och sticka iväg till Timrå torde Carolina inte ha så många andra möjligheter än att lägga fram ett nytt kontraktsförslag om dom vill ha tillbaka honom? Om han nu väljer att dra hem tror jag inte heller att Carolina är vidare intresserad av att använda hans tjänster igen, om de mot all förmodan har en möjlighet att plocka tillbaka honom.
Även om det finns en klausul som säger att om Nordgren hamnar i farmarserien så kan han lämna laget så tror jag att han vill bevisa att han hör hemma i NHL och ingen annanstans. Nattens match lär inte ha höjt Timrås chanser att locka hit Nordgren. Jag tror han käner själv att det bara är han och ingen annan som kan bevisa att han hör hemma i högsta serien.
Bragd-Birger: Själver tycker jag man ska köra hårt. Ta hit både Pärssinen och Nordgren! Jag har vanligen svårt för resonemang kring vad som är "typiskt svenskt" men om nånting så är det väl "måttfullhet är en dygd"... bah, satsa järnet nu istället, ju fler kvalitetsspelare desto tryggare för kval. För kvalseriespöket lever än.
Kerstin_k: Hoppas att många förstår vilket jobb det måste vara för Nubben. Det handlar väldigt mycket om finlir också från hans sida, inte bara offensiv.
Herminator: Förvisso, men i DIF-TIK i tisdags (en av de få matcher jag sett live i år) var det ett evinnerligt slarvande vid uppspelen. Det avgörande 3-2 kom just efter ett räddhågset slumppass från defensiv förlängd mållinje rakt i gapet på en DIF-spelare på blå.
Men det kan ju för all del bättras rejält om hela laget får en självförtroendeskjuts.
arf: Ja ansluter han så är det i sanning backsidan som ser skral ut. Om Pärssinen skriver på ett kontrakt har vi en schysst forwardssida. Utan tvekan. Undra förresten huruvida Nubbens arbete förändrades i och med att Nordgren blev nerskickad till farmalaget. Det jag tänkte på var att han, i och med AHL-spel för Gunno, kanske avblåser förhandligar med spelare och fokuserar på Nordgren. För det kan omöjligen vara bra med för många nya spelare.
arf: Samtidigt öste Svoboda beröm över backarna efter FBK-matchen. Han tyckte att backarna höll rent, slet och offrade sig på bästa sätt. Kan försvaret fortsätta att jobba lika uppoffrande så är jag nöjd med dem.
JanT: "Kortsiktiga lösningar"? Jag tycker att det är väl värt pengarna för att slippa riskera kvalseriespel. Att vi sedan flåsar er i nacken kan ju upplevas stressande för dig. Men oroa dig för er ekonomi du så tar vi hand om vår. Jag har fullt förtroende för vår klubbledning kring dessa värvningar.
Kerstin_k: Nubben brukar väl vara rätt förtegen innan kontrakten är i lås. Med tanke på hans frejdiga uttalanden om den mytiske Pärssinen är det knappast ett långskott att tro att han ansluter.
Börjar i så fall plötsligt krylla av klassforwards. Nu börjar backsidan se ut som sorgebarnet i jämförelse.
Visst gjorde väl ett rykte gällande att ett par nyförvärv skulle presenteras redan i dag? Skall bli spännande att se om det händer nått på den fronten.
Mycket pengar här för spelare hit och dit, ser man på TIKs trupp tjänar Gahn en bit över 700000/år och då spelar man i fjärdelinen kanske utan pensionspar som många spelare lägger i stället för på lönen men då syns den inte på lönekuveret, 90000 tjänar tydligen Rosa per match. Henrik Zetterberg tror jag ligger på 237000 per match om man delar summan med årsinkomst så blir det en sudd var 14 dag, så visst kostar det att ligga på topp. Vilket jag tror vi gör nu också med så mycket spetskompetens som nu tillkommit tror även jag på slutspel men det blir mycket tufft dock har TIK många matcher hemma nu så visst finns chansen tom Nordgren det kan bli, kanske lite för mycket av de goda?
JanT: Jag tror inte att vi har någon större anledning att vara oroliga. Vi måste ju kunna lita på att dom nu håller sig inom budgetens ramar, som sagt. Något som skulle vara många gånger värre dock är om vi skulle åka ur, vilket enligt Nubben skulle kunna kosta föreningen 20-25 miljoner kronor. För att inte tala om hur många som besöker den här gästboken (med flera) som skulle må dåligt under lång tid framöver.
Hoppas att värvningarna presenterar sig på allvar redan ikväll. Självförtroendet skulle höjas ännu ett snäpp av en seger mot serieledarna. Dom får det svårt, men en poäng skulle sitta fint åtminstone.
JanT: Enl mig så är det primära för ett lag som riskerar KS är faktiskt att bärga kontraktet. Tycker TIK gör rätt här, kosta vad det vill huvudsaken kontraktet bärgas och då kan man börja bygga igen.
Vill då aldrig uppleva KS igen, har gjoret det för många gånger redan.
sargad: Det är aldrig lätt att ha KS-spöket flåsande i hälarna. Efter den senaste tidens värvningar kan man nog lugnt konstatera att amorteringarna på lånen fått stryka på foten. Frågan är dock vad dessa kortsiktiga satsningar för att undvika KS innebär för kommande säsongers lagbygge.
epa: "– Vi får se vad som händer. Vi har samtal med Zug och förhoppnings kan Timo börja spela med oss inom kort, säger Norberg." (Saxat ur AB) Nubben verkar ju hoppfull iaf!
Vi kan konstatera att Pavel Rosa på inga sätt blev en billig affär för Timrå IK. 1,1 miljoner för elva matcher tillfaller målskytten från Tjeckien. Saxat ur AB:
" Enligt uppgift är hans kontrakt med Timrå värt 1,1 miljoner kronor för elva elitseriematcher samt slutspel. – Pavel är dyr, men det är avsevärt dyrare att åka ur, säger Kent Norberg, sportchef i Timrå IK."
Fan, hur många nya spelare ska det komma egentligen? En helt ny femma känns som overkill. Jantunen och Rosa - kanon. Pärssinen, under förutsättning att det verkligen handlar om ett kontrakt som sträcker sig längre än resten av säsongen, mummelimumma. Men vips, så blandar farmarlags-Gunno sig in i diskussionen. Fyra nya forwards? Och en ny back på det?
Chokladpudding är gott, men fem liter på en gång tenderar bli lite väl mastigt. Min förhoppning är att Nordgren ansluter, att Pärssinen lirar av kontraktet med Zug och att Nubben flyttar fokus till nästkommande säsong. Jantunen, Rosa och Nordgren - tre ytterst kompetenta snipers, vilket är precis det som årets lag saknat. Resten finns där. Visserligen ingen riktigt vass förstecenter, men...man kan som bekant inte få allt.
Tack vare den synnerligen viktiga trean mot SSK - och bonusviktorian mot karlstadstösera - torde det vara läge för Nubben att utlysa falsettläge: av. Det fria fallet är hejdat, och dödssprattlet från SSK/LIF är numer harmlösa darrningar i en kropp som egentligen redan förstått att blott mörker återstår.
Fort går det. För två omgångar sedan var jag villig att blåsa av serien i ingenmansland. Nu skiter jag fullständigt i kvalserien och febrar efter slutspel. Trots en närmast absurd kräftgång de senaste månaderna är det bara fyra fucking pinnar till Mummaland. Låter klart överkomligt, med tanke på de pjäser som nu gör sitt inträde på det timråitiska brädet. Vi ska dit.
Men, som sagt: jag vill mana till besinning. Det behövs inte ett helt nytt lag för att knapra dom där fyra pinnarna. Lite spetskompetens i de två första kedjorna, och därmed också ett mer skräckingivande powerplay - that's it. Det finns ett ordstäv som säger: 'den som gapar efter mycket riskerar att bli lika patetiska som Modo anno 2004/2005'. Låt oss icke hamna i den fällan. Lagom är bäst.
diffe: Vad jag undrar angående Crippe är varför han bara åker av isen utan att ens se åt oss i klacken. Jag ger inte mycket för det ignoranta beteendet.
epa: ja det kanska han gör?! jag brinner för Timrå åker från Östersund på "nästan alla" hemma matcher.. jag vet att han kan bätre än vad han visat, det kanske han också kommer på när han sitter på bänken.. det är så det är!!
epa: Visst kan Crippe läsa här .. men man måste väl få spekulera i vilka som kommer att få kliva åt sidan nu när de stora pojkarna kommer ..
Om du har sett några matcher i år eller inte ska jag inte uttala mig om .. men han har enligt mig varit en av de sämre i laget..
Ström och Wennerberg som fått mycket kritik har ryckt upp sig rejält .. medan Crippe fortfarande kör fast ganska enkelt då han gör samma dragning som alltid .. karln har ett bra skott som han utnyttjar alldeles för sällan .. det är synd
epa: Det är ju inte Crippe som person vi angriper. Bara det faktum att han f.n. inte tillför TIK speciellt mkt som hockeyspelare...Han är inte speciellt bra helt enkelt. Tror nog han kan ta kritik på rätt sätt, har valt fel branch annars!
Jag delar tvärtom den allmänna yran över alla stjärnor som plötsligt väller in i vår arma klubb!