bar mofftak: Några kurser i Väg- och trafikplanering från tidigt 2000-tal. (Nu för tiden verkar de bara lära ut rondeller)
1. Terminalvägen norrgående stängs av vid Svetsarvägen alternativt Älvstrandsvägen. Gäller vid evenemang. 2. Påfart E4 södergående direkt från Sportvägen. Regleras med bommar som öppnas vid slut på evenemang för att leda trafikström rakt över Terminalvägen. 3. Påfart E4 södergående direkt från Gymnasievägen. Regleras med bommar som öppnas vid slut på evenemang för att leda trafikström rakt över Terminalvägen. 4. Terminalvägen södergående stängs av vid Strömgatan. Gäller vid evenemang.
Har för mig att åtgärd 1 har prövats under något år och att man även utrett åtgärd 2. Det behövs förmodligen en polisiär insats med två enheter vid varje evenemang för att stoppa trafiken på Terminalvägen.
Nisse på Mon: En rondell i en eller båda in- och utfarterna kan vara en lösning. Så hade man löst det i Åbo när jag var där på VM -91. Hallen tog 12 000 men parkeringen var tömd på några minuter.
I skogsområdet sydväst om Älvstrandsvägen finns det gott om utrymme för att skapa en ny parkering som tillgodoser allt behov av platser. Helt klart gångavstånd till arenan. Fast det lär nog aldrig bli aktuellt.
Tycho: Det skulle vara en stor del i att få tillbaks folk till arenan. Kanske t.om. be någon trafikplanerare att räkna ut hur man kan skylta om vägar under matchen så att utfart blir smidigare också.
Parkeringssituationen har kostat föreningen mycket publik och extraförsäljning genom åren.
Eaxelsson: Man kanske kan planera lite med koner och sprayfärg på parkeringen någon timme innan insläpp så man sen har koll på vart man vill ha bilarna?
Jag kan bara tala för de jag såg på parkeringen vid arenaskolan. All kredd till funktionärerna som jobbar med parkeringen men känslan är att tiden med dåliga publiksiffror tagit bort kunskapen om att fylla parkeringarna. Om man bara vinkar fram bilarna bättre och nyttjar hela parkeringarna utan enorma mellanrum mellan raderna så är de troligtvis inget problem. Men som sagt all kredd och heder till funktionärerna men de kanske kan behövas en samordnare som bestämmer hur de ska vinka fram bilarna nästa gång de förväntas mycket folk i ladan:)
Sedan så påverkar självklart snöhögarna och det har klubben skickat ut info om att man tillsammans med kommunen kommer åtgärda inför kvalmatchen den 27:e:)
Bragd-Birger: E4 busshållplatsen norr och södergående vid arenan borde funka för hockeybussarna. Direkt ut på E4: an och slipper trängas med övriga bilister....
El Maco: fler bussar, samt återgå till att stänga av mötande trafik så att man får en buss/taxifil. Klart överlägset alternativ mot att köa sig in och sedan stånga sig ut från parkeringsjäveln.
KniveN: går det att köra fler hockeybussar med kort varsel? I elitserien gick ju massor av bussar som ersatte hundratals bilar. 70 försvunna parkeringar på grund av en fotbollsplan kompenseras ju lätt med bussar från fler destinationer
"Vi vill tacka alla som besökte oss igår och samtidigt be om ursäkt för att parkeringslogistiken inte fungerade till belåtenhet igår. Vi kommer till SHL kvalet tillsammans med Timrå Kommun att frakta bort snömassor och på så sätt frigöra större parkeringsytor och därmed kunna få en fungerande logistik igen.
Puckat: Jag tycker det varit problem varenda gång det blivit mycket folk senaste säsongerna. Parkeringen har inte tillräckligt med utfarter för att det ska fungera. Jag skulle också tycka det vore jävligt bra ifall dom löste parkeringen på något bättre sätt. Många gånger vill jag stå kvar och heja på laget efter vinst, men tvingas ta sig ut ganska snabbt för att inte hamna fast i bilkö. Man kan se att många andra tänker så också. Det dödar även en del av matchglädjen att sitta och frysa i en kall bil där man sitter helt fast och väntar. Det leder också till att några människor alltid ska tränga sig före/skapa egna köer vilket skapar det här kaoset. Tror tyvärr ingenting kommer göras denna säsong då det bara är 2-3 hemmamatcher kvar. Men går vi upp så är detta absolut inte hållbart.
Icetea: Vid arenaskolan/NCC stod det bilar på hela parkeringen och efter hela vägen. När det gäller Värdshuset är det inte en officiell Timrå parkering och den parkeringen kan man inte räkna med tycker jag. Däremot kanske man kan göra den till nått officiellt nu när det bara är daglig verksamhet. Men då krävs nog en transport till närmare arenan och någon som kan hjälpa till så man kommer ut med vänstersvängen mot hockeyrondellen..
Puckat: Det har ju försvunnit kanske 60-70 bilplatser på baksidan då konstgräsplanen byggdes och efter det har det väldigt sällan varit mer än 3500 personer på matcherna. Så förutsättningarna har förändrats sedan senast vi hade nästan fullsatt var och varannan hemmamatch.. Så att bara plocka snövallar kommer inte räcka även om det skulle vara en underlättning av parkeringssituationen.
WifstaÖstrand: Nä, jag var intresserad att slänga ut förslaget här först och se vad som kom fram. Men jag kan absolut maila klubben, vi får se om andra förslag kanske kommer fram också.
Som de flesta troligen har koll på var det kaos upphöjt i 14 igår på parkeringen då ganska många missade delar av första perioden pga att parkeringsplatserna helt enkelt tog slut. Före det tog det en massa tid för att mecka in bilar på alla så det tog en timme att ta sig från Timrå Centrum på E4 till arenan. Folk kommer inte att betala fullt pris på biljetter för att bli hänvisade att parkera någon annanstans för att parkeringarna tagit slut efter att ha köat i över en timme. Konstgräsplanen bakom arenan har slukat väldigt många parkeringar som funnits tidigare vilket ytterligare gjort parkeringssituationen mer ansträngd. Jag som väldigt intresserad funderar starkt på att sitta framför CMORE istället, vad tänker då marginalåskådaren? Det här behöver genomlysas snabbt innan matcherna mot Karlskrona!
Det spontana jag kan komma på är att fixa stora parkeringsytor på industriområdet mot Permobil och köra ett antal shuttlebussar till E4-busshållplatsen utanför arenan. Bussar går tillbaks direkt efter slutsignal. Parkeringen ska i så fall vara gratis med möjlighet att ge bidrag om man vill. Klubben måste gå ut med en tydlig informationskampanj i samband med biljettköp, på hemsida, i samarbete med ST om de nya parkeringarna och shuttlebussarna. Utmaningen kommer att bli att få folk att veta om att det går att parkera där och att det ska vara attraktivt med det alternativet.
Jag är rädd att många av gårdagens besökare inte kommer tillbaks om inte klubben tar ordentligt tag i parkeringsproblemen.
Någon kanske har en ännu bättre idé på hur man ska lösa det kaos som uppstod igår...
1. Terminalvägen norrgående stängs av vid Svetsarvägen alternativt Älvstrandsvägen. Gäller vid evenemang.
2. Påfart E4 södergående direkt från Sportvägen. Regleras med bommar som öppnas vid slut på evenemang för att leda trafikström rakt över Terminalvägen.
3. Påfart E4 södergående direkt från Gymnasievägen. Regleras med bommar som öppnas vid slut på evenemang för att leda trafikström rakt över Terminalvägen.
4. Terminalvägen södergående stängs av vid Strömgatan. Gäller vid evenemang.
Har för mig att åtgärd 1 har prövats under något år och att man även utrett åtgärd 2. Det behövs förmodligen en polisiär insats med två enheter vid varje evenemang för att stoppa trafiken på Terminalvägen.