Frasse: En liten detalj. Wallenbergs kontrakt är på ett år, han får nu chans att visa vad han går för. Vore han tänkt som en spelare att bygga laget på, skulle kontraktet vara på två år minst. Nu gissar jag att han är en spelare för andrakedjan.
The grat one: att jämföra Timrå vs Lule med barca vs real tycker jag är en ANING överdrivet hörrö.... Det finns inte ens en MILJONDEL av deras rivalitet i fallet Timrå vs Lule....
Till sist: Självklart skall Linus få ovationer när han kommer hit!! Han har gjort ett gott arbete för våran klubb i två års tid nu..
The great one: Liknelsen haltar. Något. Lite skillnad i Fagemos och Figos storhet och jag tror att rivaliteten melln Barca och Real är snäppet hetare.
Men visst. Jag kan ge honom en artig applåd som tack för sist. Och kommer att jubla högt när Styf får in första tacklingen. Trots allt, han lämnar klubben och går till ett lag som inte är så fantastiskt mycket bättre att spela för i en tristare stad. Inte så mycket att jubla för tycker jag.
Det är inte många i modern tid som lämnat Timrå för att gå till ett någotsånär jämnbördigt lag. Norrgård till Vita Hästen. Kreü till Löven och Walle till LHC. Finns såna som stått på gränsen till att platsa men då är det en annan sak. Som Sigurdsson till Hammarby till exempel. Kreü var värst, han hoppade ju bara runt ett tag. Fyra lag på fyra säsonger. Walle och Norrgård var det nog bra för att byta. Men jag kan inte se att det vore fantastiskt mycket bättre spel- eller utvecklingsmässigt uppe i Luleå för Fagemo. Alltså tycker jag att han sviker som väljer pengarna. Tack för allt men jag kommer inte att glädjas med honom om han får guldhjälmen nästa år.
Jimmy: Spanska division 1 räknas som en av världens bästa fotbollsligor. Elitserien räknas som en av världens bästa hockeyligor. Tycker inte attt det är någon större skillnad...
Tjaba Timråiter. Såg att någon frågade om Röglefansens åsikter om Wallenberg så jag tänkte slinka in här. Hos oss gjorde inte Wallenberg någon speciellt glad. En liten gnällspik som inte visade eller tog i så värst mycket. Visserligen hade vi en enormt strulig säsong när han kom, med sparkad tränare mitt i säsongen och ett enormt tråkigt spelförstörande spelsystem. Han var ingen stjärna precis, mer en i mängden. Efteråt kom det fram att han inte riktigt var någon lagspelare utan en som var lite på kant med flera andra. Kanske detta berodde lite på att han var sur för att ha blivit ivägskickad från MoDo. Men som sagt han visade inget utöver det normala hos oss. Summering: En stabil allsvensk spelare, som kan ha set svårt att komma överens med de andra i laget i omklädningsrummet. Kanske han blommar ut, kanske inte. Han var ju trots allt skyttekung i Hammarby i norra allsvenskan några säsonger sen, visserligen så hade han kanske en mer framträdande roll där än han fick i Rögle o MoDo. Hoppas detta hjälper
The great one: Hade jag varit Barcelona-fan hade jag inte buat ut honom, tycker det är ett löjligt sätt att se på saken... De är yrkesmän... Sedan är det väl inte riktigt på samma nivå heller, världens bästa fotbollspelare gick från Barca till Real som att Linus Fagemo gick från Timrå till Luleå...
Jimmy: Inte tror jag att Barcelona fansen jublade när Figo återvände till Nou Camp. Efter att ha skrivit på för ärkerivalen Real. Snarare buade man ut honom (minst sagt).
Därför tycker jag inte att Timrå fansen ska jubla när Fagemo har skrivit på kontrakt med ärkerivalen Luleå.
Bo wasa:Svikaren?Du får väl fan vara glad åt det Linus gjort i klubben under hans två säsonger!Sen att Wallenberg ska kunna vara Linus Fagemos ersättare tvivlar jag starkt på!
Att jubla åt Linus Fagemo när han kommer till ladan tycker jag ni nästan borde göra!
Är det Wallenberg som ska ersätta svikaren Fagemo?
Det tror jag faktiskt att han kan göra. Men jag hoppas att man har köpt honom för att ersätta Simons. Wallenberg tror jag är en mycket bättre spelare än Simons. Simons gjorde knappt någon poäng när han spelade i Mora. Ville faktiskt att Timrå skulle värva Wallenberg när han spelade för Hammarby säsongen 99/00. Men han får väl visa vad han går för nu istället. 38 p på 46 matcher i "Bajen" och 15 p på 14 matcher för Rögle i Superallsvenskan är väl hyfsade siffror. Tror inte att Simons hade lyckats med den bedriften...
Bara inte "hardcore" fansen står och jublar åt Fagemo nästa år då han kommer till Isstadion.
Min uppfattning är att Wallenberg inte fått mycket speltid i es och därför inte heller slagit igenom, i allsvenskan och särskillt i england fick han mycket speltid och öste då in mål. Så om TIK ger denna spelare mycket speltid så kommer han förr eller senare börja ösa in mål, men allt kan hända i hockey..
Tycho: Kan inte mer än hålla med dig. Jag tycker det ser lovande ut inför denna säsongen så här långt. Men det tyckte man väl inför förra säsongen också iofs men då var det liksom nästan bara unga och lovande spelare (trodde man) nu känns det mer som folk man vet lite vart man har. Svårt dock att kunna döma Wallan utan att ha sett han och veta hur han ska palla för elitserietrycket. Men det är ju detta som är tjusningen.
Satt och funderade lite om denna Wallenberg... Han verkar ha varit målspruta i Allsvenskan när han varit där och haft stora problem i ES. Då funderar man lite. Sen läste jag Hockeymagasinets artikel om honom och fick se att han hade haft Bäckis i både färjestad och Modo... Bäckis har lite egna idéer om spelsystem och liknande så jag är inte så säker att han passade in i Bäckis spel. Jag tror han kan bli en överraskning nästa säsong.... hoppas kan man juh få göra iaf...
Jaha har vi värvat en ny Simons nu eller...? Hoppas jag har fel. Modo snodde den finska backen, förjävligt! Så länge som det är så här att andra klubbar snor de bästa spelarna framför ögonen på oss så förblir vi ett kvalserielag. Dessa spelare måste vi knyta upp. Nu måste det knytas upp klasslirare, ingen utfyllnad, den har vi redan, framförallt om Zäta sticker.
Johan J: Man kan ju alltid hoppas.. Annars är jag lite skeptisk till att hämta lirarna från England, skulle dock inte ha något emot om Giffarna gör det.
Tror säkert att Nubben vet vad han gör och att Sickan ehh Wall Enberg äntligen får komma till en klubb som han kommer att trivas i!
Kan han ligga på i runda slängar 10 mål så får vi vara nöjda!
En kanonvärvning som man säkert inte heller betalat så mycket för! Nästan gratis skulle jag tro?! Börjar som sagt att ta sig som mordbrännarn med eld i håret sa!
För att försöka uppskatta och få en inblick i Patrik Wallenbergs kapacitet har jag jämfört hans år i engelska Super League med en David Longstaff som kom till Djurgården inför den här säsongen.
Longstaff sista säsong innebar 19 mål och 29 assist, totalt 48 poäng på 47 matcher i Sheffield Steelers. Året innan blev det 12+24 poäng på 40 matcher. Under säsongen i Djurgården blev det för hans del 9 mål och 11 assist på 45 matcher.
Wallenbergs resultat under sitt år i Storbritannien blev 21 mål och 36 assist på 48 matcher vilket alltså gör att vi kan räkna med att han kommer sätta i runda svängar 10 strutar om han får hålla sig frisk och tar en plats i laget.
Draget: Jag har bara sett Wallenberg i någon enstaka match med RBK. Vore bättre att vi kollar med Röglefansen, hur Wallenberg lyckades hos dem. Mål- och assistpoäng säger inte allt. Sedan har vi inte pengar för att bara värva färdiga stjärnor. Hallin värvades också för att få växa med klubben, får han sitt riktiga genombrott nästa säsong, kanske?
Laken:Wallenberg är ju kanon eller hur han kommer att ösa in poäng för oss!Här har Nubben och company hittat en riktigt bra målgörare för Timrå..kul igen med en spelare från England eller var det Scottland!
Makarov, Kongo, Patrick och dr-nix: Tack för denna utredning, jag får väl fråga Uffe, om han förirrar sig till Skåne på semestern. Tänk vad man samlar på sig oviktiga och oriktiga uppgifter, när allt finns på internet. Nu finns ännu mer plats för silly season-bryderier i hjärnkontoret.
Läste just Patriks berättelse om vistelsen i diverse klubbar. Han är onekligen revanschsugen efter misslyckandet i SA med Rögle häromåret. Eller kanske tänker han på ES-äventyren. Jaja, detaljer...
Kongo: Nej, tidningar har aldrig haft fel förr! Däremot så har du fel angående Söderström, han har aldrig gått på något hockeygymnasium i Ö-vik enna...
Jag är skeptisk till Wallenberg. En chansning. Visst, han är säkert billig i drift, men svårt att se vem han ska peta. Nordgren är ett säkrare kort. Han kan gå på Simonskvoten kanske?
Ska vi ersätta Zäta och Plånboks-Linus krävs grövre artilleri.
Kongo: Under den säsong som nyss avslutades gjorde Longstaff 20 poäng (9+11). Säsongen innan, vilken är den jag tror att du syftar på, gjorde han 48 poäng på 47 matcher för Sheffield Steelers i Super League.
Jocce: Har ett minne av att tv-sporten för flera år sedan berättade att Ulf Söderström inte fick plats i Modo, när Foppa & Co slog igenom. Hockeyinslaget var när LHC gick upp första gången, men jag finner ingen statistik om Ulf i swehockeys databas, så jag ger upp. Tv-reporten måste ha vilselett mig alternativt pratades det möjligen om landslaget. Jaja, vi pratar om Patrik istället.
rådbjer: Enstaka bra värvningar från allsvenskan och motsvarande, är OK tycker jag. Det finns andra spelare som inte platsat i Modo, men lyckats över förväntan på annat håll. Ulf Söderström t ex.
Patrick: Ja det är bara att inse att det är en chansvärvning, kan han lyckas med det han inte lyckats med i andra ES-lag tro...? dvs att göra mål även i Elitserien... Bra straffläggare är han iaf...
Förlåt om jag låter NÅGOT negativ... men här har vi årets Simons. En spelare som var en talang men aldrig blivit något. Han lär knappast bli nåt heller. I MoDo var han endast en kostsam bänknötare och det var inte för inte som han blev utlånad resten av säsongen till Rögle. Näe, usch och fy.. Det här är precis en sån här spelare som Timrå INTE behöver.
Kent Norberg: "- Det här handlar om en målskytt i grund och botten".
Det där är ett uttalande som skrämmer. Målskytt i allsvenskan, visst, men i Elitserien har redan bevisat att han inte har något att hämta. 18 mål på 200 elitmatcher är knappast vad man kan förvänta sig av en målskytt. Låter snarare som något Fredrik Tideman skulle klara av... En annan jämförelse skulle kunna vara med Markus Matthiasson som gjort 27 mål på 59 matcher (av 18 mål under elitseriens 50 omgångar). Det är vad man kan kräva av en bra målskytt! Timrås (lågbugdet)satsning fortsätter...
actionleif: Ja du har rätt. Jag kollade bara på www.eliteprospects.com/Players/pwallenberg.htm och där hade de inte med säsongerna före 1997.... Fel av Frisco. Vi får plussa på ett tiotal mål och några ass.