1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590977 inlägg · 6217 ämnen

Profilering & Timrå IK

290914 · » Till forumet

Sv: Profilering & Timrå IK
Eftersom det fortfarande går att läsa under supporterklubbens verksamhetsberättelse vill jag fråga: Hur går det med den tänkta lokalen som ni hyrde som sedemera skulle bli en lokal för supporterklubbens medlemmar? Är den klar?
Här har ni världens chans att ingjuta lite seriositet bland de som tvivlar på sitt medlemsskap (typ TITAN och jag med flera).
Kommentera

Smokey: Såväl Granlopojkar som El Macor ska till Kronblom Arena imorgon så vi kanske ses.
Kommentera

Så sitter man åter och smyger på en pilsner i sommarvärmen. Solen steker över ett myggfritt Bergslagen. Även om månen gjorde sitt bästa för att försöka mörka i morse...

Sitter och bryter lite i min rödvita landslagströja för Malta som jag fick mig tillbytt på en obskyr sportbar i medelhavstrakten. Nåja. Färgerna stör inte och kommentarerna haglar friskare än inläggen på HS.

Vill bara hälsa alla fanatiker och ångestprofeter en härlig sommar.

Nu drar man ut i sommarnatten och snackar TIK-framtid. Brukar bli hysteriskt mycket timråsnack så här mitt i mellan alla nedsläpp.

Jag återkommer med en rapport om någon vecka. Bergslagen kräver ett "inspel" först.

Själv så har jag många tankar om framtiden och tiden som varit. Jag filar på en krönika grundad på mer erfarenheter än vad man ibland kan önska att man hade;-)

Kör hårt i sommar och håll den Rödvita färgen högre än högt.

PS. Det ryktas om att man ska bli bjuden på GIF-match i Örebro... Kan väl vara kul att för första gången se Sundsvalls elitfotbollslag spela på bortaplan. Annars är man ju inbiten IFK-are i nästan vått och torrt.

Synes.
Kommentera

Knylan: jo tallarna skulle vara välkomna tillbaka om TIK bestämmer sig för att ta tillbaka dom helt klart.
Kommentera

Har ni förresten läst Hockeyligan.se:s sammanställning över klubbsymbolerna? Första delen av tre finns på länktipset.

Tex så står det i texten:

"Det dröjer nog inte länge innan vi får se Timrå IK:s 'gamla' klubbmärke med de två tallarna pryda de rödvita tröjorna igen."

Om TIK beslutar att kastrera allt vad amerikanisering heter så vi slipper förökningen av groteska maskotar och dylikt så vore en rejäl banderoll på sin plats känns det som för att visa sin uppskattning. Felet är väl att man inte gjort något konkret från fansens håll, att sitta och älta på HS gör inget till. Hade vi under förra säsongen ordnat en banderoll med ett budskap för att karln med fågeldräkten skulle lämna helvetet i utklädningslådan så hade det säkert haft en viss genomslagskraft.

Förresten, när var det SSK använde sig av sitt S för första gången? Verkar som att krönikören försöker framhäva S:et som nått nypåkommet men det användes väl för flera sekel sen?
Kommentera

Och här är dagens vinnare..

avd 1: nr.1"Timrå IK"

avd.2: nr.1"Tallarna(orginal)"
vann över örnen på upploppet.

avd.3: målfoto krävs...

avd.4: nr.2 "Timrå"

avd.5: nr.1 "Medlem"
Kommentera

dr Dängroth: Jag tycker att om man ska ta tillbaka nått så ska det vara orginalet.. Varför att inte göra en alltime .. alla loggorna och så ser man vad som säljs??? hehe...
Kommentera

Swordster: Vi är hyffsat överens..
Kommentera

dr Dängroth:

Avd 1: Timrå IK
Avd 2: Tallar orginal
Avd 3: Tallbetonade med Timrå IK
Avd 4: Timrå
Avd 5: Medlem i båda...
Kommentera

Det finns en del val att göra för en inbiten supporter...

avd.1. Namnet:
1. Timrå IK
2. Timrå IK Red Eagles
3. Timrå Red Eagles
4. Red Eagles

avd.2. Klubbmärket/emblemet
1. Tallarna (orginal)
2. Tallarna ("broccoli")
3. Örnen
4. Något nytt
5. En uppfräschning

avd.3. Supporterprylar
1. Örnbetonade
2. Tallbetonade
3. Endast "Timrå"
4. Endast "Timrå IK"
5. Bara rött/vitt

avd.4. Spelartröjorna
1. Örnbetonade
2. Timrå
3. Tallarna
4. Rött/vitt

avd.5. Medlemsskap
1. Medlem
2. Icke medlem
Kommentera

Tycker man inte behöver ha några tallar eller örnar alls. Räcker gott med enbart Timå, precis som årets snyggaste T-Shirt. Däremot kan man sälja souvenirer med både örnar och enbart Timrå eller bara rödvita grejer tex halsdukar. Så har väl tex Brynäs, säljer souvenirer med tigrar på, men använder det inte i nåt namn iaf. Gott så.
Kommentera

ernie eagle: Jag förstår vad du menar och stödjer i princip det hela MEN problemet är att det är så lätt att gå fel. Jag har följt debatten på KTH lite där man gjort samma sak och tyvärr har man pillat på typsnitt etc och fått bort mycket av den känsla som fanns i det gamla emblemet. Symbolen för en ärovördig Teknisk Högskola med anor från 1800-talet har plötsligt blivit ngt som ser ut att komma från en av de nyare högskolorna från 70-talet...
Kommentera

dr Dängroth: Nu menade inte jag att man skulle förvränga TALLARNA å det grövsta. Jag vill bara INTE ha tillbaks broccoli-tallarna utan TALLARNA fast med ett modernt typsnitt. Det kan låta som eller verka som jag vill skapa nåt helt nytt....fel fel fel

Man skall ta russinen ur kakan och sammanblanda det med en touch av något nytt och göra ett avstamp. Ungefär som en tidning. Man skall inte göra som dåren Joakim Berner och förändra en hel tidning över en natt även om man har en vikande marknad och måste hänga med i trenderna så menar inte jag man måste köpa hela konceptet fullt ut. Utan små förändringar, långsamt konservativt knappt märkbara för konsumenterna så att dom får det dom vill ha. En produkt som har åtskilliga decennier på nacken kan man inte "misshandla" hur som helst. Konsumenten är van en produkt som han "prenumererat" på i årtionden för att tala tidningsspråk.

Så orginellt som möjligt! Gärna logotypen från -66 men "snygga" bara till den en aning knappt märkbar för ögat. Så att vi kan andas både framtid, visioner och optimism men ändå se oss i backspegeln och ständigt bli påmind om föreningens historia.

Det är vad jag vill. Absolut ingenting annat.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Redax 2: har du provat Sörburgarn efter en fisketur ?
dressingen är som att äta en hel hink med svartpeppar
STARKT AR ORDET !
Kommentera

Redax 2: Hehe jo det är ju så med denna å. Är en vecka varje år i Maj som man kan få öring ;)

Näe nu ska vi inte förstöra denna trevliga kväll som återupptagit de gamla vanliga äkta supporterdiskutionerna som "Tall vs Örn"- och "Pasi eller icke Pasi" -diskutionerna igen efter den tyska ubåten, meninglöst chattande, chokladhallen, ångestdravel och allt annat kul som skrivits här den senaste tiden ;)

Fiske kan jag däremot mycket gärna fortsätta diskutera via brev! ;)
Kommentera

Redax 2: Full pott. Orginalet eller inget. Varför skapa ett helt nytt?

I den gamla diskussionstråden "symbolvärde" har detta stötts och blötts, vill med bestämdhet hävda att de båda tallarna har ett djupt symboliskt värde, åtminstone enligt C G Jung.

Classic collection på supporterprylar som diskuterats här bland fans under fem års tid för döva öron torde tyda på en enveten köpstark konsumentgrupp..... Sluta mesa på...ge oss en classic line. Orginalemblem...tallarna...Timrå IK...underbart. Det är fortfarande folk som vägrar köpa örnprylar..av princip!! Och det är riktiga supportrar vi talar om.
Nytt namn på Isstadion kan jag tåla men obskyra klubbemblem och namnändringar ..njet!
Kommentera

Jimmy: Jo, det verkar vara så. Det lustiga var att alla jag snackade med hade olika åsikt om när man skulle vara där. Var det inte alldeles för tidigt så var det på gränsen till för sent. Nästa år får jag nog ha 6 veckor på raken för att pricka in de där 10 dagarna med fisk...

Nåväl, jag fick i alla fall hårdtesta mina nya vadare och andas-vadare med kängor är banne mig Guds gåva till mänskligheten. Neoprene suger purjo... :D
Kommentera

Redax 2: Det är mycket med timing i Ljustorparn. Gäller att vara vid rätt ställe vid rätt tid. Det är oftast dött men när du väl är där vid rätt tillfälle har du chans att plocka några fina öringar. Om nu någon skulle vara intresserad.
Kommentera

Knylan: ...som AIK:s första klubbmärke då (även om jag tycker det är kaxigt att ha fiskespön med i loggan...)? :D

Apropå fiske, hur är det i Ljustorpsån just nu? När jag var hemma för en vecka sedan var det stendött...
Kommentera

ernie eagle: Problemet med att göra en cover är att de ofta blir sämre än originalet. I tall-frågan har vi definitivt lyckats sämre för vart försök så min linje är att antingen är vi klassiska och då gör vi orginalet som det var en gång (med någon liten modifikation) eller så ser vi framåt och gör något annat. Att ersätta örnen med moderna tallar känns mycket märkligt eftersom vi tar bort en symbol som gillas av barn och undertecknad för att ersätta den med ngt som varken yngre eller äldre kan associera till...
Kommentera

Redax 2: Linköpings lejon(?) ej att förglömma. Finns många exempel. =)
Kommentera

Knylan: Jag säger bara HV... Deras epilepsi-"tjur" måste vara det fulaste som tryckts på en matchtröja...
Kommentera

Redax 2: Ja jag antar att du är x antal år äldre än mig och har lite mer livserfarenhet än vad "lilla jag" har att komma med. Det var bara ett förslag från min sida. Men snälla nån -66? Vi lever ju i "coverns" tiderum så varför inte mixa ihop det bästa och gör nåt nytt nu när vi skriver 2003??? Håller inte riktigt med även om jag är en tårögd nostalgiker - allt var inte bättre förr, men mycket ;)

Kommentera

Jag: Tar man fram en fräck logga igen så har man ju skjutit sig i foten å det grövsta. Är det något jag inte vill se vid ett logobyte så är det nånting "fräckt". Spyr över allt det fräcka inom elitseriehockeyn. Nästan så man skulle vilja spela i allsvenskan om man ser till denna punkt, det känns inte så grisigt kommersialiserat där. Även om det givetvis förekommer.

Frågan om att ha ett djur eller inte i sitt klubbemblem är helt meningslös, då har skottet i foten övergått till ett skott i huvudet.

Jag tror tyvärr inte att TIK inser själva vad dom sysslar med i frågan, utan det är nog vi som får säga till.
Kommentera

ernie eagle: Ursäkta en gammal stofil men man rättar inte ett (eller ens två) fel med att göra nya. Skall vi ta bort örnen tycker jag vi skall gå tillbaka till det ursprungliga märket från 1966 och inte försöka ändra för n:te gången. Vi har de stiliserade tallarna (Som kommunvapnet), vi har pucken med tallar, vi har "broccoli-tallarna" och inga av dem är särskilt bra så även om så kreatören heter Christian Beijer så tror jag det är svårt att hitta nya tallar...

Tallar, Talisker och Turbonegro... Alla goda ting är T... :D
Kommentera

Bergius: ...för böfvelen. Inte "brocolli-tallarna" tillbaka igen. Skall det vara tallar skall det vara de gamla hederliga som ser ut som träd...
Kommentera

Jag: Jo jag gjorde väl det ;)
Kommentera

ernie eagle: Det är ingen fara. Du skrev till mig och då lät det som om du menade det till mig också..
Kommentera

Jag: Nu var det ju inte dig jag åsyftade med "liten" utan jag talade generellt om att det nog mest är ungarna som uppskattar örnen. Finns väl en och annan vuxen oxå men majoriteten är barn/ungdomar och kände du dig träffad ber jag om ursäkt!

Kommentera

ernie eagle: Dessutom är jag inte liten längre, även om jag är minderårig är jag inte 11 år längre. Jag är 16.
Kommentera

ernie eagle: Jag har nog aldrig tyckt att det varit speciellt fräckt med örn loggan. På ett sätt är jag uppvuxen med en tall logga, genom att min far och hans föräldrar hade samma tall logga som Timrå när de åkte skidor/orienterade eller något. Det är dock inte samma, då var jag så pass liten att jag inte minns så mycket mer än att jag såg den på deras bröst ett antal gånger.

Tycker att den logga som SK tagit fram med tallarna är hyffsat snygga. För min del om loggobyte är ett faktum får man gärna designa loggan till ett fräckt och snyggt märke som alla lägger märke till. Då kan även jag säga att loggan är snygg.
Kommentera

Bergius: Skulle man ha ett djur i loggan så skulle man ha något envist, som en myra eller kackerlacka eller något i den stilen. Som aldrig ger upp. Undrar hur en som logga med kackerlacka skulle se ut.
Kommentera

ernie eagle:

*asg* Vill du verkligen ha Isidor, vi har ju en kvinnlig variant vid namn Doris också. En liten kjol och rött nagellack har hon.
Kommentera

Jimmy: Okej då jag blanda ihop årtalen där men jag ger mig! Tack för att du rättade mig ;)

Kommentera

Suzanne: Där ser du, mycket sexigare och vackrare alla dar i veckan, 24 timmar om dygnet! Han är en våt dröm för mig! Kan inte du fixa ihop mig och Isidor...*skrattar*

Kommentera

ernie eagle: 97/98 var Kvalseriesäsongen och Peo´s första år i klubben.
Kommentera

ernie eagle:

Våran Isidor (maskoten) kan till och med åka någon underlig form av linbana uppe vid taket för att stilfullt landa på isen ;-)
Kommentera

Jag: 1997 kom Örnen som logtype.
Kommentera

Jag: Det var väl i samband med när Peo tog över -97 tror eller så var det säsongen efter 97/98, men jag är nästan säker på att vi hette Red Eagles redan när gick till Allsvenskan och Kvalserien 96/97! Som sagt logotypen i sig är inte ful men jag anser inte att den har någon anknytning till regionen och bör således tas bort. Eller vartfall bantas ned så mycket som möjligt! Man har ju själv vart liten och en gång i tiden tyckt att sånt som kom från väst var fräckt och tufft. Men visheten kommer ju med åren sägs det och man börjar väl bli en aningen grå och trist och konservativ när det gäller sådana här saker. Kul med debatt förresten. En levande och vital sådan.

Kommentera

ernie eagle: Där jag bor flyger det en örn lite nu och då. Den är nog mer brun än röd men lite röd till färgen i alla fall. Så visst finns dem inom Timrå regionen. Kom inte och säg något annat.

Jag försvarar inte örn loggan på något sätt, men faktum är, att jag har aldrig fallit för ett grupptryck och jag tänker inte göra det denna gång heller. Ni är uppväxt med tallarna och jag med örnen. Båda två funkar, men samtidigt är de lika fula båda två.

Jag har ett kort på Zäta från det första året han spelade i Timrås A-lag. Om jag inte minns fel hade han en liten tallogga på sin joggingdress då. När försvann tallarna helt?
Kommentera

willysson: Örnen behöver nödvändigtvis inte försvinna helt. Man kan ta fram en begränsad upplaga med souvernirer med örnen på till ungarna t ex. För det där med efternamn till lagen var ju en fluga i början på 90-talet som smittade av sig och likt ett virus skulle ALLA hockeylagen efterlikna varandra med "häftiga" namn. Det ena flådigare än det andra. Och om man nu nödvändigtvis "måste" ha ett tilläggsnamn för att marknadsföra sig så kan man ju åtminstone ha ett namn som har någon form av anknytning till regionen. För är det någon härinne som nånsin sett en röd örn flyga runt i dessa trakter? Nej just det, jag kunde tänka mig det. För det finns inte. Bara i våra fantasieggande hjärnor.

Alltså vårt kommunvapen är tallar och det dög som varumärke under alla år bortsett då åren när vi var i fusion med Sundsvall Hockey och hette Sundsvall/Timrå respektive S/T Hockey. Men det räknas ej. Utan det är åren under namnet Timrå IK som jag åsyftar fram tills 96/97 eller 97/98 tror ja det var? men helt plötsligt skulle vi läggas oss till med Red Eagles. Visst i början tyckte man ju det var coolt eftersom jag ursprungligen inte är någon "tallefjant". Men allt eftersom åren gått så har man lessnat på allt amerikaniserat skit. Varför måste man ta efter allting som sker i väst. Har vi inga egna idéer eller är vi helt iq-befriade eller vad är det frågan om?

Nej laget ska heta Timrå IK och TALLARNA ska tillbaks med ett modernt typsnitt och låt någon känd allkonstnär ta sig an uppfigten t ex Curt Agge eller Christian Beijer att designa en "sexig" logotype med anor från förr som att man får insupa traditionens starka makt och får en finkulturell resa på köpet.

Det andas nostalgi över Timrå. Låt så förbli och hör nu upp ni ansvariga inom föreningen, ta åt och till er det som nu framförs.

Vi supportrar är som regel anspråkslösa arbetare som betalar för att gå och se på hockey och vi ställer INTE STORA KRAV! Men när det gäller lagnamnet och hur klubbmärket ska se ut då förbanne mej höjer vi våra röster och ryter ifrån. För det är vår rättighet att få upprättelse för allt som vi gått igenom under årtionden och för vårt enorma stöd. Vi kommer manifestera mot att få TALLARNA tillbaka. VI GER ALDRIG UPP!

Och en sak till. Den där förskräckliga fågelskrämman som far omkring på hemmamatcherna och skrämmer slag på folk ska bort. För det är så ovärdigt en förening med anor som Timrå att jag inte finner ord.

Ta lärdom av Luleå. Dom har åtminstone en maskot att vara stolt över och som inger respekt och dessutom kan åka skridskor. En maskot jag skulle kunna tillbringa en eller flera nätter tillsammans med.

Se på Sundsvall Hockey som köpt in sina lokatter för en billig penning som för övrigt användes vid "Friidrotts-VM" -95 i Göteborg, designade av Ove Sandström.

Så om ni nu ska ha någon maskot i vinter slå en signal till Ove som säkerligen kan skräddarsy en eller flera dräkter till ett reducerat pris som man slipper skämmas i fortsättningen.

Kommentera

willysson: Det som göms i snö kommer fram i tö...
Kommentera

badger: Det vet du:)
Kommentera

willysson: Den kommer jag lovar.

Om det inte sker en markant förändring på den där biten som jag skrivit om så får man väl ta tag i en motion om några år. Känns som att jag är lite för ung för att först skriva en motion och sedan få med medlemmar. Speciellt eftersom jag inte vet hur allt fungerar.
Kommentera

Knylan: det är en början att sätta in slanten till dom då..:)
Kommentera

willysson: Känns lite lättare sagt än gjort, speciellt eftersom jag faktiskt inte ens är medlem i Timrå IK. Dock så ska jag bli det inför kommande säsong.
Kommentera

badger: Ville inte ta det under säsongen så vi väntade tills att det var över. Så att spelarna skulle ha möjlighet att komma, det har alla förstått utom du. Nog om detta.
Så kan man göra när ett datum inte Passar in, om man skulle fylla 50 år på en onsdag så kan man flytta festen till lördag. Man kan göra så.
Kommentera

290914 · »