Fanzin: Jovisst kan man göra så.....men jag tror ändå att folk har hakat upp sig på dom gammla ramsorna...Men om man gör som du säger så blir ju folk tvungen att ändra si...Jo föresten..är det någon som vet hur det går med insammlingen av ramsförslag???
Det är ju ärligt bara att kopiera häften och lägga ut vid sektionsingångarna. Och att kanske några delar ut dem. Svårare är inte det. Sen är det ju bara bra att det står på internet. Kör på med de nya ramsorna så lär sig publiken sen.
willysson: Ja,det kan ju både bli bättre och sämmre...Men det är som med allt annat det...Men man måste ju pröva annars så får man aldrig veta nått....eller???
willysson: Givetvis inte, men frågan är ju om man inte får ett bättre resultat om står och nöter istället. Precis som jag nämnde i föregående inlägg så dyker det upp sånger som har nya melodier, och det är nog inte så många som kan läsa noter så häften blir iaf i dessa fall överflödiga. =)
Just ja, måste ju vara lite konstruktiv också och inte bara såga på häftesprylen. Jag tror det har större slagkraft att bara stå och nöta, eftersom det iaf nu ofta är så att vi inför nya helt nya melodier som inte många känner igen, häften har då ingen funktion. Dessutom en mindre tidsödande metod och kanske även kostnadsmässigt.
Länken då: Lite ihopkok av det jag har på hårddisken. Iaf så är "begravningsramsan" den filen som heter: "Florida State University Seminoles - Warchant.mp3". Hörde den första gången i ett klipp från Turkiet, vad jag vet är vi totalt ensamma om att använda melodin hittils och då har jag rätt bra koll. Ensamma i Sverige är vi iaf, men skulle inte förvåna mig om pajashattarna i Övik, Gävle, Luleå, Karlstad mfl. börjar nyttja den snart. Då vet vi iaf att vi var först!
"Bajengospel.wav" säger sig självt vad det är, ramsan som Dalan nämnde Sveriges i särklass bästa ramsa genom tiderna. Melodin härstammar från Sydamerika, alternativt Spanien. Råder olika meningar om det. Och nej, vi ska inte införa den i Timrå. Bajen ska ha all cred för att dom införde den, det går att hitta melodier med samma rysfaktor om man verkligen vill. Begravningsramsan är iaf en bit på väg.
Knylan: men vad kan man förlora på att få fart på hallen då??? kanske det är lite skansen, men det spelar ju ingen roll om det blir ett bra resultat???
Vet inte om häften fyller nån funktion, känns för mycket Skansen. Och nu när jag ändå är inne på Skansen så får jag tillägga att jag är starkt skeptisk till att införa "Full fart framåt - Håll tätt bakåt" eftersom det det har varit Djurgårdens adelsmärke under en längre tid. Baita såna ramsor får Patronerna hålla på med även om den givetvis är gosigt mäktig.
Ska slänga upp diverse sånger på servern nu... återkommer.
GuRRa: Ja ,den kan ju funka men det gäller ju att dra ut ett häfte annars blir det inget av...Man kan inte stå där i klacken och försöka dra igång nått nytt utan att ha det på papperet för då är det ingen som hänger på...
håckla: jo, den och den man skall klappa händerna. Man stod bakom mål och bankade allt vad man var värd i plexit. Klapp klapp, klapp klapp klapp, klapp klapp klapp klapp Timrå.
Weman: Östra sitter de från "Bortalaget". Pratde ihjäl min granne, han drog i första pausen (DIFare) Har själv också suttit där 3 matcher. Måste va bland dom bättre plattserna i hallen. Satt mitt bakom TIKs bås en match, där fick man sitta och luta sig fram för att se när dom "Grötade" på i hörnen.
Jag tycker man ska prova den här: Klacken börjar med andra sidan är ni klara Östra: jajamensan fattas bara Klacken : Full fart framåt östra: håll tätt bakåt ......o.s.v............ skulle troligtvis inte funka, men jag tycker det vore värt ett försök
Helg Ernest: Elvis lever vidare och tjänar fortfarande pengar. Så nog kan en ramsa leva i minst hundra år även om du tycker den var döfödd från början. Den sitter som en gnuggis mot Sten Bromans biceps. Banka på Skarin.
Helg Ernest: Jag tycker det låter som en krigssång, speciellt då Skarin och publiken kommer in i mellan med trumma och klapp. Jag skulle bli grymt sporrad av den. Som sagt, med fler som deltog i den skulle det bli ett stort tryck i hallen!
Knylan: Jag har för mig att det var Skarin med vänner som införde den uppe i Luleå i slutspelet... Men det kanske var du som gav som förslag först, för innan dess har jag aldrig tidigare hört den.
Smokey: Ju enklare, desto bättre brukar man väl säga. Gäller nog i högsta grad ramsor,skulle jag tro. Krånglar man till det med avancerade rim och vändningar, blir det mest kattskit enligt min mening.
"Brynäs Hej, Hej-Hej-Hej" är ju en gammal ramsa som är KULT(ur)! Var väl den enda ramsa man hörde på den gamla goda tiden, kan inte minnas ngn annan. Antingen hade man inte några fler att tillgå eller så är minnet på kraftig nedgång... :-)
Huge: Brynäsare ska nog inte ge sig på så avancerade ramsor. Risken är att det blir för mycket att hålla reda på i mjölkpallarnas och banjospelarnas näst bästa pardis... (bara trakterna kring Ö-vik är värre)
När tidningarna i Gävle skriver om tysta brynäsfans på läktarna så vet man nu alltså vad det igentligen beror på. Inte fan är det brist på framgång som tystar skarorna i Gavlerinken. Jag tror mer på "inte gå och tugga tuggummisamtidigtteorin";-)
Så jag förstår att man tycker att ramsan "Brynäs Hej, Hej- Hej-Hej" är underskattad i brynäsland.
Captain Crash: Ja Bögen på linjen, det var em vacker dag... det finns många klassiker. bulla bergren har... Osv.. Tror att det får bli comeback av gamla dårar så kommer de igen...:)
FLOOD varning nu men en annan ramsa som iaf ger mig gåshud på förhuden är Bajen Gospeln.
Heeej Heja Hammarby OH OH Heja Hammarby, Hammarby, Heja Hammarby Om och om igen. samtidigt klappar alla takten med händerna rakt upp i luften... En juste text till den så är vi igång =)
Knyllot har säkert en länk till den ska ni se. Blir faktiskt ett j*vla tryck till den ramsan, spelar ingen roll om du grinar Helg Ernest, den lever vidare =)
orion: Men visst var det väll gammla klassikers ? Men en sak är säker, man kan inte sträva efter att nå fotbolls standard. Vad finns det för Hockey arener i Sverige som tar 20 000 pers ?
Hockey är Hockey och fotboll är fotboll och aldrig mötas de tvenne.
Johan J: Helt rätt ! Ni som såg Karjalacup i förregår. ( Mot Tjeckien) Klacken gick på hela matchen , med gammla hederliga ramsor. Bra tryck var det också. Fattar inte vad det är för fel med dom Classikerna ?
Knylan: Bäst är den gamla "Tim-rå-å", den fanns på Strimmas tid (jag var där!) Lägg lite Skarinsamba på den så håller den i en period!
Näst bäst är "Vi är Timrå och vi ger aldrig upp", undrar om vi har hittat på den själva. Den är klockren i tredje perioden, (tyvärr), fast den har faktiskt hjälpt ibland!
Helg Ernest: Visst, den går i långsam takt och är inte så klämkäck som allt annat, men kommer bli ruskigt mäktig om men skulle få med hela ståplats. Dovt och härligt. Dock så bör vi prioritera ramsor som det är mer röj i.
Bergius: Den melodin är wunderbar, dock används den i väldigt många klackar. Men bara vi har en egen text till den så ser jag inga som helst hinder, jag och Frella har funderat över den tidigare ikväll. Blir väldigt mycket allez. Stavningen är alltså allez men uttalas alé, om någon inte skulle känna till det.
Lämnar dom två korta i mitten åt era fantasier, måste gå att uttnyttja på ett mer kreativt sätt. Ett alternativen är:
Timrå allez allez allez Timrå allez allez allez Kom igen kämpa på Kom igen kämpa på Kom igen och kämpa påååå Timrå allez allez allez... over and over again liksom, typ, ba.
Jalonen: Förresten så är det ju jag som har skapat "begravningsramsan", även introducerat Mackans ramsa, Styfens ramsa (Styfen är styf, jättestyf...) och "Forza Timrå allez allez allez" (har funnits i väldigt många år, men det var jag som återinförde den) även om den sistnämnda har cirkulerat förut så jag har som sagt försökt föra in lite nytt. =) Måste ju ta tillfället i akt att skryta lite, jag är ju som bekant bäst...
Helg Ernest: Den skapar ju samtidigt tryck, det kan man ju knappast beskylla dessa eviga växelramsor i 110 knyck att göra, då man knappt hinner andas emellan.
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen