1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591402 inlägg · 6216 ämnen

Robert Carlsson

« · 1024943 · » Till forumet

Sv: Robert Carlsson
Klart Carlsson skall upp i taket, men det får han fixa själv......
Kommentera

The Fat Bastard: Helt rätt Bastarden, åker inte Robbans tröja upp i taket så är det helt otroligt. Vilken kille på och utanför hockeyrinken, vilken lirare, värd att minnas för evigt med en egen tröja i taket.

Tack för allt Robban, du är den störste hockeyambassadör som Timrå nånsin har haft.

Vilket föredöme, ingen som kan konkurrera...
Kommentera

JimmyH: Ja det märks att vi har olika syn på det här. Zäta är väl flera mil framför Robban rent ishockeymässigt, det vet väl alla. Det är Zätas matchtröja unga har på sig, inte Robbans. Chansen att man vet vem Zäta är utanför Medelpad är mycket större än man vet vem Robban är. "Om" Zäta kommer tillbaks är Timrå garanterat enda alternativet på elitnivå, han följer ju laget på distans och har kontakt med massa människor härifrån och från laget.

Men för mig borde inte det Robert Carlsson gjort här under alla sina år, värderas mindre än det Zäta gjort och gör. Robert Carlsson symboliserar Timrå IK's lag mest av alla levande människor i mina ögon. Henrik Zetterberg symboliserar mer hur pass bra spelare klubben kan få fram, inte bara ishockeymässigt utan också att man KAN bli det man vill om man har viljan.

Ska Zätas tröja upp, ska Robbans hänga brevid.
Kommentera

Uno Gordon: Har inte sett Jackman spela en match, så jag har väl inte mycket att motivera till att vi ska ha han. Men att det står att han är en klassisk kanadensisk back med bra skott å grejer gör ju att man skinner upp och drömmer om en sådan spelare istället för 5 ultradefensiva backar, 2 halvdefensiva samt en allroundback i klubben.

Tycker vi inte bör värva någon back som ska ersätta sanny. Vi har Jonsson, Styf, Lotvonen som bör få ta ett större ansvar defensivt nästa säsong, samt Erixon. Det är offensiva backar vi ska ha, och vad jag fått för mig är nog skoghs ett relativt bra namn där.

Det blir spännande att se hur det blir med backvärvningarna. Man borde få lös en hel del pengar för Sanny, Kokko och Kalle iaf. Pengar man ska lägga på offensiva backar.

Att någon av Moe och Erixon ska ersätta Kalle tycker jag egentligen är ett rätt rimligt mål, kanske inte med istiden men ändå. Moe har fått rätt bra med chanser så det här borde bli hans sista, men jag tror att om han och Erixon verkligen lägger ner sin kropp och själ på detta så kan dom lyckas, båda två.
Kommentera

Uno Gordon: Jackman är bra. Ta en titt på hans cv vettja. Jo, det är oroande om man bara tar hit en till etablerad spelare utöver Skogs. Men det kan ju inte vara tanken
Kommentera

Uno Gordon:

Dessutom försvann Martinen oersatt.
Kommentera

andyo: Om du tror att Robert Carlsson gjort mer för Timrå IK än Henrik Zetterberg får du vida dina perspektiv än aning.

Henrik Zetterberg gör mer för Timrå IK än någon spelare i laget trots att han spelar i Detroit kan jag säga. Han är en av världens bästa forwards. Henrik Zetterberg har vunnit VM och OS, han har aldrig spelat i någon annan elitförening här och kommer inte att göra det heller. Tycker man att han bara står för snygga mål och passningar så har man aldrig sett honom spela. Han är urexemplet av en spelare som alla föräldrar vill att ens hockeyspelande lilla grabb ska bli.

Hans tröja ska självklart hänga i taket då han slutar.

Nog om det från mig, det är förhoppningsvis många år kvar dit.
Kommentera

andyo: Vad fan skall vi med Jackman till? Hellre Lintner då men det är tveksamt det oxå. Har vi inte haft nog med Egon i Timrå?

Okej Lintner är en PP-back som kan snitta 30-35min/match och skjuter stenhårt. Precis det jag efterlyser.

Men jag blev förbannad när man läste tidningen idag. Timrå avser alltså att värva ETT starkt kort på backsidan. INTE TVÅ. Det förbryllar mig. Man räknar alltså stenhårt med att Tomas Skogs skall ersätta Petri Kokko. Och att Mr X ersätter Sanny. Och att en juniorback skall ersätta Kalle Koskinen.

Bedrövligt.
Kommentera

andyo:

Det är väl bara att lyfta upp två st. tröjor. 12 och 20...hur svårt ska det va?
Kommentera

JimmyH: Okey då är är vi inte överens angående detta. Robert Carlsson har gjort mer för vår klubb än Zäta enligt mig, trots att Zäta mer eller mindre bar upp Timrå i elitserien. Jag är inte helt emot att zätas tröja ska hängas upp heller, men i såna fall så tycker jag klubben måste visa att det inte bara är mycket mål, assist, finter, bra passningar etc som gör att klubben värdesätter dem.

Men vi får väl se hur det blir.. jag tror inte det är helt omöjligt, med tanke på Christers svar, att det kommer att hängas upp fler tröjor i framtiden. Och då snackar vi inte bara om Zäta och Robert Carlsson.
Kommentera

andyo: Japp.
Kommentera

andyo:

Jag håller med dej till 100%.

Robban är den enda som just nu är värd att få tröjan upp i taket.
Kommentera

andyo: Henrik Zetterberg är i min mening den mest givna upphägningen i hela europa.

Men den diskussionen får man ta då det är dags.
Kommentera

General_Moisio: Det är du som är ny sportchef va? =) Dom två backarna skulle sitta fint, bara man kan banka in lite moral och laget-före-mig-själv-känsla i Lintner.
Kommentera

Bra skrivet av JimmyH för övrigt, ändå. Det enda jag saknar i inlägget var lite mer om Zäta och hans tröja i taket eller inte.

För er som vill veta så mejlade i alla fall jag Timrås ordförande och frågade lite om Robban och en eventuell tröja i taket eller inte. Han gav väl inget svar på detta mer än att vi får se hur det blir. Men det han annars sa blev jag fruktansvärt glad och nöjd över, och det var i stil med att man verkligen värdesätter Robert Carlssons insats i klubben, och att man ska försöka att få kvar han i klubben på något sätt.

I mina ögon förtjänar i alla fall Robert Carlsson mer än nån tavla och lite text på någon vägg i arenan, och med det menar jag inte att han definitivt ska ha en tröja i taket - men då ska ingen annan ha det i nuläget heller, för just nu i mina ögon är Robban helt klart den som först bör få tröjan upphängd, om någon.
Kommentera

Detta är en spelare som jag gillar mycket. Han tillsammans med Jackman borde vara en bra backpar.
Kommentera

janssonovich:

Näää Tåget och Bulla var fina förebilder för dom unga i Timrå, dom ska upp före.
Kommentera

andyo: jo precis, herregud upp me tröja 12 i taket!
Kommentera

janssonovich: jo man tycker ju det, speciellt när dessa spelare var aktiva för så längesedan - vilket verkar vara en jävla fördel jämfört med spelar som varit aktiva relativt nyligen.
Kommentera

The Fat Bastard: borde inte de tröjorna isfl redan hänga i taket? såna beslut tar man väll ändå rätt snabbt efter en avslutad karriär? det är väll sjävklart att Robbans tröja ska upp i taket!
Kommentera

The Fat Bastard: Det var bättre förr. Det är bara att acceptera.
Kommentera

The Fat Bastard: Icke. Sa Lars-Roland.
Kommentera

Läste dagens skörd av inlägg och tydligen vill många inte ha Robbans tröja i taket, många andra gamla tycker ni ska gå före.

Är "dom gamla" fina förebilder som bör lyftas fram?
Kommentera

Anonymous: de behöver inte vara hand gjord konst utan ett riktigt förstorat fotografi som sedan kommer upp på någon vägg i gångarna! det skulle vara MAFFIGT
Kommentera

Zetterberg och Modin ska ha sina tröjor hos NSK.

Men varför inte lite hockeykonst på väggarna.
Kommentera

okey bra, då ska inte robbans tröja upp då - och inte Zätas heller.
Kommentera

Jag har här hemma i mitt liia hem hängt upp #20 #12 och #44 men #35 och #25 de ligger ner än så länge.
Kommentera

HV:s policy

"Spelaren skall ha spelat i HV71's ungdomslag och antal elit- och slutspelsmatcher i A-laget, att spelaren erhållit föreningens spelarmärke i guld (400 matcher). Därutöver skall något av nedanstående kriterier uppfyllas.

1. Spelat internationella matcher med Tre Kronor och har vunnit ett internationellt mästerskap som VM eller OS. Alternativt har deltagit i så många matcher och mästerskap i Tre Kronor att spelaren erhållit antal poäng för "Stora Grabbars" märke.

2. Spelare som har spelat mer än 700 elit- och slutspelsmatcher i A-laget och vunnit SM med klubben.

Om spelare kvalificerat sig enligt punkt 1 eller 2, medför detta inte automatiskt att tröjan skall upphängas i taket, utan skall i varje enskilt fall beslutas av HV71's styrelse."

Generellt anser jag att kriterierna skall vara höga att få sitt
nummer upphissat annars spelar det ut sin roll.
Kommentera

andyo:

Min personliga åsikt är att om du ska hänga upp en tröja i taket, så ska du också "pensionera" numret, dvs. ingen annan ska få använda det numret någonsin. Att hänga upp tröjor i tid och otid skulle kanske inte fungera, men att hedra trotjänare med flaggor, bilder och montrar m.m. kanske är en idé. Robban kanske inte har gjort så mycket att han förtjänar en tröja i taket, men väl det andra...
Kommentera

andyo: fan Robban var en av mina favoritspelare också och på något sätt vill jag självklart att han ska hyllas men det krävs mycket i min bok innan man är värdig att hissas upp bredvid Strimma. Som dom andra säger här finns det andra spelare som borde hyllas före Robban
Kommentera

andyo:

det var namn som har gått hela vägen inom TIK det slår nog en klass mer än Robbans tröja i taket, Bo pibbla, Tåget å grabbarna hadde TIK som moderklubb å en hel del på sitt register som inte Robban har ,nä det finns nog många andra som skall hängas före (c;
Kommentera

Per HApps:
Glömde Eje Lindström, sorry
Kommentera

El Aka Ali:
Inge Hammarström, Olle Åman, Bert-Ola Nordlander, Bulla Berggren och Åke Söderberg
Skall det upp några tröjor innan Robbans så är det deras.
Kommentera

El Aka Ali: okey men då hänger vi väl inte upp mer tröjor då, inte ens zätas.

Om dom där gubbaran du räknade upp har varit lika betydelsefulla, gjort lika mkt slit i klubben och varit ungefär lika länge i klubben - hade deras tröjor vart uppe för längesedan. Men det är dom inte.

Jag är nu mer rätt säker på att man inte kan jämföra Robert Carlsson med Bulla, Eje med flera. Dom var storspelare i Timrå på sin tid, typ som Hahl, Strålman, Regin med flera har varit i modern tid - i såna fall kan man ju säga att deras tröjor också ska upp.

Jaja, det var väl bättre förr då, och det kommer det väl alltid vara antar jag.
Kommentera

RocknRolf2: Som sagt var, ingen inflation. Vänta o se! Saker kommer att hända!
Kommentera

Tomas Skogs är vell L:are när sjutton ska Timrå ik värva R:are ?!?!?!
Kommentera

El Aka Ali: 25 pers som betytt mer än vår meste Timråspelare någonsin? Nja. Ditt exempel med Mats-sammanlagt-55-matcher-i-Timrå-Näslund var verkligen vasst.
Kommentera

RocknRolf2: Det här börjar kännas lite löjligt. I fall att du tycker "Robbans" tröja skall hänga i taket så hävdar jag att det finns åtminstone 25 st tröjor som skall hängas upp före den gode Robbans. Spelare som både betytt mycket mera och spelare som framförallt varit bättre hockeyspelare. Det får inte gå inflation i det här med att hänga tröjor i taket, då kan man till slut hävda att Robbans platsar.
Kommentera

El Aka Ali: Hur mycket hann Mats Näslund uträtta i Timrå?

Timrå har en jävligt respektingivande historia som givetvis är värd att minnas i alla framtid. Men för den sakens skull tycker jag inte alla forna storspelare behöver ligga ivägen för en hyllning av en modern hjälte.
Med all respekt för alla äldre Timråsupportrar: låt även den yngre generationen ha sina nya hjältar. Min släkt har följt Timrå i över 50 år och jag har växt upp med mycket surr om diverse gamla lirare, när grindarna sprängdes, när farsan lirade kvartershockey med Strimma osv, men under de 15 åren som jag följt Timrå har det varit andra spelare som har varit viktigare. Spelarna som jag själv har följt. Robban är en som har varit allra viktigast och han har ju följt med under hela Timrås förvandling från div1 norra till slagkraftigt slutspelslag. Karln förtjänar en hyllning utöver det vanliga - upp med tröjan!
Kommentera

RocknRolf2: Kan ju börja med Bert-Ola. Klart dominant back i Tre Kronor.Höll nästan samma nivå som "Strimma". För att stanna kvar i 50-60-talet, så borde ju liksom Eje var självskriven. Det finns ju massor av namn... Lennart Norberg, Biffen Nilsson, Tåget, Bulla för att inte nämna "Henna" Svensson, vilken lirare!
Nu har du fått en del namn från 60-taklet att fundera på. Då är inte Mats Näslund t.ex nämnd.
Kommentera

El Aka Ali: Okej, räkna upp 25 då
Kommentera

Red Rocker: Själv kan jag utan vidare räkna upp 25 tröjor som skall upp i taket före "Robban". Näe, den enda som i dagsläget skulle kunna få sin tröja upp i taket är "Z". Men om några år är den säkert där.
Kommentera

Robban är inte bara en gammal trotjänare, han är Timråandan, den andan som vi vill att kommande Timråspelare ska ha.

Nr. 12 upp i taket.
Kommentera

andyo: Hans tröjnumer har inte fått bäras av någon annan spelare sedan 1972
Kommentera

Tvåtallar: Timrå var väl inte direkt Sveriges första klubb att hänga upp en gammal spelares tröja i arenan, inte ens en av dom första, Strimmas kom ju upp bara för några år sedan och då var ju t.o.m jag där och såg det. Modo, Brynäs, Djurgården med flera har ju en hel drös vad jag vet, kanske har fel men det är iaf det jag inbillat mig.

Näe, som sagt ska Zätas tröja upp i samma tak som Strimmas, så ska även Robbans.
Kommentera

Kerstin_k: om man tänker på hur Strimma slutade kan man fundera på om det var nån "standard" att nå upp till.
Kommentera

Tvåtallar: Jag är inne på din linje. Det måtte ju finnas väggar i arenan (ute i själva hallen) som kan prydas med målningar eller dylikt av spelare som har varit av stor betydelse för föreningen men inte riktigt nått upp till Strimmas standard.

Visst skulle det väl vara häftigt med en målning av Carlsson, eller någon annan hjälte, ovanför stå?
Kommentera

Tvåtallar: Var det inte AIK som hade hängt upp honkens tröja (1) och sedan lät en annan spelare använda numret i A-laget, snacka om kalkon !
Kommentera

The Fat Bastard: Huss har visst sin tröja hängande i Brynäs. Med all respekt för Anders Huss.
Några Frågor.... Varifrån kommer denna sed att hänga upp tröjor och pensionera nummer ?
Jag misstänker NHL. Allt detta för att skapa en stämmning i arenorna likt gammla slott. Där man ryser av stämmningen i rummen med alla gamla tavlor av kungar som regerat i just de salarna.
Ser inget fel i detta.
Sedan kommer detta till europa och man vill skapa anrika stämningar för att höja känslan och hänger upp tröjor utan några större krav. Helst då i dom mindre föreningarna.
I detta fall är Timrå unikt. För det första är man säkert en av dom första i Sverige med att hänga en tröja.
Och att man gör det inte för att skapa anrik stämnig. Utan för att hedra en av sveriges bästa spelare genom tiderna. Jag tycker detta är stort.
Om man vill hedra stora spelare, aktiva eller dom som slutat för 30 år sen.
Kan man inte då göra detta med en fin flagga med namnet i taket ? Och vänta med att pensionera tröjnummer tills det kommer någon som man klart kan säga har överträffat Strimma.
Vilket aldrig lär inträffa.
För övrigt så tycker ja man borde jobba lite med ljus sättnigen och upphängnigen av Strimmas replika
Kommentera

The Fat Bastard: Om det blir som det förmodligen blir så blir det de. hehe :)

det vill säga, han kommer tillbaks till Timrå när han är runt 33-36 och spelar en säsong eller två. Hur det går vet man ju aldrig. Men förmodligen så räcker det för att tröja "ska" hissas upp.
Kommentera

« · 1024943 · »