Moverare: Vardagan för medlemmar i en styrelse av en förening med osunda finanser har en mer turbulent vardag än medlemmar i andra styrelser fastslås i en rapport från Handelns utredningsinstitut.
Helg Ernest: Jag har inget att erinra mot vår styrelse. De problem vi har idag har sitt ursprung långt, långt tillbaka. Liksom Johan har du inte förstått vad jag menar. Synd.
FM: Det är klart att medlemmarna i Timrå IK (huvudföreningen) väljer sin styrelse på årsmötet. Det står ju i vilka föreningsstadgar som helst. Men bland en klubbs medlemmar får man ju nästan ta för givet att det finns en rad supportrar. Så i slutändan är det ju alltså supportrarna som väljer sitt eget lags styrelse.
Missuppfatta inte supporterklubben med huvudföreningen nu..
Moverare: Sant, men så länge det bara snackas på denna GB och ingen vågar stå upp för sina åsikter på ett årsmöte så lär det inte ske några jordskredsändringar i sittande styrelse.
Moverare: ja de låter ju jättefint,verkligen. Men nu är det nog så att sitter man i en styrelse så måste man nog kunna fatta egna och obekväma beslut. sen om inte medlemmarna gillar det är en annan sak. Som medlem har man ju förtroende för sin styrelse även om de kanske fattar andra beslut än vad man kan önska ibland.
Johan J: Felaktiga slutsatser. Dessutom var det ingen beviskedja jag presenterade. Det var en grundkurs i föreningsvetenskap. Alltså, du förstod inte vad jag menade.
Moverare: Din beviskedja visar ju grunden till den ekonomiska kolaps Sundsvall genomgått om de medlemmar som är supportrar och styr föreningen är inkompetenta. Principal agency-problemet i ett nötskal. Ishockeyklubbarna är som vilken vinstdrivande verksamhet som helst. Den dagliga verksamheten måste skiljas från styrelsearbetet för att inte en missgynnsam situation skall uppstå där ledningen handlar i sitt eget intresse.
Moverare: I teorin ja, men i praktiken, men i verkligheten ser bilden en helt annan ut. Visst , ni kan ju avsätta åtmindstånde 1/2 efter nästa årsmöte. Om ni inte är nöjd. Knappast före. För Sundsvall är ju påtvingad att följa Riksidrottsförbundets stadgar. Hur det än är, måste ju klubbledningen driva klubben enl. uppsatta mål. Då spelar det inte någon roll om Movare sitter och grymtar.
Kom igen med din diskution efter nästa Årsmöte får vi se hur många som blir petad eller kliver av av egen vilja och om ni får igenom ert krav på avlutat sammarbete. Måste det till stadgändringar så får du räkna med att det tar ytterligare 1 år innan det kan drivas igenom.
Movare -Stadgar , det är som lagar/förordningar en förening måste följa. Men du kanske har hört talas om att det finns ?
FM: Vad är det du inte förstår? Men om styrelsen inte följer majoritetens vilja, alltså medlemmerna och supportrarna, så förtjänar vilken styrelse som helst att bli avsatt. Demokrati, kallas det visst.
Moverare: Förresten, går ert ordförandeksapet i arv, precis som i vilken monarki som helst? Betyder det att Christian Söderström tar över när pappa abdikerar?
Moverare: kul,moget,verkligen...klart de inte sitter på livstid,de förstår väl alla. Tror dock inte att de blir avsatta om de inte följer alla supportars önskemål,som du ville påskina.
Moverare: på den nivån kanske styrelsen i S-vall är på men jag skulle inte tro att Timrås styrelse styrs av supportrarna. Annars kanske vi Timråiter kunde gå ihop och kräva en NHL femma till av Janne eller nån i styrelsen i Timrå....
Tror faktiskt att det är så att ALLT är proffsigare i Timrå,från laget till styrelsemedlemmarna.
Helg Ernest: Du är lika kortsynt tunnelseende som vanligt. Alltså, en grundkurs i föreningsvetenskap. 1. Medlemmarna väljer styrelse att representera dem. 2. Medlemmarna är ofta supportrar. 3. Om medelmmarna, supportrarna, inte är nöjda med styrelsen väljer de en ny.
Moverare: Spelar det någon roll vad ni supportrar tycker? Det är trots allt för båda föreningarnas bästa som samarbetet finns. Så länge Sundsvall befinner sig på ruinens brant kommer behovet finnas. Personligen tycker jag båda parter skulle vara tacksamma över att samarbetet kommit till stånd. Det är långt ifrån Timrås fel att Sundsvall haltar i tabellen.
Helg Ernest: Fråga Kempas om hur han ser på samarbetet. Det har jag gjort. För övrigt är en klar, för att inte säga överväldigande, majoritet bland Sundsvalls supportrar mot samarbetet.
friskan: Det stämmer, men vill du debattera varför Moverare kallar oss för "stollar" måste du ju föra just den diskussionen där den fördes från första början.
Sedan har ju omröstningen ovan inget att göra med den fråga du ställer i inlägget som startade tråden; "Jag tycker inte om att bli kallad "stolle" någon annan som gillar det?" Var sak på sin plats, skulle jag säga.
friskan: Äh,de är väl bara att inse att det inte går att samarbeta med dyl. Synd för det vore ju en förlust för båda klubbarna. Synd att de som håller på S-vall inte inser sitt eget bästa och tar sin plats som Timrås farmarlag istället för att leva i nån egen vision om Sundsvall i elitserien.
Det är ju bara så dumt att Sundsvall tror att de ska kunna ta sig dit med hjälp av egna juniorer och nån halvrisig värvning. Bara att inse att om en junior råkar vara bra i Sundsvall så går de till Timrå redan i tidiga år.
friskan: Finner faktiskt en gnutta förståelse i delar av kritiken som riktats mot det "samarbete" som finns mellan klubbarna. Skulle tro att ordet "stolle" har mycket att göra med det.
Dock går det ju inte att ta upp en diskussion i det här forumet i ett ämne som från början skrivits nån helt annanstans. Skulle Moverare ha velat fört diskussionen här skulle han nog ha skrivit det här också. Att S-vallarna inte diggar Timrå över hövan (och såklart tvärtom) är ingen hemlighet, så ämnena att ta upp skulle nog snart svämma över härinne om vi skulle ge svar på allt negativt dom skriver.
friskan: Vill dom gräva sin egen grav och inte ta emot den hjälp som erbjuds. Då kan dom fara åt h..e. Dom är som småbarn - Jag kan själv ! Det är ju synd att några "Rötägg" skall fåförstöra relationen mellan supportrar. Tror knappast Kempas skulle tacka nej till lite hjälp. Men du kommer väll ihåg när det stod Motorcentrum på våra Sambonis (Ismaskiner) ? Vi får väll bara tacka och ta emot den reklamen igen.
Favoritarenor (och inte): Bortasektionen enda skamfläcken? Ja om man enbart ser till hockeyupplevelsen för samtliga kanske. Och då är jag definitivt med. Som jag konstaterat, då är SCA svårslagen. Jag har ju som bekant andra synpunkter också men för huvudsyftet, se hockey, har vi en topparena!