1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly Season 10/11

« · 1319844 · » Till forumet

Sv: Silly Season 10/11
erathoo: nä...inte ens det fick vi.....
Kommentera

diffe: Så du menar att Perra inte påverkar alls hur Timrå presterar på isen? I så fall påverkar ju inga tränare lagets prestationer alls. Perra verkar ju ha lätt för att gorma, tycker bara att han i sann demokratisk anda borde få smaka på sin egen medicin - när laget han själv leder spelar skit.
Kommentera

danne80: Äh, är man proffs så ska man kunna ta det utan att börja grina. Eller förresten, det räcket att vara en vuxen man för att klara av det. Iofs så uppträder man som ett gäng flickscouter på isen men det är en annan sak.
Kommentera

RocknRolf2: Vad har Perra gjort har han varit ute och gjort en indianare eller har han duttat i egen zon? Eller har han kanske dragit på sig en utvisning. Du Rolf vad skulle du göra som tränare i detta läge? Det kanske borde vara du som tar över tränar rollen.
Kommentera

erathoo: Kom igen Styf...nu vill vi se en riktig fight.....
Kommentera

RocknRolf2: Du tror inte att det är TJ och linkan som sett till att perra är nere??
Kommentera

Är det nån som sett en enda Tikare ÅKA ifrån någon AIK:are idag?
och då får Ni inte räkna in Fasth..
Kommentera

pingvin: Nä inte corso
Kommentera

Vem skäller ut Perra ikväll?  Hoppas TJ gör sitt jobb och ringer och ger honom en riktig jävla utskällning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Det märkliga är ju att vi gör två stycken väldigt psykologiska mål men lyckas få absolut NOLL energi och glöd av det....

spelet i egen zon kan man nästan bara skratta åt, så taffligt, fumligt och orkeslöst så det liknar ingenting....

lägg ned och försök hitta ett grisspel till kvalserien som kan räcka kanske...
Kommentera

erathoo: Sonnentag kommer in och briljerar. Härlig fingertoppskänsla, även om övriga också luktar kön...
Kommentera

erathoo: intressant, backen lägger sig på sidan istället för att ta hand om sandberg....
Kommentera

Nu har vi förlorat två viktiga streckmatcher i rad. Den enda spelare vi gjort oss av med den här säsongen är den som har varit bäst offensivt.

Ingenting kommer att bli bättre i Timrå förrän man går till botten med problemen. Vågar man inte sparka folk som inte håller så får man också ta konsekvenserna av det.
Kommentera

Där kom det....

vi slipper ligga på kvalserieplats under jul iallafall
Kommentera

erathoo: aikröglemora är som en ond dröm. Jag vill att min mamma kommer hit nu
Kommentera

erathoo: nåja 5-2 brukar ju vara ett gångbart resultat för AIK...
Kommentera

erathoo: vissa spelare åker damernas fria åkning. Vilken inställning vissa har!!!!!!!
Kommentera

Vad är det med Pärsa? han kan aldrig vara fit for fight...
Kommentera

Tack o gonatt!
Kommentera

diffe: Brendl, Sonny och Teemu Aalto kanske
Kommentera

diffe: corso?
Kommentera

Vi bör ha en renodlad super sniper till Timrå
Kommentera

KniveN: Hahl var ju Nubbens värvning och han drog lagom till Linkan började.

Men vad har namnen för betydelse? På 2.5 säsonger som sportchef borde man självklart ha lyckats knyta en spelare som gör mer än 15 pinnar två säsonger i rad.
Kommentera

RocknRolf2: Nu var det inte det jag ifrågasatte utan "Vi har ju för tusan inte sett en enda tongivande spelare under Linkan som stannat,"
Så vilka är dessa tongivande spelare som linkan borde ha lyckats knyta åt sig? Hahl?
Kommentera

Modano: Haha det ÄR fan du!!
Kommentera

Olle: nej det funkar bra med inavel sov gott ha ha därför kom inte sanny tillbaka inte nordgren men fortsätt med samma inavel så går de bra sm guld.
Kommentera

Skarin: Jag pratar inte i telefon. Och nu sover jag strax. Och imorrn vaknar jag upp till tre nya friska pinnar?!
Kommentera

Modano: No offence men efter alla år här så måste jag fortfarande säga att jag ALDRIG förstått vad fan du dillar om. Är du den där pokerspelaren på svenska spel med samma nickname som BARA namedroppar gamla Dallars Stars spelare i chatten?

"Zergei Zhubov!! Marty Turco!! Stu Barnes!! Pat Verbeek!!"
Kommentera

RocknRolf2: Vart har du varit? Jag har ringt och ringt.
Kommentera

Skarin: Nej, du missförstår mig. Linkan är säkert en hyvens kille men han bör inte vara sportchef i Timrå. Sonntag är säkert en hyvens kille men han bör inte vara back i Timrå. Hirso är säkert en hyvens kille man han bör inte tjäna 300k i månaden. Osv, osv. Hat har inte med saken att göra.
Kommentera

Modano: Va za do?
Kommentera

RocknRolf2: Vad drack du igår?

Om jag förstått dig rätt så är det alltså Linkan du hatar mest. Det är Linkan  som rår för att det är som det är med allt. Ja men ok.

Hurredu. Det här kommer ordna sig, Roffe. Jag lovar. Kom tillbaka när det gär bra. Välkammad utter.

Vart har du varit förresten? Jag har ringt och ringt.

Kommentera

RocknRolf2: Bra att du säger sanningen jag är övertygad hört från spelare som ville ha challe kvar. Nu har inavlen fåt sin mes i guden perra som tydligen har jävligt svårt att göra sig förståd på träningarna säger allt om klubben just nu.Hoppas sponsorer kräver ändringar och nytt tänkande bort med inavel även laken.
.
Kommentera

KniveN: I dagsläget är det INGEN av Linkans värvningar som har gjort mer än 15 poäng två säsonger i rad. Närmast nu är Kolan på 9, gör han 6 pinnar så är han upp på 15+15.

Detta måste vara ett svårtangerat rekord i usel kontinuitet. Kommentar?
Kommentera

KniveN: Alla? Ingen? Suck... Det handlar inte om enskilda spelare som han har värvat och som sedan har dragit efter en säsong, min poäng är helheten, jag upprepar: Linkan borde under sina år i Timrå ha lyckats skriva i alla fall ETT tvåårskontrakt med i alla fall EN tongivande spelare. Det behöver inte vara spelare som han har värvat, nope, min fråga är: utifrån de förutsättningar man har haft är det för mycket begärt att han på flera säsonger ska lyckas värva EN ynka forward som kan producera och stanna längre än en säsong? Eller EN endaste back som kan vara någorlunda stabil och samtidigt producera hyfsat framåt?

Två bra spelare på två säsonger alltså, är det ett orimligt krav? Men visst Linkan är väl bra. Freddan också. Och Nubben. Sportchefer kan inte vara dåliga för kom alltid ihåg: det är spelarna som spelar!!

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

RocknRolf2: "Vi har ju för tusan inte sett en enda tongivande spelare under Linkan som stannat"

Vilka är det han borde ha lyckats behålla?

Ett problem med Sonny var förmodigen att han inte kunde komma tidigt på grund av artistskatten, sen när dom ville ha honom så kunde ju inte han, vad skulle linkan ha gjort då, kidnappat?
Kommentera

Laken: Fredrik Andersson är värdelös men det är ju bra för oss att Övikarna vägrar ge han kicken. Lustigt hur man kan sitta säkert som sportchef oavsett hur många gånger man trampar i hundskiten... Eller förresten Nubben lyckades ju med det till synes omöjliga.
Kommentera

KniveN: Du svarar egentligen på din egen fråga med "det inte finns några riktigt bra ledande spelare...". Hört talas om Sonnenberg?

Under de år som Linkan har varit här så borde han iaf ha lyckats med några bra nyförvärv som har kontrakt mer än en säsong. Alltså BRA nyförvärv, det har han inte (Gabbe och Granath har varit ok men inga utropstecken), och där har vi antagligen den största anledningen till att lagbygget är så otroligt bräckligt: man har helt misslyckats med kontinuiteten. Vi har ju för tusan inte sett en enda tongivande spelare under Linkan som stannat, hur ska vi då få någon balans i det hela? Ge mig ett nyktert svar på det tack.
Kommentera

KniveN: problemet på juniorsidan är ett av klubbens största. Dahlroth, Boyce, Pääjärvi må ha lirat i klubbens juniorlag men är ju inte från trakten utan är inhämtade utifrån. Visst ska man fortsätta plocka in duktiga juniorer utifrån men det är inte alls godkänt att man inte får fram fler spelare med lokal förankring.
Kommentera

RocknRolf2: En annan som var på tal innan Linkan anställdes var Fredrik Andersson, jag är inte helt övetygad om att han hade gjort ett bättre jobb...
Kommentera

RocknRolf2: En sak som inte linkan rår för är ju att det inte finns billiga juniorer att fylla på med, eller att det inte finns några riktigt bra ledande spelare med "hjärta" för klubben utan att dessa spelarna måste importeras. Lander och Sebbe är lite unga men skulle väl kunna klassas som det i år, men dom försvinner väl till NHL snart och detta är ju faktiskt inte linkans fel.
Vilka spelare är det du tänker på som linkan borde ha lyckats behålla?

Trevligt att några kan se nyktert på saken: US Property, Olle, Tycho. Inte ofta den sidan har majoritet.
Kommentera

Tycho: Visst, det är tufft där ute, men har vi verkligen, nu när vi under flera år har pressat lönekostnaderna till max, så mycket lägre budget än storklubbar som Skellefteå och Brynäs? Det tror jag knappast.

Sedan lyckas ju andra klubbar som ligger på samma nivå som Timrå också få spelare som Hirschovits och Pikkarainen så det är väl ingen fantastisk prestation i sig. Södertälje värvade ju t ex Seikola, toppback i SM-liiga ifjol, nu har han visserligen floppat, men ändå. Alla Elitserielag (förutom möjligtvis AIK) har garanterat ett gäng spelare som ligger runt 200k och över i månaden. Timrås problem är inte att man inte kan betala ut bra löner, problemet är att man har så oerhört svårt att få hit bra spelare som stannar längre än en säsong. De senaste säsongerna har man uppvisat extremt dålig kontinuitet på bättre spelare, och det skyller jag på Linkan.

Redigerad kommentar

Kommentera

RocknRolf2: Att vara sportchef i Timrå är garanterat inte så enkelt, speciellt inte med tanke på hur ES har förändrats sedan vi tog steget upp 2000.

I Europa var det egentligen bara Finland som var reella hot mot värvningar, bara i undantagsfall var Schweiz och Tyskland alternativ för spelarna utanför NHL.
Lönerna låg på ca 50 % av de gör nu och alla lag ligger mycket närmare sin maxkapacitet ekonomiskt.

Det som påverkar mer de sista åren är:
KHL
2-årsregeln för draftade spelare
Schweiz
Tyskland

De största anledningarna att Timrå har mer problem att hänga med nu är att lönerna ökat betydligt fortare än omsättningen. Där har vi en skillnad motetablerade lag som tidigare gjorde miljonvinster varje år.

När dessutom alla lag måste fylla på med nya spelare för alla "stjärnjuniorer" som lämnar redan som 19:åringar till AHL och CHL och alla de andra obskyra ligorna i Amerika istället för att fortsätta spela i lina 1,2,3 i ES. Då har lag som Timrå, Mora, SSK svårt att slåss mot jättar som HV71 och VF tex.

Jag har svårt att se tex Hahl gå till VF i början av 2000-talet, då hade han stannat i Timrå eller om han lämnat gjort det för utlandet. Konkurrensen är mördande där ute!

Timrå har många saker som talar emot dem och där måste vi lyckas så mycket bättre med värvningarna mot de andra. Lyckas vi har vi dessutom stor chans att andra klubbar i ES tar våra bra spelare.
Det är ruggigt enkelt att vara sportchef i HV när de i princip inte ändrat sina första två kedjor de sista 3 åren... Förstakedjan har väl inte ändrats på 5 år?

Den lyxen har inte Timrå och innan vi får den lyxen kommer det se ut så här. Såhär i efterhand skulle det ha satsats på en större arena och bättre utfarter från arenan redan då det begav sig. Eller flytta arenan till Sundsvall. Men vem hade kunnat tro det för 6-7 år sen?

Sonnenberghistorien tror jag sitter i att inte Corso såldes i somras. Där hade pengar till Sonnenberg och en 13:e forward löst upp sig... Allt vara eller icke vara tror jag till stora delar vi får skylla på tidningarna...

Linkan har gjort sina missar precis som de andra sportcheferna, men jag tror han får jobba rätt hårt bara för att få spelare som Hirschovits och Pikkarainen att ens titta åt Timråhållet...
Kommentera

RocknRolf2: Om inte externa finansiärer har gått in med en riktigt saftig slant så lär ju lönekostnaderna göra det, ja.
Kommentera

Olle: Eftersom vi inte vet vad lagen har för lönebudget så är det svårt att spekulera i vilken sportchef som ger mest valuta för pengarna så att säga. Men allt talar ju ändå för att vi med årets lagbygge har pressat spelarkontot till det yttersta och därmed är jag övertygad om att vi inte alls lägger så lite på laget i förhållande till merparten av ES-lagen. Sedan får man ju även summera vad den totala lönekostnaden blir efter säsongen, när de obligatoriska panikvärvningarna är inräknade, och då borde ju våra kostnader skjuta i taket.
Kommentera

diffe: Hehe kör på den varianten du så sätter jag en tusenlapp på allt över 2.0 i odds på AIK :)
Kommentera

Olle: Vi kommer få se ett Timrå som går i till 200 i varje närkamp, kommer ut som segrare. Timo kommer ha 97 % i målgivande skott. Lander har 100% i tekningar. Kolan, Halonen +4, Styf får tyvärr matchstraff för att han skickat ut både Johan Andersson och Christian Sandberg på bår. Ja det kommer hända så mycket i morgon.
Kommentera

RocknRolf2: Jo jag håller med dig i mycket men min poäng är väl lite att det är tack vare vår ekonomi som vi är ett lag för den nedre halvan och att denna ekonomi inte underlättar linkas jobb heller. Han måste trolla med slantarna på ett helt annat sätt men ang. ekonomin så är det väl få lag i ES som har lika litet eget kapital som Timrå IK?

freddan i modo måste ju hänga ganska löst, han har ju anställt både tränare och spelare som tokfloppat. Förra året blev han räddad av Näslund och Forsberg, spelare har gått in och skjutit till pengar osv. Och detta trots att dom har betydligt mer i eget kapital än vad vi har? Han bara måste hänga löst...
Kommentera

Harryhaffa: Ja Nubbens insats i Frölunda var verkligen patetisk på alla sätt och vis, det håller jag med om. Total brist på fantasi (Hahl, Pyörälä, Lehtonen osvosv) och sedan alla "smarta" floppvärvningar på det.
Kommentera

Olle: Jo men fortfarande: Hade Sonnenberg varit högre prioritet hade man haft råd med honom. Det är jag helt övertygad om, menar vi hade ju råd med killen ifjol?

Linkan mer sågad? Tja, jag vet inte, Nubben blev ju rätt uppmärksammad i Gbg, så till den grad att han lyckades få kicken (haha!), och ta t ex Freddan i Övik, de har all rätt att såga honom längs fotknölarna där. Sedan är väl HV ett dåligt exempel, de har pengar men de är också ett topplag år efter år, inte konstigt att det inte gnälls i samma utsträckning. Dessutom verkar det ju finnas flera Linkan-anhängare här, Laken t ex...
Kommentera

« · 1319844 · »