1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly Season 10/11

« · 1320111 · » Till forumet

Sv: Silly Season 10/11
Bragd-Birger: Dagens insats får hemmamatchen mot HV häromsistens att framstå som en bragdmatch.
Kommentera

Tror faktiskt att det var bra att förlora den här matchen. Nu går man in i uppehållet med alla varningsklockor blinkande på det röda. Det är på riktigt nu, och man måste agera å det grövsta för att komma upp ur källaren igen.

Att vi lider av våra skador är inget att snacka om. Det gör vi. Och vi har självklart mindre slagstyrka när 7-8 man saknas. Likväl: det är patetiskt hur man viker ner sig.
RR2 med anhang är glasklara i sin analys: det är Linkan som byggt (fel), han ska bort. Och visst går det att kritisera honom, apselut. Men han har inte gjort tillnärmelsevis så dåligt i från sig som hans kritiker vill göra gällande. I mina ögon har vi, på pappret, ett lag som bör hamna topp 6 i tabellen. Vi är inte HV. Har vi ett totalt misslyckat lagbygge ligger vi inte på slutspelsplats när mer än halva serien var spelad. Vi har brister, men jag tror inte att allt beror på taskigt spelarmaterial.

Nej, snarare är det Perra som börjar bli mitt föremål för funderingar. Hur länge ska han gå fri, nu när vi förtvivlat kastar bajs omkring oss och skriker 'skandal' då vi inte är på den självklara slutspelsplats där vi anser att Timrå ska befinna sig? Jag har kritiserat Hirso rätt hårt, och t o m propagerat för en uppsägning av hans kontrakt. Samtidigt: det är Perra som spelar honom stenhårt, och som genom detta - i mina ögon - gjort en del matcher till helt menlösa historier. Hur många PP:n i bra lägen har inte kastats bort? (och ja, jag vet: PP utan honom ser inte mycket bättre ut. Men det är inte lika provocerande statiskt och menlöst i a f.)

Jag vill se någon form av analys nu under uppehållet. Jag vill veta vad man har för plan för att vända det här. Har man ens en enhetlig, konkret syn på vilka problem vi har? Eller är det enbart 'vara vakna och börja åka griller' som gäller?
Spelet i egen zon är ju patetiskt. Uppspelen likaså, för att inte tala om pucktransport in i anfallszon i PP. Man blir ju helt galen när man ser spelare som Hallin få göra upprepade och misslyckade soloräder medan PP-tiden tickar iväg.

Det är uppenbart att det taktiska/speltekniska inte fungerar. Enbart bort-med-Linkan är, enligt mig, fånigt. Det är att friskriva såväl tränare som spelare från ansvar. Dom kan inihelvete mycket bättre än dom visat i allt för många matcher.

Hualigen. 2-7 mot AIK. 0-4 i sista perioden. Fy fan vilken patetisk jävla insats.

Hockey är en skitsport!
Kommentera

Olle: Helt rätt. Att vi har lag efter oss beror fortfarande på en relativt lyckosam start poängmässigt sett. Vi lever fortfarande tack vare ett antal oförtjänta flaxpoäng i sept-okt.
Kommentera

hondaxr400: Har du tänkt på vilket håll alla ska dra åt? Påståendet att alla skall dra åt samma håll är rena snömoset. Ger ingenting och går ej att säga emot.

Jag tror att Timrå spelar en hockey som inte håller idag, s.k. Timråhockey, hög fart mot mål och sedan ett uselt skott, man skjuter uselt i hög fart.
Visa hjärta och kämpa: tre spelare gräver allt vad de kan efter pucken i ett försvarshörn, tomt framför mål.
Idag såg jag en AIK-spelar som lade ett tvärstopp innanför blå: tre (!) timråspelare gick på honom och det blev tomt framför mål. Ett pass och AIK-gjorde mål. Varför håller man inte positionerna framför mål?? Jag minns minst tio sådana situationer i de senaste matcherna som ledde till baklängesmål.
Vem är tränare?? Lägger han upp taktiken utan att spelarna vet att han gör rätt?
Det spel som höll för två sedan håller inte idag

Jag säger igen Linkan spelar inte! Han gör säkert vad coachen tycker skall göras.
Flera på HS tycker att man skall sparka och köpa nytt, så blir resten av spelarna rädda och spelar som gudar. Tror ni att de spelare som inte blir sparkade tycker att det är bra, när skickliga spelare blir sparkade för att de "är besvärliga".
Jag tycket att PEJ ser påtagligt sliten ut!
Mvh
FairPlay
Kommentera

bobrov: Att Timrå vinner är så klart det viktigaste! Men om de/vi inte gör det så är våra bottenkonkurrenters resultat väsentliga.
Kommentera

KniveN: Jag delar inte alls din nordkoreanska bild av vad som bör eller inte bör sägas om spelare och ledare. Återigen, det är inga småbarn det handlar om.
Kommentera

Blizzard: man betalar fortfarande 420000kr i månaden för corso se till så han spelar fram tills nån annan tar över kontraktet
Kommentera

Laken: Skit i vad modo gör,är det mer viktigt att modo förlorar än timrå vinner
Kommentera

Olle: Marknadsmässig lön. Precis sådan överdrift som "gravt försummar sitt arbete" som inte behövs, det som skrivs här är ofta långt ifrån någon vettig kritik.
Kommentera

gustav9: men det räcker inte med en målvakt saknas nån ersättare för corso nån för lanner anders eriksson skall vara aktuell för modo liksom corso
Kommentera

gustav9:

"han lyckades skrämma bort corso o vad bra det har gått sedan
gustav9 Kommentera 3 min sedan "

"gustav9: corso kostar 420000 kr i månaden inte undra på att timrå vill göra sig av med han
gustav9 Kommentera 2010-11-19 21:03 "

Nuff said.....Fan är du schizofren eller....
Kommentera

mikenomad: Sen kan jag tycka att det risas mer i motvind än vad det rosas i medvind men om man stannar upp, suger på pekfingret och känner varthän det blåser så nog fan blåser det småspik rakt i ansiktet.

Vi är sämst på massor av detaljer och aspekter av spelet just nu och det är snudd på ett mirakel att vi har två lag efter oss i serien just nu. Ett problem som går hand i hand med all dynga är ju avsaknaden av vilja. Jag kan förstå att spelare som Hirschovits, Pikkarainen och Viinanen inte har det i sig naturligt eftersom dom just kommit till klubben men fan det är ju knappt så att Styf försöker gnugga nävarna i ansiktet på någon motståndare längre.

Sonnenberg hit och Sonnenberg dit, det har varit mycket snack om honom hela säsongen. Jag vägde till slut över på Murley och han är ju långt ifrån en besvikelse, något man inte kan säga om alla i laget.

Jag tror ändå att vi MÅSTE plocka in Sonnenberg. Även om han inte skulle göra ett enda jävla mål. Någon extern källa måste till för att sparka igång viljan hos spelarna annars ligger vi jävligt risigt till i år.
Kommentera

mikenomad: en spelare skall vara på ingång till veckan
Kommentera

gustav9: Nån info om nåt nytt?
Kommentera

mikenomad:det kanske är dags att plocka pära jonsson en sämre matchcoach får man leta efter,han lyckades skrämma bort corso o vad bra det har gått sedan
Kommentera

Olle: Ja, jag håller med. Om inte jag som hårt prövad supporter skall få använda supporterforumet till att göra mig av med en del frustration och besvikelse av hänsyn till att spelarna kan bli ledsna, ja då vet jag inte vad vi skall med det här forumet till öht.

Tjänar man mellan 100-300 000/månaden och har ett arbete där lönen är baserad på attraktionsvärde som styrs av bl.a. oss härinne så får man banne mig finna sig i att bli både sakligt och osakligt kritiserad av bl.a. oss härinne också.
Kommentera

Laken: Står inte kritiken i hyfsad paritet med förlorade matcher och tabelläget?

nä nu är det bara att hoppas på jämnhet när vi får tillbaka spelare. Som det är nu förlorar vi när vi spelar bra och vi blir pinsamt förnedrade när vi spelar dåligt.
Kommentera

KniveN: Självklart påverkar det dom. Det är MÄNNISKOR!
Klart man får kritisera och ställa krav men någon balans i kritiken bör det ju också vara.
Kommentera

KniveN: Om man får oskäligt hög lön samtidigt som man gravt försummar sitt arbete så ska man kunna tåla kritik. Det är inget dagis det handlar om.
Kommentera

hondaxr400: "Det går även att ägna en tanke åt hur den massiva kritiken som understundom riktas mot enskilda spelare på det här forumet, hur påverkar det lust och förmåga hos dom.
Gossarna som laget består av lär leva sitt liv i datorerna precis som vi "vanliga" och den kritiken och sågningarna fastnar naturligtvis i deras huvuden inför kommande matcher vilket resulterar i underprestationer.
Går man ut leker fram godsakerna och det bästa, lirar arslet av motståndarna efter det? Näe inte alls, kritik krymper alla, uppmuntran får folk att växa."

Många +1or här
Kommentera

Olle: Ja, kommentatorn på webradion var riktigt dålig.
Thord J jobbar inte som fystränare nu.

sarg ut: Viinanen har inte ett korttidskontrakt, men kan bytas av båda parter.
Kommentera

Blizzard: Jag försöker hitta ljusglimtarna i mörkret! ;-)
Kommentera

Laken: vilken jävla trevlig nyhet hörrudu.
Kommentera

mikenomad: Modo har en till match innan de tar uppehåll.
2010-12-13 19:00 Linköpings HC - MODO Hockey
Om Linköping kunde vinna den är Modo 5 poäng bakom oss med lika många matcher spelade.
Kommentera

Laken: Men det var väl en förbannad välsignelse mitt i bedrövelsen!
Kommentera

micke: Haha...det var nog årets anekdot, den om Berghagen och Lillbabs. Den tackar jag för en kväll som denna...hugget som stucket vilket som är sexigast, den anekdoten eller Timrås spel. :) Bägge ger mig rysningar och inte är det av vällust...
Kommentera

Gick inget bra för Västernorrland idag...
Modo-Djurgården 2-3 efter ordinarie! ;-)
Kommentera

mikenomad:
Nu är det som det är med säsongen. Och TJ med anhang får fan ta mig och fixa det som är kvar av säsongen. Jag skiter i om vi går till slutspel eller hamnar i kvalserien. Men överlever vi den här säsongen så måste det till en ordentlig städning inom timrå ik s organisation.

Tj måste kliva av till fömån för nytt blod. Helst Tomas Svedberg.

Christer Ericson. Tack för kaffet men nu är det dags för Janne Söderström att ta över rodret igen.

Sedan finns det ett antal på kansliet som inte har fattat att dom inte sitter där sin egen skull utan för dom som betalar för att se hockey:
Kommentera

BTW; Så mycket bättre är just nu på fyran. Lasse Berhagen gjorde lumpen på LV4 i Sundsvall och han å Lillbabs var ihop då, Dom knullande i min stuga i Ållerviken,
Kommentera

mikenomad: Det ÄR min guldkust. Bredsand, Juniskär osv. Eller guldkust, mitt "smultronställe".

Men ärligt talat, jag har aldrig hittat ett smultronställe i Timrå, inte ens E-on Arena. Det finns en del runt Alnön, Rödön med sina skär t.ex. Å ska man fiska i älv så är det inte indalsälven man söker sig till, då är det Ljungan.

Kan Timrå verkligen räknas som ett Sundsvallslag? Kan man inte då räkna SAIK som ett Gävle-lag, eller ngt år sedan Ockelbo som ett Gävle-lag?
Kommentera

micke: Njurunda...eller Guldkusten som vi säger här...:)
Kommentera

Västrabo: med flera
Jepp alla lagsporter handlar om att laget ska hålla ihop dra åt samma håll och därmed prestera. De som är ytterst ansvariga är tränaren och bakom honom den som formerat laget dvs. sportchefen.
Det går att få ett gäng mediokra personer att uträtta stordåd om dom bara drar åt samma håll och där har Per Erik Jonsson misslyckats tycker jag. Vi har absolut inte ett mediokert gäng utan tvärtom, ett antal ytterst kompetenta hockeyartister som inte tycker det här är roligt.
Desto viktigare då att med lock, pock och LEDARSKAP få stjärnorna att prestera max. Det funkar inte i TIK idag( sett från åskådarplats). (Jonssons kroppsspråk och uttalanden i media ger en del ledtrådar om problemen.)
Man hänger tex absolut inte ut sina "arbetsverktyg" och skyller på dom i media när det går tungt. En god och bra arbetsledare stöttar uppmuntrar och försvarar sina medarbetare när det strular, för det gör det ibland för alla ibland.
Absolut förbjudet är det naturligtvis också att som "Linkan" gjorde med Timo och Mikko, dra dom i skiten inför och i hela landets media. Hur har dom presterat efter det?
Det går även att ägna en tanke åt hur den massiva kritiken som understundom riktas mot enskilda spelare på det här forumet, hur påverkar det lust och förmåga hos dom.
Gossarna som laget består av lär leva sitt liv i datorerna precis som vi "vanliga" och den kritiken och sågningarna fastnar naturligtvis i deras huvuden inför kommande matcher vilket resulterar i underprestationer.
Går man ut leker fram godsakerna och det bästa, lirar arslet av motståndarna efter det? Näe inte alls, kritik krymper alla, uppmuntran får folk att växa.
Mina damer och herrar jag tycker nog att alla är mer eller mindre medansvariga för lagets underpresterande men framförallt borde Per Erik Jonsson och "Linkan" ändra på... ja säg det , fyll på själva.
Kommentera

mikenomad: He he he.

Ska vi ta det gamla vanliga? "Alla föds som Brynäsare sedan hamnar en del fel i livet"?

Jag var tre när jag kom till Gävle, har aldrig känt mig annat än Brynäsare. Dock har jag ett speciellt ställe i mitt hjärta för Sundsvall (då menar jag Njurunda, Nolby, Kvissle, osv) och en liten del för Timrå.
Kommentera

Ärligt hur många matcher har Timrå spelat bra i år, VF hemma, HV borta, SAIK hemma och sedan....Att man vunnit en del matcher beror mer på fru fortuna är bra spel.
Kommentera

superfalle: Varför tycker du det? Sitter du fortfarande hemma i din lägenhet och suger på tummen o gråter över att Corso fick lämna laget. Sen att det går dåligt nu så beror det på att just Daniel Corso fick sparken.

Jag vet inte hur många gånger jag sett hört en flod av bitter ironi över detta. Acceptera det eller sluta titta på ishockey!!

Han har slutat spela för Timrå och kommer troligtvis alldrig mer spela i Timrås tröja.
Kommentera

Nu återstår det bara att se vilka fantastiska lösningar Timrå har tänkt med korttidskontrakten på Vinarn, Eriksson o Murley.

Ersättaren till Corso och målvaktssituationen... Ta in Toskala på korttidskontrakt kanske..
Kommentera

micke: Och så är du Brynäsare. Var gick det snett?
Kommentera

micke: (Och min farmor som skötte hemmet)
Kommentera

mikenomad: Äran ska såklart gå till min farfar. Född på Killingskär, uppväxt i Svartvik, bodde i Nolby och begraven i Njurunda. ((Lunden)

Det var han som sa hur dom brukade fiska strömming när han var yngre, och en kväll provade jag på det....

Det var dock kul att se Fredrik Modin (han bor mittemot) sitta på en jetscooter med ett fiskespö och en vanlig krok försöka rycka strömming. Man var ju tvungen att lära honom the basics....
Kommentera

micke: Nu är jag ingen hängiven fiskare men jag förstår att du känner ditt avtryck i historien. :)
Kommentera

mikenomad: Ållerviken ja! Det är mig ni kan tacka för att rycka strömming blev poppis igen i Sundvallstrakten för ca 20 år sedan. Det var nämligen jag som återupptog den traditionen och fick en jävla massa srömming. Sedan strömmande grannar till och såg vad jag sysslade med, sedan spred det sig. MittNytt var to.m och filmade mig i Ållerviken. Säger inte att jag startade det, hello no, bara återstartade det.

Och det var JAG. (My lame to fame)
Kommentera

Olle: Ska man se nåt positivt så kan jag tycka att det var tur att han och inte Pitten stod idag. För idag hade vi stortorskat med vilken målvakt som helst. Bättre då att spara lite självförtroende hos våra ordinarie.
Kommentera

Olle: Jo det fattade jag :-)
Kommentera

Timrå Icon: Nej jag var faktiskt sarkastisk och menade på att han skulle passa bra in hos oss som spelar som krattor ändå :/
Kommentera

Jag tjatar om det jag vet men grundträning eller sommarträning är det som lägger grunden för att orka spela 55 omg. Träningar mellan matcherna gör man bara för att hålla uppe tempot nöta in P.P o B.P. Man kan inte göra nnat med så tätt mellan matcherna, sedan så tränar man hårdare under uppehållen för att underhålla grundträningen.
Men har man inte grundtränat ordentligt ja då måste man träna hårdare mellan matcherna d v s lägga in mer fys efter ispassen och det sliter och återhämtningen blir lidande. Detta tror jag är fallet i år med Timrå. Jag menar då vi inte orkar kämpa lika mycket som AIK, inte orkar genomföra ett antal matcher mellan uppehållen då är nånting fel. Skador får man oxå lättare när man inte orkar riktigt, man går in halvhjärtat i situationer och hamnar oftast fel i olika situationer. Man får soppatorsk mitt i matcherna.
När man sedan värvar skadade spelare som ska vara stöttespelare som inte kunnat träna riktig fys p g a skaderehab ja då blir det så här.

Skador får alla lag o det är viktigt att man har en bred trupp för att minska belastningen så mycket man kan.

Spelare som har återkommande skador måste få en speciell uppbyggnadsträning ex vis Åkerlund

Stora spelare som ex vis Kolan måste köra mer hjärta o lungor men ALLA måste ha BRA kondition annars orkar inte Timrå spela "Timråhockey"

Timrå verkar gå kvar i samma spår som 2002 inte mycket till utveckling har skett för att anpassa sig till den moderna hockeyn vare sig träningsmässigt eller scoutmässigt. Det är så klantigt skött att man skäms
Kommentera

Olle: Håller med Kulltorp. Lindvall snittar 4 insläppta/match i S-vall. Vette fasen om han har sämre backar framför sig där.
Kommentera

micke: Ållerviken...det är grejer det! :)
Kommentera

hubbenorlen: Håller med.
Kommentera

BTW. Jag är född klyktattare. Född i Sundsbruk. Uppväxt i Nolby/Njurunda har ett sommarhus i Ållerviken och har jobbat som ung i Timrå.
Kommentera

Blizzard: Jag vet inte. Jag började följla Brynäs ordentligt på mitten av -80-talet. Då var BIF skitkassa.
Jag följde dem endå, de var ju mitt lag. Började stå i klacken i början av -90-talet. Sedan vann vi SM-guld, jag var 15, kan livet vara bättre?! Ett par till lyckliga år följde (dock med SM-Final förlust -95) och jag blev mer engagerad. Sedan katastrof, 1995/96, nedlyttning till kvalsvenskan? och bara mörker. BIF klarade det och gjorde samma sak som i de mörka slutet av -80 talet. Bygga upp laget på nytt och mot alla odds vann guld -99. Efter det? Mestadels kvalserie, nåt missat slutspel och några missliyckade slutspel. Inte direkt ngt man kan hänga i granen.

Saken är att. Jag VET vad BIF har för resurser, jag VET vilka människor de har till sitt förfogande osv. Sedan sätter jag mina förutsättningar efter det jag vet.

Denna säsong är jag nöjd om BIF tar sig till slutspel.
Kommentera

« · 1320111 · »