1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly Season 10/11

« · 1320773 · » Till forumet

Sv: Silly Season 10/11
Paddan, mfl: Många bra åsikter nu. Skulle vilja göra ett tillägg och det stavas Dreambox... Samtliga matcher nästan gratis ÄR gott! Visserligen så fick varje klubb kring 25 miljoner i tv-pengar och det borde väl täcka upp det mesta tycker man, men det är ju alla intäkter runt omkring som man går miste om. Att betala in sig är bara halva grejen för klubbarna.

Sen tror jag att mycket handlar om spelschemat och mängden matcher. 55 omgångar är i fetaste laget och när man sen spelar 3 hemmamatcher på raken mitt i månaden så är det inte direkt det ultimata för en medelsvesse. Vad hände med varannan hemma-borta?
Kommentera

Olle:
Djurgården har testat att amerikanisera och därefter gå tillbaka till rötterna. "Back to basics" innebar dialog med klack och supportrar för att ge bästa möjliga förutsättningar för publiktryck. Detta i kombination med en genomtänkt marknadsföring och snygga souvenirer har gett ett mycket bra resultat med ökade publiksiffror. Att amerikanisera är för mig ogenomtänkt och fantasilöst. Jag tror det skrämmer bort mer publik än det lockar ny dito.
Kommentera

Hahl Bundy: Jag vet, man kan göra gemensamma souvenirer, och så sätter man bara på den gröna färgen med kardborrband och ändrar logga med samma lösning. Vilken boost för kardborreindustrin, dags att köpa aktier!
Kommentera

Paddan: Det finns oändligt mycket att förbättra när det gäller marknadsföringsbiten både för Modo o Timrå.
Kommentera

Olle: Jag tror faktiskt, ärligt talat, att man på marknadsavdelningarna tror att hockeyn ska sälja sig själv och att man därför inte ska behöva gå ut med aktiv marknadsföring, eller att ens vara särskilt insmickrande mot redan existerande supportrar och sponsorer.

På något sätt känns det som att marknadsföringen inom i varje fall MoDo Hockey tog tre steg fram i samband med anlitandet av Mia Karlsson och femton steg tillbaks i samband med att hon fick nog av "gubbväldet" inom föreningen.

Att till exempel tro att supportrar ska köpa vad skit som helst, bara för att det står Timrå IK på sakerna, det är väl att på något sätt nedvärdera supportrarna.

Min egen far har knappt sett en match i Fjällräven Center/Swedbank Arena, då det är mycket bekvämare och billigare att köpa hem matcherna och se dem i sällskap. Innan dess hade han sett så gott som varenda hemmamatch sedan början av 70-talet.

Kommentera

ÖstrandsNisse: Det är så jag känner oxå.

När inte ens ST säljer ut sina halva priset biljetter till match då börjar man ju undra vad det är för fel.
Det är ju hur tomt som helst på de platserna.

Men till syvende o sist så är det attraktionen i Produkten som ska sälja.

Att torska varenda eviga hemmmatch o spela som ett gäng packade sälar är inte direkt det som folk vill se när dom ska på match.
Det blev ju inte bättre än ifjol.
2,3 år med erbarmligt spel är inte Grejjen att locka folk med.
Kommentera

Hahl Bundy: Det är klart att de kommer att säljas ett gäng souvenir-paket. Däremot hade det kunnat säljas mycket mer med ett annat utbud, say no more. Men det är bra att man i alla fall försöker skapa ett intresse kring souvenirerna. Sedan måste jag säga att ARLA verkar vara en enormt bra sponsor för Timrå IK. De drar verkligen sitt strå till stacken för att locka mer publik. Jag antar att ARLA finansierar biljetterna fullt ut med det upplägg som är. Rabatterade loger och inträdesbiljetter är väl inte heller fel på sitt sätt.

Men jag är orolig över den här utvecklingen. Rea ut produkten, så som det görs idag, får mig att undra om produkten är tillräckligt attraktiv. I värsta fall så hjälper inte ens att sänka priset. Då är vi ute på riktigt djupt vatten.
Kommentera

Paddan: Det är ju trist att många fler väljer att följa matcherna via tvn men även är det nån gång man börjar dra åt svångremmen så är det väl när produkten som produceras är riktigt dålig? Nu gäller ju detta inte alla lag men hur många lag har egentligen råd att dra ner på biljettpriset för att slåss mot en falnande publiksiffra?

HV71 har väl tillräckligt med kapital för att sälja biljetterna för halva priset under en säsong, FBK likaså men det är ju också en paradox, dom lag som har råd med det behöver inte göra så mycket åt sina publiksiffror. Kollar man på Timrå och Modo, kanske Skellefteå och Luleå också så kan jag tänka mig att många med säsongskort (som på detta sätt sparat in en liten slant) faktiskt åker ganska många mil till sin hemarena vid varje tillfälle. Det blir ganska mycket pengar.

Personligen tror jag inte att det bara är på grund av pengarna/ekonomin som folk går mer sällan på hockey. Idag sysselsätter sig människor med många fler aktiviteter, mycket oftare, än vad man gjorde tidigare. Hockey tre dagar i veckan är inte bara dyrt, det är ganska tidskrävande. Jag tror att man borde fundera mer på att producera en attraktiv produkt istället för att bara titta på försäljningssiffror. Jag har många bekanta i övik och dom berättar att dom går mindre och mindre på hockeyn men tycker att det är jättespännande att gå till samma arena och titta på Björn Skifs till priset av 2-3 hockeymatcher.

Jag tror att marginalpubliken på dom mindre orterna behöver bli mer intresserad av att gå på ishockey så att alla vi hockeydårar får en bra produkt. Om hockey bör "amerikaniseras" eller inte tror jag har diskuterats här förr men jag tror helt klart på mer jippo och spektakel kring matcherna. Om det BARA är "hockeymatchen" man säljer så tror jag inte att det intresserar lika mycket. Det är faktiskt inga All-star lag som spelar där ute, det finns inga världsprofiler i vår liga. Många hockeyälskare tycker säkert att det redan är ganska mycket cirkus kring hockeyn men jag tror att det måste bli mer cirkus och att det är ett nödvändigt ont för att alla som verkligen älskar hockey ska få se på sporten i välbehag.
Kommentera

ÖstrandsNisse: I mina ögon är den inte tillräckligt attraktiv.
Med den trupp vi har på papperet så ska vi prestera betydligt bättre än fjolårets. Det gör vi inte.

Det här kan ta en ände av förskräckelse.
Kommentera

Föreningen skall dock ha credit för att de verkligen jobbar på att driva in mer pengar i föreningen. Det är rabatterade priser på loger, halvårskort, ARLA bjuder på inträde om man köper deras mjölk, julklappstips i souvenirshopen.

Nu återstår att se hur attraktiv produkten är.

Kommentera

Dream Team: Den första meningen går minst lika bra att applicera på den här boken, bara att ändra plats på MoDo och Timrå.

Själv tycker jag det är märkligt med hela den förhandlingslamning som verkar finnas över hela elitserien. Ordentligt svikande publiksiffror, och förmodligen likadant vad gäller ekonomin, överlag, men vad görs egentligen åt saken.

Det är klart, när det i princip är billigare att köpa ett "säsongskort" och kunna se varenda elitseriematch via tv-mediet än att köpa ett säsongskort och stötta sitt favoritlag på plats så drabbar det ju idrotten ganska stort, om man inte har en väldigt trogen kundbas som stöttar i vått som torrt.

Kommentera

Olle: Nubben hade tydligen patent på den, så freddan fick ändra.
Kommentera

spud: Låter som en dålig ursäkt. Jag som trodde att freddan hade autosvar på mobilen med handsfree och bara sa "köp köp köp" och inte "sälj sälj sälj".
Kommentera

spud: Få saker känns lika självklara som den självgodhet som råder i MoDoboken när det går emot för Timrå. Livet utanför cyklopet knackar ibland på, den här hösten kanske lite väl ofta även för erat kynne.
Kommentera

spud: Ja du kan omöjligt göra det. Så försök inte ens.
Kommentera

Står mellan Modo och Timrå. Och han vill inte göra något förhastat beslut.
Kommentera

Hahl Bundy: ja det är väl onödigt att beskriva känslan för er.
Kommentera

spud: Ännu en bitter dag att vakna upp till, hör jag.
Kommentera

Olle: MODO tackade inte nej, då agenten inte gillar när folk inte svarar efter andra signalen så är det svårt att tacka nej till en fråga som inte ställts.
Kommentera

Hahl Bundy: Förutsatt att man kan ge Eriksson en hyfsat skälig peng så tycker jag att det vore konstigt om han skulle välja modo. Först tackar dom nej till hans "provspel" (?) och nu när han visar sig duga så öppnar man armarna?

Eriksson måste i så fall vara en betydligt större människa än jag för det enda jag skulle visa är fingret.

Undra just hur ledningens kortsiktiga strategi ser ut just nu. Jobbar man på att få hit sonnie eller går erikssons kontrakt före? Har vi råd med båda? Tittar man på några andra spelare istället för ovanstående? Förlängning med Murley antar jag är prio 1. Blir vi av med gnällkärringen som är hemma i Kanada just nu?

Frågorna är många...
Kommentera

Hahl Bundy: De som inte ens svarade på hans förfrågan....
Kommentera

Hahl Bundy: Inte så förvånande egentligen. Han är ju 35 år och Modo har "Ju äldre desto bättre" i tanken när det gäller hur spelartruppen ska se ut.
Kommentera

Mackelito: Så mycket som han surrar om att umgås med brorsan sin så kanske inte en förlängning av kontraktet är helt omöjligt? Rena spekulationer iofs men hoppas kan man ju.
Kommentera

Mackelito: Alternativt att ingen har bedömt att det tillförde något nytt.
Kommentera

Hahl Bundy: Den här är till T Johansson.
Kommentera

mikenomad: Jag tror vi måste börja spela riktig grishockey. Det är vår enda chans så länge vi saknar fart, kondition och spets.
Kommentera

Blizzard: Jo om det avslutas med en skalle i sargen ;-)
Kommentera

Timrå Icon: hakningar är inte manligt ;)
Kommentera

mikenomad: Jo men vi är ju mest utvisade laget i serien så liiite farliga är vi ju ;-)
Kommentera

Nybbe: Det är väl ungefär så farliga Timrå IK känns f.n ja...
Kommentera

mikenomad: Bä,Bä vita lamm..
av Gullan Bornemark .passar bättre
Kommentera

Blizzard: "Asså han e stenhög" hehe! De måste vetat att han skulle bli liggande länge innan läkaren kom ;-)
Kommentera

TIK55: Jo men man bedriuver även fösvarsspel över hela banan och ställer man sig på hälarna i mittzon så kommer vi alltid torska mot alla lag som åker skridskor. Hade Sundsvall spelar som AIK igår hade de pissat på oss. Sen att vi hade två underbara backar i samma backpar igår är ju bara fantastiskt i sig. Kanske läge att ta locka till sig Klockare istället för Clabbe för coachning av backarna.
Kommentera

Timrå Icon: man kan ju alltid pajja armen och hoppas på att man får lite mer morfin än man egentligen behöver :)
Kommentera

mikenomad: Men är det inte för kallt på Navet...?
Kommentera

Hahl Bundy: Annars är ju det här tänkvärt i denna svåra stund:
Kommentera

Hahl Bundy och Ambroo: Idag känner jag för att sätta mig med grabbarna på Navet och känna värmen och gemenskapen från flaskan som går laget runt.
Kommentera

Ambroo: Den här är till alla oss supportrar.
Kommentera

mikenomad: Vi fortsätter på samma tema! Den här är till en viss defensiv...
Kommentera

Ambroo: Nä för i Timjå kjamas vi i med och motgång. Jättegulligt.
Kommentera

mikenomad: Precis så är det, men inte i Timjå IK.
Kommentera

Ambroo: Den här är till dig idag:
Kommentera

Frella: Varför hålla på att diskutera forwards när det skiter sig bakåt.
Ett tryggt lag börjar man bygga upp bakifrån och då ska man titta på målvakterna först.
Har TIK bra målvakter ? Nej
Har TIK bra backar ? Har man en bra målvakt så blir backarna bättre gentemot en dålig målvakt. Varför ? TRYGGHET !
Kanske TIK ska titta på en ny förste målvakt istället och skaffa sig en trygghet bakåt för att sedan plocka in några juniorer framåt istället , vad vet jag men det är en tanke bara........
Kommentera

Olle: Helt rätt
Kommentera

Nybbe: Beror väl på vilka direktiv den kedjan har. Igår ville man bara gömma sig då Hallin kom in och ställde upp i mittzon. Känns som ett skapligt felköp om man inte använder honom till att checka med. Nu blev han och alla andra lika över som Styf och Skogs.
Kommentera

Nybbe: Resultatmässigt är väl denna säsongs resultat det sämste vi haft sen vi gick upp i elitserien nu menar jag res inte poäng.
Kommentera

Frella: Och... in med en j20 kedja som skapar energi , det kanske smittar av sig
Kommentera

mikenomad: Bara hoppas att Anders Eriksson väljer att stanna i TIK. Svårt att tänka mig att vi hittar något bättre. Känns troligare med ytterligare en Sonntag isåfall.
Kommentera

« · 1320773 · »