Jansson är en förjävla intressant värvning alltså. Stor (stoff!!!) och har producerat ohyggligt bra i J20 i år.
"1. Jimmie Jansson (94), back, HV71
- Late bloomer som verkligen blommat i den här serien. Den mycket följsamme och tekniskt skickliga offensiva backen har bl a haft en svit med mål i sex raka matcher och har producerat i en imponerande takt. 12 mål och 18 poäng som back. Har bra spelsinne, sticker verkligen ut och är underhållande att titta på."
Jansson slutade alltså femma i den totala poängligan i Top 10-serien, näste back kommer först på plats 19. 13 pyts på 18 matcher.
Knylan: Trodde nog Boyce skulle vara förlorad, kul att han blir kvar. Wedin hade jag hoppats skulle få ut mer säsongen som gick men med lite medstuds i början av säsongen kanske det kommer nu?
Jimmie Jansson ersätter Patrik Norén? Åtminstone känns det lite så vid en rak jämförelse.
stoff: Om jag säger 187 cm och 90 kg, pirrar det lite extra då?
Fotnot: Jag är 178 cm och väger 90 pannor. Bör med andra ord ha större möjligheter än Johan Eriksson att ta en plats på tre backpar i Timrå IK anno 2014/15.
Redigerad kommentar
stoff: Mat Robinsons EP-stats på 178 cm och 77 kg är väl inte direkt skräckinjagande heller och det går ju "hyfsat" för honom. Magnus Johansson väger 78 kg enligt EP. När det kommer till spelskickliga backar så behöver man inte stirra sig allt för blind på gamla viktangivelser som ofta kan vara väldigt många år gamla.
Sen har jag ärligt talat inte en susning om Erikssons skills mer än det hans siffror skvallrar om.
En spelare Timrå bör ha sett och tycker borde ge en chans är väl kanske Johan eller vad tycker ni? :)
www.eliteprospects.com/player.php?player=20374
mikenomad: Såg det och tänkte också på honom. Tyvärr så är det väl orealistiskt.
Vad jag vill se nu är någon/några förlängningar.
Redigerad kommentar
JobbaPuck: Vi kan notera ett riktigt rykte i alla fall.
Intressant. Om det ligger någon substans i det hela så gillar jag det. Man blev helt plötsligt lite spänd över vårens och sommarens silly. Se lite vad Daniel Olsson och gänget rotat fram.
JobbaPuck: Vi får väl se. Jag kan iofs känna att han kanske var ett hetare namn inför säsongen än vad han är nu med missat JVM och allt, samtidigt så har han ju snart fått en hel säsong som i stort sett ordinarie i ett seniorlag. Hur som helst så tror jag att det är ganska goda chanser att han lirar i TIK-dressen även kommande år.
Det är en jävla fart i J20-matchen som pågår just nu förresten. 2-1 till TIK mot Luleå efter snart två lirare perioder. TIK höll nyss på att göra självmål under avvaktande Luleåutvisning. Borgman kommer bli bra han, för övrigt.
JobbaPuck: Yes. Vi har nog inte råd att köpa ut Molinder i alla fall.
Jaha, så Robin har 1+1. Han vill jag absolut behålla!
Mika Norja är mest prioriterad att behålla!
Största positiva överraskningarna (efter mina förväningar) är:
Oscar Johansson
Nils Bergström
Didrik Strömberg
Tommy Stenqvist
Emil Berglund
Emil Pettersson
Hult m.fl. hade jag ganska höga förväntningar på redan inför säsongen. Det hade varit mumma om vi får behålla kedjan med Persson-Hult-Bergström.
JobbaPuck: Fanns/finns redan en tråd avseende detta. Sedan har en del spelare kontrakt även över kommande säsong(er). Till exempel Molinder har ett år till! Vilka spelare som har utgående kontrakt ser du här nedan.
Följande spelare har utgående kontrakt:
Jonathan Iilahti
Mika Norja
Eric Moe
Didrik Strömberg
Mattias Thunman-Hälldahl
Jens Westin
Patrik Norén (lån)
Wade Bergman
Tommy Stenqvist
Andreas Borgman
Jonathan Carlsson
Nils Bergström
Johan Persson
André Hult
Emil Pettersson
Anton Wedin
Daniel Öhrn
Emil Berglund
Jeremy Boyce-Rotevall
Thomas Hundertpfund
Ludvig Nilsson
Oscar Johansson
Vilka ser ni som mest prioriterade att behålla?
JobbaPuck: Ju mer jag tänker på det desto sjukare är det fan hur lite man snackar om Strömberg ändå. Fredrik Söderberg hyllade honom tidigare men då killen inte ens uppmärksammas från supporterhåll så undrar man ju. Samtidigt så förstår man ju det i och med att det inte finns så mycket att diskutera. Han är stabil och stenhård. Defensiv. Ospektakulär. Robin Persson är liknande men tar ändå för sig en aning mer offensivt och är mindre till storleken vilket gör att han syns mer.
Didrik Strömberg kommer ha den bästa karriären av alla spelare födda -94 i dagens TIK. Jag sticker ut hakan redan nu.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Knylan: Absolut, men då är väl överskottslaget Asplöven de med första tjing kan jag tänka. Jag delar din uppfattning om honom och kan väl tycka att han har lite väl bråttom iväg.
Wedin ska ha en plats. Det finns mycket att ta av där. Styrkan och jämnheten behöver det jobbas på och även hans egna tro på sig själv.
Frågan är hur SHL ser på en sån som Emil Pettersson. Det finns ju ett lass av potential där. Skulle inte förvåna om Modo dregglar. Men det är väl egentligen samma sak som med Ludde där och ett år till i HA.
Johan Persson är en spelare jag tror kan explodera med en rejäl försäsong i ryggen.
JobbaPuck: Om Ludvig Nilsson är på gång till Luleå så måste han ju vara högst aktuell för en utlåning i så fall. Jag förstår att det går att sukta efter hans tyngd och det som på sikt kan komma ut av hans offensiv, men det vore nog väldigt sunt att fila vidare på den i allsvensk miljö och på riktigt få jobba på den som seniorspelare - som han blir först kommande säsong - i åtminstone en säsong till.
Wedin vet jag inte riktigt hur man borde tänka kring heller, det har nog hänt lite mindre än vad jag hade hoppats på där.
Äh, egentligen så vill jag som jag sagt tidigare behålla stora delar av årets trupp. Någon offensiv förstärkning bör ju dock definitivt komma in och då måste det flyttas runt lite men annars så tror jag att det finns så mycket potential i det vi har att jag vill tuffa vidare. Det är ju synd att säga att någon direkt slagit igenom och skapat rubriker av den tyngd att denne blir betydligt mer intressant i mängden av alla 94-or som finns i landet.
Jag skulle kunna tänka mig att vi kan ha hyfsat goda möjligheter att få behålla vår enda "succé" Norja också, om inget lag drar i honom från Finland. Hans löneanspråk lär ju sannolikt skifta en aning mot för i år, men det vore ju en ganska så välspenderad peng.