lungan Vad det gäller Lauritzen så vågar man ju inte direkt ta ut glädjen i förskott, men vart skulle han annars spela om man flyttar till sundsvall och frugan skriver i sin blogg att båda fått jobb? Bobsters... Yeah right! Nubben du är min idol om du lyckas knyta upp han till Timrå ik.
Kapten Nosring: Det är ju verkligen som en helt egen sport det där, att vara hockeymålvakt. Därför är det så svårt att begripa annat än vad som är bra och dålig statistik, resten begriper jag ingenting av. Att bara lyssna på Erik Granqvists analyser av målvaktsspel i tre minuter är mer givande än alla analyser man någonsin tidigare hört av själva spelet. Detta beror visserligen mycket på honom också, men man förstår hur otroligt många små och stora komponenter som målvaktsspelet utgörs av.
Men jag håller med, Iilahti hade bra stats här första året, sen gick han klubblös hela säsongen efter tills att vi hörde av oss igen. Sen har han hattat runt. Hade vi haft råd att ha två målvakter på kontrakt säsong två i HA så hade han nog säkert blivit kvar, men vi lyfte upp Ohre och Lantz istället för att spara pengar. Han verkar ha låst sig vid att han måste spela i Sverige, och ju fler korttidskontrakt han får desto mer avlägsna blir det där 21 matcherna han gjorde för oss. Konstig karriär.
Puckat: Känns märkligt med målvakter, ser nu att Iilahti fått spela 6 matcher i div1 sedan han var här 13-14 (och de 2 matcherna ifjol), hur kan det komma sig? han var ju riktigt bra vad jag minns.
T T: Haha jag kände inte igen karln vid bild och jag hade inte koll på att han spelar i kalpa nu.. Till råga på allt så missade jag också att hon skrev Sebastian, Men efter foskande på eliteprospect och när hissen åkt ända upp... Ja tack till S.L!!!! ;)
Puckat: Okej. Bra med info! Får hoppas på att det är något intressant på ingående istället då. Det fina är väl att det är lite Timråbuzz på gång, så känns det iaf. Man ser utomstående som uttrycker sig i såna ordalag på Twitter i alla fall. Det kan ju också innebära att vi kanske kan ta spelare från föregående säsongs topplag men där lagen inte bedöms klara av att vara kvar på den nivån, Tingsryd är ett klockrent exempel. Där finns väl inget hett kvar att plocka i centerväg däremot.
Om man tänker att Molinder, Boyce och Johnsson blir kvar så finns det en ordinarie centerplats kvar, tillika platsen som förstecenter. Vi har en sanslöst bra joker i form av Elias Pettersson, så vi står inte och faller med att vi måste ha en supercenter, vi kan redan ha honom i laget. Därför kan det räcka med en center med hygglig produktion men som med råge håller allsvensk nivå. Molinder, Boyce, Johnsson, ny center + Elias, det kan nog räcka en bit. Johnsson bör det gå att krama en hel del ur också.
Puckat: Okej, ja det låter lite bekant att han gjorde det. Jag tror dock att vi sitter i en så pass gynnsam sits i år att vi slipper vara i Norge och gräva. Precis som Nubben säger så får han betydligt fler anbud i år än tidigare, bra och unga spelare vill komma till Timrå för att utvecklas. Att vi får in Jens Lööke är sannolikt inte en frukt av att Nubben har gjort så mycket jobb, Lööke med agent kom nog själva till Timrå.
Jag har som sagt ingen koll på Berglund, men ska man vara lite fördomsfull så känns väl den poängmässiga utveckling han gått igenom snarare som ett underbetyg på norska ligan än att det är så att Berglund utvecklats enormt? Jag tror helt enkelt att vi är en klubb som från och med denna silly kan kosta på oss att inte göra den där sortens värvning. Höga poängantal är inte allt, framförallt inte i de där ligorna. Dale Mitchell, som vann poängligan i Danmark, gjorde tio poäng i en match exempelvis. Med sånt motstånd går det fort i poängligan.
Vi får se, men det skulle överraska mig om vi i det här läget skulle få för oss att värva spelare från svårbedömda och dåliga ligor. Jag hoppas att vi kan vara så pass heta att toppspelare i HA även vill komma hit, det vore allra bäst.
Knylan: Ingen allsvensk klubb var intresserad av Berglund för två år sedan, inte ens på try-out. Nu en toppimport i Norge. Med tanke på det handledskottet han besitter så skulle han kunna tillföra mycket i t.ex. powerplay. Forsberg var över på scoutingresa förra säsongen för att titta på bland annat Berglund. Tror inte intresset har minskat i år med tanke på den säsongen han har haft.
Puckat: Kan tycka att det blir lite konstigt att ligga på en spelare som man inte ens vet om han är aktuell. Hans namn nämndes förra året också men som jag förstod det så var det bara påhitt alltihop den gången. Däremot så håller jag med fullständigt angående engagemanget.
Men förutsättningarna att ro hem honom kan säkert vara goda om Nubben nu överhuvudtaget är intresserad (jag vet inte om jag tror att han är det ändå, Norge känns alltid svårt). Han har ju Gunnar Svensson som agent vilket sällan brukat vara en nackdel i alla fall.
Jag tror att man behöver ha jävligt bra koll på norska ligan för att våga sig på att värva något för toppkedjorna i HA. Har någon ens koll på Jacob Berglund? Skridskoåkning t.ex. Är det en center vi kan plocka in som gör laget lite mer SHL-mässigt? Jag tänker att det bör en form av måttstock. Med Johan Persson klev vi upp ett snäpp, med Lööke ännu fler snäpp. Ju fler spelare med SHL-potential vi får in desto bättre bör vi bli.
Som jag ser det så är detta nyckeln. Vi kan inte värva in ett halvt nytt lag varje år med spelare som har SHL-potential, men vi kan göra det på några positioner här och där. Kan vi skärpa varje lagdel ett snäpp för varje år så blir vi inte så vansinnigt beroende av enskilda spelare. Det är bara att titta på kommande säsongs backsida:
Fernholm ut - Nielsen in. Bohman ut - ny defensivt stark back in. Bryhnisveen ut - ny PP-back. Lander ut - Dahlroth in. Brändström ut - Hardegård in.
Oavsett vad man hittar på Bohman och Bryhnisveens platser så tror jag att vi kommer konstatera att nivån överlag har höjts. Se bara på bytet Lander > Dahlroth.
Som förstecenter kan jag tänka mig att se någon utav Christoffer Forsberg (Malmö) Jacob Berglund (Storhamar) Jonas Berglund (Asplöven) eller David Rundqvist (Karlskoga).
På backsidan så känns det som att vi kan räkna med att Jesper Dahlroth skriver på. Nubben vill även ha en rightback som kan användas i powerplay, och där skulle Albin Lindgren (Skövde) vara ett intressant namn. Även Alexander Deilert (Mora) som är ett säkrare kort med tanke på att han presterat bra på allsvensk nivå flera säsonger i följd. Erik De La Rose som jag tipsade om tidigare. Har kontrakt men finns ofta out för spel i Sverige i de där kontrakten. Har en koppling med Mattias Nilsson från deras tid i Leksand.
En spelare för en tredjekedja kan vara svår att hitta. Men Mikael Johansson (Växjö) Philip Rondahl (Linköping) eller Joachim Nermark (Vita Hästen) skulle vara spännande namn.
Jag anser att Timrå har fyra Stabila backar under kontrakt!
Westin-Nilsson Strömberg-Neilsen
Att sedan på dessa 4 få in Dalhroth och en PP-Back, då tycker jag vi har en riktigt grym backbesättning nästa år. Sedan fylls den på med några spännande juniorer.
Om vi ska se till det offensiva och utifrån att Nubben i tidningen säger en till två forwards till ska in har vi en hel del förlängningar att vänta, så räknar jag iskallt med att Wedin, Boyce och Öhrn blir kvar. För dessa tre är viktiga kulturbärare och står för det nya unga Timrå! Sedan blir det svårt för mig att se vilka som kan tänkas ta Fjärde kedja rollen till vinter.
Jag vill att dessa tre bildar formation nästa år.
NY (L Nilsson)-NY (J Berglund)-Persson Dahlén-Pettersson-Lööke (Dessa 3 ihop vill jag se) Wedin-Boyce-Öhrn Molinder-E Berglund-Lindhagen
Bror Westin och Johan Johnsson vill jag få in men gällande spretigheten och roller som Nubben pratar om får jag inte en balans med dessa. I Molinder och Lindhagen har vi även två som kan spela back vid behov!
El Maco: lindhagen måste ryka. Sen berglund. Sen spelar det inte mig någon roll.
Något jag tycker är konstigt är det som hänt med Oskar Brändström. Han var väldigt bra i sina inhopp för 2 år sedan, sen fick han kontrakt i år men fick inte spela nånting. Väldigt konstigt då han gjorde det bra. Men istället spelade dom Filip Lander som verkligen inte var bra på allsvensk nivå. Frågan är: Varför?
El Maco: Alexander Deilert offensiv poängstark back från Mora, dessutom rightare, är en spelare som jag väldigt gärna skulle vilja se, det skulle dessutom vara ett ganska säkert kort med tanke på att han presterat bra på allsvensk nivå flera säsonger i följd, det är även en väldigt bra ålder på honom (född 89) men har ändå varit med så pass länge att han kan bidra med rutin.
dr-nix: då räknar han med samma målvakter. Bra lösning om det blir så.
Sen kan man börja räkna bort. Vi har två kända nyförvärv (Lööke, Nielsen) och två kända förluster (Fernis, OJ). Sen ska vi snurra minst fem till om Nubben får som han tänkt. Bohman och Brynis av backarna? Emil B, Marklund, Johnsson av forwards? Eller egentligen behöver väl truppen gallras ännu mer, vi hade lite många på slutet va?
Stämmer det är det väl bara Mattson av externa värvningar förra året som stannar mer än ett år.
söder över: Tror inte fernis var så dyr. Det kan dels vara att han helt enkelt inte trivdes med Timrå som klubb eller ort såklart.
Men jag tycker han var vår sämsta back sett över hela förra säsongen. Klart han är ung och kan utvecklas men om vi ska ha åtta backar, så bra som möjligt, så är han den första jag plockar för att fylla på nytt. Han var för kantig och långsam. Tror Nubben vi kan hitta en annan utvecklingsbar spelare som kommit längre och kanske även har högre tak så är det bara att byta.
jag hade gärna sett honom kvar... Han var rätt oprövad och han är fortfarande UNG så någon jättelön har han inte rätt till tycker jag...
hans skridskoåkning var inte fantastisk och offensiven var något som inte existerade men han var en stor tillgång i duellerna i egen zon. hans räckvidd var minst sagt nyttig.