1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591308 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 2016/2017

« · 1749138 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2016/2017
Ja nu är vi inne i maj och de avtal från förra säsongen bör vi det här laget ha gått ut. Då sista april oftast är ett slutdatum på kontrakt.

Nu vill jag se lite pressmeddelanden!
Kommentera

palleparling: Det behöver du inte vara - av olika skäl finns inte alltid möjlighet att gå ut med vissa förlängningar direkt.
Kommentera

Knylan: 1 och en halv vecka kvar tills nubben ska ha truppen klar. Vart är alla spelare. Blir nästan lite orolig
Kommentera

El Maco: Killen har nog något på gång, tydligen så var han ju fenomenal i de landskamper han gjorde i vintras också. Hade det inte varit för att vi råkar ha en trio med spelare som alla tre tillhör den absoluta toppen av sina årskullar så hade han haft en betydligt enklare väg in i det hela. Han hade kunnat stanna och stångas men valde detta istället, det går att förstå. Egentligen så kunde han väl nästan ha valt en ännu mindre klubb än Mora där han kanske fått ännu större förtroende, typ Västervik. Mattias Karlin verkar ju nästan kunna förädla allt.

Men ja, jag väljer också att se detta som ett styrkebesked. Att det är en indikation på att det kommer att bli trångt om platserna, trots att laget bara består av sex forwards än så länge. Jag hoppas på att den siffran ska stiga nu under veckan, tempot har helt bedarrat på sistone.
Kommentera

Knylan: det är bara att önska Sirén ett varmt lycka till. Och jag väljer att tolka det faktum att vi släpper honom som ett styrkebesked... Sirén kan bli jättebra men 2016/2017 tror vi att vi har bättre alternativ.
Kommentera

JobbaPuck: Exakt. Han hade hamnat i ett gränsland där han hade fått matcha med J20 till stora delar (om vi inte börjar åka på många skador) och jag tycker inte att det han visade upp i år antyder att han skulle vara så pass långt fram i utvecklingen att han är med och konkurrerar om en ordinarie tröja nu direkt. Vi ska komma ihåg att vi redan har tre juniorforwards på kontrakt som på alla sätt går före Sirén, han gör helt rätt i att dra till Mora. Klart att det är synd, men det är ingen rättighet att få spela hockeyallsvenskan bara för att man var poängbäst i J20.
Kommentera

lungan: Måste Stene ta någons roll från förra säsongen då? Ambitionen är väl att nästa säsongs lag ska bli bättre än föregående säsongs åttondeplacerade lag? Vi plockar ju inte in nyförvärv för att behålla åttondeplatsen utan för att avancera.

Jag vet ingenting om Stene, men snackade med Hamrin som har sett honom lite mer. Han sa "Stene är t ex en bättre än folk tror. Lagspelare. Bra framför kassen i PP. Stor, stark. Mkt bra i BP. Jobbig att möta. Kommer betyda mkt i spelet. Morafansen besvikna att han lämnar." Det ska väl inte betraktas som sanning, men värt att ha i åtanke. Plus att Roger tidigare har haft honom i Sarpsborg, han vet exakt vad han får in i laget. Det är ju inte så att Nubben jobbar helt ensam med lagbygget, Roger är i allra högsta grad involverad.

Stene går in i sitt tredje A-VM nu och har gjort nästan 50 landskamper på seniornivå utöver det. Han är tilltänkt som ytterforward i de mer tongivande formationerna, med uppsidan att han kan centra också om det skulle vara så.
Kommentera

JobbaPuck: Stene från Mora, Sirén till Mora, hm?
Stene värvningen är för mig en oklar sådan vems roll från förra säsongen är han tänkt att ta?

Sitter någon på infon kring detta. Jag ser honom inte som vår förste center i alla fall och jag tror att han inte vill spela i en fjärde formation.

Kanske bara jag som vill se en junior kedja med

Dahlén- Pettersson-Lööke

och jag ville verkligen inte att Stene ska ta Wedin, Boyce eller Öhrns plats och i och med detta får jag bara in honom i en fjärdekedja, som lika gärna är en plats jag unnat Sirén som utgångsläge som han absolut skulle kunnat klättra vidare ifrån upp i kedjehierarkin.
Kommentera

Inget konstig att Sirén "väljer bort" oss. Han vill knappast spela fjärdefjol här. Colliton och Mora kan erbjuda mer än vi. Och för hans egen utveckling är det det bästa.
Kommentera

palleparling: Där sprack min idé som nästa säsongs stora utropstecken.
Tyckte mig se en hel del hockey i Sirén
Kommentera

Hade kunnat tänka mig att se Sirén som center i en tredjekedja om nu Stene är tänkt som ytterforward. Självklart tråkigt att han lämnar, men ser det samtidigt inte som något stort tapp. Tror han skulle få det svårt att utvecklas med Lööke, Dahlén och Pettersson i laget.
Kommentera

palleparling: Hade gärna sett Sirén få en plats hos oss MEN kan vara så att det bara fanns utrymme i 4:e och han är en spelare som behöver fila på verktygen högre i hierarkin? Noll koll på Moras trupp dock..
Kommentera

El Maco: Marcus Sirén klar för Mora. (!!!!)
Kommentera

Christoffer Forsberg som Domustrappan spanade in har förlängt med Malmö nu
Kommentera

När det gäller Boyce, Molle, Öhrn... Undrar om det blir åttamånaderskontrakt och det är därför de inte är signade? Annars finns väl inget att vänta på? Tror inte hela gänget ska bort direkt. Boyce sa ju att det nästan var klart för övrigt. Och de kör väl barmark?
Kommentera

Corvo: Jo, jag håller med dig i det mesta av det du skriver.
Till deras försvar ska sägas att t.ex Hersley var rent katastrofal när han kom till Modo.
Han behövde nog ett extra år i allsvenskan med Leksand.
Ahlsenfeldt brukas också tas upp som exempel, är i grunden en bra målvakt men blev utkonkurrerad av de som är bättre, inte mer med det.
Men som du säger har man varit usla på att hitta samt utveckla talanger från Allsvenskan. Till skillnad från de egna juniorerna som gått som tåget och blivit tvingade år efter år att leda laget pga genomusla "spetsvärvningar"..
Kommentera

El Maco: För modos skull så får man hoppas på att det är så.
Kommentera

juniorkollen: möjligen inte helt seriöst förslag gjort för att göra pedagogiska poänger?
Kommentera

Corvo: 42 årig kanadensare som endast har spelat 3 matcher sedan 2006/2007.. Låter ju oerhört intressant!
Kommentera

Nucky: Matthew Barnaby sägs endast vara detaljer ifrån att skriva på för Modo och kommer troligtvis att presenteras till veckan. Med en sådan rutinerad förstärkning med den erfarenhet från spel i NHL som han har så förstår väl alla att det inte finns plats i laget för någon tölp som värvades från Timrå ifjol?

Övertygad om att Ludde blir synonymt med offensiv spets och mycket poäng i Timrå även den här gången.

Jag är inte rätt person att uttala mig men det kanske kan stämma att Ludde ännu inte var redo för en offensiv roll i SHL redan i vintras. Men varför skulle han inte kunna bli det inom något år? Kanske redan efter nästa säsong? Killen är för fasiken bara 22 år och har alla möjligheter i världen att fortsätta utvecklas.

Annars så har jag väl alltid haft en bild av att Modos lagbyggen dom 5-6 senaste åren har varit ganska speciella. Ingen kontinuitet, varje säsong värvas det in ett gäng nordamerikaner som endast spelar en säsong och sedan byts ut mot en nytt gäng. Väldigt dåligt tålamod när det kommer till spelare som värvas från Allsvenskan. Det kanske var berättigat att dom inte fick vara kvar, vad vet jag. Men Robert Rosén, Patrik Hersley och Jacob Blomqvist är väl tre konkreta exempel på spelare som blev skeppade efter en säsong men som sedan direkt etablerade sig i andra SHL-klubbar som bärande spelare.

Det är väl inte sällsynt att spelare som värvas från en serie under kan behöva en säsong på sig för att bli varma i kläderna. Men man får lätt känslan att mentaliteten uppe i Övik har varit "leverera direkt från omgång 1 eller dra".
Kommentera

lungan: Med den logiken är det märkligt att han gick tillbaka till er och allsvenskan, och Pettersson gick vidare till SAIK.
Jämföra de 2 går inte, Pettersson kan i princip bli hur bra som helst, medan Nilsson är betydligt mer begränsad. Stark i närkamper och jobbig att möta, men that's It
Kommentera

3627: vad är det du försöker säga?
Spelade vi mest Byron som var skadad från Oktober till Feb?
Kommentera

Nucky: Nej, jag upplevde aldrig Ludvig som kass när han spelade hos oss. Snarare tvärt om. Skillnaden är att vi inte sätter oss på lika höga hästar här nere.
Kommentera

Nucky: Jag har inte sett så mycket av Nilsson hos er men det han tidigare visat som jag högst troligt antar att Modo inte lyckades få fram i honom kommer få er att inse att han hade kunnat bidra betydligt mer för Modo denna säsong än en 3-4 kedje spelare, när vi möts i vinter. Du kan ju bara jämföra Nilssons statistik emot Petterssons när de senast spelade hos oss, ett mål och två assist mindre på 3 färre spelade matcher och han hade +7 medans Pettersson hade -5.
Kommentera

Nucky: Vill jag inte påstå... Ni spelade ju mest kötthuvvet o Byrån...
Ludde lär väl spotta in poäng mot er...
Kommentera

Herminator: med andra ord är han lika kass i allsvenskan som SHL.

Eark: han fick rätt mycket förtroende i början tillsammans med E. Pettersson och Possler. Men det kanske är som du säger, om han samlade ihop 30+ poäng för 2 år sedan bör han kunna göra det igen.
Kommentera

Nucky: klart man kan ha förväntningar på en kille som gjorde 30+ poäng i AS senast han var här. Sen kanske han inte fick tillräckligt med förtoende eller åtminstone inte i rätt miljö för att kunna visa upp sitt offensiva reigster förra säsongen
Kommentera

Nucky: Skillnaden på SHL och Allsvenskan såg ni nyss när ni mötte Leksand IF.
Kommentera

lungan: Tycker ni har väldigt höga förväntningar på Nilsson.
Som en spelare i 3-4 kedjan absolut, men trubbigare avslutare får man leta efter.
Inget spelsinne att tala om heller.
Är det skillnaden på SHL och allsvenskan man ser, eller vad?
Kommentera

Puckat: Jag tror Nilsson tog Ejdsells plats.

Att Nilsson kommit tillbaka till Timrå IK är lite för bra för att vara sant.

Nilsson går verkligen före Marklund alla dar i veckan, vad tänkte Växjö med?
Kommentera

Puckat: Frågan är hur aktuell han egentligen har varit. Det är synd att ST steppat ner sitt ryktesgrävande fullständigt, i stort sett varenda TIK-relaterad artikel just nu verkar skrivas uppifrån Övik. Bortsett några texter från Alex Nilsson. De har inte levererat ett kvalificerat rykte på åratal. Sen snappas det upp lite snack, framförallt här, men också på Twitter och då blir lite surr snabbt till ett riktigt rykte. Ejdsell har nog funnits med i tankarna men han är en offensiv spelare som ska producera och med tanke på hur laget börjat forma sig så känns han lite för dålig för att ta en plats i två första kedjorna, faktiskt. Hade vi förlängt med hela fjolårets lag så vore han given, nu gissar jag att Nubben siktar högre.

Synd, det verkar ha varit en sköning med väldigt bra storlek. Dock helt ofysisk och kändes snarare lite klen för sin size. Men han är en riktig poängtjuv och pinnarna rullade in i strid ström utan att man egentligen tänkte så mycket på det. Mycket nyttig på så sätt.
Kommentera

Ejdsell klar för Karlskoga. Nu får vi nog se ett "okänt" namn istället för honom
Kommentera

www.eliteprospects.com/team.php?team=467&year0=2017&status=

Marcus Hardegård finns inte längre med i J20s trupp för kommande säsong. Varken på Eliteprospects eller på officiella hemsidan. Som tidigare har tagits upp så är det exakt likadant i Marcus Siréns fall.

Det är klart att det öppnar för spekulationer kring var dom egentligen kommer spela kommande säsong. Men jag tolkar det i båda fallen som att tanken är att bägge två kommer att få A-lagskontrakt och spela med A-laget permanenet.

Fortfarande bara en målvakt på kontrakt i J20 just nu. Rasmus Fahlander, född 97, från Sundsvall vore kanske ett intressant namn att försöka locka över? Har ärligt talat inte sett han spela men har hört en hel del bra om honom. Bra storlek dessutom. Värt att tillägga är att Bobbarnas J-20 just nu består av 4 målvakter enligt eliteprospects så det kommer inte bli någon målvaktsbrist i Gärde även om Fahlander byter upp sig till oss.
Kommentera

Knylan: Ja så är det nog,en skadefri Åkerlund tror jag är bra för laget och Mattson.
Lauritzen samma där bra med sin rutin om han får vara skadefri,båda viktiga kuggar i en slutspelsserie!
Molinder likaså.
Boyce-precis om han vill fortsätta så slanta gärna upp lite till det är han värd samt för guds skull tala om för han att gå på mål mer!
Kommentera

Frella: Då är det ju hyfsad brådis nu, minst sagt. Han kanske har fått nej av något/några nyförvärv som han trodde att det skulle gå i lås med, vad vet jag. Westlund har ju inte figurerat i ryktesfloran överhuvudtaget exempelvis, han kan ju ha varit aktuell för något annat som sket sig. Agenten vänder sig till Timrå och då ska då han ställas mot de eventuella alternativ som Nubben har framför sig och så börjar det om igen. Men det där två veckorna som han nämnde verkar ju lite snäva nu, så är det. Arenanamnet kanske gjorde att han fick några extra korkar i attacheväskan att jobba med också. Men man undrar ju om han tappat bort Dahlroths kontrakt nästan, det kanske har kilat fast sig under Nubbens bilsäte eller nått. Han pendlar väl en hel del.
Kommentera

Knylan: Nubben räknade ju ändå med att vara klar inom ca två veckor? Man portionerar ut några förlängningar på nyckelpositioner och nyförvärv. Sen släpper man resten i ett klump-PM som tidigare?
Kommentera

Tjalle: Jag tror att det är ganska lugnt än så länge ändå, Hallins lönepost hoppas jag stannar i lönebudgeten och gör den det så finns det nog lite krut kvar. I min värld så lockar TIK med mer än lön i dagsläget. Molinders påskrift lär väl kanske dröja länge även i år, i fjol offentliggjordes han sent i juli för att han skulle kunna stämpla under sommaren. Om nu Åkerlund överhuvudtaget ens är aktuell så blir nog inte han allt för kostsam heller, han var ju helt sönderbruten under slutet av säsongen. Lauritzen undrar jag också hur pass aktuell han är. Boyce tjänade fyra korvören säsongen som gick, han lär vilja ha åtminstone några ören till i år men det är knappast några större summor.

Men det är sant som du säger, och sannolikt även anledningen till att inte truppen är större i dagsläget. Stor försiktighet pågår där man vill tillsätta nyckelpositionerna innan bredden fylls på.
Kommentera

Nu börjar det riktigt svåra jobbet för Nubben...hur många av de mer rutinerade lirarna är beredda att gå ner i lön för att rymmas i spelarbudgeten? Tänker Molinder, Boyce, Lauritzen, Åkerlund...
Kommentera

Lichln_Timr?IK:
Skulle vara ett mycket bra tillskott i ert lag men det som talar mot honom är att i mitt tycke att han är lite för skadebenägen och han hade det lite struligt med sjukdomar det gångna året men som du säger är det en härlig spelartyp som söker en nytändning i karriären!
Kommentera

Kapten Nosring: På gävlefirman jag jobbar åt sitter kollegorna och förarmar sig över att Lööke gick hit och inte stannade, roligare arbetsdag!
Kommentera

El Maco: sist man kände såhär något sånär var väl inför säsongen med Hirso, Pikkarainen och Jokela.. men den här gången känns det inte som det är lönnfeta som kommer in och rullar tandskydd
Kommentera

Är det någon som vet om Nubben är intresserad av denna spelare? Han verkar vara intressant att ha i lagbygget inför nästa säsong enligt mig iallafall, bra storlek, tung spelare :)
Kommentera

luffaren: är det något man vet så är det att det alltid kan gå åt helvete. 🙄 Men visst rustar vi oss väl!
Kommentera

Nu kan inte den här säsongen bli annat än bra Bara att hoppas på att supportrar och publik ställer upp också.
Kommentera

Kongo: Självklart. Frågan är bara hur konstruktivt det blir när den ena parten inte bemöter åsikterna utan bara berättar hur det är.
Kommentera

hubbenorlen: Var och en kan framföra sin åsikt och påstådda fakta, och detta står fritt att bemötas av envar. Frid och fröjd.
Kommentera

Kongo: Jag är öppen för diskussion. Men jag undrar om du är det. Dina inlägg har ofta en ton av överlägsenhet. Som att det du säger är fakta och inte en åsikt. Det lämnar inte så mycket utrymmer för diskussion enligt min mening.
Kommentera

El Maco: Hehe, ja det är visserligen sant. Men mycket har ju varit väldigt hemvävt på ungdomssidan genom åren. Lars Eje, Peter Smedberg, Henrik Stridh, Lelle Lundberg osv. Ledare som rullat runt runt mellan kullarna och absolut inget fel med det. Men förra året kom Johan Thelin in och i år Jimmie Lindström, två ledare som inte haft något med klubben att göra på länge men som inlett tränar-/ledarkarriärer på annat håll. Visionen bör vara att vi i största mån också kan bli självförsörjande hela vägen upp i a-laget även på ledarsidan.

Den dag vi känner att vi kan ha en heltidsanställd sportchef igen så hoppas och tror jag att det blir en ny figur också.
Kommentera

El Maco: Det här går ju som Tåget det...
Kommentera

El Maco: Tågets son är välkommen!
Kommentera

« · 1749138 · »