hubbenorlen: Han verkar inte speciellt imponerad över sig själv heller. ”Jag vet inte, jag har väl inte rosat marknaden direkt, säger han och tänker dels på säsongen i SHL, där Färjestad åkte ut tidigt i slutspelet, och dels VM, som blev en besvikelse.”
Tycker det börjar gå till överdrift, den här aversionen mot Haugen. Ni som hävdar att han är usel, hur många matcher har ni egentligen sett med honom i år? Det krävs ju några stycken för att bilda en rättvis uppfattning. Typ 20?
Knylan: Satt förra sommaren och var rätt uppgiven över värvningen av Haukeland. Tyckte han var kass i de matcher jag såg honom i Leksand under säsongen. Men se vad fel jag hade. Har väl ungefär samma känslor angående Haugen. Om det nu blir så, hoppas jag har lika taskig känsla för feeling den här gången.
JanneH: Vilken stog i mål i segermatchen mot Mora i fjol höst innan serien kommit igång. Timrå vann med 4-0. Den killen kan bara växa o göra bra ifrån sig, men tror "Nubben" har något annat i tankarna.
JanneH: Om nu verkligen Hirsch och Freddan sitter med ritbordet och har Haugen som drömnamn så väljer jag nog att vara så godtrogen att jag litar fullkomligt på det beslutet. Men man skulle då väldigt gärna vilja höra hur resonemanget gått.
Samtidigt så vet man ju inte heller, det lät ungefär såhär för ett år sen också. Då var det Åkerlund som lät i princip klubbad och klar, men sen fortsatte tiden att gå. Haukeland florerade inte alls förrän strax innan han blev klar i början av juni. Då hade man haft honom som förstaspår hela tiden.
Knylan: "starka på målvaktssidan" blir vi nog bara om Brattström blommar ut för läser man dagens intervju i ST med Haugen så låter det ju på honom som att han är klar för TIK... om han själv vill. Har inget emot Haugen men nog behöver vi ett betydligt starkare kort som 1a målvakt om vi ska ha 2 lag bakom oss. Vill minnas den säsongen AIK gick upp och värvade in Viktor Fast i mål. Trots att de utespelarmässigt var seriens sämsta lag så var de inte sist i tabellen.
John Cena: Det där du beskriver tror nog jag kom lite som en följdeffekt av att vi var så starka direkt på målvaktssidan. Backarna växte enormt av det och sen blev det någon väldigt finstämd dynamik däremellan. Välsmörjt. "Enkelt", om man så vill. "Smart" fungerar lika bra. Synonymt i det här fallet, som jag ser det.
Speciellt många poäng från backplats blev det ju dock inte, förutom kanske i kvalet då. Och det finns väl ingen större anledning att tro att vi kommer växla upp på den fronten i år heller, vårt fokus måste fortfarande vara att släppa in så få mål som möjligt. Tänk om vi kunde fortsätta att vara det laget med starkast defensiv men som på samma gång är roligast att se på. Tidigare har jag nog tänkt att det finns lite av ett motsatsförhållande däremellan.
Gällande Carlsson så vet man ju inte hur alternativen ser ut, han är den ende som nämnts på senare tid. Backar med offensiv uppsida (om än på annan nivå) har vi redan och enligt mig finns det inget annat fokus för den sista backplatsen just nu än att denne ska vara utpräglat defensiv. Det stämmer ju in på Carlsson åtminstone. Jag skulle kunna tänka mig att testa honom i år och faller det väl ut så är det där med att han bor och vill bo i Sundsvall en bra grund för att bygga på en framtida SHL-stomme. Rutin har han i massor, vilket är en bristvara i övrigt.
Knylan: Jag är väldigt negativ till att värva tillbaka Carlsson. Håller inte med om att våra backar spelade enkelt denna säsong. Kändes som hela vår backsida (förutom Dahlroth och Enock) bestod av smarta spelare som gjorde bra beslut både offensivt och defensivt. Spelar man bra så ser det enkelt ut, men det ligger mycket skicklighet bakom det. Som du säger själv så är Carlsson rätt usel offensivt. Defensivt kommer man inte ens ihåg. Han ska fylla 30 i år och är i princip färdigutvecklad som spelare.
Vi har en backplats kvar. Vad har Carlsson att bidra med? Att han vill bo i Sundsvall?
När ingen (inte ens Hempen) postat intervjun med Jonathan Carlsson från igår så förstår man att peppen känns låg inför hans namn. Jag tänkte samma sak, det svaga minnet av hur blek han var första året i HA gjorde att det kändes som att snacket i artikeln om att de haft kontakt med TIK mest bara rört sig om att han träffat Nubben på ICA.
Men när man låter det sjunka in lite så framträder ändå någon form av hyfsad rimlighet. Att han var så blek år ett i HA handlade väldigt mycket om att vi (som nästan varje säsong) led brist på offensiva backar. Nödlösningen då var att Carlsson skulle bli den backen, från att aldrig haft den rollen innan. Det gick inte alls, framförallt eftersom han saknade typ allt en offensiv back bör ha. År två var det inte ens diskussion att behålla honom som det kändes, plus att han då (som han nämner i artikeln) ville testa Nordamerika. Något jag då fnös lite åt, vill jag minnas.
Jag får verkligen kämpa för att ens minnas hur han ser ut som spelare, vilket ju samtidigt skvallrar om det mesta. Han är en back som ska spela enkelt och inget annat, precis det typ av backspel som gjorde oss framgångsrika i år. Han har bra storlek, är högerfattad och har för avsikt att bo i Sundsvall. Vill man göra det enkelt för sig så kan man tänka att han är ersättare för Dallas och då blir valet ganska enkelt. Dessutom verkar han ha drivet för att bli bättre hela tiden, något som säkert var anledningen till att Nubben plockade hit honom från första början.
Man följer la inte ett helt mästerskap bara på grund av en enda spelare. Kommer att följa utslagsmatcherna med någorlunda intresse oavsett. Spänningen kvarstår trots allt.
Herminator: Ja va faan Pääjärvi, Frans Nielsen, Peter Regin, Röymark, Fleury, Hundertpfund och alla de andra ex Tikarna är ju fortfarande kvar i turneringen.
Sputnik: Så helt plötsligt är det oklart om vi ska ta in en center till eller ej...Han har ju sagt att det ska in en förstacenter, eller minns jag fel?
hubbenorlen: Gemensam nämnare för mindre lyckade värvningar är namnen. Nubbs har helt enkelt köpt efter hur coolt namn spelaren har. Wade Böörgman och Hundrapundaren är ju helt ok namn och Mac Hulda är inte heller så pjåkigt. Karl Schnabel är ett respektingivande namn men han tycker jag var riktigt funktionell på isen också. Annars skulle vi haft Bob Beers medan han höll på 😉
Knylan: När jag tänker efter så var ju Wade Bergman en ännu konstigare värvning. Känns som att Nubben lika gärna kunnat blunda och sätta ner fingret var som helst på en lista över samtliga backar i NCAA och inte lyckas sämre. Väldigt random värvning. Fattar inte vad Nubben såg i denna 175 cm långa backvärvning som hamnade på 69:e plats i NCAA:s poängliga. Helt ofattbart.
hubbenorlen: Så lär det sannolikt ha varit, det var nog fullt sjå att få ihop ett lag överhuvudtaget. Om då respektive agent kommer dragandes med Hundertpfund och Bergman så var det nog bara att testa och köra, Bergman liknade ju sig själv med Torey Krug haha. Förhoppningen kring Bergman var ju att vi kanske hittat en ny Mat Robinson men det blev det verkligen inget av.
Corvo: Har för mig att han spelade center, men kan minnas fel. Han var inte förstcenter i alla fall. Det var ju Hult. Så där minns jag helt fel. Hur som helst fanns det liksom inget som kittlade på förhand med Hundertpfund, och därför undrar man ju hur Nubben tänkte. Om jag minns rätt så såg Nubben honom i VM, och då gjorde han fem ass på sju matcher. Så det är möjligt att han trodde han hade hittat ett passningsgeni. Men så blev icke fallet. Fyra ass på 45 matcher blev det. Å andra sidan värvade Nubben Wade Bergman till samma säsong. Kanske en ännu märkligare värvning? Men det var ju första året i HA, och han kanske inte hade tillräckligt bra koll på vad som krävdes i den serien?
hubbenorlen: Var han det? Såvitt jag minns spelade väl inte ens Hundertpfund center i Timrå? 10 mål är inte så illa ändå. Men kan tänka mig att han kostade mer än vad han smakade.
Minns ni Wade Bergman samma säsong? Kanadensaren. Var tänkt som offensiv back om jag inte minns fel? Av det såg man inte mycket.
mikenomad: Parks hade ändå gjort 11 mål i Finland och hade en bra ECHL-säsong innan dess. Lägg till hyfsad produktion i NCAA under två säsonger och jag kan förstår hur Nubben tänkte: Den här killen kan mycket väl bli en joker. Och det blev han ju också. Låt vara i endast fem sekunder. Men dessa fem sekunder kan ha varit väldigt avgörande. Förlust i den matchen och allt hade kunnat sluta helt annorlunda. När det gäller Thomas Hundertpfund (får googla stavningen varje gång) fattar jag dock ingenting. Tänkt som förstecenter, men kom från ett 0,40-snitt i Österrike och var helt loj. Helt ofattbart.
Avskum: Nä, jag tror inte det. Våra offensiva linor cementerade sig väl mer eller mindre redan under slutet av grundserien och där rymdes inte Parks överhuvudtaget.
Rip Kirby: Men stackarn spelade knappt efter det, väl? Men vem fan vet, det är lätt att sitta på eliteprospects och avgöra folks insatser hit och dit, men han kanske tillförde något till lagmoralen? Knappast troligt men kanske. Han verkade lika glad som alla andra efter segrar i omklädningsrummet efter match av vad man såg på cmore, liksaså efter avancemanget på is.
DJ Abbot: Exakt. Killen förväntades ju bidra mkt mer offensivt än vad som nu blev fallet. Nu hade vi som tur var andra som klev fram och kunde spela avgörande roller. Just den 3:e Leksandsmatchen var ju annars en enda lång plåga enligt mig. Framförallt i förlängningen stog man som en zombie och bara stirrade i panik när Leksand spelade bättre än oss. Ända fram till att då en viss Parks dök upp som från ingenstans :)
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen