Dahlen is in the final year of his entry-level contract, but that deal does include a European Assignment Clause, which allows Dahlen to play in Europe if he does not make the NHL club. The fact that this information has been leaked so early before training camp likely indicates that Dahlen either believes or knows that he won’t be playing for the Sharks in 2019-20 and would prefer to return home to Sweden rather than suit up for the Barracuda.
Ja, vi vet att det är så gott som klart, men vad jag inte visste var att han hade en klausul, där han inte behöver "harva" i AHL om han inte tar en plats i NHL. Så det där med att Sharks bestämmer om han ska spela i Timrå eller AHL stämmer ju inte direkt, vilket betyder att Jonte bestämmer själv, kul för er som ska dit imorgon, lär bli ett hyfsat jubel!
TIK1928: Det verkar väl mest troligt, inför publik och allt. Är ju brukligt att nyförvärv presenteras vid ispremiärer numera, blir bäst medialt genomslag då. Men det finns mig veterligen inget officiellt sagt om att det blir så, bara antaganden
På tirsdag vet vi svare om Dalléns " To be or not to be " in Timrå! Ring Nubbens...Dikky!! Å why NOT Leddin?? Nä ser fan fram emot sessen!! Blir dä någe förstänkare innan issläppe på tirsda?? Dä rinn lätt.. Timrå IK i VÅTT OCH TORRT mot SHL 2020/2021!!! HEJA LÖNNÅ Å TÄPPAS!!!
"Det är tidigt på säsongen och Dahlén är inte bekräftad att han ska återvända till Timrå än. Enligt våra uppgifter är det klart och hur Timrå ställer upp idag är minst sagt intressant."
Dahlen spelade förövrigt med Wahlgren och Fjellström på träningen. Wedin va back. Så det kanske är ett tecken med att Dahlen får spela forward och skulle tagit "nåns" plats annars. 🙂
Öndulat: Jag skulle nog hävda att backsidan rent defensivt är starkare än forwardssidan rent offensivt i nuläget. Det är nog skador som vi ska vara oroliga för på backarna, och kanske avsaknaden av nån riktig Lill-Kinnvall. På pappret har vi en riktigt stark backsida med allsvenska mått mätt.
Framåt finns massor av potential, mer än något annat lag i H.A skulle jag vilja påstå och en otrolig bredd men tills herr Dahlén är presenterad så är det väl Hartman sedan typ Boyce som presterat bäst på H.A/seniornivå i laget.
Såg laguppställningarna på träningen idag och jag måste säga att jag inte gillar Dahlén och Lööke i samma kedja även om det känns naturligt att spela dem tillsammans.
Lööke och Jonathan håller alldeles för mycket puck för att spela tillsammans enligt mitt tycke, detta märktes om inte sist de spelade i samma kedja.
Jag skulle mycket hellre se Dahlén med Hartmann som är lite mer som Thörnqvist, dessa två skulle det kännas rätt tryggt att skicka in nån av ungtupps-centrarna med, exempelvis Wahlgren, i synnerhet när de båda rimligtvis bör vara givna i ett första PP ändå.
Vidare kan man sätta Lööke med Ohlsson och Lundin i mitten så har Jens god teckning när han dribblar bort sig själv men samtidigt utrymme och tid för att få ut maximalt av sin fina teknik. Perfekt kedja att mixtra med beroende på hur matchbilden ser ut dessutom.
3-4e är på pappret så starka att man i princip kan spela vemsom varsom och man kan ligga rätt jämnt på istid mellan alla kedjorna vilket kommer vara ovärdeligt när det börjar lukta slutspel eller förslitningsskador hos övriga lag. Jag är 100% säker på att Timrå 19/20 kommer vara det laget med jämnast fördelad istid mellan spelarna i grundserien.
När det kommer till status på Dahlén så ska vi inte glömma att han kom in 10kg för kort och otränad förra gången i ett skede där det egentligen var för sent att bygga upp kroppen och ändå med lätthet snittade 1ppm, han är den enda jag är helt säker kommer leverera (förutsatt att han blir klar).
Håller Korvis sig borta från sjukhusbädden och glaslirarna på backsidan tar ett sabbatsår från kryckor och kirurger samt Dahlén i truppen kan jag inte se detta laget sämre än topp 3. Detta är på förhand ett mycket starkare lag än det vi gick upp med senast. Skulle mot förmodan Westerlund signas så säger jag kvalplats utan tvekan.
kulltorp: Instämmer om att det allt som oftast är svårt att sia om kommande säsong. Det är inte ofta man lyckas gissa rätt vart laget hamnar i tabellen.
I år ser det absolut väldigt spännande ut och OM Dahlén skulle tillkomma så har vi en härförare, något som det kändes som om vi saknade förra året. Han är spets men jag tror många utanför Timråkretsen underskattar hans förmåga att elda på andra. Thelin nämnde väl i sin gästkrönika på HAs sida (eller SHLs?) att året vi gick upp var det vissa spelare som tyckte andra i laget inte alltid gav allt på matcher och träningar. Jag tror Dahlén var en av dem och lyckas man få med sig laget i sådana tankar så tror jag det gör oerhört mycket för prestationen på isen.
Jag tror att vi landar topp 5, inom topp 3 med Dahlén. Sen som Kulltorp säger, man vet inte riktigt hur han står sig nu. Klart han är riktigt duktig, men om det är en hjärnskakning eller något mentalt som är ett hinder så kan det mycket väl bli annat. Men Hoppas såklart att vi tar oss tillbaka redan i år och - att Brattström spikar igen med 1,54 GAA och 94,53 SVS% på 47 matcher - att laget dundrar in 234 mål - att Boyce bökar in 23 mål i slottet - att Hardegård smäller in 13 mål i PP - att Nielsen fortsätter vara stabil och vass framåt - att Berglund missar magen på målvakterna och tar vara på sin förmåga att hitta ytor - att folket vallfärdar till arenan och blir den där extra spelaren - att Ohlsson med sin speed petar in 18 mål bara genom sin fart - att Söderberg revanscerar sig och blir en riktig Sheriff - etc.
Sputnik: Jag tycker det är svårt att sia om kommande säsong, som vanligt. Man har suttit så många ggr och tyckt att allt sett kanon ut, åsså blir det pannkaka. Och även tvärtom, överraskande bra trots att man tyckt truppen varit sådär.
Det finns mycket intressant material i år tycker jag. Unga killar som kan blomma ut, Jonte som man förväntar sig massor av, fast man inte vet hur han står sig..riktigt. Lööke, en spelare jag tycker är enspårig men han kanske äntligen kan blomma ut. Skeptisk dock.
Nånstans inom mig så ser jag oss överraska och vinna serien....men min återhållsamma sida säger topp5.
Öndulat: Bra rutat! Jag håller med om backsidan, tror vi kommer vara solida bakåt men att det är offensiven som kan komma spöka. Jag drömmer fortfarande om Westerlund som PP spets bland annat. Sen kan jag inte släppa att Nubben sa att "för tillfället är inte Laxen aktuell". Jag funderar ifall det rent av är så att han sagt, får jag inget kontrakt som lockar i utlandet eller SHL så kommer jag. Skulle man få den bonusen att Laxen joinar, ja då snackar vi!! 🙂
palleparling: vi känns sjukt starka framåt. Baken är väl lite sådär men ändå ett gäng som ska kunna göra bra ifrån sig på den nivå vi spelar på. Ante K som ansvar för backsidan blir nog värdefull som satan! Vi har även en riktig bjässe i mål.
På allt de goda har vi först och främst freddan,säga vad man vill om honom men han har bevisat att han är lite av en expert på att utveckla unga spelare och dessutom vet han vad som krävs för att gå upp då han nyligen gjort det. Sen för det andra är vi hungriga som bjärven och revanschlusten är stark. Sist men inte minst, Jonathan Dahlén, inte presenterad än men många verkar så säkra så jag hissar flaggan redan nu. Han är inte bara en bra spelare, han är också en sjuhelvetes moralboost. Han kommer bli tungan på vågen då/om det börjar gå tungt.
Så ja, det känns oheligt spännande måste jag säga 😁
bisterfinnen: Nä vi kommer inte ge honom det men jag antar att du har fullt upp nu med att tillverka hämd-tvåpinnars. Räkenskapens dag närmar sig, snart ska du äntligen få frid och en hel natts sömn sedan den där fruktansvärda dagen då din gud skändades på vår läktare. Det har gått lång tid, många år, och jag kan riktigt se glöden i de rödsprängda, stirriga ögonen och fradgan som skvätter ur din mun när du inte kan hålla tillbaka känsloyttringarna som härjar i din kropp.
"På tal om stjärnor så ska Jonathan Dahlén, enligt lokalmedia i Sundsvall, vara klar för återkomst i Timrå. En spelare som kunnat vara stjärna i SHL, väljer att lyssna på magkänslan och vad han mår bra av. Bara att gratulera Timrå och allsvenskan, som får en superstjärna."
bisterfinnen: Varför ska vi nu göra en tvåpinnars med Dahlén i högklackat? Jonte har stabila fotleder och det är inga problem att få ner fötterna i någon skridskorna. Behövs inga Floppa-tofflor med medar här inte! =)
RasmusVS: Bara att hoppas att klubb ledningen ordnar med externa finansiärer för Dahlen, överraska oss med lite handlingskraft. Vi kanske kan behålla Salmonsson med en insamling? Det kan vara skillnad på en rejäl möjlighet till snabb revansch! Filip Westerlund, Ja Tack!
Synct: Enligt vad jag har hört så kommer Jonte att bryta kontraktet med SJS, dock äger de NHL-rättigheterna för honom under hela kontraktstiden. Inte helt olikt den deal Lööke gjorde med Arizona.
Med andra ord: Jonte skriver ett kontrakt med Timrå IK, TIK blir hans arbetsgivare och betalar lönen. SJS och Jonte kommer överens om att inte fullfölja kontraktets arbetsgivar- och lönetagaraspekter. Jonte har inte rätt att spela för någon annan Nordamerikansk klubb utan att San José tillåter det, de har i detta läge samma rättigheter som om Jonte var SJS-spelare.
Rent ekonomiskt är det en värdelös affär för Jonte, men vad gör det när han får spela i fina fina Timrå Idrottsklubb?
för 4 timmar sedan Kan ni lämna riktiga uppgifter om Dahlens övergång , vem äger han , vill han själv , kostar han nått ,varför Timrå , är han utlånad ..mm
för 4 timmar sedan @Nybbe. Det här är uppgifter som vi självklart kommer att försöka få svar på. Dahlén själv har valt att inte kommentera uppgifterna om han är klar eller inte än så länge. Share Olle Larsson, ST
ST har alltså ingen info alls, förutom att dom vet att han är klar, dom har inga detaljer och inget bekräftat från Jonte själv, intressant.
RasmusVS: Dahlen med på Isträningen idag, så också Wedin. Dahlen kör med San Joses träningställ. Antar att man försöker dölja att han är klar det ändå in i det sista.... 😋
På isträningen borde Timrå ta in hela laget utom Dahlén på isen. Sedan borde de köra en best of # 54 på jumbotronen med lite uppåt-musik. ”Vänta här, vi har visst glömt någon” säger speakern...
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen