J F K: haha sämsta du nånsin sett? Timrås trupp senast var betydligt sämre...
Håller nog denna trupp före Oskarshamns trupp som de gick in med i sin första säsong. Som Nubben säger så kommer det garanterat inte vara slutgiltiga truppen vi skådar just nu utan det lär hända saker under säsongens gång. Spelare lär röra på sig och det kommer säkert in spelare under säsongen. Väldigt speciellt lägeför Nubben att komma in så sent in på sillyn men jag tycker ändå han lyckats få ihop ett rätt intressant bygge med fokus på defensiven i första hand.
Backsidan är topp 10 och det är väl forwardssidan som mycket måste klaffa och flertal spelare måste blomma ut.
mikenomad: Nubben har nog inte värvat så här bra sen stan brann, bara peka och ring så har kontraktet varit påskrivet. Vi har grym rutin från topplag i SHL som vi inte haft tidigare vilket kommer visa sig ovärderligt. Vem bryr sig om HA kommande säsong när HV har tagit 10 raka segrar och serien är död i november. Jag kan göra ett undantag och streama när modo möter HV bara för att se hur de blir avklädda och sedan byter ut hela truppen i vanlig ordning.
JanneH: Vi har iaf en snittålder på ca 27,3 år så det kan nog stämma. Det är jag mycket nöjd med utifrån att vi är nykomlingar. Vår äldsta (Madsen) är dessutom "bara" 34. Även åldersmässigt känns laget välbalanserat
Gorkyman: har vi verkligen äldsta laget i SHL??? Har inte orkat faktakolla dig där men det låter onekligen märkligt att en nykomling skulle vara så rutinerad (finare ord för gammal)
Tom Topp: Jo, men det är ingen tvekan om att HVs kommande trupp är någonting man ekonomiskt bara kan drömma om. Men, jag tror Löven betalade mer för sin än Timrå, så det är inte automatiskt en framgång.
J F K: Vi ska komma ihåg att även ifjol hade HV en fantastisk trupp som enligt alla experter utmanade om SM-guldet. Så mycket kan hända på vägen, minns även Aiks kanonlag som tabbade sig mot Oskar. Tror faktiskt att Modo blir en joker iår, kan för en gångs skull slå lite ur underläge!
J F K: Tycker Adam Johansson på XP sammanfattar det bra när han skriver att Timrå inte kommer bjuda på någon tiki taka-hockey men kommer vara väldigt jobbiga att möta
Även jag tycker att Nubben tar stora ord i munnen när han säger att vi har bästa 8:e backen resp 14:e forwarden. Men att vi är mkt starka på just den punkten, ett av de starkare lagen i SHL på papperet, det håller jag med om. Sedan har vi ju främst på forwardssidan inte i närheten av den utväxling från spelare 13 till 1 som t.ex Rögle har. De flesta lag förutom IKO och Brynäs har en betydligt brantare kurva uppåt på resterande forwards. Backsidan däremot håller jag som bra SHL-klass
mikenomad: Du är väl medveten om att du faktiskt ljuger rejält? Modoforumet tycker att HV har det på papperet klart bästa laget (sedan uttryckt att det ändå måste spelas om det och att för mycket av det goda kan leda till besvikna spelare). Jag har ifrågasatt uttalandet att Timrå har den bredaste bänken av alla lag I serien. Bredare än exempelvis Rögle.
Så, du får såklart kritisera oss, men gör då det av korrekt anledning. Inte genom att ljuga och hitta på. Du, om någon, framstår som Trump i det. Det kallas halmgubbe när man tillskriver någon annan synpunkter de inte har och sedan förlöjligar dessa.
Tom Topp: Man kan tycka vad man vill... men Modofansen framstår som gullegrisar jämfört med Brynäs. Önskar allt ännu mer brunsvart för de brunsvarta...
Rip Kirby: Jag tycker vi släpper detta nu. Det fanns en koppling när han kom tillbaka till oss i supporterled, sanning eller ej. Jag spann vidare på det. Kalla det raljera då, vem har dött av det?
Öndulat: Jag tror att det byggdes upp under alla år i elitserien/shl. Farsan var ur-modoit och det gick nästan inte att prata hockey med honom. Han var så enfaldig och enögd så man trodde inte att det var sant. Ser samma sak flöda i Modo forumet och även i Brynäs.
Nånstans så började man tro att man var Heart of Hockey på riktigt. Ungefär som Trumpanhängarna tror på att USA valet var riggat.
mikenomad: Jag förundras verkligen av det där. Vad är psykologin som ligger bakom att man får ett sånt där fullständigt narcissistisk självförtroende, även fast man inte har någon som helst grund för det? Brynäs har samma mentalitet.. Är det att rätt som de är har dom en bra säsong där dom sprattlar till och ligger i toppen, för att sedan återgå till att harva i nedersta botten av tabellen i respektive liga?
Skulle ju vara otroligt skönt att vara sån själv, att alltid se ljuset, även då man ligger tvärsist, att då kunna slänga ur sig "Det här vara bara ett sabbatsår" eller "Vi är ändå bra på att aldrig åka ur(Brynäs)" och sedan gå vidare med skyhöga förväntningar på nästa säsong. Knappast en styrka men rent mentalt måste det vara otroligt skönt, Som timråit rånar man alla apotek i en 5mils radie på lugnande bara för att sa sig igenom en match...
Sonnenberg: Ser att Modoiterna tycker att Nubben är obegripligt optimistisk. Han har byggt ett lag med play in som rimlig målsättning, bara okunnigt att emotsäga det. Sedan kanske det inte håller hela vägen men sämst 12:a blir vi. Men det är klart, Modoiterna är väl de enda i hockey-Sverige som inte imponeras av HV:s lagbygge heller. Det säger något om cykloperna när det enda lagbygget som imponerar på dem är deras egna. År ut och år in, oavsett graden av misslyckanden och antalet spelare och tränare som flyr
ST skriver om alla huvudtränare Timrå haft de senaste 20 åren. Tänk hur lång listan skulle bli om de skrev om Modos tränare. Kanske t.o.m. längre än Stures tal…
Octagon: Alltså proportionerna det här tar.....konspirationsteorier och annan skit! Vi är några som tycker att Olofsson rent hockeymässigt har svårt att ta en plats i Timrå, hemmason till trots. Låt det stanna vid det nu, han lär få eller inte få den speltid han förtjänar. Det är iaf ingen av oss här som avgör det.
Annars tror jag att Nubben byggt ett lag med en uppsida få anar. Jag tror att han inser det för trots hans enorma rutin och förmåga till rävspel så tycker jag att man anar hur det bubblar av förväntan inom honom. Det är så jävla tryggt att ha en SC som Nubben, med hans erfarenhet. Han har verkligen byggt ett lag för en lång säsong, inte en nykomling som får soppatorsk i december
Rip Kirby: Håller helt med. Tycker illa om att man på ngt sätt tycker att han kan ta lite oskön kritik pga pappans pengar eller att hans påstådda inställning skulle ha med samma pengar att göra.
Octagon: Nej, det är ju exakt det jag menar. Frågan jag ställer mig är varför den sjukt ologiska och osannolika kopplingen har gjorts från första början?
Rip Kirby: Googlar man svaret så hittar man ett företag som år 2014 omsatte 206 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2,6 miljoner kronor. Så cash verkar i vilket fall finnas.
"Företagets ägare heter Håkan Olofsson och drev fram till för ett drygt år sedan en ICA Kvantum i Boden som omsatte drygt 200 miljoner kronor per år. Den affären såldes när familjen i april 2014 flyttade till Sundsvall, bland annat för att hans son Philip fick ett kontrakt att spela med GIF Sundsvall.
Vid flytten köpte familjen en lyxvilla på Norrlidsgatan i Sundsvall, Sundsvalls "gräddhylla", för 12,5 miljoner kronor. Villan är 460 kvadratmeter stor, har en pool och en tomt på 3 306 kvadratmeter."
Som sagt, cash sitter man på i överflöd. Frågan jag ställer mig ändå är fortfarande hur jävla mycket bättre Jacke Olofsson blir på att spela hockey om hans farsa drar in mest pengar i stan?
mikenomad: När man tänker tillbaka på förra säsongen så är det ett lag som är så överlägset bäst i Allsvenska historien så att man bara kan häpna/ ibland undrar jag om vi verkligen fattar detta.
Krossen i serien är monumental och om inte bättre än löven året innan i reda poäng så i relativ siffror. Sedan: 7-0, 5-0, 221-0 ja fan vet jag vad det blev i finalens alla matcher - men maken till överkörning i en final är det tveksamt om idrottssverige får uppleva igen. Fy fan vilket lag, vilken maskin, vilken trupp att vara stolt över.
Att man utifrån detta behåller stommen är inte bara logiskt utan även väldigt klokt. Jag skulle säga att Nubben byggt ett mittenlag som kan bli allt från 7-12, men vilken resa! Vilken härlig känsla att då spela med alla som vi ville ha kvar och de förstärkningar vi nu plockat in! Bra jobbat Nubben!
Jag är sjukt sugen på att se var detta leder - och säker på att vi inte kunde fått bättre förutsättningar!
mikenomad: tycker nästan han är återhållsam. På forwardsidan kanske vi saknar super spetsen men backsidan måste ju bara anses som topplags standard eller?
Villervalla: Inte den blekaste aning om vad det är, men kan man göda pengar och tro att cash is king så får dom gärna upplysa mig om vilken avkastning man fått så här långt...
mikenomad: ju äldre man blir ju mindre tilltalande är idén att sabla ner någon men vi måste ju ändå finna en konstruktiv väg att diskutera spelare och vad de tillför till laget. Kan nån berätta för mig vilken kedja Jacke ska in i? Topp 2 näppeligen och i kedja 3 och 4 har vi ca 1000 brunkare som brunkar bättre så... utlåning till Modo måste ju vara det enda raka
Visstfasen har vi väl alla varit med om att vi tyckt en viss spelare varit dålig, men sen under säsongen eller flera år senare jubla över hur bra spelaren är. Wedin blommade sent, Ludde Nilsson var väl ingen hit förr heller och inte var Borgman någon kanon. Vet inte heller om jag tycker att Emil P spelat fantastisk hockey i Timrå, men likväl ser många honom som en kanonvärvning.
Att Olofsson haft en medioker karriär efter klivet upp mot KHK är vi nog alla överens om, däremot vet väl ingen av oss hur han kommer prestera i år. Sen tycker jag mig känns att Olofsson är en sån som växer i slutspel. Kanske är serielunken något att jobba mentalt på och det lär det sökerligen göras. Jag väntar i alla fall med gnället tills jag sett vartåt spelarprestationerna tar vägen i år, och det borde vi alla göra.
Octagon: Nä man ska inte raljera och absolut inte vuxenmobba men oavsett svansföring så tror jag många hänger upp sig på de signaler Jacke skickar på isen. Utöver uteblivna prestationer är han ju inte direkt någon energiboost, det är liksom inte mycket "Let's empty the tanks boys!!!!!" över honom. Han är inte killen som i motgång skulle twittra "Den som ger upp nu lär jag aldrig förlåta". Han sänder helt enkelt inga vibbar av nån som helst jävlar anamma och det stör iaf mig
kulltorp: Helt ok att ifrågasätta prestationer men inte ok att uttrycka sig raljant och insinuant om en kille född 00 som verkligen inte har ngn hög svansföring.
Octagon: slappna av. Tänk på alla hackkycklingar genom åren som INTE haft en rik farsa. Hur synd är det inte om alla Molinders och Hardegårds i så fall?
Man kan ju vända på det där och säga att vissa verkar hålla honom under armarna för att han är en egen produkt, den typen av tålamod tror jag inte att en klubb som Timrå har råd att ha. Enorm uppsida säger du? Any day now? Oliver Johansson har inte vunnit guldgallret, han har inte spelat i SHL med Skellefteå, men om man måste välja tycker jag man ska lägga krutet på honom. Hellre någon med en kraftigt stigande potentialkurva än en med en kurva som i bästa fall har planat ut. Med det sagt, Olofsson får väldigt gärna överbevisa, det skulle vara fint att se honom mogen för en ordinarie plats i ett SHL-lag.
Octagon: Det är tröttsamt att många som befinner sig i detta forum inte förstår den kritik som framförs. Jag går i god för alla när jag säger att alla supportrar vill att alla Timråspelare ska utvecklas och bli det bästa de kan bli och föra Timrå till framgångar utan like. Likt förbannat är vi i ett öppen forum där vi måste få vända på stenar, kritisera, hylla, fundera mm? Tål man inte detta så kanske man ska undvika liknande forum. Jag skulle vilja påstå att vi är väldigt humana och snälla i vårt forum.. Det är ingen jävla Modo-seans det här det allt måste hyllas och vara så jävla bra och bäst? Högt i tak ger sundare forum med moderatorernas styrning
Olle: Det som framstår som märkligt är att Olofsson fått ngn form av stämpel på sig i detta forum. Stämpeln verkar färgas av hans pappas ekonomiska situation. Påståendet verkar vara att Jacke är lat och att han glider omkring och lutar sig mot pappa. Så jävla tröttsamt med dylika jävla drev. Lägg av för fan! Jacke vill lyckas och tar inte ett skit för givet. Han har en enorm uppsida som Nubben ser. Gissar på att Nubben har bättre koll än er - tröttsamma vuxenmobbare💀.
luffaren: Klart Olofsson ska ha ett ”lycka till” precis som alla andra. Vore kul om han tystade alla kritiker och fixar en plats i tredjelinan men jag tror hans givna plats är att gå in på två kedjor i ett topplag i allsvenskan. Har sagt att jag inte ska såga killen i onödan men jag tycker man måste kunna ha en realistisk bild av vad han kan prestera på isen, inte minst genom att titta i backspegeln på hur han presterat dom senaste säsongerna. För mycket fokus på en spelare som Olofsson riskerar att ta hälsosam spotlight från lovande juniorer som kanske, ärligt talat, har framtiden för sig på ett lite mer tydligt sätt.
kulltorp: För mig är Olofsson någon jag vill ska lyckas. Jag vill så gärna att han ska vara bra och ha en given plats i top 2 kedjorna. Målet han gjorde i match 6 mot KHK efter diddes brytning är fortfarande fast etsat i min näthinna. Men faktum är att sedan dess har han inte bevisat ett skit, man ser att det finns skills, men man ser ingen som helst vilja i karln. Om han börjar använda sin ändå rätt stora kropp och spela lite rakare och kanske slå en passning efter 14e dragningen istället för att satsa på att passa efter 26 dragningar (överdriver såklart) så skulle han vara extremt mycket mer värdefull. Själv är jag lite rädd att han är helgonförklarad i omklädningsrummet alterativt att han svarar dåligt på kritik så han aldrig får höra det han behöver höra för att bli bättre. ' Gör han inte stora framsteg den här säsongen ger även jag upp på honom. Vi behöver att han är den bästa versionen av sig själv den här säsongen för att kunna ha 3 linor som kan skapa offensivt. Inte fan tror jag mer på någon annan av våra centrar (utom dom som redan är spikad i dom 2 första kedjorna) kan göra det bättre än honom ändå. Och jag vill inte ha 2 brunkarkedjor heller.
kulltorp: Angående Olofsson så vet han vad som krävs i SHL, nu är det upp till honom att bevisa att han kan spela där annars får han nog nöta bänk eller acceptera att bli utlånad till Almtuna eller V-vik, allt är beroende på hur mycket jobb han är beredd att lägga ned, jag tror ju att fast pappa har pengar och han är billig så kommer inte toleransen hos tränarstaben vara allt för länge om det inte funkar.
Håller nog denna trupp före Oskarshamns trupp som de gick in med i sin första säsong. Som Nubben säger så kommer det garanterat inte vara slutgiltiga truppen vi skådar just nu utan det lär hända saker under säsongens gång. Spelare lär röra på sig och det kommer säkert in spelare under säsongen. Väldigt speciellt lägeför Nubben att komma in så sent in på sillyn men jag tycker ändå han lyckats få ihop ett rätt intressant bygge med fokus på defensiven i första hand.
Backsidan är topp 10 och det är väl forwardssidan som mycket måste klaffa och flertal spelare måste blomma ut.