Per HApps: Jag håller helt och hållet med dej om dina tankar inför slutspelet och även om vikten av att vårda sitt varumärke, särskilt som man är beroende av att kunna sälja sin produkt till en betalande publik för att kunna bli framgångsrika.
Men jag vet inte om jag skulle rekommendera "Principles of Marketing" av Kotler som grundbok. Visserligen är det en klassiker, men det är en omfångsrik historia får telefonkatalogen att känna sej tunn och ämlig..
För övrigt tycker jag att årets tröjor är ganska snygga, nu när örnen förpassats till armarna och ordet "TIMRÅ" dominerar bröstkorgen. Särskilt det vita bortastället är snyggt.
mika: Kotler lever som han lär och har även mindre versioner av nyss nämnda bok. Själv kom jag undan med "Marketing - en introduction" och även i denna med många stora färgbilder finns mycket att lära för berörda...
BlackBay: Ta bort den "äckliga" reklamen från matchställen! Kan genomkomersiella NHL tarvla sig fram utan att besudla sina matchställ med reklam så borde väl även Timrå IK kunna köra blankt? Belackare som börjar dilla om att underlaget för att betala 1000 spänn för att gå på en hockeymatch i USA-trakten är större än i glesbefolkade Medelpad, får fan sälja snöskotern, sända ut syrran på gatan eller öka produktionen av finkelstinkande Harald Bertil.
Uppropet skalla! Ett reklamfritt Timrå till alla! Kotler i all ära... Men den bästa marknadsföringen hade Stalin i det forna Sovjet. Snygga matchställ! Gigantiska parader och en väluppfostrad publik som belönades med ett statligt nackskott om dom hejade på fel lag... Drastiskt, men helt reklamfritt.
Dr Dunkelspiel: Fråga: Hur lyckades man med konststycket att omvandla vanlig blanksprit (som alla tillverkar) till att bli en av värdens mest kända spritsort?
Svar: Man har en historia. I Absoluts fall kunde man visa på ett dokument där kungen hade givit tillstånd att tillverka sprit för 500 år sedan. Amerikanarna som älskar historia, särskilt europeisk då dom inte har någon egen föll pladask för den absoluta vodkan, (ABSOLUT).
I Timrås fall har föreningen funnits i 75 år (2003) med diverse olika logotyper. Smokey forskade fram att tallarna kom från 1700 talet (om jag inte minns fel) 7 till antalet.
Historien finns men man lyckas inte att förvalta den särskilt bra. Föreningen firar alltså 75 år nästa år, passa då på att ladda hagelbössan och skjut ihjäl fågeleländet.
Per HApps: Hmmm, inte för att jag vill vara petig men är inte sagan om Absolut hur man kränger en snygg förpackning med diverse kampanjer. Att ta exemplet Absolut ger väl mer stöd för örnen än tvärtom eftersom flaskan, reklamen etc inte precis använder det historiska arvet utan är nytt, häftigt och går hem hos den yngre generationen...
Smokey: Så rätt angående Stalin. En förbisedd gigant när det gäller att tygla de fria marknadskrafterna.
Jag tror också att en hederlig Sovjetparad skulle lyfta varumärket. Spelare och medföljande ismaskiner och spelarbussar i en parad förbi en vinkande styrelse posterad på någon lämplig balkong.
Flaggor och ballonger åt barnen.Smokey i ryssmössa. Sannolikt ett oförglömligt minne.
Farbror Hasse: Filosofiskt kan man fundera kring hur fri en marknadskraft någonsin kan bli.. Tillsätt en kommite som utreder saken. Smakråd och konstnärer och Nobelpristagare uppmuntras till en gemensam manifestation att hitta och finna uttryck för den tilltalande Livsstilen Timrå IK. Offensiv rock'n'roll hockey med en tradition och publik kultur? Kanske får vi en ny symbol eller tar tillbaka den gamla. Frågan är om Stalin eller marknadskrafterna styrt Örnens landning på tröjan är irrelevant i en demokratisk värld där minsta supporter och klubbmedlem har en röst.
Farbror Hasse: Dessutom. Med de "fria" marknadskrafterna tyglade nådde man i Sovjetunionen oanade ishockeyframgångar i VM och OS, under den tid Josef Stalins ideologiska arvtagare höll i tyglarna. Jag kan än idag bli lite tårögd och rysa av välbehag då någon nämner KRUTOV-LARIONOV-MAKAROV. Sådan framgångar har inga haft i modern hockeytid. Särskilt inte med otyglade "fria" marknadskrafter. Nu har det visst blivit lite lösare tyglar i det stora landet i öster och se, då verkar framgångarna utebli. Mer om ryttaren himself kan du läsa om i bifogat länktips.
Per HApps: Timrå IK är inte hockey-det är ett fenomen skrev du. Jag tycker det som flera bokstäver sammansatta till två ord jag...
Boktips(kanske inte seriöst menat..): Naomi Klein ger i "No Logo" den nya generationens syn på varumärken...som komplement till dina boktips. På frågan vad är rock'n'roll? svarar "generation Vaddå" så här: Är det nå't nytt från JC?
En 75-åring ska behandlas med värdighet. F.ö ett ord inte många förstår innebörden av idagens dokusåpavärld.
Kunde konstatera igår framför text-tv:n att vi ligger sist i den tabell
som garanterar oss fördel av hemmaplan i ett slutspel.
Tycker att målet vore att vara 2:a när det börjar dra ihop till slutspel, då är vi garanterad hemmafördel fram till finalen.
Kaxigt??
Kanske det men visst finns det ett outtalat önskemål i alla TIK-hjärtan att ovan nämda scenario skall bli verklighet?
Det var bättre för har man ju hört på Domustrappan i 30 år.
Dags att vända blad i träldomkalendern för att nästa år säga,
det var inte bättre förr.
För övrigt anser jag att en förening som fyller 75 år nästa år inte skall skändas med en ful djävla örn som klubbmärke.
Dom som inte har en aning om hur man vårdar ett varumärke föreslår jag att dom läser böckerna.
1. Absolut Hamilton, Historien om en flaska av Carl Hamilton
2. Kotlers marknadsföring av Philip Kotler.