297: Jag säger det igen. Med Wedin och Rindell med i laget och i form tror jag att vi hade tagit Örebro. Och med en målvakt som spikar igen och är någorlunda utvilad. Det är små marginaler i denna sport.
Men nu glömmer vi kvartsfinalen och blickar framåt. Får vi in någon riktigt bra back till nästa år? Och då tänker jag inte på Bernhardt. Tror att det blir nyckeln för hur långt vi kan gå tillsammans med att slippa skador på nyckelspelare som Wedin mfl.
Olli Nomadinen : Vi har ju så långa perioder av att vara tillbakapressade, utan att nödvändigtvis släppa till målchanser, så det är inte så konstigt att Örebro får fler PP med sig totalt. Sen kan man säga vad man vill om enskilda situationer men det är inte domarna som avgör, nej.
Örebro spelar med fullt lag och vi har ju skador på viktiga backar och ett ihopplock av spelare som aldrig var tänkta att spela med oss från första början. Några som faller väl ut, några som inte gör det. Nä vi hade inte kunnat hoppas på ett bättre resultat än så här utan att hoppas på ett regelrätt rån.
Frångår traditionen att inte dricka kaffe ur Timråmuggen dagen efter torsk. Idag dricker jag ur den med stolthet och kommer så göra varje dag tills efter nästa förlust nån gång i höst ❤️🤍
Oakleafer : Jag tycker Örebro vinner rättvist i en matchserie som rätt väl speglar styrkeförhållandena över hela säsongen. Örebro är något starkare än oss i grundserien. 2-2 i matcher är en sanning med modifikation. Vi vinner våra två efter s.d och straffar. De tar 8 poäng mot oss, vi tar 4 mot dem. De hamnar en placering över oss, 2 poäng före. Lite så det såg ut nu i slutspelet också. Domarfokus är blaha blaha i slutändan. Vi gör en usel hemmamatch i 4:e samt en dålig 2:a-period igår. Därutöver är vi ganska klart sämre utan att vara usla i de två första matcherna, aningens något starkare med rätt mkt flax i match 3, och 5 och klart bäst i match 6. Hade man räknat poäng i slutspelet vinner de med 14-7
Nåväl, vi förtjänade kanske inte att vinna som det bättre laget överlag men domarnas insatser vann avgörande matchen 100%. Säkert mutade med alla rena och fina lagliga pengar som donerats under åren.
Ante skickar en passning till fyra tydligt synskadade domare!
Hahaha!
Vi förlorar inte på grund av domarna men herreminjävla skapare! Alla 4 missar det jävla yxhugget från Örebrospelaren på didrik.
Jag har dessutom jävligt svårt att se syftet med örebrospelarens klubbhugg! Varför gör han det? Hämd?
En sysslolös linjedomare 2 meter ifrån situationen missar den…
Stenqvist får en tvåa för att ha legat sked i samma sekvens… Haha!
Jag föreslår att vi inrättar en fond till Ante för att fortsätta påtala när domarna brister!
Låt oss kalla den för domarnas chans till utvecklingsfonden!
Korrupta skitorganisation!
De känslor som väcks av domarnas insatser och SHL’s äckliga nordkoreanska taktik måste vara otroligt främjande för unga domare att vilja ge allt för att vara domare i denna sport.
Rallarn: Tror lite samma, Johansson hade inte den lugna spelstilen han hade under serielunken, han var mycket ute och flaxade och kom in fel i flera situationer. Skulle gunnats om Kaarlehto fick stå mer i slutet, men då kanske vi inte fått spela kvartfinal. Vem vet.
Tror kaarlehto kunde blivit våran joker i slutspelet men det får vi aldrig veta, vi måste ha en coach som vågar coacha om vi ska ta nästa steg, frammåt gubbar.
Så var man hemkommen efter att ha sett 40 minuter kräftgång och 20 minuter defilering på första parkett.
Säsongen är slut, man är tom och besviken att vi inte kunde vinna serien mot Örebro som på förhand kändes som guds fribiljett till en semifinal.
Nu väntar många månader helt utan ishockey, eftersom sporten blir helt irrelevant när TIKen spelat färdigt.
Ser försiktigt fram emot nästa säsong. Med en viss rädsla för baksmälla och att vi hamnar på sniskan och riskerar kval, samtidigt som jag tror att vi kan bli riktigt bra nästa år om vi lyckas stärka upp laget en aning.
Målvaktssituationen kommer vara bättre, och vi får in en målvakt som på förhand tar förstaspaden. Backsidan verkar just nu bli sämre, vilket oroar mycket eftersom vi redan har problem i den lagdelen. Forwardssidan stärks lite, men vi överväger förlänga med spelare som INTE gjort något särskilt avtryck under denna säsong.
Likt förbannat kommer jag sitta klistrad i soffan/på läktaren oavsett om vi åker ner i Division 1 eller går ohotade till ett SM-guld, och jävlar vad arg man kommer vara på vägen.
Trevlig semester så ses vi igen i September när det spelas relevant hockey igen.
OlliJanne: Va fan ska vi med en dyr långsam Hanzel till gubben håller inte längre lika med sophögen Andersson Boyce Lundin Alvarez in med nytt yngre blod i truppen och 2 pp backar om nästa steg ska tas.
Den svarta sorgen där världens bästa lag har semester och åker utomlands med familjer och super i Åre med vänner.
Sedan hoppas jag att Sandra kör ännu liiiite hårdare! Jag ser gärna även att Sandra ges återkommande belysande genom bakom tallarna konceptet!
Det är intressant att se hur det körs på med fys och det visar lite för oss supportrar om spelare som investerar hårt för att skaffa sig förutsättning till utveckling på isen.
Ikväll då?
Första 40 min är verkligen inget att skriva hem om.
Det är direkt svagt. Vi förlorar varenda närkamp på isen och det tycker jag är konstigt när vi vet att det är det, faktiskt, enda Örebro har. Dom har fysiken.
Men här är det bara att lyfta på hatten. Jag misstänker att SAIK kommer göra slarvsylta av Örebro dock. Det krävs mer än fysik att spöa dem. Bromé kommer bli ännu mer anonym och Wingerli kommer åka 8or runt betongklumparna från gnällbältets högborg.
Den tanken värmer mig.
Timrå bjuder upp i tredje och Dahlén/Lander får leverera poäng igen.
Ni som säger skäppa Svensson… Men Men Men…
Såg ni inte den här matchen?
När laget inte levererar så bär han upp puck, han lägger in puckar på mål när övriga passar omkring. Han står upp i närkamperna och han bryter mönster.
Taktlöst att vilja skeppa just honom. Han har en ordentlig felpass. På en match!!!
Men Tim Erixon som på egen hand dödar 9av tio anfall genom att skvätta puck i sarghörnet när hela norra Europa väntar på att få försöka styra in eller ta en retur.
Nää. Visst. Svensson är begränsad och jag önskar att han tacklas mer än vad han gjort i år.
Men utan honom så har vi bara Didrik som kan straffa motståndare fysiskt. Mjuka upp och tjura ihop motståndare…
Jaja!
Nu kör vi Silly Season! Det blir spännande på sitt sätt!
Jag är stolt över Timrå och jag hoppas dom kan bli lite starkare, lite tyngre och lite jämnare till nästa säsong.
Jag hoppas också att Hanzl ges tydligare offensiv roll nästa år. Att man hittar tillbaka till hans offensiva krafter. Ger honom fler tydliga tvåvägsspelare som kan hjälpa till med positioneringen även om Hanzl rör sig mer fritt i anfallen.
Håller med till hundra om att Stenqvist och Pettersson stärkte sina aktier i avslutande del av serien.
Tyvärr försvagade Walli sin.
När det verkligen gällde och en sådan som Walli hade chansen att få skina med just det spel han är bäst på…
Då försvann farten och fysiken. Skadad? Är det för att han mentalt redan tillhör en annan organisation så håller jag honom som ett större svek än Rattie…
Jag vill inte ha en så tydlig första målis nästa år. Jag vill ha en målis som alltid! Varenda match kan leverera 110% JJ har varit otrolig men mattades tycker jag sista 5e delen.
Men summerar man året så är det med stolthet jag minns tillbaka på året!
Lander har levererat Dahlén med Hartmann är fortfarande hållbar och Pääjärvi har varit sjukt nyttig!
Lyytinen eller LaLeggia? Hahahaha! För Timrå var Lyytinen en gåva från ovan!
Till nästa år önskar jag mig tydligare första back! En farligt elak fan och en riktigt poängstark kanon på offensiv blå!
Rindell ska inte få ha det snabbaste skottet!
Eronen kanske också är skadad men jag är inte övertygad om hans fortsättning i Timrå.
Han är absolut inte en dålig spelare men rollen bidrar inte. Han är inte snabbast och han är ganska liten fysiskt för backrollen i SHL.
Mm
Nu är Sillyn igång!
Tack för i år laget och sorry för mitt gnäll! Ni dög! 😘
Sputnik: så länge spelarna håller sig någorlunda nyktra så har jag inga problem med att vi "läskar" på härinne. Har nyligen förlorat en nära vän som mer eller mindre söp sönder levern så jag kan rekommendera att ni slänger in några vita dagar då och då åtminstone
OlliJanne: Nåja, jag kanske syns mycket men nog finns det många F5 Timråiter därute. Du kanske mer bör ifrågasätta vissas alkoholvanor härinne. Byta F5 tangent i all ära, men man får inte hur många Levertransplantationer som helst. 😅
cloon: bästa jävla värvningen vi kan få nästa säsong är om Wedda lyckas hålla sig hel. Topp 2 skulle då kunna vara: Dahlén-Lander-Hållander EP-Hanzl-Wedda
Sedan kan jag faktiskt tänka mig att ha kvar Lundin då han har kemi med Hartmann och Pääjärvi skulle kunna vara en bra tredje länk där. Sedan kanske OJ ska in i laget, kan han leda en 3e kedja. Och kommer Värmhed ta en plats? Scoring power finns om alla bitar faller på plats.
Backsidan? Jag envisas med att vi måste få in en 30 minuters back av rang. Färjestad föll ju rätt platt utan Lennström vilket visar på vikten av en sån spelare. Tampa utan Hedman brukar ju också gå kräftgång. Kinnvall är INTE den spelaren. Juolevi tja kanske men jag hoppas Kapanen kanske kan hitta något grymt via sina finska kontakter.
Målvakter: ja som JJ spelat i en och en halv säsong och som Juel avslutade så är detta kanske vår starkaste lagdel som laget ser ut i nuläget.
Bee: Jag vet inte om jag vill tro på det helt ärligt, känns lite som en cover up för sitt misstag. Kanske är jag för godtrogen till tik-supportrarna...
Labban: Hanzl är en grym tvåvägsspelare som gör mycket jobb i positioneringsspelet och stänger passningsvägar till motståndarna, checkar fast, backcheckar etc… han tappade det offensiva efter årskiftet men så kan det ju vara ibland om man tänker på många andra spelare som haft tuffa perioder. Jag tror han kan få till det nästa säsong om han vill och med rätt omgivning.
Surt som fan, men jag är ändå nöjd med säsongen. Nu är det bara till att tömma resten av whiskeyflaskan (Jameson) och vänta på att man kan boka nästa årskort.
Det stämmer att Joulevi är hög-aktuell för SHL kommande säsong. Kommer inte fortsätta i Nordamerika. Tror dock inte Timrå är där och nappar, men skulle inte förvåna mig.
Zäta75: så jävla skönt att det tog nån timme sedan kvällens match var över och vi släppte den och gick direkt in i silly snacket. Hoppas Kapanen har några bomber att släppa framöver men många kontrakt är ju redan klara och Hållander och Juel är ju två bomber vi redan känner till. Kul att jag gick på den om Kinnvall fast det inte ens är 1 april än
Skulle väl också vilja ta tillfället att kasta en säck skit på vilka det nu var som sände hot till Bromé. Känns väl inte helt otroligt att det var någon iklädd en TIK-halsduk som gick över gränsen där.
Vargher85: Hanzl känns off på något sätt denna säsong. Inte riktigt närvarande. Kanske har känner han att han vill flytta hem till Tjeckien och ägna sig åt familjelivet?Han är ju ändå 34 år och har kanske inte så många år kvar som elithockeyspelare. Sen är han kanske inte riktigt så dålig som endel vill få det att se ut som, men förväntan på honom är ju också stor. Nu har han kontrakt över nästa säsong, kanske kan han hitta tillbaka till bättre spel efter lite semester och vila?
För övrigt är det intressant att se hur spelare presterar i grundserie vs slutspel. Tror man har endel hintar där när man ska bygga ett lag för slutspel nästa säsong. Hartmann och Pääjärvi är sådana som höjt sig enormt. Lyytinen, Stenqvist höjde sig också även om Lyytinen har varit bra hela säsongen så la han in en extra växel. Bara som några exempel. Det finns ju besvikelser också, men alla vet nog ungefär vilka spelare det handlar om.
dempa: Lite surt, som sagt. Men å andra sidan skulle vi ju spela negativt kval enligt Dick "Experten som inte ens kan förutse sin egen pension" Axelsson.
7043: Med tanke på hur det har sett ut i slutspelet så känns det rimligt att behålla Lundin och släppa EA. Är också lite tveksam till Hanzl, med tanke på hur upp och ner han varit under säsongen. Kapanen har tidigare visat att han kan bryta dyra kontrakt, så det skulle inte komma som någon överraskning om Hanzl försvinner.
Angående nyförvärv (kategorin som inte läckt ut) så säger magkänslan att Kapanen kommer värva en finsk spelare. Jag vet, det låter långsökt, men det är som sagt en magkänsla.
7043: Risken är ju att man kör på såhär och testar från början. Håller det inte plockar man in en back senare. Speciellt när man såg att Forsmark gjorde det ok idag
Ja vilken säsong av laget. Surt nu såhär efteråt att vara så nära, men någonstans kanske Örebro vann rättvist ändå. Vi fick hela tiden kämpa i motvind vilket vi gjorde bra med tanke på att vi nästan tog oss hela vägen till Semi. Nu kommer ju såklart förväntningarna på nästa säsong trissas upp och det finns inte riktigt samma utrymme för att överraska. Men som Timråit de senaste säsongarna i SHL har ju icke varit bra för hjärtat, så kan vi undvika kval och fortsatt se SHL i ladan är man ju hyfsat nöjd enbart med det.
Zäta75: Lär tyvärr stämma. ST har nog på fötterna där. Men så här tror jag det kommer se ut om jag ska tänka lite realistisk. Jag hoppas verkligen vi får in en till back utöver Bernhardt, det är fan ett måste. Hanzl bör man definitivt fundera en extra gång om, som han spelat 2a halvan av serien + slutspel så ser det riktigt mörkt ut. Blir 35 år nästa säsong dessutom.
Grym säsong, tack till Timrå ik. Hoppas kapanen ser bristerna och ersätter därefter. Sjukt stolt att vara Timråit och kommer gå rakryggad imorgon på jobbet. Timrå 4ever.
Även tack till er här, som alltid levererar. Dock ska jag erkänna att jag mår bäst av er efter en förlust att få läsa allas missnöje, besvikelse osv. Lindrar min smärta en hel del. (Är inte sarkastisk, utan 100% ärlig.)
Lomond: Det jag kan känna mig lite skeptisk till är att Ante och Co inte ville förlänga med Stenqvist pga hans bristande fysik. Det känns ju inte som Kinvall har rätt verktyg där heller precis.
Dä rinn lätt i strupuslingen!!🎉🎉🎉 Nu behöv dä int lägg en massa pengar på flyg hem!! Ja hopp dä ta buss å spar pengar!! 5-6 spelare bort tä näst säsong!! In mä tyngd.. Snabbhet.. Skottvilja mä en jävulsk bössa!! JJ 56/59 matcher… Dä håll int!! Nä nu stäng vi ner slutspele!!Starta Silly Season 2023!! Dags att jaga slagkraftiga spelare Kappan!
Men nu glömmer vi kvartsfinalen och blickar framåt. Får vi in någon riktigt bra back till nästa år? Och då tänker jag inte på Bernhardt. Tror att det blir nyckeln för hur långt vi kan gå tillsammans med att slippa skador på nyckelspelare som Wedin mfl.