Det är tydligt att hockeyn i ES ska gå ut på att skada spelare, inrikta sig spelförstörande moment. Luleås vedhuggning senast i SA, Ekman i går som inte kunde stå upp för vad han gjort, Ledin hyllas som en som kan köra ihjäl folk, Hedin fick underarmen avslagen,Kåberg fjantar omkring som vanligt och fick till slut stryk.Vissa lag utnyttjar svaga domare och får matchen dit dom vill och inte genom deras egen spelskicklighet. Vikegårds kommentarer bevisar ju bara på hans egen inställning: kan man inte mäta sig i själva spelet så får vi väl störa dom på annat sätt. Snacka om enögd.
Gärna fysiskt och hårt spel men ärligt. Hoppas disciplinnämden börjar straffa spelarna nu. Gärna med poängavdrag för att avskitligt försökt skada spelare. In med proffsdomare i ES.
Ice Tea: Visst, vedkapning och allmänt luleutseende bör beivras. Men samtidigt ska icke den psykologiska, icke puckförande delen av spelet underskattas. De gånger ett lag lyckas få skickligare motståndare ur fokus och vinner matchen på ren inställning är underbar - så länge det inte är motståndarna som gör det.
Ledin är en äcklig jävel, men det har ju med hans icke-timråitism att göra. Vore jag luling skulle jag säkerligen få baguettryckningar var gång hans namn nämndes. För så är det ju med alla retstickor. Motståndarna menar på fullt allvar att 'dom har ju fel i hövve!', medan supportrarna likt föräldrar enbart ser förtjänster. Jämtin, Kåberg, Ledin...t o m Ekman skulle säkerligen hyllas här om klubbadressen vore den rätta. Och bespottas, i tvärtom-läget.
Bragd-Birger: Jodå kan väl till viss del hålla med men det blir ju lite väl tydligt vad som fattas när tre kronor spelade rosno cup. så spelskickliga spelare har vi inte i ES som kan mäta sig internationellt - däremot kaxiga på hemmaplan. Fokuseras det på spelförstörelse medialt så kommer det att slå igenom i undomshockeyn och då kommer vi ännu längre från de övriga nationerna på sikt.
Visst, psykningar på plan, tjuvnyp hör till men det får inte övergå till att avsiktligt skada spelare för att få fördelar
Poffa: OK, nu har jag lite svårt att se att armen kan gå av på det sättet och jag tror inte att det var avsiktligt heller men nog såg det ut som Luleåspelarens klubba var i "cross" läge när det inträffade, jag tyckte det såg ut som Lulespelaren försökte interfera bort Hedin vilket borde gett en 2:a men jag kan ha sett fel....
Ice Tea: Men man får heller inte vara så oförberedd på spelförstörelse så att man torskar matcher just därför. I VM-finalen sist var det inte bristen på spelskicklighet som föranledde torsken, det var alla brunfläckade kalsonger som tillkom när Foppa gjordes ner.
Det är alltså båda sidor av myntet jag talar om. Jag vill att mitt lag ska kunna vinna en match på rent jävelskap om motståndarna mot förmodan råkar vara skickligare. Icke att jämställa med 'hugg och slå', märk väl. Likaså vill jag att mitt lag ska kunna hantera oskickligare lag som gör samma sak.
Luleåspelarens klubba var i "åka skridskor"-läge, dvs midjehöjd med tvåhandsfattning. Spelaren tittar på puckföraren och kolliderar då med Hedin som får armen mellan sig och spelare (eller spelarens klubba). Ren otur ser det ut som.
Om jag fattade snacket från Luleå rätt så var det i samband med smällen som det såg ut att gå på tok. Armen som han bryter är ju i luften vid själva landningen, ser det ut som.
Favoritarenor (och inte): Bortasektionen enda skamfläcken? Ja om man enbart ser till hockeyupplevelsen för samtliga kanske. Och då är jag definitivt med. Som jag konstaterat, då är SCA svårslagen. Jag har ju som bekant andra synpunkter också men för huvudsyftet, se hockey, har vi en topparena!
Gärna fysiskt och hårt spel men ärligt. Hoppas disciplinnämden börjar straffa spelarna nu. Gärna med poängavdrag för att avskitligt försökt skada spelare. In med proffsdomare i ES.