maskot: Vadå gnäll? Menar du att vi ska sluta vara engagerade, stå med kepsen i hand, bocka o tacka för föreställningen?
Alla härinne brinner för Timrå IK annars skulle dom inte vara härinne. Det handlar om frustration över att det går dåligt o då måste man kunna få uttrycka det härinne också i med o motgång. Om vi tycker att det ser anskrämligt ute på plan så måste man väl få uttrycka det?
Alla här hoppas att det vänder en del ser mer positivt på det än andra men det beror nog på hur vi är som personer.
Jag skulle nog blir mer rädd om alla lallade på o inte verkar bry sig hur det går utan bara säga att det vänder snart. Då skulle nog jag säga att engagemanget inte finns!
Blizzard: Självklart har vi en spelide sedan kanske det inte alls fungerar just nu dvs som challe o co vill. Jag kan ju inte veta men antagligen provar han olika folk i tex pp för att få igång spelare.. Fungerar inte line 1 kanske det likt spelare måste bänkas ? och line 3 får chansen ... Men som sagt det är en vild gissning.
Det är nedmonteringen som behövs, de här laget håller inte.
De enda som får godkänt hittils den här säsongen är Pääjärvi Lander Erixon, igår var även Hynning och Sonntag hyffsade.
Men de räcker inte med att juniorerna/talangerna skapar något.
Jag har missbedömt Mattias Karlsson TOTALT, de är ett under hur han i helvete kunde göra över 10 poäng i AHL, alla assist måste kommit från uppspel / andra assist, även om han inte äns klarar uppspel här i Elitserien.
Pärssinen försöker, men att själv bära en förstakedja går inte och även om Corso försöker räcker det inte, han lär ha en MASTIG lön och han uppfyller inte kriterierna för att få den.
Tränare Challe Berglund, VART ÄR GRUNDIDÈN, dom enda chanser vi får är när ex. någon klackar fram pucken, Powerplay och boxplay är uselt, uppspelen vidriga och vi kommer fel in i zon varje gång.
Ta hit Sonny och Caslava, bänka stjärnorna som inte presterar, släpp fram alla juniorer och talanger vbi har, de är dom enda som vill något.
Och sist av allt, sparka Challe och ersätt han med en meriterad tränare som ex. Kenta.
maskot: "Självklart har vi en spelide sedan kanske det inte alls fungerar just nu dvs som challe o co vill."
Kan du beskriva vad du uppfattar/tror är vår spelidé i 5-mot-5 spel? Hur är tanken att vi ska komma fram till målchanser? Hur är tanken att vi ska ta oss in i anfallszon och etablera ett spel där?
Oavsett om det fungerar så eller inte, men hur är det tänkt att fungera? Kan du lite kort förklara det för de som inte riktigt ser linjerna?
Hahl Bundy: Håller med om att vi skall bry oss och disskutera hej vilt här. Men den egna frustrationen vill väldigt ofta på detta forum projiceras på en eller flera syndabockar i tränarstab eller enskilda spelare, har jag fel? Jag tycker man skall stötta i det längsta och när man kritiserar skall det vara objektivt. Exempelvis det med banderollen om challe gav mig avsmak. Bästa sättet att bry sig är att vi går på matcherna och stöttar ... Jag tror till 100% på slutspel. Vi ger aldrig upp !!
maskot: Jag tycker att det är hyfsat objektivt idag. Idag snackar vi om Challe får ut det han vill till spelarna? Hur spelet ser ut, om han är rätt man att leda Timrå osv. Jag vet inte om han är det längre ärligt talat.
Och: Ja, vi stöttar på matcherna! men jag tänker inte engagera mig nåt mer om vi åker ur, DET har jag gjort nog i lägre serier genom åren. Det får ni ungtuppar ta er an, nånting ska ni väl göra ni också som vi gjorde!
Hahl Bundy: Jodå det är många inlägg som är väldigt träffsäkra men mitt lilla gnäll var mer generellt än dagens olika debatter.. Jag tyckte du hade hösten inlägg bla.. Ord som allsvenskan behöver vi inte ta i våran mun ännu och jag tror nog att du kommer få anledning att engagera dig ett bra tag till :) Ungtupp! jag skulle önska du hade rätt men så bra är det inte, jag har vart på läktaren i alla fall st Hockey tiden sedan playoffen mot rögle aktivt, va en gång ansvarig för strimmorna samt publikvärd så purung är jag inte tyvärr =)
Märkligt hur expressen vinklar Månsson affären föresten
Raggaren Putte: " Vi kommer ofta in i anfallszon osynkade. Och i egen zon åker vi ofta runt och jagar motståndarspelare en och en utan tanke på vad övriga laget gör"
Så j-vla klockrent! Och detta är Challes ansvar/fel!
persson: Varför ha ett hockeyforum överhuvudtaget om inte åsikter, glädjeämnen o som nu frustration utbyter tankar?
Jag tycker inte att det har varit såå mycket gnäll som vissa gör gällande. Tvärtom, vi ventilerar saker o ting som vi tror o hoppas kan vara till det bästa för Timrå IK.
Och: Ja, jag tror att det finns dom i ledningen o bland spelarna som läser härinne på HS. Men dom kanske har blivit tillsagda att inte längre gå in här o läsa som dom blev ifjol när det gick tungt? Vad vet jag .
RocknRolf2: Exempelvis om vi förlorar så gör vi det ibland för att andra laget spelar grymt bra. Men oftast så dömmer vi ut vårat egna lag och ledare efter noter. Nu pekar jag inte just på nuläget utan mer generellt. Då blir inläggen från många bara ett uttryck för den egna frustrationen. Och Jag vill tro att om vi stöttar våra spelare även i detta forum då det GÅR dåligt så betyder det någon % att vi vänder skutan snabbare. Men det kanske är en tanke som bara fungerar i de bästa av världar vad vet jag.
Som supporter ska man stötta sitt lag absolut, det tror jag även dom flesta gör på matcherna. Men när man uppenbart ser brister i spelet så måste man få kritisera. Man är ingen dålig supporter för det, snarare tvärtom.
Sedan tycker jag flera supportrar undervärderar sin egen hockeykunskap. Man behöver inte ha varit landslagspelare för att kunna ishockey.
Challe är bra på att sticka ut hakan och även kritisera egna spelare i media. Däremot verkar han inte lika bra på att ta emot negativ kritik. Han var bra som spelare, men jag tror ärligt att han inte passar som tränare. Han vill verkligen, men får inte ut det till spelarna.
Tycker överlag att det spel som presteras under Challe Berglunds era i Timrå har präglats av individuella prestationer från vissa stjärnspelare. Ett bra grundspel med en bra spelidé har lyst med sin frånvaro. Jämför med när vi hade Kenta Johansson, när spelarna hade hög forchecking med snabba spelvändningar. Man hade både fart framåt och bakåt. Med Challes så kallade system så är det mest burskydd, långt mellan lagdelarna, och för lite tydlighet. Ett exempel i matchen senast är ju när vi ligger under med 3-1 så låter vi Djurgården bygga upp spelet i lugn och ro medans vi själva backar hem i mittzonen med något försök till styrspel. Vi har en forward som liggger lite högre i banan, men där gör han ingen nytta själv. Skulle denne råka vinna puck så är spelaren i fråga alldeles för ensam för att kunna åstadkomma något. Vi blir för stillastående helt enkelt.
Ett annat exempel är pp spelet där pucktempot är alldeles för lågt. Hur ofta ser man pass, pass mellan backarna och ett direktskott? Sedan förstår jag inte varför man har Daniel Corso framför målet, i stället för att använda honom som spelfördelare. Ett tydligt exempel på Challes oförmåga att coacha ett hockeylag.
I väntan på Kenta Johanssons återkomst, så ser jag i dagsläget bara ett alternativ som ersättare för Challe denna säsong. Nämligen Leif Boork. Ett tråkigt namn kanske. Men han skulle med lätthet styra upp dagens vilseledda Timrå IK.
maskot: Jaha, du efterlyser alltså ett mer nyanserat skrivande. Det är inte nödvändigtvis samma sak som objektivitet. Om någon dömmer ut laget och ledaren efter noter efter några förluster så kanske det är nyanserat just för den personen men inte för vissa andra. Den personen kanske inte tycker att det andra laget spelade grymt bra och den personen kanske tycker att Timrå var usla. Tyckandet kring laget är väl subjektivt, du kan inte dra likhetstecken med "objektivitet" och nån genomgripande åsikt kring laget och matcherna. Tycker du att vi förlorar ibland för att det andra laget spelar grymt bra så är det din subjektiva åsikt, kapisch?
Vad menar du förresten med att "stötta"? De flesta som skriver här är väldigt intresserade och har följt laget i många år. Jag tror inte det skulle bli bättre direkt om vi förvandlades till en håglös skara utan några krav på prestation, det enda som skulle hända är att hockeysnack snabbt skulle dö av för det skulle vara fullständigt ointressant att läsa.
Skarin: Sen är du ju så att allt inte bör eller kan skrivas härinne för allas trevnad, men det trodde jag var en självklarhet för de flesta. Nu tror jag iofs att Jimbo gillar att skoja till det emellanåt. Att vara syrliga ligger ju även för dig och mig, milt sagt.
Det känns som att Challe har en förmåga att trycka ner sina spelare och vara allmänt otrevlig. Vad vore det om någon satte honom på plats? En tanke bara.
Dessutom det här med tjatet om mesighet och svärmorsdrömmar gång på gång på gång. Men Månsson ville han inte ha. Inte Martinnen eller Jonte heller. Vad är det för karaktärer på spelare han vill ha, förutom de spelare han redan har då så att säga?
Timrå IK går inte längre att känna igen. Och det beror inte bara på att truppen är något svagare nu, även om den gode Charles tycker att den är minst lika bra och att det är minst semifinal som gäller. I och för sig kul att han har väldigt höga förhoppningar. Men någon måtta får det väl kanske ändå vara.
Skarin: "Vad vore det om någon satte honom på plats? En tanke bara"
Det var kanske just det spelare som Jonte gjorde och Månsson skulle nog också kunna göra det! Challe tål inte kritik men han älskar tydligen att trycka ner sina egna som inte vågar säga emot.
Skarin: Om man tänker tillbaka på fjolåret och hur osäkert laget har aggerat under press. Så känns det i allfall för mig som att Challe är en dålig ledare i motgång
Varför skulle det annars få sådan effekt när Stormare pratar med killarna eller när en sån som Sonnenberg dyker upp i omklädningsrummet.
Det borde väl betyda att något fattas eller görs på fel sätt
Det känns ju även som om Challe är bra på att trycka ner enbart vissa spelare i media. Ett försök att kanske få dom prestera bättre. Men det känns som fel väg att gå om man inte är lika mot alla. Det sänder inga bra signaler när vissa spelare undkommer negativ kritik. Som är minst lika dålig. Tycker exempelvis Pääjärvi har fått för mycket skit av Challe.
The great one: Förstår att vissa reagerar kring det här med Pääjärvi och hans kritik från Challe. Nu har ju MPS inte direkt rosat marknaden, tvärtom. Men det känns som att han tappade det mesta efter kritiken. Men kolla på Lander. Han är också 18 år. Vad gör han då? Jo han går in och kör och visar upp ett stort timråhjärta, eftersom det är det han har.
Mkt handlar om hjärta också. Inte vet jag men, finns det tillräckligt mycket hjärta just nu? Jag har ingen aning.
Ambroo: Ja, nog är det syrligt värre många gånger. Barnsligt är vad det är och helt i onödan ibland. Men det blir ju lätt så när någon börjar så att säga.
Skarin: Utifrån de förväntningar jag har på en 18-åring som är ordinarie i elitserien så tycker jag MPS har varit riktigt bra. Han är fortfarande en något oslipad diamant men att kritisera killen för hans insats hittills är proportionslöst. Han har inte varit helt på topp men har ändå producerat en del och allt pekar på att han ska fördubbla sin poängskörd från ifjol. Fantastiskt för en 18-åring, när Z var i samma ålder var han inte alls särskilt dominant i Divsion 1.
Skarin: Hur kan man begära att killar som inte är fostrade i föreningen ska spela med hjärta. När Tränaren öppet talar i media om sitt stora hjärta för en helt annan förening Och sedan piskar spelarna till prestationer som om dom vore travhästar Piskar = Hänger ut offentligt gnäller och är allmänt sur mot dom som inte leverar. När tränaren säger att i den här föreningen är jag bara för att jag älskar att tävla. Men mitt hjärta klappar för djurgården
Visst så är de nog med dom flesta tränare men hur många är så korkade att dom går ut med de i media.
Klipper in mitt blogginlägg "Kvalserien here we come!" från exakt ett år sedan idag. Man undrar ju om tiden stått stilla...
"Man trodde att det var en tillfällig svacka, men ska sanningen fram så har vi inte spelat bra i 60 minuter i någon match, försäsongen inkluderad. Vi kunde till och med åka på en 3-0 förlust mot bobbarna... Försvarsspelet är den stora akilleshälen. Tillsammans med Challes oförmåga att bygga ett lag. Var finns linjerna i spelet? Var i helvete finns hjärtat? Något är riktigt fel i laget.
Stefan Lindqvist och Robban har inte lyckats med lagbygget. Nu har dom inte varit med från början, men Mäkiaho har dom på sitt samvete i alla fall. Flopp värvning. Vi behövde en back!
Nygårds kan ju ta och rannsaka sina hockeykunskaper när han på försäsongen jämförde Dennis Persson med Niklas Lidström. Sämsta jämförelsen i världshistorien.
Hedström kan lika gärna bli avstängd i 10 matcher, han tillför ingenting just nu, mer än att stå och snacka skit i paus-intervjuer i PPV.
Lovade mig själv inför denna säsong att inte köpa säsongskort om challe blev kvar, men blev väl förblindad av slutspelet och hade glömt fjolårets håglösa grundserie. Om ni inte kommer ihåg så var det bedrövlig inställning i flertalet matcher. Nu räckte det ändå till en stabil slutspels plats tack vare att vi hade spelare som Sanny, Koskinen, Hahl med fler.
Sedan lyfte laget i slutspelet, men hur mycket av det var challes förtjänst?
Frågan är om det räcker till slutspel i år? Fortsätter det så här så är det kvalserien nästa.
5500 kr har jag lagt ut på ett lag som ställer in skridskorna i grundserien. Man kanske skulle enbart köpa biljetter till ev. slutspel i stället. Då får man se ett lag ta i och ge järnet i alla fall. Någon som lägger ett bud på mitt säsongskort? I priset ingår att få sitta med Laken resten av säsongen...
RocknRolf2: Ja R R det tycker jag också är uppenbart att det är just därför Han inte nämner något negativt ang. Angers insatser samt att A kommer från S-holm som uppenbarligen är fredad zon...
Hahl Bundy: Måste säga att jag är mäkta imponerad av ditt långa nyanserade inlägg kl 12.45. Kunde lika gärna stått "Huge" istf "Hahl Bundy" som avsändare.. ;-)
Skarin: " Tack för visat intresse. Välkommen tillbaka under någon annan diskussion. Tack på förhand."
Ursäkta att jag som utomstående tittat in och försökte ha lite synpunkter utifrån sas. Visste inte att er gästbok var ett för forum för inbördes beundran... Ber som sagt om ursäkt. :-(
mikenomad: Ok, isf ber jag att få kopiera Et tu Brutes lysande analys av Timrå just nu som svar. Hade jag kunnat formulera mina tankar hälften så bra som han gjort så hade jag varit otroligt nöjd. Och inte fan är jag så tjurig som det låter, det vet du... ;-))
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen
Alla härinne brinner för Timrå IK annars skulle dom inte vara härinne. Det handlar om frustration över att det går dåligt o då måste man kunna få uttrycka det härinne också i med o motgång.
Om vi tycker att det ser anskrämligt ute på plan så måste man väl få uttrycka det?
Alla här hoppas att det vänder en del ser mer positivt på det än andra men det beror nog på hur vi är som personer.
Jag skulle nog blir mer rädd om alla lallade på o inte verkar bry sig hur det går utan bara säga att det vänder snart.
Då skulle nog jag säga att engagemanget inte finns!