Nu ska jag gå och dammsuga och ta en whisky... när jag kommer tillbaka ska Benda vara klar! Det är ett krav - uppfylls inte det kräver jag Nubbens avgång! ;)
Fan hopplöst att tjata med dessa tjecker. Senaste budet är att rubriken på deras sida betyder: "Svoboda goes to Timra and club had big interest about Benda too"
Timrå IK har idag kontrakterat den tjeckiske landslagsmålvakten ADAM SVOBODA.
Just nu befinner sig Svoboda med det tjeckiska landslaget som spelar Rosno Cup. Under hösten har han representerat Lada Togliatti i den ryska ligan och HC Pardubice i den tjeckiska. – Vi har tittat över alla lagdelar och kände att vi måste stärka upp målvaktssidan. Nu har vi tre målvakter och nu är det upp till dem att visa vem som ska stå i matcherna, säger Timrå IK:s sportchef Kent Norberg. Svoboda blir i slutet av januari 28 år. Han har tidigare gjort åtta säsonger i tjeckiska ligan (sju i HC Pardubice och en i Sparta Prag) och en i den tyska (Nürnberg Ice Tigers). Han var en av tre målvakter i det tjeckiska VM-laget 2005. Han har även spelat JEM (där han utsågs till bäste målvakt) och JVM. Kontraktet med Timrå IK sträcker över innevarande säsong. Svoboda kommer till Timrå på juldagen.
Fakta Adam Svoboda Född: 26 januari 1978 i Brno. Längd: 176 cm. Vikt: 80 kg. Moderklubb: Zetor Brno. Plockar: Vänster. Landskamper: Inför säsongen 2005/06 hade han spelat 19 A-landskamper.
Stämmer det att Svoboda är klar så tror jag att vi gjort ett riktigt klipp! Den killen bör inte ha några som helst problem att lyckas... Detta sett till meriter, spelstil, talang - you name it! Nu vill jag se en bekräftelse!
Äntligen en riktigt bra målvakt till TIK, detta måste statistiskt sett vara den bästa målvakten på mycket länge i timrå. Kollar man på räddningsprocent så ligger han betydligt bättre till än, Asplund, Oksa, Kapanen, Ahl...
97-05 så har inte haft en säsong under 90%, 02-03 93,3% 03-04 93%.
Detta ser riktigt bra ut. En stabil målvakt utan skit misstag kan nog lyfta hela laget, hoppas nubben hittar reda På "Dimman" också. Men Nubben visste vist inte vad han gör nu för tiden...
Jag sitter och chattar på en tjeckisk chat, är inte helt säker än. Ena stunden verkar det som Benda är klar andra inte. Återkommer så fort jag vet nåt mer!
Kevin O Shea: Ser man till vad han presterat i landslaget osv bör han vara i klass med Liv typ. Stana kanske är en bättre jämförelse annars. Men han kan ju lika gärna floppa, är ju risken man tar med målvakter därifrån. Bra då om Benda kommer som huserat mycket i de ligorna så att det finns någon som han kan prata med.
Frella: Jag tror och hoppas att senariot blir som följer - om nu Svoboda kommer: Johan Asplund lånas ut till nästa transeferfönster och om Svoboda är den förstemålvakt som vi hoppas på försvinner nog Oksa då, och Asplund kommer tillbaks som backup. Tror inte att man skeppar iväg Oksa innan man sett vad Svoboda går för.
Dr.Krykov: Hoppas på Bofors. Det vore lite rock n roll om de gick upp. För att få slipanissarna som bossar över SHL att svettas lite. Som drömmer om gullegrisen DIF.
säg åt den där tjecken att översätta allt om Benda han hittar ;)